Review: The Crew Motorfest

Zal het derde deel mij eindelijk volledig kunnen bekoren? De voorgaande delen waren daar niet volledig in geslaagd. De tweede telg had wel een goede poging gedaan, maar vooral de algemene besturing en het gevoel bij de wagens gooiden te veel roet in het eten voor mij. Het is nochtans een reeks die mij blijft aanspreken. De opzet en de verscheidenheid aan voertuigen heeft toch heel wat potentieel, dat tot op heden nog niet volledig benut werd. Ik was dan ook benieuwd of het deze keer wel aan al mijn - hoopvolle - verwachtingen zou voldoen.

The Crew Motorfest speelt zich deze keer af op het Hawaïaanse eiland Oahu, dat volledig is afgehuurd om racefanaten de kans te geven om compleet los te gaan zonder snelheidsbeperkingen. Er zijn tal van evenementen en races gepland om te ontdekken, en tijdens het cruisen op het eiland zijn er ook kleine uitdagingen en zelfs schatten te vinden. Jij bent één van de uitgenodigde talenten om deel te nemen aan dit luxe-evenement. Welkom dus op dit raceparadijs in het prachtige en kleurrijke Hawaï!

thecrewmotorfest-a0.jpg

Playlists en thema’s​

Je maakt al van bij de start van The Crew direct kennis met Playlists. Dit is een reeks van gethematiseerde races, waarbij een gast, visie of type voertuig volledig centraal staat. Het moet gezegd worden dat deze volledig afgewerkt zijn, met telkens één of meerdere filmpjes met de nodige uitleg en hype. Oldtimers, elektrische wagens, supercars of getunede bakken en nog veel meer passeren allemaal de revue.

Om toegang te krijgen tot sommige Playlists moet je eerst een geschikt voertuig bezitten. Gelukkig is dat beperkt tot eentje om de eerste race te starten, daarna zijn het telkens geleende wagens of andere vervoermiddelen. Eén Playlist zet zelfs meerdere merken wagens tegen elkaar, waarbij jij mag kiezen met welke je rijdt. Zo komt het typische Mercedes versus BMW-verhaal aan bod, maar zo zijn er nog verschillende hartverscheurende keuzes te maken. Althans toch voor de autoliefhebbers.


Veel, heel veel, maar toch niet genoeg?​

De keuzes zijn op vlak van auto's legio, maar dat kan niet echt gezegd worden van de andere voertuigen. Op vlak van motoren, vliegtuigen en boten blijft dat nog steeds iets te beperkt. Het punt waar The Crew mee zou kunnen uitpakken en het verschil mee kan maken, wordt nog steeds te weinig benut. Er is wat verbetering, maar de kwaliteit in vergelijking met de Playlists voor wagens is wezenlijk. Er zijn zeker leuke races, en dat zorgt net voor een gevoel dat er te weinig zijn.

Meer aandacht voor de alternatieve voertuigen zou voor een mooie totaalbeleving zorgen.


Rondrijden op het eiland kan je vrij doen, wat ideaal is om met je eigen wagens of andere voertuigen rond te cruisen. Er is onderweg veel te doen in de vorm van kleine opdrachten zoals slalommen, snel genoeg een punt passeren of foto's nemen van verschillende onderwerpen. Die zijn echter ook afhankelijk van welke Playlists je vrijgespeeld hebt. Dat zorgt toch een beetje voor een gevoel dat de wereld leeft. Je ziet ook andere spelers rondrijden, maar tegen hen botsen zal niet gebeuren. Als je te dicht in de buurt komt, veranderen ze in een spookvorm. Misschien teleurstellend voor sommige spelers, maar je voelt je in elk geval niet zo alleen op het eiland.


Tunen en aanpassen​

Via de winkel kan je niet alleen nieuwe voertuigen aanschaffen, maar ook visuele aanpassingen, zowel voor je personage als je wagenpark. Er zijn heel wat mogelijkheden, maar de meeste kan je niet aanschaffen met het verdiende geld van onder andere races. Daarvoor moet je dus extra geld neertellen om je wagens aan te passen naar eigen smaak. Er zijn wat decals die je zo kan gebruiken, maar de grote onderdelen zoals spoilers, bumpers, lichten, motorkap, velgen enzovoort zijn bij te betalen of duren lang om vrij te spelen. Er zijn een aantal mooie verbeteringen vrij te spelen als beloning bij een Playlist, maar daar stopt het algauw.

