Waar is het aangenaamst en leukst wonen in België

Er is onlangs al een vergelijkbaar topic geweest:

 
Ik zit goed waar ik zit. Een gemeente op 15 minuten van Kortrijk. Dicht bij een dorpskern en toch heel rustig gelegen. Scholen, winkels, artsen, enz. heel dichtbij. Dichtbij tal van ziekenhuizen. Je kan in de buurt hele mooie wandelingen maken. Heel veel mountainbike routes. Enorm veel festiviteiten. Op een uurtje van de zee. Dicht bij de Vlaamse Ardennen. Op een half uurtje van Brugge (ik hou van die stad).

Ik wil hier nooit meer weg.
 
Bij al deze soort topics kan je je toch de vraag stellen wat de waarde is van de ervaring van mensen die al heel hun leven in dezelfde streek wonen en het daar fijn vinden. Eigenlijk denk ik dat je niemand gaat vinden die meer dan enkele streken kan vergelijken.

En uiteraard is het afhankelijk van je eigen voorkeur, en die kan dan nog eens veranderen. Ik ken mensen die dolgelukkig zijn in centrum Brussel omdat die al de voordelen van de stad (OV, alles dichtbij, altijd wat te doen, ...) appreciëren, net zoals ik mensen ken die blij zijn ergens in een gat in Limburg (natuur, gigantisch perceel voor de prijs van een appartement in Brussel, rustig, ..).
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eerst dat mijn vraag hieromtrent in nieuw huis kopen afgesplitst was. Niet dus. Ik lees mee. :)

Zelf op praktisch gebied liefst dicht genoeg bij een station of deftige busverbinding wegens geen rijbewijs. Heel misschien in Oost-Vlaanderen omdat dit tussen West-Vlaanderen (mijn provincie) en Antwerpen (provincie vriend) ligt. Een mooie middenweg. Alleen is de vraag waar, en het feit dat we er ook helemaal niet mee vertrouwd zijn helpt niet mee.

Oost-Vlaanderen is breed, maar als je uitgaat van deftig openbaar vervoer voor een vlotte woon-werk verbinding, vallen er imho al grote stukken af... De relatief dichte omgeving rond Gent is op dat vlak waarschijnlijk het best maar ook weer een prijzige regio.

Los daarvan, aangenaamst en leukst wonen is zoals @JPV zegt iets heel persoonlijks:
- ik ken vrienden die enorm graag in Gent, Antwerpen en zelfs Brussel (de "betere deelgemeentes") wonen omdat ze graag de mogelijkheden van een stad hebben, daar hun sociaal leven opgebouwd hebben en woon-werk vooral met openbaar vervoer kunnen doen
- even goed vrienden die de drukte en het relatieve lawaai van een stad absoluut niet willen en liever voor hetzelfde geld een ruime tuin hebben, in het groen wonen

Ik zou zelf ook niet meer willen terugkeren naar echt in een stad wonen, maar compleet "op de buiten" zou voor mij alleen OK zijn als ik dichtbij nog een supermarkt, bakker, slager,... heb om daar in de week nog te geraken + woon-werk zou niet veel langer mogen worden.
 
Tot dat onze zoon de leeftijd had van 13 jaar woonden we op een plattelandsgemeente op 20 minuten van Brugge. Dat was eigenlijk ideaal toen hij nog naar de lagere school ging. We zaten toen ook actief in het verenigingsleven. Na al die jaren waren we de daar eigenlijk op uitgekeken. Altijd dezelfde mensen tegenkomen, ieder jaar ook "dezelfde kalender van het vereningsleven". Altijd dezelfde clichés en gewoontes. Wanneer hij dan in het eerste middelbaar zat, zijn we verhuisd naar het centrum van Brugge. (de kalme coté) Contradictorisch is de straat waar we nu wonen "rustiger" dan die op de plattelandsgemeente. Ik besef wel dat niet iedere straat in het stad die voordelen heeft. Ik moet ook iets langer pendelen naar mijn werk.

Maar de voordelen om hier als beginnende 40'ers te wonen zijn gewoon enorm. Dichtbij musea, restaurants, cafés, etc. Alles is op wandelafstand. Met de fiets sta je ook zeer snel in de polders richting Damma. Iedere keer we buiten komen is het precies vakantie. De warmste week eind december was eigenlijk fenomenaal. De stad bruistte toen enorm. Mensen zeggen altijd: "Brugge, dat is toch overspoeld door toeristen, vroeger was het beter!". Dan heb ik altijd het idee dat het dankzij de toeristen is dat de stad zo ontwikkeld is. Er zijn natuurlijk 5 straten die je het best vermijdt op weekends en feestdagen. Maar parallel met die straten heb je zeer rustige alternatieve en mooie wegen langs het water. Dus onbekend is soms onbemind. De verhuis heeft enorm bijgedragen tot mijn geluksgevoel. Locatie is alles.
 
