Warmtepompen

Is dat niet wat veel?
Ik dacht dat ook. Maar als je overdag als de zon schijnt met de stroom van je panelen dat vat kan opstoken tot 60 °C dan is dat toch voordeliger dan op donkere momenten nog te moeten bijstoken als er zich twee mensen na elkaar douchen denk ik?
 
Ik dacht dat ook. Maar als je overdag als de zon schijnt met de stroom van je panelen dat vat kan opstoken tot 60 °C dan is dat toch voordeliger dan op donkere momenten nog te moeten bijstoken als er zich twee mensen na elkaar douchen denk ik?
In dat geval moet ik wel naar het kleinere altherma model want 500 liter is een extern vat.
 
Denk wel dat wij met zo een 230 toekomen. Wij zijn redelijk zuinig met drinkwater. Normaal verbruik bij ons is 55 kuub per jaar voor een gezin van 4, wel nog jonge kindjes. Altijd douches, geen regendouche toestanden.
Wasmachine en toiletten zijn op regenwater. Als je dat bekijkt op jaarbasis dan verbruiken we 150 liter per dag. Dus 75 liter opgewarmd water per dag nodig, wordt toch gemengd met 75 liter koud leidingwater he.
 
Er is een verschil tussen buffervat en boilervat. Buffer is voor de verwarming en dient om je watervolume uit te breiden zodat de warmtepomp niet gaat pendelen. Maar tegenwoordig moduleren de compressors en als je voldoende inhoud hebt in uw verwarmingscircuit, dan heb je dat niet nodig. Een klein expansie vat van ~20l is dan voldoende.

Een warmwater boiler wordt meestal genomen op 200-300l. Met 500l kun je elke dag 2 baden laten vollopen en nog met 5 man douchen ofzo.

Met een boiler van 230l op 47°C maak je 300l water van 38°C als het water in de leidingen 10°C is. Dat is 42 min douchen met een spaardouche kop van 7l/min.
 
Er is een verschil tussen buffervat en boilervat. Buffer is voor de verwarming en dient om je watervolume uit te breiden zodat de warmtepomp niet gaat pendelen. Maar tegenwoordig moduleren de compressors en als je voldoende inhoud hebt in uw verwarmingscircuit, dan heb je dat niet nodig. Een klein expansie vat van ~20l is dan voldoende.

Een warmwater boiler wordt meestal genomen op 200-300l. Met 500l kun je elke dag 2 baden laten vollopen en nog met 5 man douchen ofzo.

Met een boiler van 230l op 47°C maak je 300l water van 38°C als het water in de leidingen 10°C is. Dat is 42 min douchen met een spaardouche kop van 7l/min.
Klopt, maar ik bedoelde wel degelijk boilervat. En ik zie het als in overdag zorgen voor warmwaterproductie als de zonnepanelen renderen zodat ik 's avonds als de zon onder is warm water heb zonder dat de pomp extra moet bijverwarmen. Wij hebben trouwens ook een retourleiding voor warm water.
 
Denk wel dat wij met zo een 230 toekomen. Wij zijn redelijk zuinig met drinkwater. Normaal verbruik bij ons is 55 kuub per jaar voor een gezin van 4, wel nog jonge kindjes. Altijd douches, geen regendouche toestanden.
Wasmachine en toiletten zijn op regenwater. Als je dat bekijkt op jaarbasis dan verbruiken we 150 liter per dag. Dus 75 liter opgewarmd water per dag nodig, wordt toch gemengd met 75 liter koud leidingwater he.
Als je dagelijks 75l warm water verbruikt, dan is dat 15l water van 10°C en 60l van 45°C uit uw boilervat. In theorie geeft een boiler van 230l u warmwater voor 3.8 dagen. Natuurlijk heb je wel wat stilstandverlies enzo, maar met een SSW run iedere 2 dagen ga je nog steeds comfortabel zitten.
Klopt, maar ik bedoelde wel degelijk boilervat. En ik zie het als in overdag zorgen voor warmwaterproductie als de zonnepanelen renderen zodat ik 's avonds als de zon onder is warm water heb zonder dat de pomp extra moet bijverwarmen.
Het hangt er echt vanaf hoeveel warm water je verbruikt. Als je een kleine verbruiker bent gaat een 500l vat u meer kosten door het grotere stilstandsverlies.
Gewoon zien je dat voldoende warm water hebt zodat je 1x per dag een SSW run kunt doen. Liefst 's middags als het warm is en de zon schijnt. Tenzij zoals 2 weken geleden met de hittegolf. Dan weigeren er veel warmtepompen op te starten als het zo warm is en kan je beter de SSW run 's ochtends doen voor het 30°C is.
En neem je 1x per maand een bad, dan zou ik daar geen grotere boiler voor nemen. Die extra SSW run die je dan misschien 's nachts moet doen zal je minder kosten dan een groter boilervat en het stilstandverlies dat je daarvan hebt.

