Vulkanen & aardbevingen-thread



En de onrust bij de andere vulkanen in Alaska (of Aleutische eilanden samengevat), allemaal in de laatste zeven dagen.




 
Nog eens wat goed nieuws. La Palma lijkt gestopt te zijn met uit te barsten, maar het kan wel zijn dat het gefaseerd zal uitbarsten, dus een periode van een rust dan een periode van uitbarsting. Gisteren en eergisteren was het nog behoorlijk actief (met een slotoffensief als het ware), al waren er toen al tekenen dat de uitbarsting zijn einde aan het naderen was.


The eruption might have stopped or is pausing today, which is day #87 since it started on Sep 19, 2021.
After a temporary strong increase yesterday producing lava fountaining and tall ash plumes, visible activity decreased drastically and more or less ceased today. No significant explosions or lava flows can be seen on any of the available images from the vents or on this morning's drone surveillance flight. Volcanic tremor has dropped to its lowest levels since the eruption began, and is close to absent now.


Het mag ook wel gedaan zijn. Het heeft lang genoeg geduurd.


etna14decEmov0284.jpg


Etna laat zich ook nog eens tonen voor het einde van het jaar.
 

3485.jpg


3145.jpg



Foto's van de uitbarsting (of de gevolgen) in het artikel. Er zijn er heel te vinden elders ook. Het lijkt erop dat het definitief is gestopt, al kan je dat nog niet helemaal uitsluiten.
 

And another bites the dust...


hunga1_l.jpg


unga2_s.jpg


hunga3.png


An intense powerful explosion took place from the volcano at around 20:30 local time today as reported Volcanic Ash Advisory Center (VAAC) Wellington.
A spectacular ash plume rose several kilometers above the summit and given the submarine volcano's summit elevation (149 m), the eruption sent a tall ash cloud up to 15 km (50,000 ft) altitude.
Sentinel-5 and TROPOMI satellite-based measurements of SO2 concentrations in the atmosphere detected about 9 kilotons extended to the north of the volcano.
The loud explosion at the uninhabited island was heard about 170 km away from nearby islands as reported in social media.
From available satellite images and pictures, the presence of water is likely causing significant explosive interaction (phreatomagmatic activity) of water and magma.


Mogelijk is de mystery eruption uit 1809 welke Tambora's year without a summer al voorafging ook te vinden in Tonga. Tofua is verder een caldera niet zo ver van deze vulkaan die ook een flinke uitbarsting moet gekend hebben in de laatste honderden of duizenden jaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat meer informatie gevonden over de vulkaan die eergisteren begonnen is met uitbarsten.

Hunga Tonga’s south island breached the water in 2009, and hit 30000 km with a blast in 2014. I’d imagine it’s primarily andesitic? It is also said that the rock is very hard and hence not easily eroded.
Welded ignimbrite was found on the older parts. Caldera is roughly 4×2 km, might be slightly larger.

One pyroclastic flow deposit contained charcoal, which we dated to the period 1040–1180 CE. This deposit correlates closely in age and chemistry to ashfall deposits found on Tongatapu Island, 65 kilometers to the southwest [Cronin, 2015]. It also corresponds, within uncertainty bounds, to an unknown tropical eruption in 1108 CE that produced more than 1°C of global cooling [Sigl et al., 2015].

Op zich kan je daarmee de datum v/d caldera nog niet mee bepalen. Te weinig informatie ook. Maar als er een mismatch is, dan betekent dat die uitbarsting wellicht nog steeds plaatsvond en de caldera van nog een andere uitbarsting. En deze vulkaan bevindt zich tussen de Tofua caldera (wellicht ook ergens uitgebarsten in de laatste 3000 jaar) en een mogelijke kandidaat van een zeer zware uitbarsting in late 1809. Tonga kent heel veel geheimen, en één ervan is dat de impact of belang van onderzeese / submarine eruptions niet te onderschatten is, vooral in shallow seas / ondiepe zeeën, en dat veel vulkanische eilanden ook een cyclus hebben van opbouw en afbraak.


The unfiltered reconstruction (Fig. 2a; Material and Methods) identified 1109 CE as experiencing one of the most extreme NH summer coolings of the last ~1500 years (rank 6) with temperatures of −1.3 °C relative to the 1961–1990 reference period.

