Review: Expeditions: A MudRunner Game

Wanneer je denkt aan een game waarin auto’s de kern van de zaak uitmaken, denk je meteen aan razendsnel chroom dat rondjes trekt over het asfalt. Games met wagens draaien doorgaans over van punt A naar punt B te racen aan de snelst mogelijke rotvaart. Expeditions: A MudRunner Game kiest echter voor een andere modus operandi. In deze game wordt snelheid namelijk ingeruild voor efficiëntie en is de blinkende lak steevast bespat met modder en andere viezigheid. De wagens in deze game zijn dan ook geen objecten bedoeld om je ego te prikkelen, maar werkpaarden die je helpen om je doelstellingen te behalen.

mud 4.jpg

Yeah, science

De MudRunner- en SnowRunner-games winnen al enkele jaren zieltjes met hun unieke gameplay waarbij je met uit de kluiten gewassen trucks vracht moet afleveren in onherbergzame gebieden. Deze Expeditions: A MudRunner Game is daar echter een spin-off van die de zaken net iets anders aanpakt, en simultaan een stap richting een groter publiek zet. Door de bekende gameplay namelijk te herleiden tot kleinere voertuigen in kleinere omgevingen en de sessies te herleiden tot missies met een wetenschappelijke grondslag, krijg je een game die zich een stuk vlotter laat oppikken.

De premisse is vrij simpel. Je runt een bedrijf dat logistieke steun levert voor wetenschappelijk onderzoek in twee primaire gebieden, namelijk Arizona en de Karpaten. Of het als bedrijf slim is om je te focussen op canyons in Noord-Amerika en een hooggebergte in Midden-Europa, daar valt over te discussiëren, maar het zorgt wel voor de nodige variatie in je ondernemingen. Elk contract dat je krijgt stuurt je op een andere expeditie en dropt je met een voertuig naar keuze in een woest gebied waar je enkele objectieven moet zien te vervullen. Apparatuur opstellen om de luchtvervuiling in een moeras te meten of een wetenschapper begeleiden naar een zeldzame rotsformatie om wat opwindende snapshots te nemen, het hoort allemaal tot je takenpakket als chauffeur.

mud 3.jpg

De essentie van off-road is het gebrek aan roads

Dat klinkt redelijk rechttoe rechtaan, maar je wagen is en blijft een werktuig om de natuurlijke hindernissen op je pad mee aan te pakken. Gewoon rijden is eenvoudig, kat in het bakkie, gas geven en remmen. Alleen is de opzet van de game uiteraard dat je zelden gewoon kan rijden, obstakels zijn nooit ver weg in de onherbergzame wereld van MudRunner. Je auto half onder water door een rivier laten karren of moeizaam een steile modderige helling laten bedwingen is het soort pret dat je mag verwachten. Gewoon woelig terrein kun je wel de baas met een stevige vierwielaandrijving, maar soms moet je ook de lier van je voertuig aanspreken om extra houvast te hebben of de lucht uit je banden laten lopen om meer grip te genereren. Het is verrassend hoe snel je in de flow van de game belandt en dat soort dingen als een tweede natuur gaat hanteren. Expeditions bezorgt je namelijk behoorlijk wat uitdagingen om te overwinnen, maar je gaat automatisch de meest geschikte route gaan zoeken. Even snel de sonar activeren om te bepalen waar de rivierbedding het meest geschikt is om zonder natte voeten de oversteek te maken of aanvoelen wanneer je bolide een salto mortale gaat maken wanneer je een steile rotswand afdaalt.

De game weet traag door een woest terrein navigeren zowaar spannender te maken dan racen in de Formule 1.


De reden waarom het allemaal zo bevredigend werkt, schuilt uiteraard in de physics engine die op de achtergrond constant stevig hef- en tilwerk verricht om je te overtuigen dat je halsbrekende toeren aan het uithalen bent met een stalen vierwieler van een paar ton. Het gewicht van je krachtige bolide en de impact die het heeft met betrekking tot de modderige ondergrond of ruige rotsen op je pad, activeert dat deel in je brein waar spontaan stoere theme songs beginnen te spelen. Nu is het uiteraard niet allemaal zo simpel als je vierwielaandrijving inschakelen en Eye of the Tiger neuriën, er zit wel degelijk wat strategisch inzicht verborgen in de game. De manier waarop je met je wagen omgaat verbruikt uiteraard brandstof, dus kun je er extra meenemen en inboeten op de winst die je maakt. Daar stopt het echter niet. Je kunt extra onderdelen meenemen of reparaties doorvoeren, betalen om bruggen aan te leggen of om aardverschuivingen weg te werken of experts inhuren die het makkelijker maken om door water te rijden. Je hebt dus behoorlijk wat autonomie om het jezelf wat makkelijker te maken, alleen gaat dat uiteraard ten koste van je opbrengsten en het gevoel van overwinning dat je na een expeditie hebt,

mud 5.jpg

Water, slijk en droge omkadering

De game speelt dus amusant en het gegeven van wetenschappelijk grondwerk is best geinig, alleen mocht de omkadering net wat frisser. Er is geen omkaderend verhaal, maar gewoon een verzameling van opdrachten die variëren van het scannen van vijvers op zoek naar vissen tot het manoeuvreren van een grote machine naar de top van een bergpas. Niet alles is kortom even boeiend om te ondernemen. Gelukkig dan ook dat de omgevingen je geboeid kunnen houden.. Het zijn niet echt open werelden, maar de stukjes Arizona en Karpaten waar Expeditions je in dropt bieden desalniettemin genoeg ruimte en variatie om je in uit te leven en hebben elk hun unieke uitdagingen. Het enige wat je de game daadwerkelijk kan aanwrijven is dus die vermaledijde droge omkadering die zich ook vertaalt naar menu’s die erg contra-intuïtief aanvoelen, waardoor je voertuig klaarstomen voor de expeditie vaak omslachtiger voelt dan de opdracht zelf. Die kleine putten in de weg verhinderen Expeditions: A MudRunner Game echter niet om een genietbaar tussendoortje te zijn dat zowel voor nieuwsgierige nieuwkomers als fans van de reeks genoeg ruw speelterrein te bieden heeft.

Conclusie

Expeditions: A MudRunner Game gaat lichtjes uit de bocht wanneer het aankomt op de omkadering, maar dat doet weinig afbreuk aan het spelplezier dat je ervaart wanneer je met een zware wagen je weg door de meest ruwe landschappen weet te navigeren. Niet elke opdracht die je voorgeschoteld krijgt weet even hard te boeien, maar de onmiskenbare flow die gepaard gaat met zelf je weg te banen doorheen canyons, bergpassen en moerassen werkt aanstekelijk genoeg om over de minpunten van de game heen te kijken.

Pro

  • Het navigeren door uitdagende natuur levert sterke gameplay op
  • Weet een simpel concept boeiend uit te werken
  • Kan van rustgevend naar spannend gaan in een ogenblik

Con

  • De omkadering van de game mocht wat frisser
8

Over

Beschikbaar vanaf

1 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Saber Interactive Inc

Uitgever

  1. Focus Entertainment
 
Terug
Bovenaan