Filmreview: Past Lives

Het filmfestival in Gent vierde dit jaar zijn 50ste verjaardag. Ikzelf probeer sinds 2018 elk jaar een aantal films mee te pikken, dit jaar doe ik dit voor het eerst als pers. De eerste film in mijn agenda was Past Lives, en ik kon me geen betere film voorstellen om het festival mee af te trappen!

Past Lives is de debuutfilm van Celine Song en fungeert als een semi-autobiografisch verhaal. Net zoals een van de hoofdrolspelers is Song vanuit Korea geëmigreerd naar Canada. De film is vanaf 20 december te zien in onze zalen.

Past_Lives__10_.jpg

Leaving the past behind

De twaalfjarigen Na Young en Hae Sung zijn twee handen op één buik. Wanneer de ouders van Na Young beslissen om vanuit Korea te emigreren naar Canada, loopt hun contact abrupt ten einde. Twaalf jaar later merkt Na Young, die nu de naam Nora heeft aangenomen en in New York studeert, dat Hae Sung haar via Facebook heeft proberen te zoeken. Wanneer ze Hae Sung een vriendschapsverzoek stuurt, duurt het niet lang voor de twee non-stop videobellen met elkaar. Het verlangen naar elkaar groeit, maar Nora merkt al snel op dat de afstand en hun relatie tussen haar ambities zal komen en beslist plots een einde te maken aan hun contact. Opnieuw verstrijkt er twaalf jaar en neemt Hae Sung, die Nora maar niet uit zijn hoofd kan krijgen, het initiatief om Nora op te gaan zoeken in New York, echter is ze inmiddels getrouwd met Arthur, een zachtaardige en begripvolle Amerikaanse schrijver.

Iedereen vraagt zich weleens af hoe alles zou uitgedraaid zijn moest je op dit bepaalde moment een andere keuze gemaakt hebben. Past Lives brengt, los van alle clichés, een doodeerlijk verhaal dat de herkenbare ‘What if?’-vragen weergeeft, met een uppercut van een finale die velen zullen aangrijpen wanneer de credits over het scherm rollen.

Past_Lives__16_.jpg

Wat als? En wat nu?​

Celine Song neemt de tijd om in de drie verschillende tijdsperiodes de gevoelens en situaties waarin de hoofdpersonages zich bevinden weer te geven. Als kinderen verdwijnen ze noodgedwongen uit elkaars leven. Twaalf jaar later voel je zowel het verlangen naar elkaar als de melancholie bij Na Young die als immigrant zich nooit honderd procent perfect thuis voelt in de stad waar ze nu woont. Deze keer is het zijzelf die de hartverscheurende keuze maakt om opnieuw een stop te zetten op de relatie die de twee met elkaar delen. Twaalf jaar later wordt ze geconfronteerd met de tweesprong die ze op dat moment maakte, en kijken ze beiden terug naar wat had kunnen zijn en hoe ze de toekomst zien.

Past Lives brengt, los van alle clichés, een doodeerlijk verhaal die de herkenbare ‘What if?’-vragen weergeeft.


Dit alles wordt prachtig vertolkt door Greta Lee, Teo Yoo en John Magaro die Arthur, de man van Nora, speelt. Arthur wordt weergegeven als een zachtaardige en begripvolle man die aan zichzelf en zijn waarde tegenover Nora in de relatie begint te twijfelen. Het mooie is dat de film zich nooit in de clichématige jaloerse driehoeksverhouding tussen de personages laat vallen zoals we zo vaak te zien krijgen. In de plaats wordt de jaloezie op een realistische, volwassen, eerlijke en herkenbare manier weergegeven, waardoor je begrip voelt voor elk personage.

Deze prachtige realistische en herkenbare weergave van gevoelens, jaloezie, melancholie, onzekerheid en de kwellende gedachten om iemand maar niet uit je hoofd te krijgen, zorgen voor mij persoonlijk dat Past Lives een van de beste films was die ik op het filmfestival mocht bijwonen. Past Lives komt op 20 december bij ons in de zalen, ga dat zien!

Conclusie

Past Lives is de debuutfilm van Celine Song en fungeert als een semi-autobiografisch verhaal. Iedereen vraagt zich weleens af hoe alles zou uitgedraaid zijn moest je op dit bepaalde moment een andere keuze gemaakt hebben. Past Lives brengt, los van alle clichés, een doodeerlijk verhaal die de herkenbare ‘What if?’-vragen, bijhorende gevoelens, jaloezie, melancholie en onzekerheid in het leven weergeeft.

Pro

  • Acteerprestaties
  • Realistische en herkenbare weergave van gevoelens en herinneringen
  • Valt niet in clichés zoals de meeste romcoms

Con

  • /
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 december 2023

Genre

  1. Drama
  2. Romantiek

Speelduur

105 minuten

Regie

Celine Song

Cast

Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro, Moon Seung-ah en Leem Seung-min

Uitgever

The Searchers
 
Terug
Bovenaan