Warmtepompen

Dat is laag. Tegenwoordig haal je over de 4 SCOP met een lucht/water systeem. 4.2 à 4.6 is waar je mag van uit gaan.

Toch zoveel met SCOP?

Volgens fiche van Daikin geven ze een SCOP tussen 4,52 en 4,60.

Als dat is gelijk het WLTP dan ga ik toch eerder uit van 3 :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel ruimte heb je nodig voor een diepteboring van een geothermie? Lukt dat in een voortuintje van amper 2 meter?
 
Ja, dat is geen probleem met de laatste generatie toestellen. Hier een paar cijfers bij 35°C aanvoer:
Vaillant VWL 75/6 SCOP van 4.6
De NIBE S2125 SCOP 5.0.

Als je kan starten op 25°C aanvoer gaat je rendement nog verder omhoog.

Check mijn edit es. Heb er de cijfers van Daikin bijgezet voor 35 graden aanvoer.
 
Check mijn edit es. Heb er de cijfers van Daikin bijgezet voor 35 graden aanvoer.
Ja, dat zijn correcte cijfers. Zeker en vast haalbaar.
Op Tweakers zijn er mannen die alles nauwkeurig monitoren en die hun COP gaat ongeveer gelijk op met wat de fabrikant opgeeft.
 
Hoeveel ruimte heb je nodig voor een diepteboring van een geothermie? Lukt dat in een voortuintje van amper 2 meter?
'Er is telkens minimum zes tot zeven meter afstand tussen elke geothermische boring nodig. Voor de boring zelf is het natuurlijk noodzakelijk dat de locatie met de boortorens vlot bereikbaar is. We hebben een werkbreedte van minimum vier meter nodig. We kunnen ongeveer op minimaal 1,5 m van een gebouw of obstakel boren.'
 
Iemand ervaring met die hybride warmtepompen? (lucht-water)
Hebben net een huis gekocht met EPC - C label, deze heeft alleen een gasketel in de living (geen centrale verwarming).
De vraag is nu hoe we gaan verwarmen, alles is te doen in de bovenkamers en badkamer. Met de stijgende prijzen twijfel ik of gas nog de goede oplossing is.
 
Ik zou goed isoleren en daarna de gas buiten smijten.
Weet niet als je echt voordeel haalt uit hybride op lange termijn.
 
Heb es een simulatieke gemaakt met mijn 3k extra stroom voor die wp, wegvallen terugdraaiende teller door uitbreiding zonneinstallatie, 35% zelfverbruik en injectie-inkomsten. Komt nog altijd voordeliger uit dan op gas blijven stoken. Momenteel toch. Als er weer vrede komt en de rus zegt: cheap gas for europe en ursula gaat met de beentjes wijd... dan ga ik es moeten herrekenen :laugh:

Maar injectietarieven zijn wel mooi meegenomen nu met de hoge stroomprijs.
 
Gisteren Viessmann verdeler langs geweest. Warmptepompen waren op dit moment niet te krijgen zei hij. Lekker dat.
Hij raadde volgende aan:
  • Dak zo vol morgelijk leggen met panelen
  • Geen geothermische WP omdat die minimaal 10-12k duurder zijn en terug verdientijd gewoon veel te groot wordt.
  • Mijn huidige gas installastie niet weg doen, maar gewoon uit dienst zetten voor moest het ooit nodig zijn, want deze wou nog zeker 10 jaar kunnen draaien.
Op naar de volgende.
 
Dat is laag. Tegenwoordig haal je over de 4 SCOP met een lucht/water systeem. 4.2 à 4.6 is waar je mag van uit gaan.
Bij temperaturen lager dan 35°C hoogstwss wel. Van het moment dat je hoger gaat zakt de scop. 3.2 tot temp 55°C.
Uw aandeel sanitair zorgt daar deels wel voor.
 
Gisteren Viessmann verdeler langs geweest. Warmptepompen waren op dit moment niet te krijgen zei hij. Lekker dat.
Hij raadde volgende aan:
  • Dak zo vol morgelijk leggen met panelen
  • Geen geothermische WP omdat die minimaal 10-12k duurder zijn en terug verdientijd gewoon veel te groot wordt.
  • Mijn huidige gas installastie niet weg doen, maar gewoon uit dienst zetten voor moest het ooit nodig zijn, want deze wou nog zeker 10 jaar kunnen draaien.
Op naar de volgende.
Geen wp meer te krijgen? Of gewoon de delay van 12 weken waar de meeste merken mee te maken hebben?
 
Gisteren Viessmann verdeler langs geweest. Warmptepompen waren op dit moment niet te krijgen zei hij. Lekker dat.
Hij raadde volgende aan:
  • Dak zo vol morgelijk leggen met panelen
  • Geen geothermische WP omdat die minimaal 10-12k duurder zijn en terug verdientijd gewoon veel te groot wordt.
  • Mijn huidige gas installastie niet weg doen, maar gewoon uit dienst zetten voor moest het ooit nodig zijn, want deze wou nog zeker 10 jaar kunnen draaien.
Op naar de volgende.
Ik zou toch ook uw gasinstallatie niet direct buiten kegelen als hij nog in goede staat is en je de plek hebt. Dan heb je nog iets achter de hand bij toekomstige elektriciteitsproblemen.
 
Geen wp meer te krijgen? Of gewoon de delay van 12 weken waar de meeste merken mee te maken hebben?
Hij zei dat hij de eerste 4-6 maandan niets zou kunnen leveren. De enige die nog iets konden leveren waren de grote spelers die zelf nog een berg stock hadden. Maar de kleineren zouden de eerste tijd niets binnen krijgen. Viessmann dan wel he.
 
Wij gaan binnenkort ons (rij)huis grondig verbouwen: nieuw dak, nieuwe ramen, bijkomende isoleren waar mogelijk,.. Er zal tevens een nieuwe aanbouw worden geplaatst.

Dan natuurlijk de hamvraag: welke verwarming? Al heel wat rondgelezen inmiddels (ook hier) en tot de conclusie gekomen dat, mits we voldoende isoleren, best opteren voor een lucht/water warmtepomp. Verwarmen zou gebeuren door de combinatie van vloerwarming en ventilo-convectoren (deze laatste kunnen dan ook dienen om te koelen).

Op termijn zouden dan ook zonnepanelen worden aangelegd.

Houdt mijn idee steek? :unsure:
 
Wij gaan binnenkort ons (rij)huis grondig verbouwen: nieuw dak, nieuwe ramen, bijkomende isoleren waar mogelijk,.. Er zal tevens een nieuwe aanbouw worden geplaatst.

Dan natuurlijk de hamvraag: welke verwarming? Al heel wat rondgelezen inmiddels (ook hier) en tot de conclusie gekomen dat, mits we voldoende isoleren, best opteren voor een lucht/water warmtepomp. Verwarmen zou gebeuren door de combinatie van vloerwarming en ventilo-convectoren (deze laatste kunnen dan ook dienen om te koelen).

Op termijn zouden dan ook zonnepanelen worden aangelegd.

Houdt mijn idee steek? :unsure:

Steek, ja. Maar aan dat materiaal geraken he. Op termijn zonnepanelen zou je ze mss beter nu al bestellen.
 
Terug
Bovenaan