Als ik vrij zou kunnen kiezen, ergens in t pays des collines ver weg van iedereen.
Van hier thuis vijf minuten fietsen en ik zit in pays des collines, schone streek idd. Op privévlak zit ik qua locatie ideaal hier: Aan de rand van het centrum van de gemeente, scholen op wandelafstand, winkels vlakbij, fietssnelweg op 50 meter van mijn deur, enkele kleinere steden op een 15 minuten rijden, familie woont in een straal van 7 km. Minpunten zijn dat ik vrij ver van autostrades en stations zit en dat ik moet pendelen door de verkeersshit die Kortrijk de laatste jaren is geworden.
Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom niet, als Meetjeslander interesseert dat me uiteraard het meest, maar de rest ben ik ook wel benieuwd naar
Daar zit weinig rationeels aan hoor 😉
Westhoek: Dat is een persoonlijk ding, ligt aan mij. Ik heb daar familie wonen en die zijn ofwel geschift ofwel slachtoffer van de groep geschiften en dus ook een beetje kapot. Ik associeer de westhoek met "dat soort volk" en de typische Vlaamse kneuterigheid van een boerengat.
Kempen: Eigenlijk zou ik daar best graag wonen hoor. Maar mijn ex is van daar dus dat heeft een negatieve connotatie gekregen.
Meetjesland: Erbij gesleurd omdat dat ook zo'n uithoek is zoals de Westhoek en de Kempen. En ik heb ook een ex die van daar afkomstig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou van rust en groen maar toch dicht bij een stad wonen zodat je snel bij alles bent, winkels en uitgaansmogelijkheden.

Heel mijn leven in Duffel gewoond, wat een aangename gemeente is en dicht bij Mechelen en Antwerpen ligt.
Ik verhuis nu naar Wondelgem wat een deelgemeente van Gent is.

Ik zou niet in the middle of nowhere willen wonen.
 
Oost-Vlaanderen is breed, maar als je uitgaat van deftig openbaar vervoer voor een vlotte woon-werk verbinding, vallen er imho al grote stukken af... De relatief dichte omgeving rond Gent is op dat vlak waarschijnlijk het best maar ook weer een prijzige regio.
Moet nu wel zeggen dat ik al in een stad heb gewoond die landelijk was, maar toch aan een station, en dat hielp enorm. Al geraakte ik nog altijd niet letterlijk overal natuurlijk, maar ik had toen ook geen partner met een auto, en nu wel. Dat compenseert dus wat.
 
Belsele (deelgemeente Sint-Niklaas), groen, rustig, overal dichtbij, ik klaag niet.
Een paar plaatsen waar ik echt nooit zou willen wonen is dan eerder de kanten van Moeskroen, Doornik enz, vroeger veel moeten zijn voor m'n werk, en zegt mij echt totaal niks, ik krijg daar altijd zo een naar gevoel.
Ah ja, en Brussel, en niet alleen omdat m'n ex vandaar is, maar gewoon...Meh
 
Mijn droomlocatie is een stedelijke context zonder grootstedelijke problematiek, waar zowel werkgelegenheid, natuur, alsook alle stedelijke voorzieningen (uitgaansgelegenheden, sportvoorzieningen, bibliotheek...) makkelijk bereikbaar zijn met fiets of OV en het ook veilig is voor kinderen om te fietsen.
 
Mijn ideale locatie is als ik al rustig fietsend op een 20-tal minuten in (centrum) Antwerpen ben. Behalve in Hoboken of het Kiel :sick:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Woon in de dorpskern van Hoeselt (Limburg) in een zijstraat van de Steenweg. Op fietsafstand alle winkels beschikbaar.

30 min van mijn werk zowel met de auto als speedpedelec. Kinderen kunnen ook naar een aantal hobby's op fietsafstand.

Maar op cultureel vlak/eetgelegenheden zelf is er geen zak te doen, moet je al naar volgende stad gaan.

Wandelen in het groen genoeg, maar na 40 jaar ken ik ondertussen zo goed als elke boom/steen in de omgeving.

Tijdje in het centrum van Hasselt gewoond, wat als kinderloos koppel geweldig was. Alles te voet doenbaar, maar een ramp als ik met de auto iets naar het appartement moet brengen.
 
In onze bunker (zo noemen we onze kelder wel eens) weg van al het gezaag/geklaag.
Is een mopje dat we wel eens maken. :)

Zolang het centraal gelegen is voor ons leven en rust bied, is het voor ons goed. Over het algemeen dus "den boerenbuiten".
We wonen nu dicht bij familie en geraken makkelijk op het werk. Mijn vriendin met het openbaar vervoer (trein).
Waar ik werk heb je geen openbaar vervoer. Maar is een goede fietsverbinding en leuk trajecten met de auto. Ik denk dat ik vorig jaar 70% met de speedpedelec heb gereden en 30% met de auto.

