Waar is het aangenaamst en leukst wonen in België

Zo ver mogelijk van andere mensen. Who cares dat je wat verder moet naar je werk of de winkel? De zaligmakende rust is veel meer waard dan dat.
Agree to disagree. Mijn enige vereiste is dat ik op aannemelijk afstand woon van familie/vrienden/hobby/horeca. En daarmee bedoel ik dus 10 min te voet ofzo :unsure: . Ik zou het verschrikkelijk vinden om verplicht te worden om mij een half uur te verplaatsen naar wat ik liefheb.
 
Ik mis hier vooral bos, je hebt wel enkele bosjes in Oostduinkerke, Koksijde, De Panne, maar laat dat nu net de duurste woonwijken zijn. Aangenaam is het daar wel, maar reken op een budget van minstens 900K. Voor de rest vind ik de westhoek niet zo wauw, de boel loopt vroeg of laat onder, veel kut kmo's, lage lonen.

De streek rond Brugge vind ik mooier, best nog veel bos, maar ook open ruimte. Loppem, Ruddervoorde, Oostkamp, tot zelfs Beernem,Maldegem, Damme perfect haalbaar voor mij. Uiteindelijk moet je altijd ergens een afweging maken:

*Kostprijs huisvesting
*Familie en eventueel opvang
* Scholen voor de kinderen
*Werkgelegenheid
*
 
Heel interessante discussie. Blijkbaar ben ik nogal wispelturig op dat vlak. Ook onze gezinssituatie (mijn vrouw en ik komen van totaal andere streken in Vlaanderen) zorgt ervoor dat dit een hot topic is bij ons.

Mijn situatie kort samengevat:
  1. Heel afgelegen opgegroeid in West-Vlaanderen. Als kind mij heel hard geamuseerd in deze setting: veel ruimte, kampen bouwen, etc.
  2. Vanaf mijn puberteit de aantrekkingskracht van de stad gevoeld. Toen het gevoel gehad dat ik niet meer woonde waar ik wilde wonen. Zo vaak mogelijk naar de stad beginnen trekken.
  3. Op kot gegaan in Gent. Volledig mijn ding.
  4. Verschillende appartementen gehuurd in centrum Gent toen ik begon te werken. Volledig mijn ding.
  5. Rijhuis gekocht in een deelgemeente van Gent. Volledig mijn ding.
Maar sinds de kinderen zou wat meer buitenspeelruimte wel geapprecieerd worden.
Nog met de kinderen, maar ook de stressy job, ... kan ik mij in toenemende mate ergeren aan lawaai. Nachtlawaai is zeldzaam maar lawaai overdag omdat je kinderen slapen. Of lawaai 's morgens vroeg van renovatiewerken in de straat, straatwerken, een marginale kutbrommer die elke dag om 5u naar het werk rijdt, ... We leven nu gewoon steeds meer op onze limieten. Als je dan eindelijk eens kan slapen, is er écht geen marge meer om een uur vroeger wakker te worden omwille van redenen die volledig buiten je macht liggen.
En tot slot ook sinds de meervoudige slechte ervaringen met een buur, helpt dit ook niet aan ons gevoel.

Maar bon, we zullen zien. We willen ook niet al te plots al te drastische beslissingen nemen voor iets wat misschien slechts een korte periode uit ons leven is. Moeilijk.
 
Heel interessante discussie. Blijkbaar ben ik nogal wispelturig op dat vlak. Ook onze gezinssituatie (mijn vrouw en ik komen van totaal andere streken in Vlaanderen) zorgt ervoor dat dit een hot topic is bij ons.

Mijn situatie kort samengevat:
  1. Heel afgelegen opgegroeid in West-Vlaanderen. Als kind mij heel hard geamuseerd in deze setting: veel ruimte, kampen bouwen, etc.
  2. Vanaf mijn puberteit de aantrekkingskracht van de stad gevoeld. Toen het gevoel gehad dat ik niet meer woonde waar ik wilde wonen. Zo vaak mogelijk naar de stad beginnen trekken.
  3. Op kot gegaan in Gent. Volledig mijn ding.
  4. Verschillende appartementen gehuurd in centrum Gent toen ik begon te werken. Volledig mijn ding.
  5. Rijhuis gekocht in een deelgemeente van Gent. Volledig mijn ding.
Maar sinds de kinderen zou wat meer buitenspeelruimte wel geapprecieerd worden.
Nog met de kinderen, maar ook de stressy job, ... kan ik mij in toenemende mate ergeren aan lawaai. Nachtlawaai is zeldzaam maar lawaai overdag omdat je kinderen slapen. Of lawaai 's morgens vroeg van renovatiewerken in de straat, straatwerken, een marginale kutbrommer die elke dag om 5u naar het werk rijdt, ... We leven nu gewoon steeds meer op onze limieten. Als je dan eindelijk eens kan slapen, is er écht geen marge meer om een uur vroeger wakker te worden omwille van redenen die volledig buiten je macht liggen.
En tot slot ook sinds de meervoudige slechte ervaringen met een buur, helpt dit ook niet aan ons gevoel.

