Review: Forza Horizon 5

Je weet exact dat Forza Horizon 5 een spektakel gaat worden wanneer je de vraag toegeworpen krijgt of je ooit een actieve vulkaan hebt gezien. Je voelt de anticipatie wanneer je door het Mexicaanse platteland scheurt en het pad richting de krater begint te beklimmen. De controller schudt en trilt in je handen om je het gevoel te bezorgen dat de grond onder je banden trilt van de vulkanische activiteit en je adem stokt wanneer je aan de top begroet wordt door een rivier van gesmolten lava. Je zet verder koers langs de La Gran Caldera, navigerend tussen stoomuitbarstingen en langs waterpartijen om vervolgens aan een rotvaart terug af te dalen in je off-road buggy. Je hart klopt in overdrive, je handen zweten van de adrenaline en het enige dat je kan bedenken is hoe fucking gaaf dit is. Welkom bij Forza Horizon 5.

Het zijn spektakelstukken als dit die extra in de verf zetten wat voor een ontzettend veelzijdige spelwereld de meesters bij Playground Games hier neergezet hebben. Het Mexico van Forza Horizon 5 is een indrukwekkende speeltuin van epische proporties waar je aan hoge snelheid door op avontuur trekt.

forza 2.jpg


Mexico kruidt de game met variatie

Uiteraard lag de lat bij Forza Horizon na het sfeervolle Verenigd Koninkrijk van het vorige deel al torenhoog, maar Mexico knalt het ding wat mij betreft aan splinters. Dat het de grootste map uit de reeks is klinkt marketingtechnisch uiteraard lekker, maar het is toch echt wel de manier waarop die omgeving opgevuld is die het hem doet. Het Mexico van Horizon 5 barst uit zijn voegen van de dingen om te doen en dat in een land waar jungle afgewisseld wordt met kleurrijke dorpjes, zinderende woestijnen en bergketens.

Centraal in Horizon staat uiteraard nog steeds het festival dat het Latijns-Amerikaanse land aandoet. Je avontuur draait om het verkennen van de verschillende regio’s en het opzetten van outposts voor de festiviteiten. Alles wat je uitspookt, van de simpelste races tot de grootste expedities tot uitdagingen en potjes multiplayer, levert je punten op die op hun beurt weer nieuwe dingen unlocken. Op die manier krijg je het gevoel dat alles wat je doet zijn nut heeft en race je spelenderwijs steeds meer vrij. Je kan eenvoudig zien welke objectieven je moet voldoen om progressie te maken, wat uiteraard voor een erg sterke gameplay loop zorgt.

forza 3.jpg


De race is belangrijker dan de uiteindelijke finish

Je einddoel is duidelijk, namelijk om in de Mexicaanse Hall of Fame te belanden. Het is een bestemming die vooral dient als excuus voor de lange race vol uitdagingen en het behalen van punten die je bij elke voet op het gaspedaal binnenrijft. Het is vooral ook een blijvende motivator om zelfs lang nadat je alle outposts en grote evenementen hebt behaald te blijven spelen. Dat en het ijzersterke gevoel van racen uiteraard. Er is gewoon ontzettend veel te beleven op de uitgestrekte map die je hier krijgt voorgeschoteld. Straatraces en offroad evenementen, cross country, PR-stunts, alle gekende elementen maken terug deel uit van de ervaring. Een hoogtepunt wat mij betreft zijn de expedities die je moet ondernemen voor je een outpost in de regio kan opzetten. Ik had het eerder al over een tocht naar een vulkaan, maar eigenlijk voelt elk van deze uitstapjes aan als een avontuur dat je door indrukwekkende landschappen vol adembenemende schoonheid en intimiderend gevaar brengt. Deze sequenties zijn zo ontzettend leuk om spelen dat je gewoon niet anders kan dan ze van tijd tot tijd eens opnieuw te doen. Ook de kleinere verhalen vormen een fijne afwisseling voor de normale races en laten je op een erg respectvolle manier kennis maken met de Mexicaanse cultuur via leuke uitdagingen.

Mexico, Mexi-iiico, oh land van al mijn dromen. Met de voet op het gaspedaal knalde ik finaal de cactussen in.


