Review: Outcast - A New Beginning

Waar is de tijd dat je pc-magazines kocht waarbij er af en toe een cd-rom met een volledig spel bijzat. Ik herinner me nog hoe ik destijds een (volgens mij Franstalig) magazine kocht waarbij je Outcast kreeg, een computerspel waarvan ik als jonge snotaap eigenlijk bitter weinig begreep. Toch bleven vele beelden op mijn netvlies gebrand, van de indrukwekkende en revolutionaire 3D-wereld, twee jaar voordat de wereld zou kennismaken met de open wereld van Grand Theft Auto 3, tot de memorabele looks van het hoofdpersonage Cutter Slade. En het beste van al? Dit was een spel van eigen bodem, lang voordat Larian Studios wereldfaam verwierf met haar Divinity-reeks en Baldur's Gate 3.

Kort na de release begon de Waalse studio Appeal aan een sequel maar wegens het faillissement van de studio zag deze sequel nooit het daglicht. De studio werd later nieuw leven ingeblazen en verwierf de rechten op de IP van Infogrames, wat hen toeliet om een geüpdatete versie uit te brengen in 2014, die in 2017 zou worden opgevolgd door een volwaardige remake genaamd Outcast: Second Contact. Intussen maakt de studio sinds 2021 deel uit van THQ Nordic en de Embracer groep, hoewel ze vorig jaar nog samen met Nacon Gangs of Sherwood op de markt heeft gebracht, en kort na deze overname kwam eindelijk de verlossende aankondiging. Met Outcast - A New Beginning was een volwaardige sequel officieel onderweg voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

Outcast - A New Beginning_20240306230010.jpg

Terug van nooit weggeweest​

De eerste belangrijke vraag is natuurlijk of je het eerste spel moet hebben gespeeld om dit vervolg te begrijpen. Het antwoord is ja en neen. Outcast - A New Beginning is een direct vervolg op het time and space bending-avontuur van de eerste Outcast en er wordt dan ook verwezen naar personages en gebeurtenissen die aan bod kwamen in dit spel. In het begin word je zelfs zonder boe of ba in de wereld van Adelpha gedropt, nets zoals het hoofdpersonage eigenlijk, en kan het allemaal wat verwarrend overkomen. Maar zoals de titel aangeeft, vormt dit een nieuw begin voor Outcast. Ons hoofdpersonage komt immers terecht in deze wereld met enig geheugenverlies en het verhaal gaat al snel op zijn eigen poten staan. Deze keer wordt Adelpha aangevallen door de WLA, de militaire kracht waar Cutter Slade deel van uitmaakte en hij gaat haast Avatar-gewijs de strijd aan met zijn vorige werkgevers die deze prachtige wereld bedreigen. Hoe de vork exact aan de steel zit, ontdek je uiteraard naarmate het verhaal zich ontplooit.

In de eerste uurtjes leer je al snel hoe je de wereld van de Talan, de lokale bevolking, zal moeten redden en schotelt het spel jou twee hoofddoelen voor. Het lot van de Talan hangt namelijk af van twee dingen: de bescherming van hun heilige stad en het feit dat ze zich moeten voortplanten, iets dat ze niet meer hebben gedaan sinds de invasie. Hiervoor zal je enerzijds tien basissen moeten aanvallen om de "brandstof" voor het schild van de stad in stand te houden en anderzijds zal je in de gunst moeten komen van de verschillende stammen opdat zij je een speciaal artefact geven, zodat er een soort van voortplantingsfestival kan doorgaan. Net zoals in het eerste spel, krijg je ook hier een enorme vrijheid in de manier waarop je deze doelstellingen behaalt. In het begin word je nog enigszins begeleid naar een eerste nederzetting, maar je bent compleet vrij om de wereld in te trekken. Elke nederzetting heeft immers zijn eigen verhaal en missies om te voltooien, die je ontdekt door te praten met de inwoners. Het leuke hierbij is dat deze missies van de verschillende steden onderling verbonden zijn. Je kan dus niet verwachten om met één gebied klaar te zijn voordat je naar de volgende trekt. Sommige missies hebben zelfs een timer, waardoor je niet verder kan voordat er enige tijd is verstreken.


Niet meer zo grensverleggend​

Los van de vrijheid die je krijgt om de missies aan te pakken, presenteert Outcast - A New Beginning zich verder als een vrij klassiek openwereldspel. Destijds was Outcast een van de pioniers wat betreft een (semi-)open wereld, maar dit genre is uiteraard enorm geëvolueerd doorheen de jaren en zelfs uitgegroeid tot een van de meest populaire genres. Doordat we vandaag de dag met toppers zitten zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Elden Ring en de Horizon-reeks, voelt Outcast - A New Beginning misschien wat ouderwets en formulaïsch aan. Hierdoor zal het spel je nooit echt weten te verrassen en voelen een aantal elementen toch wel wat gedateerd aan. Hierbij dank ik dan bijvoorbeeld aan de manier waarop de dialogen met de verschillende personages zich presenteren, de manier waarop je kisten opent en dingen opraapt, of het gevechtssysteem.