Maar bon, we zullen zien. We willen ook niet al te plots al te drastische beslissingen nemen voor iets wat misschien slechts een korte periode uit ons leven is. Moeilijk.

Jij had een extreem uitgesproken mening tegen mensen die op de rand of buiten de stad woonden en nu wil je zelf uitwijken?
Dit toont aan dat iedereen wel het juiste wil doen maar uiteindelijk toch ook gewoon doet wat hem het beste uitkomt lijkt me.

En ik snap zeker de appeal van rustiger en groener wonen. Ben ook zelf uit de stad getrokken naar een meer residentieel groene regio.
Nadelen? Nog lang geen fiber van proximus en kutverbindingen naar de snelweg. Verder zeer aangenaam ;)
 
Heel interessante discussie. Blijkbaar ben ik nogal wispelturig op dat vlak. Ook onze gezinssituatie (mijn vrouw en ik komen van totaal andere streken in Vlaanderen) zorgt ervoor dat dit een hot topic is bij ons.

Mijn situatie kort samengevat:
  1. Heel afgelegen opgegroeid in West-Vlaanderen. Als kind mij heel hard geamuseerd in deze setting: veel ruimte, kampen bouwen, etc.
  2. Vanaf mijn puberteit de aantrekkingskracht van de stad gevoeld. Toen het gevoel gehad dat ik niet meer woonde waar ik wilde wonen. Zo vaak mogelijk naar de stad beginnen trekken.
  3. Op kot gegaan in Gent. Volledig mijn ding.
  4. Verschillende appartementen gehuurd in centrum Gent toen ik begon te werken. Volledig mijn ding.
  5. Rijhuis gekocht in een deelgemeente van Gent. Volledig mijn ding.
Maar sinds de kinderen zou wat meer buitenspeelruimte wel geapprecieerd worden.
Nog met de kinderen, maar ook de stressy job, ... kan ik mij in toenemende mate ergeren aan lawaai. Nachtlawaai is zeldzaam maar lawaai overdag omdat je kinderen slapen. Of lawaai 's morgens vroeg van renovatiewerken in de straat, straatwerken, een marginale kutbrommer die elke dag om 5u naar het werk rijdt, ... We leven nu gewoon steeds meer op onze limieten. Als je dan eindelijk eens kan slapen, is er écht geen marge meer om een uur vroeger wakker te worden omwille van redenen die volledig buiten je macht liggen.
En tot slot ook sinds de meervoudige slechte ervaringen met een buur, helpt dit ook niet aan ons gevoel.

Maar bon, we zullen zien. We willen ook niet al te plots al te drastische beslissingen nemen voor iets wat misschien slechts een korte periode uit ons leven is. Moeilijk.
Wat is je bewoonbare oppervlakte +/- ?
 
Jij had een extreem uitgesproken mening tegen mensen die op de rand of buiten de stad woonden en nu wil je zelf uitwijken?
Dit toont aan dat iedereen wel het juiste wil doen maar uiteindelijk toch ook gewoon doet wat hem het beste uitkomt lijkt me.

En ik snap zeker de appeal van rustiger en groener wonen. Ben ook zelf uit de stad getrokken naar een meer residentieel groene regio.
Nadelen? Nog lang geen fiber van proximus en kutverbindingen naar de snelweg. Verder zeer aangenaam ;)

Al vaak gezien dat mensen met extreem uitgesproken meningen over anderen hun doen & laten, hun kar later volledig keren.
Dat is eigen aan extreemheid, dat is niet vol te houden dus uiteindelijk moet dat wel temperen.

Wel moeilijk om vanaf dan die opinies nog serieus te nemen.
 