Wat de onderdelen betreft die voor betere prestaties en snellere wagens zorgen, die zijn dan weer wel volledig vrij te spelen met je winstpremies in het spel zelf. We kunnen dus niet direct spreken van een pay-to-win-systeem, maar het valt wat tegen dat het beperkter is voor het visuele aspect. Er zijn per onderdeel ook verschillende varianten, die aangeduid worden met een affix. De ene zorgt voor extra paardenkracht en de andere voor een betere baanligging, dit ten opzichte van hetzelfde onderdeel in de standaarduitvoering. Alle onderdelen gelden wel voor elk type wagen. Daar kon wat meer diepgang gecreëerd worden om verschillende categorieën te maken per type wagen.


Het gevoel​

Een belangrijk punt heb ik nog niet besproken: wat is het gevoel tijdens de besturing en hantering van de voertuigen? Dit deel is al heel wat beter dan zijn voorganger, maar - en deze vergelijking zal je wel meer horen - het is geen Forza Horizon. Toch niet wat het gevoel van realisme betreft, en dat is oké. Want als je The Crew Motorfest behandelt en aanziet voor wat het is, namelijk een arcade racing game, is dat het allerbelangrijkste. Je merkt vooral een verschil in besturing vanwege het gewicht waardoor wagens in dezelfde gewichtsklasse zich eerder hetzelfde zullen gedragen. Een onderdeel dat nog wat bijschaving nodig heeft, is de tegenstand want de moeilijkheidsgraad is soms nogal wispelturig. Dezelfde race win je eerst met een paar tiental seconden verschil, maar verlies je genadeloos op een iets moeilijkere stand. Laat dit de pret echter niet bederven, want bij het overgrote deel van de wedstrijden valt dit best mee. Al hoop ik stiekem wel op een kleine update hiervoor.

Snel starten en kunnen racen, veel inhoud en heel wat variatie: het zorgt voor een leuke beleving. Geniet van de thematische Playlists en laat je bijvoorbeeld meevoeren in de geschiedenis van Lamborghini en Porsche, race met getunede Japanse wagens of aanhoor het gebrul van monstertrucks. Neem ook eens het vliegtuig of de motor van stal want je kan er eenvoudig tussen wisselen en dat zorgt voor wat afwisseling. Toch had ik daar graag meer van gezien in Playlists en evenementen want dit zou nog meer een pluspunt moeten zijn en het verschil maken met andere titels. Je wordt soms overstelpt door de vele mogelijkheden, maar veel daarvan is optioneel. Ik heb mij bij de start in eerste instantie geconcentreerd om leuke auto's vrij te spelen waardoor je stelselmatig een beter beeld krijgt wat de moeite waard is en wat je zelf het leukste vindt om te doen.

Conclusie

Verwacht geen realistische racesimulator, maar geniet van het arcadegevoel. Laat je onderdompelen in de thematisch mooi afgewerkte Playlists en kijk je ogen uit op de prachtige wagens en kleurrijke omgeving. Andere voertuigen zoals moto's, vliegtuigen en boten zijn aanwezig, maar komen nog altijd te weinig aan bod. Wanneer ze dat wel doen dan is het duidelijk dat ze echt een meerwaarde kunnen zijn, al moet er dan nog wat gesleuteld worden aan de besturing ervan. Nog meer dan de wagens is hier werk aan, al hebben ze wat de auto's betreft een stap vooruit gezet in vergelijking met de voorganger. Er is vooral een verschil te merken in de besturing tussen de verschillende gewichtsklassen want in dezelfde klasse is het gevoel veelal hetzelfde. Er is heel veel variatie op alle vlakken, al mochten vooral de visuele onderdelen gemakkelijker vrij te spelen zijn. The Crew Motorfest is een aangename beleving.

Pro

  • Playlists zijn mooi afgewerkt
  • Veel inhoud en afwisseling
  • Prachtige voertuigen

Con

  • Handling van de voertuigen te eenzijdig
  • Te weinig races of playlists met de andere voertuigen
  • Moeilijkheidsgraad heeft nog aandacht nodig
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

14 september 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Ivory Tower

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan