Waar is het aangenaamst en leukst wonen in België

Dat is natuurlijk compleet een terechte opmerking over Brussel.

Brussel is echt een degoutante stad.
Ik vind dat evengoed kortzichtig. Brussel heeft ongeloofelijk mooie buurten. Spijtig genoeg wordt die stad mismeesterd door de bestuurlijke wanorde, en door elke kerktorenvlaming beschimpt, liefst zonder er ooit te komen. Het resultaat zie je o.a. met de huidige drugsproblematiek, zo lang het "ginder" is en niet onder de Vlaamse kerktoren, ook al ligt die op fietsafstand, is dat allemaal niet erg. Maar een granaat in Antwerpen, oei oei, laten we De Wever nog eens vragen of hij niet meer geld wil.
 
de titel van stad dragen heeft niets te maken met inwonersaantallen of oppervlakte. Er zijn steden genoeg die een stuk minder voorstellen dat een gemiddelde gemeente.

Dat weet ik, maar de definitie van een stad blijft. Dat is een gemeente met stadsrechten.
Of Heusden-Zolder nu 1 inwoner of 33k inwoners heeft, het is per definitie geen stad maar heeft wel een middelbare school.
Mijn claim blijft juist, die van @mac-bc blijft fout.
 
De bal nog harder misslaan dan dit, is wellicht onmogelijk. Je mist volledig het punt.

Middelbare scholen heb je nooit in een dorp. Wel in steden, groter of kleiner, maar de link met de bevolkingsaantallen is rechtevenredig.
Voetbalploegen. Uiteraard heb je ook voetbalploegen in dorpen. Jij denkt dat ik het daarover had wanneer ik sprak over de aantrekkingskracht van een voetbalploeg? Jij ontkent dat Club Brugge supporters heeft over gans Vlaanderen terwijl FC Poelkapelle enkel zeer lokaal 5 man en een paardenkop aantrekt? Bizar.

En dan de beste: mijn stelling proberen ontkrachten omdat jaarlijkse events als Rock Werchter en Pukkelpop doorgaan in een dorp. Dat is even "bijzonder" als stellen dat het helemaal niet druk is in het centrum van Brussel omdat er éénmaal per jaar een top wordt gehouden waarbij er een perimeter wordt ingesteld.
Euhm,

Heist-op-den-Berg. Een dorp.
5 middelbare scholen.
een 2e klasse voetbalploeg
een cultureel centrum met een heel uitgebreid programma
...

En er zijn trouwens veel meer optredens op de wei van Werchter. Je hebt al 4 festivals per jaar en dan nog losse concerten.

Sidenote... 1 van die middelbare scholen is buitengewoon onderwijs, en die zit VOL met leerlingen uit de naburige steden.
 
Ik vind dat evengoed kortzichtig. Brussel heeft ongeloofelijk mooie buurten. Spijtig genoeg wordt die stad mismeesterd door de bestuurlijke wanorde, en door elke kerktorenvlaming beschimpt, liefst zonder er ooit te komen. Het resultaat zie je o.a. met de huidige drugsproblematiek, zo lang het "ginder" is en niet onder de Vlaamse kerktoren, ook al ligt die op fietsafstand, is dat allemaal niet erg. Maar een granaat in Antwerpen, oei oei, laten we De Wever nog eens vragen of hij niet meer geld wil.

Ja natuurlijk zijn daar mooie buurten. Desondanks vind ik het enorm opvallend hoe deze overschaduwd worden. De echte drugsproblematiek in Antwerpen is bijvoorbeeld toch wel meer geconcentreerd in de armere randen. Centrum is toch echt een heel andere vibe dan centrum Brussel.
Mijn vrouw werkt op de Koning Albertlaan 2 en ik ben er door de winkels ook regelmatig. Heb daar toch echt een onbehaaglijk gevoel.
Heel vaak het gevoel van ''hier loopt toch wel wa rond'' en dan heb ik het niet specifiek over de pigmenten in iemand zijn huid want couldn't care less about that. Kan het niet anders omschrijven als een onveilig gevoel in toch iets waar je van mag verwachten dat het nette buurten zijn.

Mijn vrouw die daar wordt nageroepen en lastig gevallen door random figuren, zelfs al loop je er bij. Iets wat ik me in jaren Antwerpen en Gent niet kan herinneren is daar wekelijkse kost. Het issue is eerder zoals je zegt: bestuurlijke wanorde en geen grip op de situatie.
Desondanks mensen die verschillende steps in tunnels van ondegrondse parkings gooien naast bergen afval (bv die daar aan mediamarkt/inno), opvallend toch. Wordt ook gewoon niet opgekuist. Dus ja, ik blijf bij mijn standpunt. Ik vind Brussel echt absoluut geen aangename stad.
 
Dat je je X-as stiekem van steden naar gemeenten hebt aangepast.
Het klopt volledig dat de meeste gemeenten (uitgezonderd degene met grote inwonersaantallen) geen middelbare scholen hebben. Maar je eerdere claim was dat er buiten de steden geen middelbare scholen waren.
Zelfs dat klopt niet hoor.
Hier in de buurt hebben Nijlen, Berlaar, Lier, Herentals, Heist-op-den-Berg, ... allemaal middelbare scholen. Er zijn heel veel gemeenten, ook met kleine inwonersaantallen, met middelbare scholen.
 
Mol is een prachtige en betaalbare gemeente, maar ik heb hier weinig sociaal contact (wat ik hoop op te bouwen) en de Kempen is niet zo goed bereikbaar behalve om naar het prachtige Limburg te gaan. Desondanks ben ik hier best wel gelukkig en zie ik ons hier nog voor de rest van ons leven wonen.
Goh, niet zo goed bereikbaar hangt van de locatie af. Ik woon in Olen, 5 minuutjes met de wagen van Herentals en 5 minuutjes fietsen van een station met rechtstreekse treinverbinding naar Antwerpen.
Middelbare scholen in Herentals, Geel en Westerlo. 3 lagere scholen binnen een straal van 2,5km, ...
 
Goh, niet zo goed bereikbaar hangt van de locatie af. Ik woon in Olen, 5 minuutjes met de wagen van Herentals en 5 minuutjes fietsen van een station met rechtstreekse treinverbinding naar Antwerpen.
Middelbare scholen in Herentals, Geel en Westerlo. 3 lagere scholen binnen een straal van 2,5km, ...
Ik moet af en toe in Gent zijn, wat me dus gesjareld maakt omdat ik via Antwerpen moet passeren. Richting Brussel ben ik ook gesjareld. En het is van bij mij thuis ook nog even rijden voor ik op een autosnelweg zit. Dat heb je ook met een stad zoals Lier, dat niet meteen aan een autosnelweg is gelegen.

Wat de trein betreft: mijn vrouw heeft nog een tijdlang de trein vanuit Mol naar Antwerpen moeten nemen en die trein had behoorlijk vaak vertraging. Of werken tussen Herentals en Lier, maar al te vaak. En ook eens een exhibitionist.
 
Ik ben geboren en getogen in Knokke-Heist. Weliswaar met ouderlijke steun hebben mijn vrouw en ik hier iets kunnen kopen en kunnen onderwerpen aan een totaalrenovatie, ik schaam me niet om dit te vermelden.

Zonder te stoefen durf ik te zeggen dat Knokke-Heist een stukje paradijs in België is. Er is voor jong en oud altijd iets te beleven. Het beter doen dan anderen zit in ons DNA. Wij zijn fier op onze natuur, we hebben burgerzin, we zijn jong van geest en blijven openstaan voor vernieuwing.
 
Kessel-Lo!

Overpriced? Reken maar van yes. Maar als je net die goeie straten er uit kiest:

- 5 minuten van station
- 5 minuten van autostrade
- 5 minuten van bossen
- 5 minuten van weilanden
- 10 minuten van stads centrum
- Scholen, parkjes, beleving, lokale zaakjes en communities a volonte
- Universiteitsziekenhuis en andere faciliteiten op 10 min
- Jong gezins paradijs (voor ons top, andere zien dat als gentrification ...)
- Alles te befietsen en bewandelen indien gewenst.
- Bussen iedere 10 minuten
- Dorps gevoel
- Veel groen
- Klein stadje in de buurt (Leuven)
- Grotere stad op 20min trein / auto (Brussel)
- Even binnen springen bij familie in centraal Limburg, ook gewoon een acceptabele 35 minuten

Mij krijgt ge hier niet meer weg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geboren en getogen in Knokke-Heist. Weliswaar met ouderlijke steun hebben mijn vrouw en ik hier iets kunnen kopen en kunnen onderwerpen aan een totaalrenovatie, ik schaam me niet om dit te vermelden.

Zonder te stoefen durf ik te zeggen dat Knokke-Heist een stukje paradijs in België is. Er is voor jong en oud altijd iets te beleven. Het beter doen dan anderen zit in ons DNA. Wij zijn fier op onze natuur, we hebben burgerzin, we zijn jong van geest en blijven openstaan voor vernieuwing.
Jan Morbee, this you?
 
Alles goed dichthouden. We zijn wel aan het denken voor een airco te plaatsen, aangezien onze slaapkamers op het zuiden gericht staan. Vroeg of laat wordt het toch wel vrij warm, maar ons huis is van 2003 en valt nog goed mee om het een tijdje "koel" te houden. Maar gaat het echt zoveel verschil maken met de rest van België? Uitgezonderd de kust dan.
In Kanne kunt ge nog altijd in de berg gaan zitten alst echt te warm zou zijn hè 😉
 
Ik ben geboren en getogen in Knokke-Heist. Weliswaar met ouderlijke steun hebben mijn vrouw en ik hier iets kunnen kopen en kunnen onderwerpen aan een totaalrenovatie, ik schaam me niet om dit te vermelden.

Zonder te stoefen durf ik te zeggen dat Knokke-Heist een stukje paradijs in België is. Er is voor jong en oud altijd iets te beleven. Het beter doen dan anderen zit in ons DNA. Wij zijn fier op onze natuur, we hebben burgerzin, we zijn jong van geest en blijven openstaan voor vernieuwing.
Ik heb een paar jaar in Knokke gewoond en heb toch een verschillende opinie...

Mijn ervaring is dat het er zeer druk is tijdens vakanties en weekends (vnl zomer en bij mooi weer), en dat er buiten deze periodes weinig te doen is. Ook is de gemiddelde leeftijd hoog (statbel geeft een gemiddelde van bij 50j vs een landelijk gemiddelde van 40j),wat je ziet wanneer er geen of weinig toeristen zijn. En de realiteit zal wel hoger zijn, want er zijn gezinnen die tijdens de week deels of volledig elders wonen.

Dat heeft ook als gevolg dat er qua activiteit voor jongere mensen weinig te doen is buiten 'het seizoen', en dat het dus tijdens het seizoen echt druk is, met alle gevolgen van dien.

Versta me niet verkeerd, Knokke heeft z'n leuke kanten, maar laten we een gebalanceerd beeld geven...
 
Ik heb een paar jaar in Knokke gewoond en heb toch een verschillende opinie...

Mijn ervaring is dat het er zeer druk is tijdens vakanties en weekends (vnl zomer en bij mooi weer), en dat er buiten deze periodes weinig te doen is. Ook is de gemiddelde leeftijd hoog (statbel geeft een gemiddelde van bij 50j vs een landelijk gemiddelde van 40j),wat je ziet wanneer er geen of weinig toeristen zijn. En de realiteit zal wel hoger zijn, want er zijn gezinnen die tijdens de week deels of volledig elders wonen.

Dat heeft ook als gevolg dat er qua activiteit voor jongere mensen weinig te doen is buiten 'het seizoen', en dat het dus tijdens het seizoen echt druk is, met alle gevolgen van dien.

Versta me niet verkeerd, Knokke heeft z'n leuke kanten, maar laten we een gebalanceerd beeld geven...
Herkenbaar. Ook wonend aan zee en exact hetzelfde idee. Dat er helemaal niets te doen is buiten de zomer is misschien zwart-wit gezegd, maar ik snap wel wat je bedoelt.
 
In provincie Antwerpen tbh, de rest is echt wel parking.
In West/Oost-Vlaanderen kunnen ze amper spreken.
In Limburg spreken ze te traag.
Vlaams-brabant ligt te dicht bij Wallonië.

In tegenstelling met Antwerpen waar ze alle klinkers uit een zin eerst in een mixer gooien en het random resultaat dat eruit komt dan maar uitstoten :p
 
Ik heb een paar jaar in Knokke gewoond en heb toch een verschillende opinie...

Mijn ervaring is dat het er zeer druk is tijdens vakanties en weekends (vnl zomer en bij mooi weer), en dat er buiten deze periodes weinig te doen is. Ook is de gemiddelde leeftijd hoog (statbel geeft een gemiddelde van bij 50j vs een landelijk gemiddelde van 40j),wat je ziet wanneer er geen of weinig toeristen zijn. En de realiteit zal wel hoger zijn, want er zijn gezinnen die tijdens de week deels of volledig elders wonen.

Dat heeft ook als gevolg dat er qua activiteit voor jongere mensen weinig te doen is buiten 'het seizoen', en dat het dus tijdens het seizoen echt druk is, met alle gevolgen van dien.

Versta me niet verkeerd, Knokke heeft z'n leuke kanten, maar laten we een gebalanceerd beeld geven...

Dat er niet extreem veel te beleven is in Knokke-Heist buiten het seizoen is zeker waar. En als er iets te beleven is, dan is het hier extreem, maar dan echt extreem druk.

Dat de gemiddelde leeftijd hier hoog is, dat is waar.

Hét evenement van het jaar is alweer gepasseerd (Carnaval).

Wij genieten hier vooral van de rust, qua winkels hebben we alles wat we nodig hebben en de gemeente Sluis hier ook vlakbij. Verzorgingsproducten zijn in Nederland toch stukken goedkoper. Wij gaan regelmatig met de fiets of de trein naar Brugge.

Ik hou van mijn gemeente omwille van de prachtige natuur. Er is een zeer mooi en kwalitatief horeca-aanbod. Knokke-Heist is een zeer nette gemeente en het bestuur zet daar zeer hoog op in. Als wij iets gaan eten of drinken is dat meestal in de week, want de weekends zijn idd zeer druk en wij houden niet van drukte. Het is hier heel rustig wonen, maar Knokke-Heist bruist niet zoals Oostende bv.
 
Mol en omstreken is sowieso the place to be.
Helaas heb ik een 2 tal jaar geleden genoegen moeten nemen met West-Vlaanderen.
 
Terug
Bovenaan