Is een veel te persoonlijke vraag. Als ik zou moeten kiezen en geen kinderen heb, zou het Gent-Centrum zijn, dichtbij een station. Ideaal voor veel mogelijkheden qua cultuur en heel dicht bij veel andere steden via openbaar vervoer, maar ook met de auto nog goed bereikbaar (ITT Antwerpen bvb)
Voor die redenen in der tijd voor een paar jaar in Gent gaan wonen, maar in retrospect vind ik dat toch allemaal overroepen. Als je het gaat vergelijken tot echt kleine gemeenten als Diksmuide (?) of Pelt, dan zeker. Maar ik woon nu sinds een aantal jaar in Hasselt, net buiten het centrum en ik heb niet het gevoel dat ik iets heb moeten inboeten. Wat in Gent 15' stappen was, is vandaag misschien 15' fietsen, maar het blijft dichtbij allemaal. Wel veel gewonnen. Veel meer natuur, veel meer bos, en je hebt niet het gevoel dat je in de middle of nowhere bent eens je buiten Gent komt.

Niet om Gent te willen bashen, maar er wordt soms over Gent en Antwerpen gesproken alsof dat "echte" steden zijn itt de rest, maar uiteindelijk zijn dat ook maar gewoon grote centrumgemeenten. Ze hebben veel features, maar ze zijn zeker niet uniek of eigen.
 
Laten we dit topic niet misbruiken om op anderen te bashen.
Ja nee, jaren en jaren heeft hij gefulmineerd, de ene keer al bombastischer en grotesker dan de andere, tegen eender wie hier die er om EXACT DIE REDENEN DIE HIJ NU OPNOEMT voor koos om niet in de stad te gaan wonen. We waren egoïstisch, we brachten bijkomende druk op nutsvoorzieningen en openbare werken.

Nu hij zelf in die situatie zit lijken die redenen plots toch ergens wel begrijpelijk.

Ik vind het wel terecht dat er dan op het verleden mag gewezen worden.
 
Voor die redenen in der tijd voor een paar jaar in Gent gaan wonen, maar in retrospect vind ik dat toch allemaal overroepen. Als je het gaat vergelijken tot echt kleine gemeenten als Diksmuide (?) of Pelt, dan zeker. Maar ik woon nu sinds een aantal jaar in Hasselt, net buiten het centrum en ik heb niet het gevoel dat ik iets heb moeten inboeten. Wat in Gent 15' stappen was, is vandaag misschien 15' fietsen, maar het blijft dichtbij allemaal. Wel veel gewonnen. Veel meer natuur, veel meer bos, en je hebt niet het gevoel dat je in de middle of nowhere bent eens je buiten Gent komt.

Niet om Gent te willen bashen, maar er wordt soms over Gent en Antwerpen gesproken alsof dat "echte" steden zijn itt de rest, maar uiteindelijk zijn dat ook maar gewoon grote centrumgemeenten. Ze hebben veel features, maar ze zijn zeker niet uniek of eigen.
Die meerwaarden van grote steden zijn ook relatief natuurlijk. Wat ben je met hopen cultuur en activiteiten wanneer je een natuurmens bent. Net zoals iemand die leeft voor zulke activiteiten niet echt zijn gading zal vinden op het platteland. Iedereen heeft verschillende wensen in het leven. Men moet gewoon beseffen dat niet alles combineerbaar is.
 
Ja nee, jaren en jaren heeft hij gefulmineerd, de ene keer al bombastischer en grotesker dan de andere, tegen eender wie hier die er om EXACT DIE REDENEN DIE HIJ NU OPNOEMT voor koos om niet in de stad te gaan wonen. We waren egoïstisch, we brachten bijkomende druk op nutsvoorzieningen en openbare werken.

Nu hij zelf in die situatie zit lijken die redenen plots toch ergens wel begrijpelijk.

Ik vind het wel terecht dat er dan op het verleden mag gewezen worden.
Deels akkoord hoor maar we weten allemaal wel hoe topics met zulke kritiek uitdraaien. Ik geloof dat mac dat zelf ook wel zal beseffen gezien hij zegt dat hij nogal wispelturig is en het een moeilijke keuze zou zijn. En het topic gaat ook over waar het aangenaamst wonen zou zijn, niet wat de beste situatie voor de maatschappij zou zijn.
 
Mja de kritiek was vol hyperbolen, maar draaide uiteindelijk om gedecentraliseerd wonen. Het centrum van een gemeente is ook rustiger en groener dan centrum Gent, en centraal.

Voor die redenen in der tijd voor een paar jaar in Gent gaan wonen, maar in retrospect vind ik dat toch allemaal overroepen. Als je het gaat vergelijken tot echt kleine gemeenten als Diksmuide (?) of Pelt, dan zeker. Maar ik woon nu sinds een aantal jaar in Hasselt, net buiten het centrum en ik heb niet het gevoel dat ik iets heb moeten inboeten. Wat in Gent 15' stappen was, is vandaag misschien 15' fietsen, maar het blijft dichtbij allemaal. Wel veel gewonnen. Veel meer natuur, veel meer bos, en je hebt niet het gevoel dat je in de middle of nowhere bent eens je buiten Gent komt.

