Wanneer de jaren beginnen te tellen

808 State

Well-known member
Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe gaan de meesten hier om met het ouder worden?
Meer en meer begin ik geconfronteerd te raken door de leeftijd, vooral omdat je merkt dat hetgeen voor je ligt stilaan op gelijke hoogte begint te komen met wat achter je ligt. De jaren die achter je liggen zijn dan ook je meest spectaculaire jaren, of toch niet?
 
Wat is spectaculair?
Ik word er 41 dit jaar en voor een Belgische man zou dat dus al over de helft zijn. Ja, "jong zijn" was leuk, veel genoten, maar ik geniet vandaag ook keihard: de financiële mogelijkheden zijn groter, wat je hebt opgebouwd is mooier, vrouw en kinderen rond mij heen zorgen voor veel geluk. Fysiek ben ik beter dan ooit, maar dat is een voordeel dat er maar is omdat ik dat aspect vroeger enorm verwaarloosd heb en dat zal dus niet voor iedereen opgaan.

Ik denk ook niet direct dat ik het beste al gehad heb. Ik verwacht dat de financiële speelruimte groter gaat worden, en daarnaast dat er op termijn ook meer vrije tijd gaat komen om daar nog meer van te genieten.

TL;DR hoe ga ik ermee om? Genieten van elke periode in mijn leven, niet teveel denken aan wat er vroeger beter was en later beter zal zijn, maar wel rustig blijven verder bouwen.
 
Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe gaan de meesten hier om met het ouder worden?
Meer en meer begin ik geconfronteerd te raken door de leeftijd, vooral omdat je merkt dat hetgeen voor je ligt stilaan op gelijke hoogte begint te komen met wat achter je ligt. De jaren die achter je liggen zijn dan ook je meest spectaculaire jaren, of toch niet?
Bedoel je puur op emotioneel vlak dat je het er lastig mee hebt?

Ikzelf ben ook "halfweg" maar heb daar absoluut geen probleem mee.
De gezondheidsproblemen worden er hier natuurlijk niet beter op, maar die waren er als tiener zelfs al bij mij, dus ook dat is geen "plotse confrontatie".
Al bij al zit ik zelfs beter in mijn vel (fysiek en mentaal) dan als dertiger bvb.
En dan heb ik volgende week weer een ontsteking in mijn heup of zit ik vast met mijn rug of weetikveelwat en foeter ik weer dat ik een oud wijf ben. 😜

En wat bedoel je met de spectaculaire jaren? Op welk vlak? Wat heb je toen gedaan dat je nu plots totaal niet meer zou kunnen doen? Volgens mij weinig toch.. al zal je nu meer moeten plannen of zal je omdat je minder onbezonnen bent, meer bij bepaalde gevaren of gevolgen stil staan.
 
Same here, 45, al meer dan de helft van m'n leven doe ik krachttraining, en hier merk ik toch enorm dat ik niet meer moet proberen wat ik vroeger wel kon. Vroeger ook al m'n zotte reizen gedaan, maar dat alles heeft dan wel plaats gemaakt voor m'n dochter.
Fysiek ga ik er niet meer op vooruit denk ik, maar al de rest maakt wel veel goed, if that makes sense.
 
41 en ik zit naarstig te wachten tot wanneer ik mij oud (of toch minstens 41) zal beginnen voelen. Ik weet niet exact wat ik moet zien als ik in de spiegel kijk maar no way dat ik er 41 jaar uitzie, laat staan mij zo oud voel.

Een good-old avondje/weekendje op stap gaan met de maten is meteen een throw back time en het aanvoelen van een, paktweg, 23 jaar. Niet in het minst omdat "de klap" nog altijd identiek is en de humor nog steeds bij momenten onderontwikkeld is. Toen mijn vader vroeger zei "je verandert daar niet in", geloofde ik hem voor geen meter, maar nu weet ik wel beter "vul vintje als hij met zijn maten op stap is".

Eén iets is ondertussen ook wel duidelijk geworden. Waar vroeger een vrouw van 40 "oud" was zijn het nu de mooiste vrouwen die er rond lopen. De "interessante" groep evolueert dus mee met je leeftijd. Nu maar hopen dat ik dat in het rusthuis ook nog vind want dan beloven het daar leuke tijden te worden.