En dan hebben we het nog niet over de wekelijkse legionella run gehad. Dat vraagt en stuk meer energie voor een boilervat van 500l dan van 230l. En in de winter zullen uw panelen daar weinig aan bijdragen. Zelfs in de zomer zullen je panelen dat niet dekken als je warmte element 5-6KW vraagt. (tenzij je een zware installatie hebt)
 
Heb gelukkig nog de luxe van een terugdraaiende teller, dus ik mag op elk moment bijverwarmen. Fluvius probeer ik tot 2029 buiten te houden :laugh:
 
Met een boiler van 230l op 47°C maak je 300l water van 38°C als het water in de leidingen 10°C is. Dat is 42 min douchen met een spaardouche kop van 7l/min.
De bedenking dat ik mij hier bij maak.

Doordat uw vat op 47°C staat heb je inderdaad reserve om 70L te maken van 38°C bij leidingwater van 10°C. Nadien zit uw boiler van 230L op 38°C

Maar is het dan correct om die 230L daarbij op te tellen (om zo aan uw 300L te komen)? Want uw boiler vat gaat in de praktijk nooit leeg maar wordt terug gevuld met leidingwater. Dit leidingwater koelt uw boiler af. Onder de 38°C wordt het water "nutteloos" omdat het te koud is om te douche.

Dus heb je maar 70L water als buffer, nadien zal uw verwarming moeten aanspringen om boilervat niet verder te laten afkoelen onder de 38°C. Maw kun je 10 minuten douche en zal uw warmtepomp opspringen.

Of ben ik verkeerd met mijn denkwijze?
 
De bedenking dat ik mij hier bij maak.

Doordat uw vat op 47°C staat heb je inderdaad reserve om 70L te maken van 38°C bij leidingwater van 10°C. Nadien zit uw boiler van 230L op 38°C

Maar is het dan correct om die 230L daarbij op te tellen (om zo aan uw 300L te komen)? Want uw boiler vat gaat in de praktijk nooit leeg maar wordt terug gevuld met leidingwater. Dit leidingwater koelt uw boiler af. Onder de 38°C wordt het water "nutteloos" omdat het te koud is om te douche.

Dus heb je maar 70L water als buffer, nadien zal uw verwarming moeten aanspringen om boilervat niet verder te laten afkoelen onder de 38°C. Maw kun je 10 minuten douche en zal uw warmtepomp opspringen.

Of ben ik verkeerd met mijn denkwijze?
Daar zit wel iets in en had ik niet bij nagedacht.
Ondertussen even opgezocht en een boiler zou voor 80-85% aftapbaar zijn. Hier wat interessante info: https://warmtepomp-tips.nl/relevant/

Voor Tomski is 230l dan nog steeds meer als voldoende.

Ik wist trouwens niet dat een douche warmtewisselaar zoveel verschil geeft.
 
Wat een oerwoud zo een zoektocht naar een warmtepomp installatie. Zie de bomen door het bos niet meer.
Ik zou krijg de meest uiteenlopende verhalen te horen en ik heb geen idee wat ik moet geloven.

Ik zou graag de gas volledig buiten hebben. Terwijl sommige aan raden van hybride te gaan, Maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Ze zitten hier met een verbruik van 23000 kwh voor verwarmen, sanitair en koken. Wat zouden jullie tips zijn? Dan kan ik die eens vergelijken met wat ik hier allemaal te horen krijg.

Heb er nu een aantal over de vloer gehad, dus ik wacht wel nog op de offertes.
 
Heb gelukkig nog de luxe van een terugdraaiende teller, dus ik mag op elk moment bijverwarmen. Fluvius probeer ik tot 2029 buiten te houden :laugh:
Vanaf 2025 zullen ze bij iedereen een digitale meter plaatsen, kans is klein dat je het tot 2029 gaat kunnen uitstellen. Uw warmtepomp investering zal hopelijk 15+ jaar mee gaan dus dan kan je best nu al rekening houden met het feit dat 'elk moment bijverwarmen' geld gaat kosten zonder terugdraaiende teller.

Wij waren 3 jaar geleden ook fan van de Altherma met integrated boiler. Was toen wel maar 210L meen ik mij te herinneren. Uiteindelijk toch gekozen voor een wandopstelling met 300L boiler, 2 extra buffervaten en 1 expansie vat voor extra zuinigheid/efficiëntie/warmwater comfort.