Niet om Gent te willen bashen, maar er wordt soms over Gent en Antwerpen gesproken alsof dat "echte" steden zijn itt de rest, maar uiteindelijk zijn dat ook maar gewoon grote centrumgemeenten. Ze hebben veel features, maar ze zijn zeker niet uniek of eigen.
Dit dus eigenlijk. Je kan een groot % van al die features van een Gent vrij gemakkelijk halen ergens te lande. Je mist dan enkel de grotere zaken zoals een schouwburg. Maar je haalt er ook veel uit.

Voor mij is een centrum in de rand dan ook vrij ideaal nu. Deftige tuin, vrij groen, en toch alles in de buurt dat ik bijna dagelijks nodig heb. En een echte stad, Brussel, op redelijke afstand met trein, wagen, en als ze ooit hun fietssnelweg aanleggen ook fiets. Ik zeg natuurlijk "nu", want jonger en zonder kinderen had dat nachtleven van Brussel leuker geweest en belangrijker, wat hier natuurlijk (op boerenfuiven na) onbestaande is. Maar op dit moment zijn scholen, crèches, speeltuinen, parken, dokters, ... op wandelafstand wel zeer handig.

Verder: tenzij je (IMO onpraktisch) afgelegen gaat wonen heb je altijd wel buren, en die kunnen nu eenmaal tegenvallen.
 
Mja de kritiek was vol hyperbolen, maar draaide uiteindelijk om gedecentraliseerd wonen. Het centrum van een gemeente is ook rustiger en groener dan centrum Gent, en centraal.

Het draaide absoluut ook over het leven in gemeentes en dorpen. Het archief staat nog helemaal online en elke discussie kan eenvoudig teruggevonden worden.

Om onze beste te quoten:
Niemand van jullie plattelandsgezinnetjes die ooit gebruik maakt van dergelijke faciliteiten van (centrum-)steden? Lijkt me bijzonder sterk. Om maar niet te zeggen: totaal ongeloofwaardig. Maar goed, waarom zou je niet liegen in dit topic? Het is niet dat mac-bc het kan controleren, dus je kan zowel wat stoere boodschappen verkondigen om uw punt te proberen maken.
Ik ben zelf alvast praktijkdeskundige want ik kom zelf uit een typisch plattelandsgezinnetje en ik moet zeggen: je moet al uit een serieus achtergesteld, analfabetisch nest navelstaarders komen om van geen enkele van bovenstaande faciliteiten gebruik te maken. En ja, dat moest dan telkens met de auto gebeuren, de 3 zondagse fietstochtjes per jaar met het gezin daar gelaten.

Bombastisch grotest taalgebruik en vooral een ENORME neerbuigendheid ("plattelandsgezinnetjes" om te verwijzen naar dorps- en gemeentebewoners) en waarde-oordeel uitsprekend.

Ik kan discussies uiteindelijk links laten liggen omdat het uiteindelijk compleet futiel is, maar ze vergeten doe ik niet.
 
Sinds een jaar of 5 woonachtig in Maasmechelen. Dat noemt men ook wel "decentraal" wonen. Voor ons gezin is echter niets minder waar. Centrum van ons belangen ligt hier. We werken alle twee in de onmiddellijke omgeving. Onze kleine kan hier binnenkort vlak bij de deur naar school gaan. Boodschappen etc. worden steevast in de eigen gemeente gedaan. Ik zelf heb heel weinig noodzaak om grotere steden op te zoeken. Wanneer we dat wel doen is dat vaak naar Nederland of Duitsland georiënteerd (Maastricht, Aken, ..).

Verder veel troeven hier. Open ruimte. Betaalbaar wonen. op Maaslands niveau bovengemiddelde faciliteiten: winkels, horeca, dienstverlening,.. Nationaal park, ...
 
Mocht ik single zijn geweest was ik in Antwerpen centrum blijven wonen: alles op wandelafstand, het mobiliteitsbudget had ik kunnen aanwenden voor mijn hypotheek af te betalen en er is vanalles te doen. Nu woon ik in Mol in een vrijstaande woning met een ruimte tuin in een residentiële wijk en hoef ik maar de straat over te steken en ik zit in een bos waar ik al herten heb gezien. Mol is een prachtige en betaalbare gemeente, maar ik heb hier weinig sociaal contact (wat ik hoop op te bouwen) en de Kempen is niet zo goed bereikbaar behalve om naar het prachtige Limburg te gaan. Desondanks ben ik hier best wel gelukkig en zie ik ons hier nog voor de rest van ons leven wonen.