Geen idee of mijn spectalurairste jaren trouwens al achter de rug liggen maar ik stel met plezier vast dat nu de kinderen ouder worden, zelfstandiger worden en gewoon hun ding beginnen te doen de vrouw en ik elkaar toch wel grandioos aan het herontdekken zijn. Had je mij 10 jaar geleden gezegd dat we ons in onzer beginnende 40'er jaren weer gingen gedragen alsof dat we 25 waren, ik zou je (met een gigantisch gebrek aan slaap) vierkant uitgelachen hebben.

Neenee, alle leeftijden hebben hun charme, we zeggen het al vanaf dat ze 3 dagen oud zijn en ons dagen aan een stuk wakker houden of als gepensioneerde op wandel gaan met de wandelclub, alles op zijn tijd. Het heeft geen zin om daar veel over te piekeren of naar "de zin van hetl even te zoeken". Leven, genieten, het geluk dat we hebben om hier te leven aanvaarden en omarmen en er gedurende 80 a 90 jaar een geweldige party van te maken om dan, na nog een jaar of 20 in de herinneringen te hebben voortgeleefd, te verdwijnen in de onnoemelijke leegte van het universum.
 
Ik zit in m'n prime. Zowel op fysiek als mentaal vlak. 34 jaar.

Maar ik heb ieder jaar serieus miserie met alweer een jaartje ouder te worden. Het gaat soms te snel voor mij, maar aan de andere kant is dat ook gewoon omdat ik mij amuseer in het leven.
Ik ben 35 en ik heb het gevoel dat ik zowel fysiek als mentaal al over mijn prime ben hoor :p
 
Ik ben 35 en ik heb het gevoel dat ik zowel fysiek als mentaal al over mijn prime ben hoor :p

Wacht tot uw dochter wat uit de zorgperiode van die eerste jaren is. Denk eerlijk gezegd dat dat wel wat weegt :)

Zoals Eniac zegt. De komst van de kinderen heeft fysiek en mentaal toch veel gevraagd van mij. Vooral te wijten aan een serieus slaaptekort. Maar we raken er stillaan helemaal door.
 
net 41 geworden.
mentaal voel ik mij helemaal niet oud, ik kom beter overeen met mensen rond de 30, dan met mensen van mijn eigen leeftijd, die ik al sneller zelf "oud" vind. al kan ik de écht jongere garden niet meer volgen in hun manier van doen.

fysiek... beetje zelfde situatie als eniac: ik heb dat altijd verwaarloosd. onlangs beginnen pompen elke dag, en je merkt toch dat het iéts van verschil maakt.
vlot vermageren zit er ook niet meer in, precies. alsook nachtjes doorfuiven en 's middags terug gaan werken zonder dat iemand het doorheeft al helemààl niet meer. zicht gaat achteruit, vooral in het switchen van ver naar dicht heb ik het soms moeilijk.

ik merk wel dat ik mij veel minder laat opjagen tov vroeger. 't is zo een gevoel van het allemaal eens mee gemaakt te hebben, en ragen is verloren energie.

wat ik wel minder vind is dat je eigenlijk meer begint te beseffen wat je foute keuzes zijn geweest. ik ben bvb veel te lang in de privé-security blijven hangen. soms zegt er zo'n jonge collega tegen mij dat ik met mijn overgedragen ancienniteit "poen schep", maar ik zeg dan altijd dat als zij op mijn leeftijd deze job nog doen, zij véél meer gaan hebben als ik nu.

sommige dingen gaan beter worden, sommige dingen zullen verslechteren, maar eens je dat beseft, probeer je toch in het nu te leven.
 
39 jaar. Fysiek ga ik er wel helaas op achteruit. Mijn hernia dat elk jaar meer naar de kloten gaat, artrose wordt er niet beter op, 3 jaar geleden geveld door een trombose (flebitis) waardoor ik een maand niet kon rechtstaan en 6 maanden aan de bloedverdunners zat, mijne piet die maar een schim is van de machtige fiere glanzende stevige vleestoren van weleer en die er maar bijhangt als een overjaarse treurwilg en maandag geopereerd geweest om 2 (goedaardige) tumors te verwijderen. Ondanks alles ben ik blij met mijn leven en geniet ik van elk moment aan 100% (vooral van de kleine dingen).
 
Laatst bewerkt:
39 jaar. Fysiek ga ik er wel helaas op achteruit. Mijn hernia dat elk jaar meer naar de kloten gaat, artrose wordt er niet beter op, 3 jaar geleden geveld door een trombose (flebitis) waardoor ik een maand niet kon rechtstaan en 6 maanden aan de bloedverdunners zat, mijne piet die maar een schim is van de machtige fiere glanzende stevige vleestoren van weleer en die er maar bijhangt als een overjaarse treurwilg en maandag geopereerd geweest om 2 (goedaardige) tumors te verwijderen. Ondanks alles ben ik blij met mijn leven en geniet ik van elk moment aan 100% (vooral van de kleine dingen).
Zo te lezen niet he.


Ikzelf heb het vooral moeilijk met de gedachte dat ik sneller de leeftijd nader die een groot deel van mijn familieleden nooit gehaald hebben. Statistisch gezien is er dus veel kans dat het binnen hier en 15 jaar over is.
 
36. Geen fysieke ongemakken, al verwaarloos ik mijn fysiek wel wat en ik heb de fut niet om er grondig iets aan te doen. Niet dat ik serieus overgewicht heb, maar er zou wat af moeten. Ik eet en drink echter té graag. Ik hoop daar nog enige kentering in te brengen. Mentaal ben ik ook niet op mijn hoogtepunt, ik heb het gevoel dat het allemaal teveel op automatische piloot is en dat ik intellectueel niet meer hetzelfde niveau haal als tien jaar geleden. Dat knaagt soms ook wel. Vroeger had ik meer tijd om in mijn boeken te duiken of iets van me af te schrijven of filosofie te studeren. Dat lukt me vandaag niet. Mijn sociaal leven is ook totaal gekelderd. Vroeger ging ik véél vaker met mensen om, dat is allemaal weggevaagd.

Anderzijds: het is maar een fase?
 
35. Mijn knie begint te piepen en als ik zuip gelijk op mijn 18de moet ik tegenwoordig een hele week recupereren.
Maar voor de rest gaat alles nog goed hier. Al ga ik me toch wel nen home trainer aanschaffen.

Mijn sociaal leven is ook totaal gekelderd. Vroeger ging ik véél vaker met mensen om, dat is allemaal weggevaagd.
Idem hier, persoonlijk zou ik toch liever meer keren weg zijn in de week en onder de (gekende) mensen komen. Maar iedereen heeft tegenwoordig op mijne leeftijd kinderen en dus geen tijd, plannen van samen iets te doen is bij iedereen 'behalve één of twee koppels een lijdensweg van een half jaar. Of ge moet er ineens een hobby van maken/vinden en dan ziet ge de mensen wel terug.

En sommige mensen die hoort ge gewoon niet meer.

Anderzijds moet ik wel zeggen dat ik me meer en meer zorgen begin te maken dat ik niet ergens een gezwelletje aan het ontwikkelen ben.
 
Laatst bewerkt:
35 jaar. Objectief gezien heb ik niets te klagen. Vrouw, kinderen, mooi gerenoveerd huis, (stressy maar al bij al) goede job, door omstandigheden relatief veel financiële ademruimte, relatief veel vrienden, etc. Enfin, voorlopig toch nog, zie onder.

Want mijn leven is gewoon veel te druk. Weinig slaap. Voor niets tijd hebben. Een to do-lijst hebben van hier tot in Tokyo, en niets geraakt af. Om vrienden te zien moet je zware opofferingen maken. Voor mijn werk moet ik af toe 's avonds overuren draaien door concentratieverlies overdag. Ruzie met mijn vrouw door vermoeidheid.
Dat vind ik het nadeel aan deze periode. Deels door eigen schuld natuurlijk, komt alles op een hoop. Verbouwingen, trouwen, kinderen, carrière, mijn vrouw en ik willen nog een groot project aanpakken die een serieuze lening zal nodig hebben, waar je dus ook niet al te lang meer moet voor wachten om die nog te krijgen bij de bank, etc. In uw 30'er jaren moet het allemaal gebeuren, heb ik het gevoel.

Je bent met zoveel dingen bezig dat je niets echt goed kan doen. Het voelt meer aan als overleven, dan als leven. Is dit nu later? Vroeg Stef Bos zich af. Wel, ik ook.

