Warmtepompen

Zou je niet eerst wachten tot je binnendeuren hebt en de nieuwbouw drooggestookt is? Je verbruik gaat dan zakken en normaliseren en dan kan je met een nuchtere kijk op de zaken alles nog eens op een rijtje zetten.

Het is totaal niet rationeel om die nieuwe gasketel nu al af te schrijven. Het enige wat ik niet snap aan je opstelling is de aparte boiler. Bij EPB krijg je daar normaal 6 strafpunten voor tegenover een doorstromer. Dus wie weet ook nog eens naast een korting op het KI gegrepen?
 
Wij hebben op 1 jaar tijd 16,7 MWh verbruikt aan gas ofwel 1475 kubieke meter. Volgens VRT nieuws kost 1 MWh op dit moment 330 euro. Dat is dus een totale prijs per jaar van 5500 euro voor gas... Ons huis is zeker geen villa van 1000 vierkante meter. 160 vierkante meter geïsoleerd volume en dan nog eens 100 vierkante meter kelder.
Dat is best wel veel 16.700kwh.
In mijn vorige nieuwbouw van 260m² met een kelder van 106m² en inpandige garage verbruikte we met 2 personen. 9.500kwh. Waarvan 7.000kwh verwarming en 2.500kwh aan warm water. Verwarming stond hier 24/24 7/7 op 21,5°C overal vloerverwarming. De koudste ruimte zal 19°C zijn geweest, omdat daar geen verwarming opstond.
Als we met 3 waren thuis dan zal er maximum 1.000kwh bij zijn gekomen door warm water. Want aan verwarming zijde moet er niks veranderen.

Als ik kijk naar optifix 2 jaar vast contract. Want je hoort hier niks anders. :D
Als ik daar simulatie doe van 16.700kwh aan gas kom ik uit op €3.426 oftewel 20c/kwh en dat dan 2 jaar vast.

Ik vind het dan ook wat ze zot om uw splinter nieuwe ketel weg te gooien en te vervangen door een warmtepomp. Het is niet dat je met een warmtepomp niets meer verbruikt.
Als ik dan weer kijk naar optifix vast 2 jaar voor elektriciteit. Kom ik uit op 54c/kwh en injectievergoeding van 30c/kwh.

Ik zou dan eerder eens kijken wat uw verbruik zal zijn wanneer alles op punt is. Want dat moet toch nog drastisch dalen of er klopt iets niet.
Verder zou ik dan langer wachten en kijken wat er de komend tijd nog gaat gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Het is totaal niet rationeel om die nieuwe gasketel nu al af te schrijven. Het enige wat ik niet snap aan je opstelling is de aparte boiler. Bij EPB krijg je daar normaal 6 strafpunten voor tegenover een doorstromer. Dus wie weet ook nog eens naast een korting op het KI gegrepen?
Hier was er ook geopteerd voor een boiler.
Reden was omdat warm water vraag te hoog lag voor een doorstromer. Als je dat wou halen met een doorstromer dan moest je al een zwaar model kiezen en ben je constant aan het pendelen voor verwarming.
Met de boiler kon je dus een lichter model kiezen en toch voldoen aan de warm water vraag.

Zelfs nu was het qua verwarming vaak al te veel vermogen. Maar een nog lichter model kwam qua minimum vermogen op hetzelfde neer. Als ik dan voor de ketel zou kiezen als doorstromer was het minimum vermogen 3 keer hoger. (Het maximaal vermogen van de ketel uiteraard niet)
Voor verwarming branden het bij ons steeds op de laagste stand.

Wij kregen daar geen 6 strafpunten voor. Wij hadden dan wel een boiler gekozen dat volgens EPB samen hoorde met de ketel. Qua E-peil kon ik me toch herinneren dat het amper verschil was.
 