Diverse societal impacts and responses to these weather conditions are revealed by our sources, starting in 1109 CE. In France, Belgium and England, persistent wet summer and autumn weather reduced crop yields in this year.


Wat wellicht gebeurd is gezien we drie uitbarstingen hebben die lijken te correleren, is dit scenario.

Scenario 1: (1) a tropical eruption in 1108 CE, responsible for the sulfur deposits in Antarctica in 1109 CE and contributing to the broader signal (1108–1113 CE) seen in the Greenland records, together with (2) an almost synchronous high latitude NH eruption (potentially of Asama in Japan in August-October 1108 CE, see below for details), and (3) a further high-latitude NH eruption in late 1109 or early 1110 CE.

1 is dan onze vulkaan in Tonga. 2 is Mount Asama in Japan en 3 is een uitbarsting van Hekla in IJsland - wat wellicht de zwaarste uitbarsting was sinds mensen IJsland koloniseerden en Vikings met verrassing troffen. Hekla stond in de Middeleeuwen bekend als gateway to hell. En de zwaarste uitbarsting vond ook in deze periode plaats.
 
Laatst bewerkt:


Aswolk tot 18 km hoog. Dat moet de hoogste aswolk van dit jaar zijn.


Veel bliksems ook al waargenomen.
 
Enkele dagen geleden werd officieel het einde van de Fagradalsfjall uitbarsting aangekondigd nadat sinds september geen magma meer te bezichtigen was aan de grond (vlak voor La Palma stopte deze IJslandse vulkaan met uitbarsten). Maar nu La Palma gestopt is, lijkt de IJslandse vulkaan (toevallig) weer terug tot leven te komen.

FHOD8QaWYAEt2Kg


Hoge aardbevingsactiviteit.

FHNP-tTXIAUs0fY


Volcanic tremor ook serieus de lucht in.


Uncertainty level declared.

EDIT:


Deze video nog toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:

De update van IMO (deze keer engelstalige bron). Code oranje voor luchtvaart verder.


(23 Dec) The Icelandic Meteorological Office (IMO) detected an increasing trend of seismic activity began yesterday.
18 quakes at regular intervals of 1 to 10 per minute have been recorded located 2-4 km northeast of Geldingadalir followed by a significant rise of seismic energy at about 00:30 local time.

26 quakes during the past 24 hours were recorded with magnitudes of 3 or more.
1400 earthquakes have been detected in total over the last 24 hours, of which the largest quake with a maximum magnitude of 4.9 occurred at 09:23 local time and was widely felt on the SW corner.
 
D6ecvbz.png

Zat net in mijn bureaustoel toen ik het gevoel had dat mijn stoel bewoog terwijl ik erin zat. Blijkt dat er dus net een aardbeving in Laos was waar we hier in Hanoi nog schokken van hebben gehad. Ik herinner me dat ik een jaar en een half geleden ook een aardbeving hier heb meegemaakt, een heel onwerkelijk gevoel, dat ik op de 15e verdieping van een flatgebouw zit helpt niet op zo een momenten haha.
 
Ja Vietnam is niet zo aardbevingsgevoelig als omliggende landen, maar heeft toch meer aardbevingsactiviteit dan Belgie, wat op zich eigenlijk ook meer aardbevingen heeft dan het gemiddelde Europees land (Zuid-Europa doet op dat vlak slechter), maar het Rijnbekken is redelijk seismisch actief, maar infrequent. Eigenlijk is dat een mislukte riftzone. Intraplate aardbevingen zijn ook een stuk minder goed te voorspellen dan degene aan plaatranden. Het grootste gevaar van Vietnam voor natuurrampen is dat van tsunami's en nog frequenter overstromingen en tyfoons.