Ik hoop dat de 40'er jaren op dat vlak wat minder heftig zullen zijn. Dat ik nog eens een hobby kan doen. Eens op het gemak de krant kan lezen in het weekend. Mijn vrouw en ik ons kunnen herpakken in de relatie (bedankt @E_wout voor de goede moed!).
 
35 jaar. Objectief gezien heb ik niets te klagen. Vrouw, kinderen, mooi gerenoveerd huis, (stressy maar al bij al) goede job, door omstandigheden relatief veel financiële ademruimte, relatief veel vrienden, etc. Enfin, voorlopig toch nog, zie onder.

Want mijn leven is gewoon veel te druk. Weinig slaap. Voor niets tijd hebben. Een to do-lijst hebben van hier tot in Tokyo, en niets geraakt af. Om vrienden te zien moet je zware opofferingen maken. Voor mijn werk moet ik af toe 's avonds overuren draaien door concentratieverlies overdag. Ruzie met mijn vrouw door vermoeidheid.
Dat vind ik het nadeel aan deze periode. Deels door eigen schuld natuurlijk, komt alles op een hoop. Verbouwingen, trouwen, kinderen, carrière, mijn vrouw en ik willen nog een groot project aanpakken die een serieuze lening zal nodig hebben, waar je dus ook niet al te lang meer moet voor wachten om die nog te krijgen bij de bank, etc. In uw 30'er jaren moet het allemaal gebeuren, heb ik het gevoel.

Je bent met zoveel dingen bezig dat je niets echt goed kan doen. Het voelt meer aan als overleven, dan als leven. Is dit nu later? Vroeg Stef Bos zich af. Wel, ik ook.

Ik hoop dat de 40'er jaren op dat vlak wat minder heftig zullen zijn. Dat ik nog eens een hobby kan doen. Eens op het gemak de krant kan lezen in het weekend. Mijn vrouw en ik ons kunnen herpakken in de relatie (bedankt @E_wout voor de goede moed!).
Ik herken me daar keihard in.

Het is niet simpel om gas terug te nemen en even alles los te laten. Toch is het belangrijk dat te doen en niet te wachten tot je 40+ bent. Je leeft nu ook. Ik ben tevens ook afgestapt van het idee dat alles moet gebeuren in uw 30'er jaren. De tijd gaat al zo snel en met de komst van kinderen is het er niet op gebeterd.

Ik heb een promotie afgeslaan om het evenwicht tussen werk en privé gezond te kunnen houden. Financieel ging dat meer ruimte geven, maar dat weegt niet op tegen tijd die ik zou missen met het gezin. De jaren die passeren keren niet meer terug. M'n nonkel heeft destijds alles voor het werk gedaan. 10 jaar zijn kinderen maar half weten opgroeien, maar wel financieel totaal geen zorgen nu. Als hij daar nu op terugkijkt overheerst er een gevoel van spijt. Uw kinderen doormaken maar eenmaal alle fases en dat kan hij nooit meer beleven.

Op latere leeftijd spijt hebben van bepaalde keuzes is iets waar ik schrik voor heb.
 
Ik heb een promotie afgeslaan om het evenwicht tussen werk en privé gezond te kunnen houden. Financieel ging dat meer ruimte geven, maar dat weegt niet op tegen tijd die ik zou missen met het gezin. De jaren die passeren keren niet meer terug. M'n nonkel heeft destijds alles voor het werk gedaan. 10 jaar zijn kinderen maar half weten opgroeien, maar wel financieel totaal geen zorgen nu. Als hij daar nu op terugkijkt overheerst er een gevoel van spijt. Uw kinderen doormaken maar eenmaal alle fases en dat kan hij nooit meer beleven.

Op latere leeftijd spijt hebben van bepaalde keuzes is iets waar ik schrik voor heb.
Dit. Wij zijn zelf best vroeg aan kinderen begonnen. Ik ben er nu net 35 geworden, mijn vrouw wordt 32 en onze kinderen zijn 7 en 4 (wordt dit jaar nog 5). Het is soms pittig geweest, want we hebben een jaar of 4 geleden serieus verbouwd. Ik ben echter heel blij dat we dat gedaan hebben en daar door zijn. Wat niet wil zeggen dat het leven niet soms nog pittig is met 2 jongen kinderen, maar ik voel wel aan alles dat het beter en beter wordt.