Wij doen voor ons gezin van 4 (met 2 kleine kindjes) 1 SWW cyclus op de middag (zonnepanelen) om ons vat naar 52°C te stoken. Elke dag zo ingeregeld en voldoende om 24u warm water te hebben bij normaal gebruik. Voordien werd er water gemaakt 'op aanvraag' dus als mijn vrouw om 6u 's ochtends voor het werk een douche nam werd er direct terug bijverwarmd tot 52°C op netstroom. Overschakelen op 1 vaste cyclus SWW per 24u heeft ons ongeveer 500Kwh bespaard op jaarbasis. Dat is een kleine 250 euro op jaarbasis aan de huidige prijzen.

Ik hoor ook regelmatig dat puberende kinderen graag 20min onder een hete douche staan dus dan is uw vat rap leeg :crazy:
Voor onze nieuwbouw hadden we eerst een regendouche gekozen en pas nadien beseft dat zo'n ding 18L per minuut trekt. Dan is uw vat van 230L op 52°C effectief leeg na 1 douche beurt van 20 minuten. Uiteindelijk toch nog kunnen veranderen naar een semi-spaarkop van 9,5L per minuut en dat scheelt.

Elektrische weerstand staat hier uitgeschakeld trouwens.
 
Vanaf 2025 zullen ze bij iedereen een digitale meter plaatsen, kans is klein dat je het tot 2029 gaat kunnen uitstellen. Uw warmtepomp investering zal hopelijk 15+ jaar mee gaan dus dan kan je best nu al rekening houden met het feit dat 'elk moment bijverwarmen' geld gaat kosten zonder terugdraaiende teller.

Wij waren 3 jaar geleden ook fan van de Altherma met integrated boiler. Was toen wel maar 210L meen ik mij te herinneren. Uiteindelijk toch gekozen voor een wandopstelling met 300L boiler, 2 extra buffervaten en 1 expansie vat voor extra zuinigheid/efficiëntie/warmwater comfort.

Wij doen voor ons gezin van 4 (met 2 kleine kindjes) 1 SWW cyclus op de middag (zonnepanelen) om ons vat naar 52°C te stoken. Elke dag zo ingeregeld en voldoende om 24u warm water te hebben bij normaal gebruik. Voordien werd er water gemaakt 'op aanvraag' dus als mijn vrouw om 6u 's ochtends voor het werk een douche nam werd er direct terug bijverwarmd tot 52°C op netstroom. Overschakelen op 1 vaste cyclus SWW per 24u heeft ons ongeveer 500Kwh bespaard op jaarbasis. Dat is een kleine 250 euro op jaarbasis aan de huidige prijzen.

Ik hoor ook regelmatig dat puberende kinderen graag 20min onder een hete douche staan dus dan is uw vat rap leeg :crazy:
Voor onze nieuwbouw hadden we eerst een regendouche gekozen en pas nadien beseft dat zo'n ding 18L per minuut trekt. Dan is uw vat van 230L op 52°C effectief leeg na 1 douche beurt van 20 minuten. Uiteindelijk toch nog kunnen veranderen naar een semi-spaarkop van 9,5L per minuut en dat scheelt.

Elektrische weerstand staat hier uitgeschakeld trouwens.
altherma wandmodel genomen dan? Of een ander merk? En wordt het water van die 300 liter dan ook via de warmtepomp verwarmd, of op de klassieke manier?
 
altherma wandmodel genomen dan? Of een ander merk? En wordt het water van die 300 liter dan ook via de warmtepomp verwarmd, of op de klassieke manier?

Onze architecte had de voorkeur om alles van sanitair/ventilatie/verwarming te laten doen door 1 persoon waar ze eigenlijk al haar projecten mee deed. Absolute vakman maar hij plaatst enkel Viessmann. In theorie niet zo'n fan van wegens wat duurder dan andere merken en vooral gekend voor gasketels maar tot op heden geen klachten. Zeer mooie installatie, efficiënt en energiezuinig ingeregeld na installatie door Viessmann technieker zelf. Anders waren we waarschijnlijk voor wandmodel Altherma of Mitsubishi gegaan.