Jij hebt het voordeel dat in Hanoi het land wat afgeschermd wordt door het eiland Hainan. Dat kan een tyfoon doen afzwakken en een tsunami doen afremmen waardoor je geen direct hit hebt. Verder liggen andere eilandgroepen ook in de weg voor een zware tsunami mocht één optreden in Indonesië of Japan. In Filipijnen gebeurt dat ook aan de oostkust, waardoor het merendeel van een tsunami al impact heeft op een andere eilandengroep en fors kan afzwakken voor het Vietnam zou bereiken. De enige plaats waar het minder zou afzwakken is als een zou optreden in de 2 plaatranden tussen Japan en de Filipijnen, maar mocht de grootste impact dan inderdaad richting zuidwesten gaan, dan zal de tsunami de meest forse impact hebben op het eiland Hainan en de rest v. Vietnam (vooral centraal en zuiden), en eventuele nagolven na een eerste impact.

Ik heb even opgezocht, er zijn geen ancient deposits van tsunami's gevonden op Vietnam, dus wat ik al dacht. Eigenlijk wordt het een beetje beschermd op dezelfde manier dat de Doggerbank, de Britse eilanden en Frankrijk dat bij ons doen, hoewel de regio van Vietnam meer activiteit kent (door relatieve nabijheid van de Ring of Fire). Het grootste gevaar zullen storm surges en floods zijn.

De aardbeving die jij juist hebt gehad is een intraplaatbeving van de Himalaya door het vrije snelle botsen van de lichte plaat India met de logge en reusachtige Euraziatische plaat. Een v/d redenen waarom de Himalaya's zo steil zijn, maar ook zo snel gevormd zijn en dus ook zo hoog zijn, omdat de Indische plaat één van de snelst bewegende platen is. De Himalaya's groeien nog steeds, en door het botsen van Afrika met Europa op termijn en Australia met het oosten v. Azie (en/of Japan) binnen heel veel miljoenen jaren, zal het een heel erg lange bergketen worden, langer dan de Andes. Maar dat is nog tientallen miljoenen jaren weg. Australie beweegt snel noordwaarts en maakt ook deel uit van de Indische plaat, en zal dus botsen op Papoea-Niew Guinea, vervolgens later richting Japan, ZO of O-Azie en de Filipijnen, en delen v. Indonesie misschien, wellicht wordt Indonesie dan ook omhoog geduwd. Maar dat kan nog complex zijn. Voorlopig wordt de oceaankorst onder de continentale korst geduwd, maar wanneer Australie botst met Papoea-Nieuw Guinea wordt het complexer. Indonesie wordt dan ook wat richting het noorden geduwd als de plaat meer druk krijgt, maar dat maakt deel uit van de complexiteit dan. Sowieso niets om ons daarover druk te maken, gezien de geologische tijdsschaal maar gewoon ter informatie.
 
Laatst bewerkt:
Ja Vietnam is niet zo aardbevingsgevoelig als omliggende landen, maar heeft toch meer aardbevingsactiviteit dan Belgie, wat op zich eigenlijk ook meer aardbevingen heeft dan het gemiddelde Europees land (Zuid-Europa doet op dat vlak slechter), maar het Rijnbekken is redelijk seismisch actief, maar infrequent. Eigenlijk is dat een mislukte riftzone. Intraplate aardbevingen zijn ook een stuk minder goed te voorspellen dan degene aan plaatranden. Het grootste gevaar van Vietnam voor natuurrampen is dat van tsunami's en nog frequenter overstromingen en tyfoons.

Jij hebt het voordeel dat in Hanoi het land wat afgeschermd wordt door het eiland Hainan. Dat kan een tyfoon doen afzwakken en een tsunami doen afremmen waardoor je geen direct hit hebt. Verder liggen andere eilandgroepen ook in de weg voor een zware tsunami mocht één optreden in Indonesië of Japan. In Filipijnen gebeurt dat ook aan de oostkust, waardoor het merendeel van een tsunami al impact heeft op een andere eilandengroep en fors kan afzwakken voor het Vietnam zou bereiken. De enige plaats waar het minder zou afzwakken is als een zou optreden in de 2 plaatranden tussen Japan en de Filipijnen, maar mocht de grootste impact dan inderdaad richting zuidwesten gaan, dan zal de tsunami de meest forse impact hebben op het eiland Hainan en de rest v. Vietnam (vooral centraal en zuiden), en eventuele nagolven na een eerste impact.