Los daarvan brengt de game enkele leuke speeltjes naar de tafel waarmee je jezelf kan uitleven in deze wereld. Zo is er een schild dat je ook als mêleewapen kan gebruiken, een jetpack die je niet enkel toelaat om hoger te springen maar ook te vliegen of aan hoge snelheid langs de grond te zweven, en een van de meest opvallende mounts in de geschiedenis van videogames. Verder heb je een aantal wapens die je met behulp van modules naar wens kan aanpassen. Upgrades voor Slade en zijn arsenaal verkrijg je door bepaalde zijactiviteiten te voltooien of resources te verzamelen om upgrades te kopen. Een aantal van deze activiteiten staan al op de map, maar de rest zal je moeten vinden en gelukkig gebeurt dit niet aan de hand van de typische Ubisoft-achtige torens. Een paar zal je ontdekken via missies, maar de rest zal je al verkennend moeten vinden.

De game brengt enkele leuke speeltjes naar de tafel waarmee je jezelf kan uitleven in deze wereld.


De wereld van Adeplha verkennen is gelukkig zeer fijn omdat je veel vrijheid krijgt in waar je kan gaan en staan. Bovendien zijn de omgevingen in het spel vaak prachtig en sfeervol vormgegeven, met redelijk wat diversiteit gaande van exotische stranden en tropische jungles tot woestijnen en bergachtige gebieden. Dit met steeds een heerlijk vleugje buitenaardsheid aan toegevoegd. Dit wordt trouwens aangevuld met een heerlijke orkestrale muziekscore van Lennie Moore, de componist die ook de soundtrack van het origineel verzorgde. De soundtrack zorgt ervoor dat alles toch net iets overkomt dan het op het eerste zicht lijkt.

Outcast - A New Beginning_20240312215213.jpg

Ruwe diamant

Hoewel de wereld van Outcast - A New Beginning prachtig is, mag je je echter niet verwachten aan de grafische pracht van Horizon Forbidden West, Ghost of Tsushima or Red Dead Redemption 2. Dit is namelijk een kleinschaliger project, gemaakt door een kleinere studio met een beperkter budget. Dit uit zich vooral in klungelige en stroeve animaties, waarbij vooral de gezichtsanimaties niet echt geweldig zijn. Persoonlijk vind ik ook dat ons hoofdpersonage er echt niet uitziet en er vaak iets mis lijkt te zijn met zijn ogen. Dit is best spijtig, want Cutter Slade is een fantastisch personage met heerlijk droge humor. Hij lijkt zo uit een eighties/nineties B-film te zijn ontsnapt. Een ander storend element is dat bijvoorbeeld voor en na elke cutscene om één of andere reden het scherm steeds volledig zwart wordt en het geluid verdwijnt. Deze weinig vlotte transitie werkte voor mij toch wat storend.

De grootste boosdoeners waren eigenlijk te bespeuren aan de technische kant. Naast de hierboven vermelde elementen, doken er tijdens mijn speelsessies heel wat problemen op. Dit ging van opvallende pop-up en stutters tot dingen zoals onzichtbare personage of dialogen die niet hoorbaar waren (gelukkig stonden de ondertitels op). De A.I. van de vijanden liet af en toe ook wat steekjes vallen, waarbij ze bijvoorbeeld domweg op mij af liepen en mij gewoon passeerden, achter een object bleven hangen of vliegende vijanden die stil in de lucht hingen totdat ik dicht genoeg was of ik een schot liet voordat ze begonnen te vliegen. Net voor het schrijven van deze review, is het spel zelfs drie maal gecrasht op één avond. Het ergste was echter de screen tearing in de Performance-modus die deze modus compleet onspeelbaar maakte voor mij. Hoewel er begin deze week een day one-patch was, die onder andere de screen tearing al iets verbeterde, loste deze patch helaas nog niet alle problemen op. De kans is dus groot dat je ook bij de release nog heel wat problemen zal ondervinden. Laten we hopen dat Appeal Studios deze plooien snel weet glad te strijken, want desondanks alle issues schuilt er in Outcast - A New Beginning toch wel een knappe open world-ervaring.

Conclusie

Twintig jaar na het grensverleggende avontuur van Outcast, krijgen we opnieuw de kans om de wereld van Adelpha te redden als Cutter Slade in Outcast - A New Beginning. Hoewel de orinele Outcast een pionier was op het vlak van openwereldspellen, voelt dit tweede deel vandaag de dag eerder klassiek aan. Vooral de verhaal- en missiestructuur, de prachtige omgevingen en de manier waarop je deze kan doorkruisen zijn de sterktes van deze sequel. Aan de technische kant moet nog flink wat gesleuteld worden en door het kleinere budget kan deze titel zich helaas ook moeilijk meten met de hedendaagse titanen in het genre.

Pro

  • Prachtige omgevingen
  • Knappe orkestrale soundtrack
  • Humor van het hoofdpersonage
  • Manieren om de wereld te doorkruisen
  • Modulair wapensysteem
  • Missiestructuur

Con

  • Heel wat technische problemen
  • Performantieproblemen
  • Problematische A.I.
  • Voelt soms gedateerd aan
  • Animaties tijdens dialogen en cutscenes
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

15 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Appeal Studios

Uitgever

  1. THQ Nordic
 
Enorme fan geweest indertijd van de eerste, toen nog een jong klein manneke.
Denk dat ik deze wel een kans ga geven.

*edit* was blijkbaar 15 jaar oud toen de eerste uitkwam. Toch niet meer zo jong en klein.
 
Terug
Bovenaan