Hoe bedoel je verwarmd op de klassieke manier? Wij hebben een lucht/water warmtepomp die de vloerverwarming voorziet van warm water en de boiler van 300L opwarmt. Mij werd destijds ook gezegd dat zo'n wandopstelling beter is omdat je daar ook makkelijker buffervaten/expansie vaten aan kan hangen. Dit zou de efficiëntie en levensduur van de installatie ten goede komen. Integrated model wordt vaak gezet bij renovaties en bij mensen die weinig plaats hebben en dus werken zonder buffervaten en expansie vaten. Geen idee of dit allemaal klopt. Zo'n wandopstelling met alles erop en eraan heeft wel wat plaats nodig.
 
Onze architecte had de voorkeur om alles van sanitair/ventilatie/verwarming te laten doen door 1 persoon waar ze eigenlijk al haar projecten mee deed. Absolute vakman maar hij plaatst enkel Viessmann. In theorie niet zo'n fan van wegens wat duurder dan andere merken en vooral gekend voor gasketels maar tot op heden geen klachten. Zeer mooie installatie, efficiënt en energiezuinig ingeregeld na installatie door Viessmann technieker zelf. Anders waren we waarschijnlijk voor wandmodel Altherma of Mitsubishi gegaan.

Hoe bedoel je verwarmd op de klassieke manier? Wij hebben een lucht/water warmtepomp die de vloerverwarming voorziet van warm water en de boiler van 300L opwarmt. Mij werd destijds ook gezegd dat zo'n wandopstelling beter is omdat je daar ook makkelijker buffervaten/expansie vaten aan kan hangen. Dit zou de efficiëntie en levensduur van de installatie ten goede komen. Integrated model wordt vaak gezet bij renovaties en bij mensen die weinig plaats hebben en dus werken zonder buffervaten en expansie vaten. Geen idee of dit allemaal klopt. Zo'n wandopstelling met alles erop en eraan heeft wel wat plaats nodig.
Ja, klassieke manier is puur elektrisch verwarmen vanaf het net. Bij jou komt het warme water dus van de pomp.
 
Stroomprijs gaat ook zot yo

Als ik mijn 12000kwh gas per jaar door een warmtepompvervang ga ik (schat ik) een 4000kwh stroom nodig hebben.

12000kwh gas kost me 2500 euro atm, 4000kwh stroom kost me 2200. Ni veel winst daar.

Zal nog maar 5000kwp panelen bijsmijten terwijl ik nog mijn terugdraaiende teller heb.
 
Wat een oerwoud zo een zoektocht naar een warmtepomp installatie. Zie de bomen door het bos niet meer.
Ik zou krijg de meest uiteenlopende verhalen te horen en ik heb geen idee wat ik moet geloven.

Ik zou graag de gas volledig buiten hebben. Terwijl sommige aan raden van hybride te gaan, Maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Ze zitten hier met een verbruik van 23000 kwh voor verwarmen, sanitair en koken. Wat zouden jullie tips zijn? Dan kan ik die eens vergelijken met wat ik hier allemaal te horen krijg.

Heb er nu een aantal over de vloer gehad, dus ik wacht wel nog op de offertes.
Is uw woning wel geschikt voor warmtepomp?
 
Stroomprijs gaat ook zot yo

Als ik mijn 12000kwh gas per jaar door een warmtepompvervang ga ik (schat ik) een 4000kwh stroom nodig hebben.

12000kwh gas kost me 2500 euro atm, 4000kwh stroom kost me 2200. Ni veel winst daar.

Zal nog maar 5000kwp panelen bijsmijten terwijl ik nog mijn terugdraaiende teller heb.
4000kWh stroom is veel om 12000kWh gas te matchen met een warmtepomp. Zit je met radiatoren of vloerverwarming? Want met lage aanvoer (25-35°C) moet je daar onder geraken. Volgens mij eigen simulaties bespaar ik 600euro per jaar met een warmtepomp zonder de zonnepanelen in rekening te brengen.
 
4000kWh stroom is veel om 12000kWh gas te matchen met een warmtepomp. Zit je met radiatoren of vloerverwarming? Want met lage aanvoer (25-35°C) moet je daar onder geraken. Volgens mij eigen simulaties bespaar ik 600euro per jaar met een warmtepomp zonder de zonnepanelen in rekening te brengen.

Dat is wat ik lees op het net over de "gemiddelden". 1 op 3 ongeveer in SCOP.

Bij ons is alles op vloerverwarming.
 
Is uw woning wel geschikt voor warmtepomp?
Ik zou niet weten waarom niet. Huis is 12 jaar oud. Toen geisoleerd boven de normen van toen. Vloerverwarming en 250 L warmwaterboiler
We hebben plaats voor eventueel een geothermische warmtepomp, dus ik laat de 2 variaties uittellen.

Verder nog iets nodig?
 
Terug
Bovenaan