Ik heb even opgezocht, er zijn geen ancient deposits van tsunami's gevonden op Vietnam, dus wat ik al dacht. Eigenlijk wordt het een beetje beschermd op dezelfde manier dat de Doggerbank, de Britse eilanden en Frankrijk dat bij ons doen, hoewel de regio van Vietnam meer activiteit kent (door relatieve nabijheid van de Ring of Fire). Het grootste gevaar zullen storm surges en floods zijn.

De aardbeving die jij juist hebt gehad is een intraplaatbeving van de Himalaya door het vrije snelle botsen van de lichte plaat India met de logge en reusachtige Euraziatische plaat. Een v/d redenen waarom de Himalaya's zo steil zijn, maar ook zo snel gevormd zijn en dus ook zo hoog zijn, omdat de Indische plaat één van de snelst bewegende platen is. De Himalaya's groeien nog steeds, en door het botsen van Afrika met Europa op termijn en Australia met het oosten v. Azie (en/of Japan) binnen heel veel miljoenen jaren, zal het een heel erg lange bergketen worden, langer dan de Andes. Maar dat is nog tientallen miljoenen jaren weg. Australie beweegt snel noordwaarts en maakt ook deel uit van de Indische plaat, en zal dus botsen op Papoea-Niew Guinea, vervolgens later richting Japan, ZO of O-Azie en de Filipijnen, en delen v. Indonesie misschien, wellicht wordt Indonesie dan ook omhoog geduwd. Maar dat kan nog complex zijn. Voorlopig wordt de oceaankorst onder de continentale korst geduwd, maar wanneer Australie botst met Papoea-Nieuw Guinea wordt het complexer. Indonesie wordt dan ook wat richting het noorden geduwd als de plaat meer druk krijgt, maar dat maakt deel uit van de complexiteit dan. Sowieso niets om ons daarover druk te maken, gezien de geologische tijdsschaal maar gewoon ter informatie.
Merci voor de uitleg @Lakigigar! Zeer interessant.
Inderdaad, Hanoi ligt gelukkig een 80tal? km van de zee, met tussen ons nog de stad Hai Phong (aan Ha Long Bay, de bekende rotsformaties in de zee). Dus tsunamis moeten we ons (tenzij een gigantische outlier) gelukkig geen zorgen over maken. Ik moet wel zeggen dat de Moesson regenstormen hier wel van een heel ander kaliber zijn dan wat ik in Belgie meemaakte, met gevolg geregeld lokale overstromingen (Hanoi ligt aan een rivier, de Red River) maar dit is ook mede door de slechte infrastructuur.

Centraal Vietnam heeft het geregeld een stuk harder te verduren, de steden Da Nang en Hoi An, vorig jaar waren er daar gigantische overstromingen en mudslides waar helaas een aantal man het leven heeft gelaten...
We hebben regelmatig wel aardbevingen, maar die zich inderdaad in noord Laos / zuid China afspelen, zoals je zegt waarschijnlijk door het botsen van de Indische en Euraziatische platen.

Een aardbeving meemaken is wel echt iets surreëels. Je hebt het gevoel dat je duizelig bent, tot dat je opeens bepaalde dingen in je apartement ziet bewegen en het tot je binnendringt. Gelukkig zijn de 2 aardbevingen die ik actief heb meegemaakt vrij tam gebleken, maar toch, dat gevoel van volledig overgelaten zijn aan de kracht van de natuur vergeet je niet snel.
 
Hier in Limburg wat aardbevingen meegemaakt. De eerste was in 1985. Ik had nachtpost en ineens zat ik te schudden op mijn stoel. Had niet door wat er was gebeurd totdat ze op de radio vertelden dat er een aardbeving was gebeurd. De 2de was in 1992 met een kracht van 5.4 . Werd wakker in bed. Het hele bed schudde. Alles rammelde.

In 2017 was ik in Ormoc Citiy in de filippijnen. Regelmatig lag ik daar in bed te schudden. De Filipinos waren daar op getraind. Die vlogen uit bed om in een deuropening te schuilen. Paar maanden later was er in Ormoc een aardbeving van 6.5 met heel veel schade. In 2013 was daar al enorm veel schade door de storm Haiyan. Half de stad lag toen plat. De schade daarvan was nog overal te zien in 2017.
 
Filipijnen zijn helaas erg gevoelig voor natuurrampen. Je hebt daar zeer grote gevaarlijke vulkanen. Nu is er weer één die vreemd gedrag vertoont en vermoedelijk een zeer zware uitbarsting zal hebben in de komende 5 tot 10 jaar (Taal vulkaan, dicht bij Manilla). Je hebt andere vulkanen. Je hebt heuvels maar ook laaggelegen bieden die zeer gevoelig zijn voor overstromingen, maar van de heuvels kan je dan modderstromen hebben. Het is een heel nat tropisch gebied. Het is een hotspot waar tyfoons en ook monster tyfoons aan land komen. Het land is aardbevingsgevoelig, maar ook tsunamigevoelig. Er zijn 21 tsunami's voorgekomen in de records waarvan men het weet. 3 daarvan door uitbarstingen van de Taal vulkaan. En 18 tsunami's sinds 1900 (dus ervoor veel die niet meer zijn bijgehouden sowieso). 1 daarvan was zeer ernstig. De 2e en 3e meest ernstige zijn beide vulkanische tsunami's van de Taal vulkaan. De aardbeving van M9.5 nabij Chili kostte het leven aan 21 Filipijnen door de daaropvolgende tsunami die de Filipijnen bereiktte. De zwaarste tsunami koste het leven aan meer dan 4000 mensen.

Qua natuurrampen zijn de Filipijnen één van de meest gevoelige landen ter wereld. Ik zou zeggen dat enkel Indonesië meer gevoeliger is. Beiden zijn natuurlijk ook wel (regionaal) flink bevolkt. Japan kan je daar ook bijrekenen maar die zetten heel veel infrastructuur en middelen in richting disaster prevention. Dat is in de Filipijnen en Indonesië minder goed het geval.
 
Hier in Limburg wat aardbevingen meegemaakt. De eerste was in 1985. Ik had nachtpost en ineens zat ik te schudden op mijn stoel. Had niet door wat er was gebeurd totdat ze op de radio vertelden dat er een aardbeving was gebeurd. De 2de was in 1992 met een kracht van 5.4 . Werd wakker in bed. Het hele bed schudde. Alles rammelde.
Die van 1992 herinner ik mij ook nog, ik werd wakker en hoorde de kleerkast rammelen / schudden.
1985 was ik nog te jong.
 
Ik heb nog nooit een aardbeving gemaakt, maar het kan zeker gebeuren. In 1936 was er een flinke in Zulzeke (van M5.6). Alleen denk ik toch wel dat type aardbevingen in de Vlaamse Ardennen heel zelden gebeuren. Maar dieper in Henegouwen gebeurt het ook soms, maar niet vaak. Het oosten (Limburg) en de regio van Luik is meer aardbevingsgevoelig dan hier. Ook in Nederland en Duitsland heb je ze. Die van 1992 was met het epicentrum in Nederland (Roermond), maar dat is niet ver van de BE/NL grens. Daar ligt de meest actieve of gevaarlijke breuklijn. Ik dacht dat ze door Bree ook liep. In principe kan het daar een aardbeving tot en met M7.0, maar dat heeft een terugkeerperiode van 1 keer om de 10.000 jaar. M6.0 enzovoort gebeurt iets vaker. En natuurlijk heb je meerdere segmenten. Ook in de Noordzee zijn er in de Middeleeuwen al flinke aardbevingen voorgekomen. Noord-Frankrijk heeft er ook gehad. Basel heeft in de Middeleeuwen ook een zeer zware aardbeving gehad in 1356. Samen met een aardbeving in Verviers in 1692 van 6.3 op de schaal van de richter de twee zwaarste aardbevingen die zijn beschreven in West-Europa.

