Review: Assetto Corsa Competizione + Nürburgring Pack DLC

Ik heb geen rijbewijs. Ik heb ook geen fiets (tenzij onderdelen in een doos in de garage sinds 2022 telt als 'fiets'). Daarom kan ik in feite ook niet claimen dat mijn gebrek aan een rijbewijs op mijn half gezegende leeftijd gewoon ligt aan een goed vooruitzicht op de - toen nog - toekomst en zorg voor de planeet. Casa Squidward is ook een beetje in the middle of nowhere dus ook 'ach, voor niets nodig toch' is geen te gebruiken excuus. Al woon ik wel dicht bij een wekelijks partijtje klaverjassen, dus er is wel nog een klein element van spanning in het leven. Kort gezegd (too late) ik ben een eeuwige voetganger. Veel van de games die ik hier test bevatten ook moedige hoofdpersonages die met hun eigen paardenkracht missies volbrengen, dus ik voel mij zeker niet uitgesloten of achtergesteld. Los van mijn eigen niet-rijden, ben ik ook een fan van Formule 1 (#SuckItMax) en kan ik enorm plezier hebben in een goede racingsimulator. Naast de Godfathers Gran Turismo, Forza, F1 (#TeamLH44) en rally met Colin McRae heb ik mij dit keer in Assetto Corsa gegooid. Blinkende bolides en Squidward ... Match made in heaven!

De meest recente incarnatie van de Assetto Corsa-basisgame is al eventjes uit, maar had ik nog niet in mijn collectie. Ik heb deze dan ook mogen ontvangen om de nieuwste DLC, de 24H Nürburgring Pack, uit te testen. Assetto Corsa is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox X|S en Steam. Voor deze review gebruikte ik Steam.

1714149414891.png

If I were a rich girl ...

Beginnen bij het begin - volgens een nonneke uit de Alpen een heel goede plaats om te beginnen - en de naam Assetto Corsa die Italiaans is voor 'race set-up'. Veel 'gewone' auto's durven al eens een knopje met sport of race inbouwen, maar een écht raspaard van een racewagen is natuurlijk een heel andere niveau. Het verfijnen van die perfecte set-up, aangepast aan elk mogelijk weer en al die verschillende circuits is een job waar kennis erg goed beloond kan worden en die minstens - en zelfs meer - evenveel invloed heeft als het talent dat achter het stuur zal plaatsnemen. AC is de officiële game van de Grand Touring World Challenge. Dat is niet met Clarkson, Hammond en May proberen om een brug over een reeds voldoende overbrugde rivier te bouwen. Het stond origineel voor - en dit klinkt toch als een schitterend weekend - 'autorijden met snelheid, veiligheid, stijl en comfort'. Luxueuze, sportieve wagens zoals je langs de Italiaanse kustwegen kon zien vroemen. Als sport tegenwoordig betreft het circuitracen met sportieve wagens (purpose built of aangepaste modellen van road cars). Dat zie je ook: je race kan zowel een aangepaste Lambo bevatten, die je in de garage van de gemiddelde BeyondGamer kan vinden, als een speciaal voor de missie ontworpen chassis waar een ton geld en research in gekropen is. Watertanden is in elk geval gegarandeerd.

Het originele Assetto Corsa is ondertussen al tien jaar oud. Het werd in 2014 uitgebracht door 505 Games uit Milaan, het bedrijf dat in 2015 Best Indie Games Label won. Hun catalogus is ondertussen serieus aangedikt met allerhande soorten games, van Human Fall Flat en Stardew Valley over Ghostrunner tot Eiyuden Chronicle en Hawken Reborn. In 2018 werd het concept uitgediept met Competizione, waar de focus ligt op GT2, GT3 en GT4. Kort samengevat is GT2 het 'professioneelste' (zoals F1) en lucratiefste niveau. GT3-auto's liggen het dichtst bij effectief in productie zijnde auto's (dus makkelijker te hanteren en minder hoogtechnologisch dan de elitewagens van GT2) en GT4 is dan weer het meest toegankelijke niveau voor wie in de sport wil beginnen. De auto's zijn minder gemod en minder snel (al is dat nog altijd meep meep vroem) en liggen het dichtst van alle GT's bij een klassieke sportwagen voor elke dag.