Voor ons dus goed, maar dat is dan ook persoonlijk. Deze post heeft dan ook geen enkele meerwaarde. :D
 
Moet nu wel zeggen dat ik al in een stad heb gewoond die landelijk was, maar toch aan een station, en dat hielp enorm. Al geraakte ik nog altijd niet letterlijk overal natuurlijk, maar ik had toen ook geen partner met een auto, en nu wel. Dat compenseert dus wat.

Die positieve combinaties bestaan gelukkig ook!

Maar als ik bv. kijk waar ik woon in Oost-Vlaanderen: 25 km van Gent, slechts 1 verbinding (bus of trein) per uur naar Gent, duurt 1u. Ook 25 km van Brugge, 1 verbinding per half uur ('s morgens), duurt 50 minuten.
Op die tijd sta ik incl. verkeer 's morgens met de auto in de helft van West- en Oost-Vlaanderen, of zelfs Antwerpen linkeroever. Nu, ik heb sowieso een auto nodig voor mijn werk en mijn sociaal leven dus in principe maakt dat openbaar vervoer voor mij weinig verschil.
 
Is allemaal heel subjectief en hangt o.a. samen met levensfase, prioriteiten die je stelt etc. Werd hier al veel gezegd maar wat voor de ene een toplocatie is vindt de andere maar niets. En gelukkig maar anders woonden we nog dichter op elkaar en er is al zo weinig plaats :p

Ik heb vroeger op veel plaatsen gewoond door het werk van mijn pa, daarna op kot geweest, verschillende werkgevers etc.
Kon me overal wel aanpassen aan de omgeving op zich maar in sommige streken was er wel een 'mentaliteit' die niet bij me paste en in andere vond ik het taaltje/accent zo irritant dat het me echt stoorde.
Ga hier bewust geen streken noemen om niemand voor het hoofd te stoten want het is ook maar een mening en iedereen voelt zo'n zaken anders aan.

In een ideale wereld zou ik graag 6 maanden in België verblijven (zeg maar half april tot half oktober) en de rest ergens waar het beter weer is. Er zijn dan wel nauwelijks nog winters hier maar het is precies of die korte dagen en grijzigheid maanden aan een stuk steeds zwaarder doorwegen.
Er zijn een aantal familieleden die dat doen en ik ben daar oprecht jaloers op maar voorlopig om allerlei redenen nog niet aan de orde.
 
Die positieve combinaties bestaan gelukkig ook!

Maar als ik bv. kijk waar ik woon in Oost-Vlaanderen: 25 km van Gent, slechts 1 verbinding (bus of trein) per uur naar Gent, duurt 1u. Ook 25 km van Brugge, 1 verbinding per half uur ('s morgens), duurt 50 minuten.
Op die tijd sta ik incl. verkeer 's morgens met de auto in de helft van West- en Oost-Vlaanderen, of zelfs Antwerpen linkeroever. Nu, ik heb sowieso een auto nodig voor mijn werk en mijn sociaal leven dus in principe maakt dat openbaar vervoer voor mij weinig verschil.
Ik vermoed dat het dan een dorp is?
Ik ken zelf enkel Gent, allee ja, een beetje toch. Wel eens met Google Maps gezocht naar Oost-Vlaamse gemeenten (Vlaamse Ardennen bv) met een station vlakbij, maar dan is het natuurlijk maar de vraag hoe vaak daar dan een trein rijdt.
Het moet in ons geval dan ook nieuwbouw zijn omdat we allebei twee linkerhanden (allee, in zijn geval rechterhanden :unsure: ) hebben en geen budget om te renoveren.
 
Mijn droomlocatie is een stedelijke context zonder grootstedelijke problematiek, waar zowel werkgelegenheid, natuur, alsook alle stedelijke voorzieningen (uitgaansgelegenheden, sportvoorzieningen, bibliotheek...) makkelijk bereikbaar zijn met fiets of OV en het ook veilig is voor kinderen om te fietsen.
Stockholm ofzo? :unsure:
 
Ik vermoed dat het dan een dorp is?
Ik ken zelf enkel Gent, allee ja, een beetje toch. Wel eens met Google Maps gezocht naar Oost-Vlaamse gemeenten (Vlaamse Ardennen bv) met een station vlakbij, maar dan is het natuurlijk maar de vraag hoe vaak daar dan een trein rijdt.
Het moet in ons geval dan ook nieuwbouw zijn omdat we allebei twee linkerhanden (allee, in zijn geval rechterhanden :unsure: ) hebben en geen budget om te renoveren.

Stad, op papier toch :p (20.000 inwoners), al is de bereikbaarheid van dorpen in de omgeving redelijk vergelijkbaar.
Voordeel van de Vlaamse Ardennen is dat je daar over het algemeen meer waar voor je geld krijgt qua grond en huis, maar je moet inderdaad gemeente per gemeente kijken hoe het zit met openbaar vervoer (google maps simuleren naar je werk vind ik daarvoor een handige manier)

Stockholm ofzo? :unsure:

Dat is ook al niet meer het geval denk ik, qua grootstedelijke problematiek.
 
Terug
Bovenaan