Dat mijn vrouw nu 4/5de werkt en ik zelf ook genoeg gebruik maak van mijn ouderschapsverlof helpt wel, geld is zeker nodig, maar tijd en rust krijg je nooit terug. Ik kan ze soms achter het behang plakken, maar ik ben echt heel blij dat ik probeer te zorgen dat ik er zo goed als altijd ben voor mijn kinderen.

Net zoals eniac voel ik mij fysiek wel veel beter dan in mijn 20'er jaren, ik heb het toen te ver laten komen en zat toen fysiek niet goed in mijn vel en dat kruipt ook wel wat in je hoofd.

Algemeen zou ik zeggen: ik ben 35, voel me best goed, ik klaag soms wel eens en sommige dagen zijn beter dan andere, maar dat is eigen aan het leven. Schrik dat ik spijt ga hebben van keuzes heb ik niet, spijt komt altijd te laat, dus waarom zou ik me daar nu druk over maken.
 
38 geworden en niet echt bezig met 'ik zit in den helft'.

Laatste 10 jaar enorm veel uren geklopt. Eerste jaren was dat echt roofbouw op men lichaam daar ik toen gemiddeld 70-85u per week aan het werk was van maandag tot zaterdag, vaak nog zondagen erbij en zoniet was het om te recupereren. Denk dat ik tegenwoordig ergens aan 55-60 uren gemiddeld zal zitten en heeft toch al wat rust gebracht.

Heb altijd complete financiele vrijheid willen hebben. Kunnen doen, gaan, laten en staan waar je wil zonder is te moeten gaan rekenen of ik dit wel kan betalen. Denk dat ik fier kan zijn op wat ik heb opgebouwd from scratch en dat ik eigenlijk op het punt ben dat ik nooit meer zou moeten werken zonder in te boeten op mijn huidige levensstijl. Ondertussen ook nog talloze safety nets opgebouwd in de vorm van fondsen, residentieel vastgoed, commercieel vastgoed, ... Het enige dat ik vooral dacht was, als ik vroegtijdige exit zou doen in het bedrijf dan heb ik geen verantwoordelijkheden meer en is er mentale rust, echter is er nu een kindje onderweg dus eigenlijk begint er dan weer een nieuwe verantwoordelijkheid waar je aan vast hangt en dus de dag zelf beslissen om op een vliegtuig te springen naar god weet waar zit er dan ook wel even niet in maar ik klaag niet. Ik probeer het te zien als volgt: zodra ik vroegtijdig op pensioen ga, kan ik schade inhalen en focus leggen op mijn aankomende dochter.
Ben 7 maand geleden ook voor het eerst peter geworden en probeer daar ook mijn best voor te doen. Ik vind het belangrijk daar aanwezig te zijn. Niet altijd evident als je je enige vrije moment van de week moet gaan gebruiken om naar je petekind te gaan maar daar krijg je dan ook wel veel van terug en ik vind het super belangrijk om in het proces van het opgroeien betrokken te zijn. Ik wil niet de soort peter zijn die hij 1 keer in het jaar ziet met kerst of zijn verjaardag. Doet mentaal veel goed in het hoofd en bezorgt ook wel enige vorm van rust.

Laatste 2 jaar last gekregen van hartritmestoornis en ook eens bloed in urine wat je aan het denken zet. Allemaal niets erg maar gewoon een gevolg van stress en oververmoeidheid gebleken. Probeer de laatste 2 jaar ook wel wat meer tijd door te brengen met vrienden, al is dat nog steeds niet altijd even makkelijk. Vaak dat ik toch op zaterdag plannen moet cancellen omdat er toch werk tussen komt, iets dat de vrouw ook niet altijd in dank kan afnemen natuurlijk al snapt ze mijn positie wel.

Financieel gaat het voor de wind, prachtig huis, jaar geleden getrouwd, 2 schatten van hondjes en geweldige vrienden waarvan er een aantal pas de laatste 2-3 jaar zijn bijgekomen maar waar we enorm veel plezier mee hebben. Enige dat eigenlijk een issue is: work/life balance maar dat wordt wel gefixt in de komende maanden of eerstvolgende jaren.

I'm probably the luckiest guy you know :)

(nu gewoon nog wat meer prive tijd scoren en alles is perfect)
 
Terug
Bovenaan