Laatst bewerkt:
Wij kregen daar geen 6 strafpunten voor. Wij hadden dan wel een boiler gekozen dat volgens EPB samen hoorde met de ketel. Qua E-peil kon ik me toch herinneren dat het amper verschil was.
Dat is het inderdaad: indien het product boiler+ketel niet als eenheid in de EPB databank staat is het 5-6 strafpunten. Zo'n opstelling was in ons geval meer dan duizend euro duurder dan de twee toestellen apart. We hebben dat bedrag dan in zonnepanelen gestoken wat ons nuttiger leek dan die kwak van een kWh (?) per dag verlies door de gesplitste opstelling. Was ook veel vriendelijker naar onderhoud toe volgens installateur, wat ook een niet te onderschatten voordeel is.
 
Dat is het inderdaad: indien het product boiler+ketel niet als eenheid in de EPB databank staat is het 5-6 strafpunten. Zo'n opstelling was in ons geval meer dan duizend euro duurder dan de twee toestellen apart. We hebben dat bedrag dan in zonnepanelen gestoken wat ons nuttiger leek dan die kwak van een kWh (?) per dag verlies door de gesplitste opstelling. Was ook veel vriendelijker naar onderhoud toe volgens installateur, wat ook een niet te onderschatten voordeel is.
Ik had dan ook een aparte boiler en ketel.

Je kunt een ketel of warmtepompen koppelen met verschillende soorten boilers. Maar er zijn boilers waar die samen zijn getest en dus "gunstiger" uitvallen. Zoals je zegt een eenheid worden in EPB.
Voor onze nieuwe woning heeft de loodgieter bv ook gekozen voor een warmtepomp en een bepaalde boiler (is eigenlijk de standaard boiler dat je steeds zou nemen in deze opstelling) en dat geeft een verhoogd SWW efficientie.

Qua meerprijs is er dus amper verschil (bij ons was er nooit een verschil, bij de merken waar wij zijn gaan horen) omdat ze (loodgieter) meestal toch hetzelfde merk pakken en dan ook vaak dezelfde boilers.
De fabrikant moet wel die testen hebben gedaan voordat het mee in EPB databank kan.
 
Laatst bewerkt:
Nibe, Vaillant, Daikin, Mitsubishi, …
Onze Vaillant warmtepomp installateur wacht al 7maand op onderdelen die maar niet geleverd worden.
Hij stelt nu voor om bulex te nemen, die zou beter leverbaar zijn.

Ik had origineel ook uw lijstje van 'goede' merken in gedachten, nog niet volledig over uit of bulex ook in dit rijtje past en of ik dus best blijf wachten op de onderdelen
 
Nibe, Vaillant, Daikin, Mitsubishi, …
Onze Vaillant warmtepomp installateur wacht al 7maand op onderdelen die maar niet geleverd worden.
Hij stelt nu voor om bulex te nemen, die zou beter leverbaar zijn.

Ik had origineel ook uw lijstje van 'goede' merken in gedachten, nog niet volledig over uit of bulex ook in dit rijtje past en of ik dus best blijf wachten op de onderdelen
Viessmann, 100x beter dan bulex.
 
Onze Vaillant warmtepomp installateur wacht al 7maand op onderdelen die maar niet geleverd worden.
Hij stelt nu voor om bulex te nemen, die zou beter leverbaar zijn.

Ik had origineel ook uw lijstje van 'goede' merken in gedachten, nog niet volledig over uit of bulex ook in dit rijtje past en of ik dus best blijf wachten op de onderdelen
Bulex is een dochter of zo van vaillant. Normaal wa goekoper. Easykit gebruikt meestal bulex
 
Onze Vaillant warmtepomp installateur wacht al 7maand op onderdelen die maar niet geleverd worden.
Hij stelt nu voor om bulex te nemen, die zou beter leverbaar zijn.

Ik had origineel ook uw lijstje van 'goede' merken in gedachten, nog niet volledig over uit of bulex ook in dit rijtje past en of ik dus best blijf wachten op de onderdelen
Mijn buurman heeft een Bulex monoblock geplaatst en die beweert dat dit een Vaillant is binnenin. Maar ik heb dat nog niet onderzocht als dat klopt.

Vaillant is in ieder geval wel deftig materiaal.
 
Simulatieke gedraaid met het meerverbruik van de warmtepomp. 5k stroomprijs, 2k injectie nu met de vtest.

Ga beter nog wat panelen bijleggen tot de max, om 10k omvormers en daar een 13-14kwp aan panelen aan koppelen. Dan heb ik een saldo van ongeveer een 1000 euro stroom per jaar. Jammer dat die injectietarieven niet vast zijn.
 
