Iedereen die gamet heeft wel enkele favorieten. Ook in onze redactie is dit het geval. In deze special sommen we niet onze all-time favorites op, maar kijken we terug naar wat het jaar 2024 ons te bieden had. De een kiest voor een spel dat een pak prijzen in de wacht sleepte, de ander kiest voor een spel waar de helft het bestaan niet van af wist. Ik presenteer jullie met enige fierheid onze Games of the Year van 2024. Een jaar dat op gamevlak veel te bieden had!
Joeri
Astro Bot
Over mijn game of the year van dit jaar moest ik nog geen seconde nadenken. De beste game die ik dit jaar gespeeld heb steekt er namelijk met kop en schouders bovenuit. Ik heb het, zoals jullie al konden zien, over Astro Bot van ontwikkelstudio Team Asobi. De PlayStation 5-exclusieve game schotelt je innovatieve gameplay voor. De unieke functies van de DualSense-controller worden volop benut en zijn nog een tikkeltje beter dan Astro's Playroom, de gratis game die de features van de PlayStation 5-controller toelichtte. Opnieuw duik je virtueel in de huid van het witte robotje, al gooide deze keer een of andere gekke alien roet in het eten. Het gevolg van de alien zijn furieus gedoe is dat je aan de slag kunt in meer dan vijftig indrukwekkende levels, gaande van planeten waar je wat rustiger kunt vertoeven tot de kleinere uitdagingsplaneten die je geduld en vaardigheden op de proef stellen.Zelf heeft Astro Bot ook nieuwe, unieke vaardigheden waarmee je zowel de standaard vijanden als de toffe bazen te lijf gaat. Astro Bot schotelt je weer unieke, originele baasgevechten voor die zowel fun als grappig zijn. Daarnaast is Astro Bot ook een fanservice voor PlayStation-liefhebbers, met vele tientallen referenties en personages naar iconische PlayStation-franchises. Astro Bot is met andere woorden een game die je gespeeld moet hebben als je een PlayStation 5 in huis hebt staan. Ik vind het zelfs een van de beste PlayStation 5-games ooit gemaakt. Laat de volgende Astro Bot-game maar komen!
Eervolle vermeldingen: Horizon Zero Dawn Remastered, Nobody Wants to Die, Song of Nunu: A League of Legends Story
FreakyJP
Metaphor: ReFantazio
2024 was een Grand Cru-jaar wat betreft Japanse rollenspellen en de kers op de taart was voor velen de release van Metaphor: ReFantazio, een gloednieuwe IP van de meesters bij Atlus waarbij zij zich voor het eerst gooiden op een wereld gevuld met fantasie-elementen. Het spel afschilderen als een Persona-kloon met een fantasiejasje doet het spel veel te weinig eer aan, want Metaphor: ReFantazio laat zich opmerken door zijn eigen sterktes zoals het politiek geladen verhaal, de artistieke invloeden van Hieronymus Bosch, het Archetype-systeem en de onvergetelijke muziek, om nog maar te zwijgen aan de overvloed aan stijl dat het spel heeft. Het spel is een lange zit, maar wel eentje die absoluut de moeite is.Eervolle vermeldingen: Black Myth: Wukong, Stellar Blade, 1000xRESIST
DaRmaZat
Mouthwashing
Al vanaf het introscherm in Mouthwashing word je meegezogen door hypnotiserende ambient, gedragen door een zweverige synthesizer. Met een mummie op het netvlies gebrand, of misschien “gewoon” een zwaar verbrand persoon? Hoe dan ook, de openingsscène blijkt slechts een van de vele juxtaposities in de game die tragikomedie o zo efficiënt weet te hanteren. En terwijl de OST – eentje die je liefst meteen erbij aanschaft – je volledig inpakt, besef je al snel dat zelfs het meesterlijk bedachte geluid slechts een bijkomstigheid vormt in vergelijking met het overrompelende plot. Waar Mouthwashing namelijk over gaat? Over alles en niets. Over het absurde, transcendente, alledaagse, en net niet-alledaagse waanzin. Je maakt kennis met Polle, de ziekelijke pony die zowel dé mascotte, als bron van angst is. Dit terwijl je tegelijk existentialistische crises doorleeft en meer dan eens hopeloos verdwaalt. Maar dat staat niet gelijk aan zomaar afdwalen. Het spel daagt je constant uit om anders te denken, om alternatieve oplossingen te zoeken, wat soms betekent op je stappen terug te keren, of juist stil te staan bij waar je tegenaan botst.De Tulpar, in dienst van firma Pony Express, is nu je thuis. Al meer dan een jaar zweeft het als vrachtschip in het kader van de opdracht door het heelal, terwijl tijd en realiteit zelf beginnen te vervagen. Ja, er was een crash. Maar zowel flashbacks als flashforwards vervormen de gang van zaken zodanig tot een vernuftig gespind web, dat je deze nooit volledig zult begrijpen, en juist daarom word je keihard geraakt. De enigszins karikaturale personages beleven alles op een onmiskenbare manier met je mee. Zonder stem, maar met scherpzinnige diepgang. Als Jimmy, de officieuze leider van het ruimteschip, bekommer je je vooral om de voormalige, maar nu zwaargewonde kapitein door zijn morfine te helpen slikken. De rest van je team heeft je echter evenzeer nodig, bestaande uit de soms nogal knullige Daisuke, de onberekenbare Swansea, de door emoties verscheurde Anya, en je kompaan Curly, waar je heel moeilijk hoogte van krijgt. Het universum van Mouthwashing kenmerkt zich vooral via donkere gangen en oneindig herhalende ruimtes, volgespoten met texturen van piepschuim, vol symboliek en regelmatig afgewisseld door suggestieve zwarte schermen. Humor, dramatiek en horror smelten in deze unieke indiegame samen tot een psychotische trance, waarin echt alles – van knuffelbare pony’s tot levensgevaarlijke toestanden – een kosmische, hoog-emotionele lading krijgt. Je hebt geen idee waar je heen moet, maar tegelijkertijd weet je het altijd wél. Mouthwashing speelt met tijd, ruimte, je ziel en je verstand door middel van zijn surrealistische, beklemmende, absurde, maar vooral briljant elegante ontwerp. Speel het.
Eervolle vermeldingen: Neva, Momodora: Moonlit Farewell, Echo Point Nova
iCruysberghs
Astro Bot
Het is lang geleden dat ik met zo'n grote smile een game zat te spelen. Al vanaf de release van Astro's Playroom hoopte ik op een volwaardige release, en die hebben we gekregen met Astro Bot. Een big budget 3D platformer à la Super Mario 64. Heerlijk! 't Moet voor mij niet te veel soulslike zijn of games waar je uren moeite steekt in een eindbaas. Luchtigheid en korte speelsessies zijn wel mijn ding. Astro Bot vinkt beide vakjes moeiteloos af. Het is echt tof om de levels te ontdekken, drie puzzelstukjes en alle personages te vinden. Ken ik ze allemaal? Nope, van sommige heb ik nog nooit gehoord. So be it. Zowel nieuwe als oude fans van de Japanse console zullen aan hun trekken komen, en zich ongetwijfeld amuseren. Een terechte game of the year.Eervolle vermeldingen: Balatro, Final Fantasy VII Rebirth
Killjoy
Indiana Jones and the Great Circle
Het was iets van een running gag dit jaar, maar elke maand bij het bespreken van de aankomende releasekalender was mijn eerste reactie: kutmaand! Er waren dan ook vele maanden waarop ik het niet voelde, waar er nauwelijks iets was dat mijn hart sneller deed kloppen. 2024 was lange tijd gewoon niet mijn jaar, zelfs wanneer het zo veelbelovend begon met Banishers: Ghosts of New Eden. Gelukkig werd er onlangs nog even de zweep opgelegd met Indiana Jones and the Great Circle, een game waarvan ik tegenwoordig vind dat ik hem net iets te streng heb beoordeeld. Ik gaf de game een heel respectabele 8 en liet wat ouderwetse mechanismen en repetitieve kantjes doorwegen, maar de game blijft weken later toch echt aan me kleven als een titel die het geloof in blockbuster gaming terug wat heeft hersteld. Dat heeft ontwikkelaar MachineGames dus gedaan met een game die ietwat lak heeft aan de conventies van het medium.Het is een dure triple A-game die ongegeneerd traag en knullig durft te zijn, en die heerlijk ouderwets uit de hoek durft te komen. Het is een game die durft te zeggen 'Jullie dachten dat jullie een Uncharted gingen krijgen? How cute.' en die vervolgens je uren laat sluipen en puzzels oplossen. De ballen die het spel heeft zijn groter dan degene die door de tombe rolt aan het begin van Raiders. Tegelijk is het ook onmiskenbaar een liefdesbrief aan de originele trilogie van films en weet het dondersgoed hoe het de sfeer ervan moet evoceren. Het zorgt er allemaal voor dat dit de meest authentieke Indiana Jones-ervaring is sinds The Last Crusade en op de valreep de beste single player van het jaar.
Eervolle vermeldingen: Banishers: Ghosts of New Eden, LEGO Horizon Adventures
MicVlaD
XENOTILT: HOSTILE PINBALL ACTION
Achteraf bekeken is 2024 praktisch een weerspiegeling van 2023. Als iemand die geïnteresseerd is in zowel de kleinere titels als aanbiedingen met een groter budget, sloegen beide jaren er met overtuiging in om massa’s gevarieerde en kwalitatieve titels naar voren te schuiven. Dit werd helaas voor een tweede keer op rij gecontrasteerd door het afschuwelijke volume van ontslagen en faillissementen, vaak veroorzaakt door de hebzucht, ongeduld of belabberde management van de hoge pieten. Deze stand van zaken is niet alleen een domper voor alle ontwikkelaars die nu harde tijden meemaken, indien ze intussen de industrie niet geheel verlieten, want ook wij zullen in de komende jaren hoogstwaarschijnlijk een treurig verschil opmerken. De toekomst zou er nochtans rooskleurig moeten uitzien, als je weet wat het verantwoordelijke talent ondanks deze situatie nog kon creëren …Desalniettemin werd ik dit jaar als het ware opnieuw op m’n wenken bediend en toch is mijn persoonlijke favoriet een ‘simpele’ game waar je slechts balletjes laat rond stuiteren. Flipperkasten en digitale spellen die zulke apparaten emuleren zijn vandaag misschien passé, maar Wiznwar kwam in 2019 al op de proppen met een ontzettend leuke interpretatie van deze antieke vorm van entertainment. “Bijlange nog niet extreem genoeg” dacht men na de release van Demon's Tilt, want voor de sequel vermenigvuldigde men de reeds bestaande absurditeit! XENOTILT belichaamt kort samengevat chaos, beginnende met de explosies, kogels en lasers die je constant om de oren vliegen, plus de kakofonie van geluidseffecten. De gameplay is ook ontzettend hectisch wegens een varia factoren, en ik begreep al snel waarom het manueel beïnvloeden van het traject van de bal (oftewel tilting) een niet te onderschatten mechanic is. Voor zover je zoiets in toom kunt houden, weliswaar …
Er schuilt echter een minutieuze logica achter deze turbulente herrie, want je moet sowieso eerst de ettelijke ‘verborgen’ lagen ontcijferen als je hoge scores tot in de biljoenen wenst te behalen. Zodra je begrijpt waar alle individuele pinball-componenten voor dienen, wat de aangevraagde objectieven van je verlangen en hoe je de physics exact kunt manipuleren, dan pas zul je beseffen juist hoeveel aspecten je ten alle tijden moet jongleren. Het wikken en wegen van alle dynamieken zonder één van de maximaal drie ballen te verliezen, zorgt voor een intensiteit waarmee je makkelijk ‘in the zone’ kunt belanden. Geen wonder dus dat ik sinds de Early Access-periode eraan verslaafd raakte! XENOTILT’s got it all: meerdere modi met verschillende soorten regels, een presentatie die onmiddellijk de zintuigen prikkelt, zogenaamde baasgevechten en een gameplay loop met nagenoeg eindeloze herspeelbaarheid. Dit tegen een schappelijke prijs? Och Wiznwar, je verwende me rot!
Eervolle vermeldingen: Prince of Persia: The Lost Crown, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Cryptmaster, Yellow Taxi Goes Vroom
Quentin
Hauntii
Doorheen alle ruis over welke games een GOTY-benoeming “verdienen”, beschik ik me toch steeds naar de metriek die voor mij het belangrijkst is in eender welke kunstvorm. Wat heeft het je doen voelen? Met die standaard in het achterhoofd, blijft Hauntii, de etherische twinstick shooter over het hiernamaals, torenhoog uitsteken. Met zijn charmant letterlijke gameplay-interpretatie van het panpsychisme en zijn evocatieve fantasiezichten en vioolsnaren laat Hauntii geen oog droog achter. Het meest contemporair van de titels van 2024 zal niemand het noemen, maar wel offert Hauntii een unieke en grijpende kijk op het meest universeel onderwerp aller tijden, de sterfelijkheid.Eervolle vermeldingen: Neva, Metaphor ReFantazio, Mouthwashing, Balatro, Animal Well
LezZ
Black Myth: Wukong
Mijn game of the year was uiteindelijk niet moeilijk om te kiezen dit jaar. Het is dan ook de enige game die ik volledig voltooid heb en waarvan ik alle achievements heb behaald. Al had ik in mijn originele review geen tien op tien gegeven, eens de game je te pakken heeft en je de mechanieken onder de knie hebt wil je alleen maar verder spelen. Het is dan ook voor liefhebbers van dit genre volledig de moeite om te spelen. Ikzelf ben absoluut geen grote Souls-like liefhebber, want die games straffen soms te veel af. Ik krijg dan het gevoel dat je alle gevechten zo goed als van buiten moet leren, want het kleinste foutje kan je letterlijk de kop kosten. Daarin is Black Myth: Wukong veel meer vergevingsgezind, waardoor de discussie of dit al dan niet een Souls-like is hoog oplaait. Door de timings van je eigen aanvallen te leren en goed op te letten tijdens een gevecht kom je echter al een heel eind. Soms lukt het om van de eerste keer een baas in het stof te doen bijten, maar dat is lang niet altijd het geval.Er is ook een heel leuk achterliggend verhaal gebaseerd op Journey to the West, een legendarisch en mythisch verhaal over Sun Wukong die de goden uitdaagt. Er zijn daardoor veel verschillende bazen die je telkens op een andere manier uitdagen. Natuurlijk zijn er ook gemakkelijkere gevechten die je snel overwint, maar er zijn ook heel wat uitdagende tegenstanders die wat extra verrassingen in petto hebben.Wie naar mijn ervaringen vraagt geef ik telkens hetzelfde antwoord: had ik niet verder gespeeld dan het eerste hoofdstuk dan had ik het een slechtere score gegeven. Maar aangezien ik verder wilde spelen om een correcte mening te kunnen vormen heb ik de pracht van deze game kunnen ontdekken. Vanaf hoofdstuk 2 heb je veel meer het gevoel in een wereld te lopen die leeft en heel wat te bieden heeft. Ik weet dat dit voor heel wat games geldt, maar hier was het verschil toch enorm groot. Er zijn ook heel wat geheimen te ontdekken zonder dat je telkens bij het handje vastgehouden wordt. De combat wordt ook pas heel leuk eens je voorbij de helft van het tweede hoofdstuk bent, want vanaf dan heb je toch verschillende opties ter beschikking, ook al gebruik je eigenlijk maar één wapen: een staf. Ik had wat schrik dat dat te weinig variatie ging bieden, maar je kan toch wat experimenteren en soms een leuke stijl ontdekken. Voor mij is Black Myth: Wukong dan ook een absolute aanrader, zowel voor gevorderden maar zeker ook voor beginners die deze soort van games willen ontdekken.
Eervolle vermeldingen: Paper Mario: The Thousand-Year Door, Frostpunk 2
Tova
The Legend of Zelda: Zelda: Echoes of Wisdom
In 2024 is het met The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom eindelijk de beurt aan de vrouwelijke protagonist, her royal majesty princess Zelda. En alhoewel dat zeker niet de doorslaggevende factor is, merk ik wel op dat Zelda haar plaats dubbel en dik verdiend heeft als redder van Hyrule. Gekluisterd aan de Nintendo Switch wou ik EoW liefst in één adem uitspelen en wanneer ik niet aan het spelen was, mijmerden mijn gedachten en probeerde ik aan de hand van Zols en stapelende bedden een weg te banen door het dagdagelijkse leven. Niets beter dan een game uit de all-time classic reeks van Zelda.Eervolle vermelding: Paper Mario: The Thousand-Year Door, Prince of Persia: The Lost Crown
Mrpoelie
Like a Dragon: Infinite Wealth
Jarenlang lonkte ik nieuwsgierig naar de Yakuza-reeks, maar door al te veel verschenen delen in de populaire gameserie liet ik ze steeds aan me voorbijgaan. Toen mijn vrouw mij in 2020 het spel Like A Dragon cadeau deed voor kerst, kon ik niet anders dan het spel uitproberen en ik was al snel volledig verknocht aan de game. Sinds deze titel heb ik al verschillende games van de reeks uitgespeeld en moet ik zeggen dat de turn-based combat-spellen van Like A Dragon mijn favorieten van de reeks zijn. Ik keek dit jaar dus reikhalzend uit naar Like a Dragon: Infinite Wealth en die blies me dan ook omver, net zoals zijn voorganger dat deed in 2020. Infinite Wealth heeft weer een geweldige verhaalvertelling, zit boordevol knotsgekke humor en wist me zelfs emotioneel te raken. Er is dan ook geen enkel spel waar ik dit jaar meer van genoten heb dan deze, al komen er wel een paar dicht in de buurt. Net als in 2020 is het vervolg van Like A Dragon mijn Game of the Year en ik kan enkel maar aanraden aan mensen om deze game te spelen.Eervolle vermeldingen: Astro Bot, Indiana Jones and The Great Circle, Final Fantasy VII: Rebirth