1714319657259.png

Sporting history and extreme attitude make this the future of motorsports

Een vrij algemene waarheid voor racing games is dat je véél krijgt voor je geld. Ook bij Assetto Corsa Competizione gaat dit op: er is een hoop keuze en ik kan vrij gerust stellen dat er voor elk soort raceliefhebber iets te vinden is. Er is sowieso al de mogelijkheid om on- of offline te spelen. Je kan over verschillende platformen aan de slag om je te meten met mensen over de hele wereld. Competizione biedt ook een E-sports-platform aan, zo aangevend dat ze effectief voor future proof gaming gaan. Wat begon als een hot lap-wedstrijd (om ter snelst, dus) tijdens de 24 uren van Francorchamps in 2018 (met een prijzenceremonie op het feitelijke circuit na afloop van de hoofdwedstrijd) werd in 2022 door FIA gekozen als officieel platform voor haar Motorsport Games Esports Cup. Een speler bij de grote jongens dus. Spelopties zijn Free Practice Hot Lap, Super Pole, Hot Stint, Quick Race (één race van maximaal een uur), Sprint Race Weekend (met maximaal twee trainingen, twee kwalificatiesessies en twee races van maximaal een uur) en Endurance Race Weekend (met maximaal twee trainingen, vier kwalificatiesessies en een top tien Super Pole, evenals een of twee races van elk 1 tot 24 uur). Wanneer je offline speelt, kan je een race gewoon pauzeren en later weer oppikken (handig als de soep klaar is).

Het Italiaanse hart voor alles wat auto en snelheid is, klopt hier luid en trots.


Om deze ACC echt recht aan te doen, heb je een goede gaming set-up nodig. Consoles zullen deze met gemak doorfietsen, maar voor pc of laptop zal een previous gen misschien toch wat huffen en puffen. De laptop die ik gebruik, is een uitermate deftige gamingmachine, maar twee jaar oud en dat merk ik toch (ja, ik update alles wat kan en moet) omdat niet alles zo smooth verloopt als ik zou krijgen op console. Niet voldoende om een impact te hebben op het spelplezier, wel voldoende om toch een tab open te zetten om te zien of er een Xbox-pack te koop is (niet in samenwerking met ACC, jammer). Je merkt wel dat er erg hard gewerkt is. Een Gran Turismo is notoir voor hoe lang het wachten is op een opvolger, de mensen achter Assetto zijn duidelijk ook zo gemotiveerd. Op mijn platform mis is dus de verfijndheid die in de game zit, consolespelers (en wie een sterkere Steam-set-up heeft) krijgen absoluut wel een pracht van een spel voor zich. Het lichtverloop doorheen de dag, de blinkende chassis, het rijden doorheen de nacht en hoe snel het weer kan keren, het is allemaal on point. Dit is een game voor raceliefhebbers en dóór raceliefhebbers. Het Italiaanse hart voor alles wat auto en snelheid is, klopt hier luid en trots.

1714319576157.png

Guten Morgen, Nürburgring ... Into the lion's den

Er zijn niet zoveel circuits als in sommige andere spelen, noch zoveel merken, maar alle grootheden zijn er: Brands Hatch, Monza, Spa, Zolder, Nürburg, Indianapolis, Silverstone, Suzuka ... Met ook veel opties onder de DLC's die specifieker focussen op bepaalde tracks. Elk seizoen krijgt de speler een mooie variëteit aan nieuwe content, waaronder dit seizoen al GT World Challenge Pack, American Track Pack, Intercontinental GT Pack en dus het Nürburgring Pack. Een OG circuit, eentje waar ogen gaan van blinken en harten sneller gaan van slaan, maar ook eentje om voor op je hoede te zijn want deze Ring is je vriend niet. Ooit was Nürburg een hoogtepunt van de F1-kalender, maar door de smalheid van het circuit mochten de wagens nooit tot het uiterste gedreven worden en was de hoeveelheid zware slachtoffers en doden in de open soort wagen van Formule 1 hoog. Zelfs voor het normaal niet zo emotionele F1 (bedenk het weekend waarin we Senna verloren, de show ging gewoon door) werd het moeilijk te rechtvaardigen. Een meer klassieke auto zoals een GT mag wel nog zijn spierballen laten zien.