Hier komen ze donderdag voor een viessman offerte l/w warmtepomp. Benieuwd.
Allez, ze gaan een berekening en offerte maken. Ons huis is goedgekeurd voor een warmtepomp.

Verkoper zei dat ie overspoeld werd door aanvragen van eigenaars van oude niet geisoleerde huizen die mazout buitengooien voor een warmtepomp. Hij begint er zelfs niet meer aan.
 
Simulatieke gedraaid met het meerverbruik van de warmtepomp. 5k stroomprijs, 2k injectie nu met de vtest.

Ga beter nog wat panelen bijleggen tot de max, om 10k omvormers en daar een 13-14kwp aan panelen aan koppelen. Dan heb ik een saldo van ongeveer een 1000 euro stroom per jaar. Jammer dat die injectietarieven niet vast zijn.
Met mijn Optifix dat ik vorige maand heb afgesloten kwam ik aan 3060euro afname (7000kWh verbruik met 33% zelfvoorziening, dus 4600kWh afname). Injectie zou dan rond de 6000kWh liggen (10800Wp oost-west installatie). Volgens de Vtest zou ik 3400euro terug krijgen bij Luminus voor injectie. Als de injectievergoeding gaat echt die niveau's halen, dan zijn we er goedkoop vanaf voor komend jaar en is mijn PV installatie aan een record tempo terug gewonnen.
 
Laatst bewerkt:
3400€ terugkrijgen van 6000kwh zou willen zeggen 56.67 cent terugleververgoeding. Dat lijkt mij persoonlijk straf, wetende dat die vorige maand 30 cent was. (niet zeker of die voor nu al veranderd is want zag nog altijd 30 cent staan bij Optifix). Maar als we het prijsverschil doorrekenen van 50% dan zou dat willen zeggen dat het zou stijgen naar 45 cent. Waar ik mijn twijfels over heb en wat nog ver staat van die benodigde 56 cent.

Maar bon, ik ben altijd blij als mijn ongelijk bewezen wordt.
 
3400€ terugkrijgen van 6000kwh zou willen zeggen 56.67 cent terugleververgoeding. Dat lijkt mij persoonlijk straf, wetende dat die vorige maand 30 cent was. (niet zeker of die voor nu al veranderd is want zag nog altijd 30 cent staan bij Optifix). Maar als we het prijsverschil doorrekenen van 50% dan zou dat willen zeggen dat het zou stijgen naar 45 cent. Waar ik mijn twijfels over heb en wat nog ver staat van die benodigde 56 cent.

Maar bon, ik ben altijd blij als mijn ongelijk bewezen wordt.
Ja, dat is inderdaad veel. Ik heb die bedragen uit de Vtest gehaald die rekening houdt met indexeringen in de toekomst.
Ik ga ook nog niet teveel in m'n pollekes wrijven want ik wil het wel eens zien over een jaar. Maar zelfs al ik heb maar de helft injectie vergoeding, ben ik al blij.
 
Allez, ze gaan een berekening en offerte maken. Ons huis is goedgekeurd voor een warmtepomp.

Verkoper zei dat ie overspoeld werd door aanvragen van eigenaars van oude niet geisoleerde huizen die mazout buitengooien voor een warmtepomp. Hij begint er zelfs niet meer aan.

Welke firma?
 
Allez, ze gaan een berekening en offerte maken. Ons huis is goedgekeurd voor een warmtepomp.

Verkoper zei dat ie overspoeld werd door aanvragen van eigenaars van oude niet geisoleerde huizen die mazout buitengooien voor een warmtepomp. Hij begint er zelfs niet meer aan.
Dat zijn toch echt mensen die 0 opzoekwerk doen?

Ge moogt mij diene PM doorsturen :p
 
Wij hebben net onze geothermische warmtepomp besteld voor onze nieuwbouw.
Uiteindelijk gekozen voor een Thermia Calibra Duo 7 met externe Thermia mbh300 warmwaterboiler.
indicatieve levering: voorjaar 2023.
 
Terug
Bovenaan