Dat vertrouwde gevoel van Forza

Moet ik het eigenlijk nog over het racen zelf gaan hebben? Forza Horizon 5 voelt meer dan ooit als een game die qua besturing over de fijne lijn tussen toegankelijk en realistisch weet te rijden. De besturing voelt ontzettend soepel en responsief en laat je probleemloos het verschil voelen tussen een Renault Clio, Lamborghini Sesto en alles daartussen. Ook bij de wagens steekt het verslavende en belonende kantje van Forza Horizon 5 uiteraard de kop op. Door het verzamelen van punten en wheel spins speel je beetje bij beetje een volledig wagenpark vrij. Dat je al die wagens net als je racepiloot volledig naar je eigen smaak kan aanpassen, helpt uiteraard om het gevoel te bevorderen dat je een verzameling aan het uitbouwen bent.

fora 6.jpg


Sociale vaardigheden op de weg

Er is ontzettend veel te zien en te beleven in Forza Horizon 5, maar het community element omhult het geheel helemaal met een mooie strik. Met de EventLabs toolset kunnen spelers uit een bibliotheek van blueprints kiezen om zelf een race vol schansen, obstakels en decoraties te maken. Het is uitgebreid, maar toch erg toegankelijk en zal ongetwijfeld garant staan voor heel wat leuke creaties door de spelers. Eveneens een leuk idee voor het gevoel van community is de mogelijkheid om wagens cadeau te doen aan andere spelers, anoniem of vergezeld van je gamertag. Als je iets doet dat andere spelers waarderen, levert je dat Kudos op die je uiteraard een sterke online reputatie kan bezorgen. Forza Link tenslotte laat je contact opnemen met spelers die in je buurt zijn wat handig is wanneer je op zoek bent naar een Barn met een verborgen auto of gewoon een potje wil racen met iemand.

Conclusie

Forza Horizon 5 ziet er grafisch enorm indrukwekkend uit, met prachtige vergezichten en lichteffecten die haast levensecht lijken en de reden dat ik dat nu pas in de conclusie wil ter sprake brengen is tekenend voor de game. Dat komt omdat er onder al die grafische toeters en bellen een game schuilt die nog het meeste indruk weet te maken met variatie, verschroeiend sterke gameplay en een setting waar het heerlijk in racen is. Forza Horizon 5 is een uitmuntende game en een kroonjuweel in de line-up van de Xbox Series X.

Pro

  • Mexico is een droom van een setting
  • Het racen voelt ongeëvenaard
  • Erg veel te zien en te doen
  • Het sociale element is charmant

Con

  • Niks noemenswaardig
10

Over

Beschikbaar vanaf

5 november 2021

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox One
  3. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Playground Games

Uitgever

  1. Microsoft
 
Redactie
Samen met Halo de enige games waardoor ik toch lang een Xbox overwogen heb in plaats van PlayStation. Die Gamepass Ultimate misschien toch eens een kans geven.
 
Op de pc hebben blijkbaar veel mensen last van crashes. Ik kan ook niet door het begin stukje geraken.

Hopelijk snel een patch!
 
Topgames, maar een 10 is me wat teveel.

- CTD's bij een hoop PC spelers
- pop in / render distance die erbarmelijk is bij hoge snelheden, ook op extreme
- Free roam multiplayer dat maar half werkt
- Exploits die en masse abused worden
-...
 
Laatst bewerkt:
Topgames, maar een 10 is me wat teveel.

- CTD's bij een hoop PC spelers
- pop in / render distance die erbarmelijk is bij hoge snelheden, ook op extreme
- Free roam multiplayer dat maar half werkt
- Exploits die en masse abused worden
-...
It's not an exploit, it's a feature. Ik ga ervan uit dat je het hebt over de Willy jeep en de Goliath auto-race. Beide zijn deel van het spel en geen exploits.

De multiplayer is een issue maar ben er 100% zeker van dat het vooral komt omdat ze niet verwacht hadden dat 6 miljoen man het ging spelen de eerste week :p

Al de rest niets van gemerkt. Enkel 1 keer een CTD, maar ik had toen Elder Scrolls Online en Black Desert Online ook tegelijk lopen met Forza
 
Ik speel ook met ontzettend veel plezier deze game op Xbox Series S momenteel en op PC. Op Xbox loopt die vlekkeloos (op quasi constante verlies van online connectie, maar dit kan ik makkelijk vergeven zo kort na de launch). Op PC loopt het pakken mooier & vooral draw distance maakt een wezenlijk verschil maar… ik lijk nog vaker internet connectie te verliezen & wat meer irritant is ongeveer 1x per uur disconnect van mijn controller? Heeft iemand anders dit laatste ook?
 