Aardbevingen hier hebben wel de neiging van zich te clusteren of te groeperen. Er zijn gevallen gekend van New Madrid-achtige quakes hier in de Rijnbekken, waarbij een regio meerdere malen in tien jaar worden opgeschrikt door aardbevingen. Maar met een mindere kracht dan de die natuurlijk. Maar dat is soms behoorlijk ver terug in het verleden dat je daarvoor moet teruggaan. Het goede nieuws is dat dit voorlopig niet gebeurt, dus dat het een stabiele periode is op dit moment. Bij vulkanisme zal dit vergelijkbaar zijn hier. De dichtste actieve vulkaan is Laacher See, maar die barst zo infrequent uit dat je daar geen rekening mee moet houden, en wellicht heeft het einde v/d IJstijd (isostasie) daar een rol in gespeeld bij die uitbarsting toen. Ook hier is het zo dat de uitbarstingen zich groeperen of clusteren (in de Eifel).

Gezien de movements van onze platen zal over enkele tot een tiental miljoen jaar de hotspot zich (wellicht) onder Belgie bevinden gezien ze westwaarts verschuift, en wellicht in Wallonië. Maar dat is natuurlijk niet relevant door de geologische tijdsschaal, en is ook afh. van de verdere ontwikkeling van de nieuwe subductiezone bij Portugal en of er verandering optreedt die je nu niet kan voorziet, en dan moet de hotspot ook nog actief zijn. Van beide fenomenen is het ontstaan niet bekend, en van een hotspot de werking en processen op langere termijn niet voldoende. Er is ook variatie in de hotspots zelf. Hotspots spelen mogelijk ook een rol in het opbreken van continenten, maar dat is ook niet voldoende onderzocht om met zekerheid te beweren en is niet voor elke hotspot het geval. Er zijn er ook heel wat (wellicht honderden, niet allemaal even actief natuurlijk). Eigenlijk is het een iets of fenomeen waar heel weinig bekend over is. Over de processen diep in onze Aarde is verrassend weinig bekend, maar dat beter bestuderen zou ervoor zorgen dat we veranderingen op langere tijdschaal (geologische tijdschaal) beter doet begrijpen, en is misschien minder relevant voor het leven vandaag. Maar misschien wel om het waarom van de Aarde en de processen zelf beter te begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Verder:

At 23:55, an earthquake of magnitude M4.5 occurred by Geldingadalir. At 21:38, two earthquakes occurred north of Grindavík, M4.8 and M4.4. A few minutes later, at 21:43, an earthquake of magnitude M4.1 occurred.

Today at 15:03 an M4.7 earthquake was detected near Stóri-Hrútur in Geldingadalir. At 18:28 an M4.3 earthquake was detected near Stóri-Hrútur.

Over 3000 earthquakes have been detected since midnight. No signs of volcanic tremor.

The 21st of December an earthquake swarm started by Fagradalsfjall volcano, since then around 9000 earthquakes have been automatically detected. The largest earthquake was a M4.9 the morning of 22nd of December and was felt in SW Iceland.


The elevated seismic activity continues.
2000 earthquakes have been detected in total over the last 17 hours at 5-8 km depth suggesting that the flux of magma rising within the volcano is significant and the most likely scenario of an imminent eruption is considered to occur in Geldingadalir eruption site.
GPS instruments detected a rapid ground deformation, another tell-tale sign of an impending eruption, which is similar to the pre-eruption measurements before 19 March.
Source: Icelandic Meteorological Office volcano activity update 23 December 2021

Meer dan waarschijnlijk leidt dit tot een nieuwe uitbarsting dit jaar nog.
 

Fagradalsfjall volcano update: continuing ground deformation has reached same pre-eruptive February values

The seismicity continues at increasing levels.
Earthquakes have continues to pick up both in numbers and strength.
4 quakes on 24 December were recorded, of which 3 with magnitudes of 4 and 1 with a maximum magnitude of 4.8. 3000 earthquakes have been detected in total since the seismic crisis started on 21 December.
The activity has been intensifying and more frequent under the Fagradalsfjall volcano, but it also occurred near Grindavík and Kleifarvatn.
The latest interferogram measurements (InSAR) detected same pre-eruptive ground deformation (see attached image) as seen in late February reflecting continued magma intrusion and migration under the surface, supported also by continued deformation of the surface.
Source: Icelandic Meteorological Office volcano activity update 26 December 2021
 
Laatst bewerkt:
Er is nu sprake van 18.000 waargenomen aardbevingen sinds 21 december op het Reykjanes schiereiland in IJsland, hoofdzakelijk op en rond de plaats van de uitbarsting eerder dit jaar.

Tegelijkertijd heeft de IJslandse burgerbescherming beslist door de aanhoudende onrust van de Hekla vulkaan (wat een andere vulkaan is), om SMS-berichten te sturen naar toeristen die gedetecteerd worden binnen het gebied. Dit omdat de vulkaan de reputatie heeft om zonder voortekenen uit te barsten.


En google translate van de bron.

Hekla is beginning to expand and has reached the same level as before the eruption in 2000.

The Civil Defense and the Chief of Police in the South have decided to activate SMS messages that will be sent to people who enter a pre-defined area around Hekla.

This is stated in an announcement from the Civil Defense. The chief of police in the South warns people not to go for a walk on Hekla.

Tourists entering the area near Hekla will receive an SMS stating that there is little notice to respond if an eruption begins. The last eruption was in Hekla in 2000 and before that 10 years passed between the last eruptions. It can not be ruled out that the SMS message reaches people only outside a defined area and the public is therefore asked to keep this in mind.

The Civil Defense says that measurements of overheating show that magma pressure in the magma chamber under Hekla reached the same level in 2006 as it was before the eruption in 2000.

“There are no special omens that Hekla is closer to erupting now than before, but it is appropriate to use this technology to inform people who go to this area about the danger,” says a statement from the Civil Defense.
 
Laatst bewerkt:

Nog even terugkerend op de post... op de mogelijke vulkanische impact tussen 1108 en 1112, met een tropische uitbarsting in 1108 (mogelijk die in Tonga), de Hekla uitbarsting in wellicht 1110 (de zwaarste waargenomen van deze vulkaan door mensen) en de Asama uitbarsting die 5 jaar aanhield tussen 1108 en 1113

The eruption of Mount Asama in 1108 (Tennin 1) has been the subject of studies by modern science.[9] Records suggest that the magnitude of this plinian eruption was twice as large as that of the Tenmei catastrophe in 1783.[10]

A Swiss research team found Mount Asamayama's volcanic eruption could have contributed to extreme weather that caused severe famine, torrential rain and consecutive cold summers in Europe. They studied ice cores in Greenland which had increased sulfate deposition in 1108 CE. In the late Heian Period (794–1185) the diary of the court noble Fujiwara no Munetada reported that Mount Asamayama erupted on 29 August 1108. He wrote that a local report described rice paddies and fields could not be farmed due to being covered by a thick layer of ash.

Ik heb nog een boek liggen van Duizend Jaar Weer, Wind en Water in de lage landen van Jan Buisman die het weer in detail bekijkt uit het verleden en veel bronnenwerk gedaan heeft om dat te verzamelen en die bronnen ook nakijkt op validiteit en dergelijke. Bronnen uit die periode zijn schaars, MAAR... uit deze periode valt in vergelijking met omliggende jaren wel veel terug te vinden in het boek.

Qua weer was de zomer in 1109 heel slecht, en ook nat, met problemen in Hessen, Orleans, St. Evroult in Normandie, Sens in Bourgondie, Chartres en tevens ook in Engeland. De zomer in 1110 was wederom slecht en te koel, met vorstschade in mei in Engeland, met verder veel problemen in Engeland en opnieuw in Orleans. In 1110-1111 was de winter zeer streng, en wordt het de eerste grote winter van de 12e eeuw genoemd. Ook in Voormezele bij Ieper wordt daarover gesproken. Het ijsdek in de Oostzee is omvangrijker dan anders. En op de Britse eilanden neemt men een strenge en lange winter waar.

Er is ook veel sprake over een komeet in juni 1110 die over verschillende nachten wordt waargenomen. Het spreekt over een gedeeltelijke zonsverduistering in mei 1109. Dat blijkt te kloppen (31 mei 1109) (*) dus dat heeft verder niets te maken met mogelijke vulkanische impact, twee weken eerder voorafgegaan door een gedeeltelijke maansverduistering hier. Maar dat is geen verklaring voor "the disappearing Moon" gezien die op het jaartal 1110 doelen en dat een maansverduistering ook heel erg tijdelijk is en geen maanden aanhoudt natuurlijk.

(*)
 
Terug
Bovenaan