Andere regio's die ik wel heel mooi vind: Vlaamse Ardennen, Pajottenland of Haspengouw. Vooral het laatste. Borgloon heeft een speciaal plekje in mijn hart omdat ik daar als kind vaak op boerderijvakantie ben geweest en nog altijd kan genieten van de prachtige natuur daar. En je hebt daar Limburgers: vriendelijk en gastvrij en verstaanbaar.
 
Jij had een extreem uitgesproken mening tegen mensen die op de rand of buiten de stad woonden en nu wil je zelf uitwijken?
Dit toont aan dat iedereen wel het juiste wil doen maar uiteindelijk toch ook gewoon doet wat hem het beste uitkomt lijkt me.

En ik snap zeker de appeal van rustiger en groener wonen. Ben ook zelf uit de stad getrokken naar een meer residentieel groene regio.
Nadelen? Nog lang geen fiber van proximus en kutverbindingen naar de snelweg. Verder zeer aangenaam ;)
Ging toch vooral over centraler en compacter wonen, niet over per sé in een stadscentrum te moeten wonen? Het lijkt me een classic case van iemand hypocriet te noemen omdat zijn visie niet consistent blijkt te zijn met de karikatuur die jij er zelf van gemaakt hebt.
 
Jij had een extreem uitgesproken mening tegen mensen die op de rand of buiten de stad woonden en nu wil je zelf uitwijken?
Dit toont aan dat iedereen wel het juiste wil doen maar uiteindelijk toch ook gewoon doet wat hem het beste uitkomt lijkt me.
Al vaak gezien dat mensen met extreem uitgesproken meningen over anderen hun doen & laten, hun kar later volledig keren.
Dat is eigen aan extreemheid, dat is niet vol te houden dus uiteindelijk moet dat wel temperen.

Wel moeilijk om vanaf dan die opinies nog serieus te nemen.
Ja nee, jaren en jaren heeft hij gefulmineerd, de ene keer al bombastischer en grotesker dan de andere, tegen eender wie hier die er om EXACT DIE REDENEN DIE HIJ NU OPNOEMT voor koos om niet in de stad te gaan wonen. We waren egoïstisch, we brachten bijkomende druk op nutsvoorzieningen en openbare werken.

Nu hij zelf in die situatie zit lijken die redenen plots toch ergens wel begrijpelijk.

Ik vind het wel terecht dat er dan op het verleden mag gewezen worden.

Jullie mogen mij daarop wijzen, als er al iets te "wijzen" valt. Want ik heb altijd gesproken over goede ruimtelijke ordening, of het dan in de stad was of in een dorpskern.

Dus ja, ik heb nog steeds een "extreem" uitgesproken mening over onze ruimtelijke ordening. Enfin, wat je "extreem" noemt natuurlijk. Ik pleit gewoon voor een minimale visie op ruimtelijke ordening, zoals onze buurlanden allemaal wél hebben en de normaalste zaak ter wereld vinden. Het zou ons instant van gigantisch veel overbodige kosten (en discussies) sparen.

Maar het is niet omdat je rustiger wil wonen dat je dat niet zou kunnen in een context van goede ruimtelijke ordening natuurlijk. Je zal mij bijvoorbeeld nooit terugvinden in lintbebouwing of in zonevreemde bebouwing of iets dergelijks.
Meer zelfs; ik zou ook volledige gemeentes willen mijden die laks omgaan met ruimtelijke ordening. Een landelijke omgeving met her en der plukjes zonevreemde residentiële bebouwing uitgestrooid over het landschap is nog altijd 10 keer lelijker dan een full-blown stadsomgeving.
Qua laksheid denk ik dan spontaan aan de driehoek Waregem-Izegem-Kortrijk. Toevallig omdat ik daar mensen ken. Maar in Vlaanderen is dit wellicht meer regel dan uitzondering.
Qua typevoorbeelden van streng beleid denk ik dan spontaan aan Knokke-Zoute (niet voor niets zo duur geworden?), De Haan, of enkele beschermde dorpsgezichten, etc. waar een streng beleid resulteert in schoonheid en efficiëntie.

En ik snap zeker de appeal van rustiger en groener wonen. Ben ook zelf uit de stad getrokken naar een meer residentieel groene regio.
Nadelen? Nog lang geen fiber van proximus en kutverbindingen naar de snelweg. Verder zeer aangenaam ;)

Ik snap nog steeds beide aantrekkingspolen. Maar het moet wel een duidelijke keuze zijn. Niet de "noch mossel noch vis".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan