Waar is het aangenaamst en leukst wonen in België

We waren er dit weekend nog over bezig, eigenlijk heb je in je leven voor een 'klassiek' patroon 4 verschillende woningen nodig:

eentje als jongvolwassene: appartement in centrum stad, veel te doen.
eentje als gezin met kinderen: huis met tuin, mag op afstand liggen van stad, zolang maar hobbys voor kinderen goed bereikbaar zijn
eentje als "ouder" gezin/jongbejaarde, met kinderen uit huis: appartement, met eventueel kamers voor kleinkinderen
eentje als bejaarde: het rusthuis/serviceflat :)
 
Ik woon graag waar ik nu woon. 20 minuten van de zee, binnen 40 minuten ben ik in Kortrijk/Rijsel/Oostende/Brugge. Om te fietsen ook ideaal, binnen 15km ben ik al in Frankrijk, ik kan naar de zee fietsen, Heuvelland,... Lange wandelingen doen met de hond waar hij bijna constant los kan omdat er toch geen luis in de buurt is.

Maar Limburg vind ik ook wel een leuke plek. Mooie natuur, vriendelijke en aangename mensen.
 
lijkt me interessanter om de negatieve kanten van een locatie waar je hebt gewoond te vergelijken.

iedereen hier lijkt te verkondigen op de beste locatie te wonen?

Soit, zelf 5 jaar in Niel op appartement gewoond met buren wiens naam ik nog steeds niet ken, aan een station waar ik amper last van had en waar je elke gebeurtenis in je gebouw kon voelen, zoals een snurkende buur of een dronken voorbijganger. amper groen in de buurt en een (in mijn oren) vreselijk dialect. De live and let live ingesteldheid kon ik wel smaken en ook het feit dat ik vrijwel elke grotere stad zo kon bereiken.

nu anderhalf jaar in diepenbeek (bij hasselt en genk), dichterbij de geboorteplaats. het dialect hier kan ik eigenlijk ook niet smaken, ik versta sommige oudere mensen dus niet (meer) echt. de buren zijn hier te vriendelijk. ze willen altijd een babbel slaan, ik niet. bereikbaarheid valt beter mee dan verwacht maar tis een pak 'trager' dan in de geburen van antwerpen :unsure:

reden van verhuis was vooral rust, plaats en familie/vrienden. de betaalbaarheid van woningen helpt ook wel.
 
Ik woon in Kortrijk en ik vind het hier wel leuk. De originele reden om hier te wonen was omdat ik een plek zocht met goede treinverbindingen (er zijn hier rechtstreekse verbindingen naar Brugge/Oostende, Ieper, Gent/Brussel/Antwerpen... groot station) + een stad in West-Vlaanderen + niet al te ver van familie (Roeselare). Brugge had ook een optie geweest, ik hou ook wel van Brugge. Maar Kortrijk is vooral heel praktisch en het leeft hier eigenlijk wel, ik vind dat er een leuke dynamiek is in de stad. Ook vrij veel jonge mensen. Ik heb ook een tijdje in Gent gewoond, maar da's te duur, Kortrijk is ook nog vrij betaalbaar. Het is niet dat ik nog veel in Gent-centrum kom maar als ik wil is het ook maar een steenworp weg. Nu ik een auto heb is het eigenlijk nog beter want Kortrijk ligt naast de E17, 5 minuten rijden en ik zit op de autostrade. Ik heb nog in Roeselare, Gent en Leuven gewoond en eigenlijk is Kortrijk voor mij wel de beste plaats van de vier. Ik hou ook wel van de Westhoek wat ook wel ideaal is: een half uur rijden en ik zit in Heuvelland, maar wonen in Ieper is dan weer te ver weg van alles. Of zoals JPV zei moet je echt kijken richting Frankrijk. Noord-Frankrijk is soms nogal armzalig vind ik, ik heb ook geen band met Rijssel, maar iets als bv Doornik vind ik wel underrated, da's echt een mooie stad. Misschien is het nog te ontdekken. Ik ben niet zo lang geleden in Arras geweest (uurtje rijden), dat vond ik wel echt mooi, en soms ook een mindfuck mbt de oorspronkelijk Vlaamse achtergrond (lokale specialiteit is "potje vlesch") :')

Het enige dat ik wat mis zijn bomen. Er zijn velden genoeg, maar er is niet echt bos. Maar ja, met een auto is dat ook snel opgelost. Voor mij zou het denk ik ideaal zijn moest ik in de week kunnen wonen waar ik nu woon, in een centrumstad waar alles enorm praktisch en dichtbij is, en dan in het weekend ergens kan verblijven in Limburg of de Ardennen, waar je natuur à volonté hebt maar het niet erg praktisch is om in de week te leven.
 
Wij wonen in een rustige woonwijk net buiten centrum Mechelen. In de wijk zijn de voorbije 8 jaar 70 kinderen waarvan de jongste zelfs deze week is geboren. Hier wordt constant vanalles georganiseerd en dat is ook de reden waarom we hier wilden wonen. Als ik zou verhuizen moet het naar een gelijkaardige wijk zijn.
 
Vorig jaar met de vriendinnen een mini citytrip gedaan naar Lier en we waren allemaal aangenaam verrast!
Ook bijna heel de avond goedkoop gedronken en getrakteerd geworden in één of ander danscafé. 😁
Ah, ge hebt de Volmolen ontdekt :p

Ik vind Lier persoonlijk tegenvallen (of toch het echte centrum) door de leegstand etc.
 
Eerder minder gedoe.
Met nieuwbouw (indien correct uitgevoerd) zit je goed voor 50 jaar. Ok je zal wel eens iets esthetisch veranderen, maar normaal zou je geen structurele kosten mogen hebben.

Renoveren is goed als het correct gedaan is, zodat het quasi vernieuwbouw is, maar de meeste mensen doen dat in stukjes omwille van budget. Zo bestaat het Vlaamse woningpark uit heel wat huizen met stukjes aan of op gezet, die zelden een geheel vormen. Binnen in de woning zit je dan met vloertjes op vloertjes, valse plafonds, valse wanden...
 
Wat zijn de betere Brusselse arrondisementen/gemeentes om te wonen? En welke moet je zeker mijden?
De meest aangename: Ukkel, Etterbeek, Elsene, de 3 Woluwes, Oudergem, Neder-over-Heembeek, Watermaal-Bosvoorde, delen van Schaarbeek en Brussel-Stad...de mindere voor mij: delen van Molenbeek, Schaarbeek, Anderlecht, Sint-Gillis, Laken, Sint-Joost en Sint-Agatha-Berchem
 
De meest aangename: Ukkel, Etterbeek, Elsene, de 3 Woluwes, Oudergem, Neder-over-Heembeek, Watermaal-Bosvoorde, delen van Schaarbeek en Brussel-Stad...de mindere voor mij: delen van Molenbeek, Schaarbeek, Anderlecht, Sint-Gillis, Laken, Sint-Joost en Sint-Agatha-Berchem
Jette heeft ook wel nog mooie buurten vind ik.
 
Terug
Bovenaan