Dit is een historische track en een ervaring die elke simracer toch zeker één keer moet meemaken.


Elk jaar zijn er de 24 uren en dat blijft een enorme publiekstrekker. Online zijn er 110 slots om de strijd aan te gaan, offline dropt dat terug naar 50. Om deze online te gaan rijden, heb je weliswaar geen 24 uren nodig, maar je zet toch best de telefoon op stil en voorziet een middagje tijd. Waar je offline gewoon kan afzetten en later opnieuw verder doen, is dat in real time live niet mogelijk (natuurlijk). Aangezien het een heel meeslepend event is waar je ook nog eens erg bij de pinken moet zijn (je gaat zonder meer het decor in als je even slabakt met je aandacht), is de real time ook wel waar je Nürburg het meest recht mee aan doet. Iemand in de kamer die een koekje kan voorhouden of een rietje in je mond kan mikken, kan een idee zijn. Er is een dynamisch weermodel, je moet dus ook gaan rekening houden met het feit dat een dinsdag mooi zacht kan zijn en een woensdag bijbels (bijna) qua regen. De makers hebben heel veel moeite gedaan om alles wat de Nürnburgring iconisch maakt ook zo op het scherm te krijgen en dat is gelukt. Het is niet het meest uitgebreide pack (eigenlijk maar één circuit), maar het is er eentje dat in feite niet mag ontbreken. Dit is een historische track en een ervaring die elke simracer toch zeker één keer moet meemaken. Bonus is dat je het nadien ook nog eens met je Clio 'voor echt' kan gaan doen, slechts dertig euro voor een rondje!

Conclusie

Heel erg leuk! Voor mij was Assetto Corsa Competizione helemaal nieuw en ik ben heel blij met de ontdekking. Toegegeven, mijn laptop was niet de ideale partner, maar daar kan de game niks aan doen. Ik zou het zelfs aandurven om opnieuw aan te schaffen voor onze PS5. GT-racen is een kunst, ook virtueel. De schier hoeveelheid aan scherpstellen die men hier kan doen, voor elke mogelijke 'instelling' (chauffeur) is er een resem aan 'instellingen' (game) en er is een grote gemeenschap spelers online die volledige recepten opgesteld hebben om je vooruit te helpen onder alle omstandigheden die Assetto Corsa je biedt. Naast haarscherpe graphics is de complete rijervaring hier fantastisch. Er zijn in totaal - met DLC - 23 circuits en hiermee heb je alles wat je nodig hebt: van het technisch 'even zweten' in Duitsland tot het pedal to the metal van de VS, onze eigen klassiekers Spa en Zolder ... In combinatie met de ronduit fenomenale auto's (Mercedes, Alpine, Aston Martin, Ferrari, Porsche, Lamborghini, als je ervan kan dromen, kan je er hier mee rijden) is dit gewoon kamerbreed glimlachen van begin tot einde. Ik zei het vooraf al: de Italiaanse liefde voor auto's en snelheid spat er hier gewoon af. De DLC's komen behoorlijk frequent zodat er altijd wel nieuwe uitdagingen zijn en met de on- en offline modes kan je voluit het competitiebeest gaan uithangen of op een rustiger manier aan de slag. Toppertje!

Pro

  • Realistische race-ervaring
  • GT is een heel interessante competitie
  • DLC's houden alles fris
  • On- en offline modus

Con

  • Voor pc moet je set-up up to date zijn
9

Over

Beschikbaar vanaf

4 april 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing
  2. Simulator
  3. Sport

Ontwikkelaar

  1. KUNOS Simulazioni Srl

Uitgever

  1. 505 Games
 
Terug
Bovenaan