Hoewel ik het een dijk van een game vind lijkt 10 me toch wat overdreven, geen enkele game is perfect namelijk...

Wat ik absoluut het vermelden waard vind: De snelheid waarmee de game op een XSX wordt geladen. Vanuit het home screen tot rijden ben je minder dan een minuut kwijt!

Zelf op de early access enkele crashes gehad op de xbox, maar sinds officiële launch geen crashes meer gehad.

Reviewer meld niets over het 'accolades' systeem wat volgens mij toch nieuw is? Ttz, een rebranding van de influence points volgens sommigen, maar desalniettemin, gewoon niet vermeld.

@Pana ,
Op welk platform speel je? De render distance lijkt voor mij gewoon prima. Als je op PC speelt moet je misschien is naar de specs kijken want je hebt voor de ultimate settings wel een behoorlijk beest nodig...
 
Het is zeker een game met topkwaliteiten, maar twee dingen die niet meteen in de review vermeld staan geven het voor mij persoonlijk een lagere score:
- Op de map na is bijna alles een directe copy-paste van FH4
- Volledig gebrek aan een deftig progressie systeem of doel, buiten het verzamelen van auto's (zoals in de vorige edities).

Aangezien ik FH4 nog maar net gespeeld heb voelt het dan ook meer als gewoon nog wat extra racejes afmalen in een nieuwe setting. Ik vrees dan ook dat ik het vrij snel wel weer gezien heb.
 
Hoewel ik het een dijk van een game vind lijkt 10 me toch wat overdreven, geen enkele game is perfect namelijk...

Wat ik absoluut het vermelden waard vind: De snelheid waarmee de game op een XSX wordt geladen. Vanuit het home screen tot rijden ben je minder dan een minuut kwijt!

Zelf op de early access enkele crashes gehad op de xbox, maar sinds officiële launch geen crashes meer gehad.

Reviewer meld niets over het 'accolades' systeem wat volgens mij toch nieuw is? Ttz, een rebranding van de influence points volgens sommigen, maar desalniettemin, gewoon niet vermeld.

@Pana ,
Op welk platform speel je? De render distance lijkt voor mij gewoon prima. Als je op PC speelt moet je misschien is naar de specs kijken want je hebt voor de ultimate settings wel een behoorlijk beest nodig...
Zo ziet het er bij mij uit op ultra en dynamic resolution af op 3440x1440:

oVfXyUA.jpg


PxFy2mx.jpg
 
Zo ziet het er bij mij uit op ultra en dynamic resolution af op 3440x1440:

oVfXyUA.jpg


PxFy2mx.jpg
Het zal aan mij liggen, maar is het niet normaal dat een landschap in de verte in een vochtig klimaat wat 'mistig' is? Of zie ik iets anders niet?

Edit: Net even op de bomen gelet, nu ben ik mee :). Ik moet zeggen dat ik dat op XSX nog niet gemerkt heb. Maar zal er tijdens een volgende speelsessie is extra op letten.
 
Het zal aan mij liggen, maar is het niet normaal dat een landschap in de verte in een vochtig klimaat wat 'mistig' is? Of zie ik iets anders niet?

Edit: Net even op de bomen gelet, nu ben ik mee :). Ik moet zeggen dat ik dat op XSX nog niet gemerkt heb. Maar zal er tijdens een volgende speelsessie is extra op letten.
De mist is inderdaad niet het probleem, wel de render distance van de begroeing, ground textures en de geometrie. Nu zijn dat kale potato bergen met paint grondtextures die toch redelijk dichtbij liggen. Ook het verschil tussen de eerste bomen en die er achter (blurry mess). Als ik tegen hoge snelheid voorbij een rij bomen komen veranderen de geometrie en schaduw LOD's gewoon pas op 50m van de wagen.
In een tunnel is her nog erger, daar lijkt alsof de plafondlampen pas op 50m voor de wagen aanspringen, daarachter is het donker.
In FH4 had ik daar geen last van.

Ik ben alleszins niet de enige die er op PC last van heeft. Zou gekende bug op PC zijn. Geen enkele fix helpt helaas.
  • Texture rendering issues on PC for terrain and vegetation
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan