Review: Sand Land

Begin maart moest de wereld helaas afscheid nemen van Akira Toriyama. Deze Japanner zal bij velen een belletje doen rinkelen als de bedenker van de immers populaire Dragon Ball-franchise en zijn bijdrages aan computerspellen zoals Chrono Trigger, Blue Dragoon en uiteraard de Dragon Quest-reeks. Uiteraard heeft hij nog andere projecten op zijn naam staan, zoals Dr. Slump, Nekomajin en een titel die momenteel zeer veel aandacht krijgt. Ik heb het hierbij uiteraard over Sand Land, een meer beknopte manga uit 2000 die omgetoverd werd tot een gloednieuwe franchise met onder andere een film en een serie die je kan ontdekken op Disney+.

Dit multimediaal project rond Sand Land werd gelanceerd door onder andere Bandai Namco, dus kon een videogame over de avonturen van Beelzebub, Rao en Thief uiteraard niet ontbreken. Voor zijn dood werkte Toriyama zelfs mee aan dit project en zo ontwikkelde hij een volledig nieuwe verhaallijn dat zich afspeelt na de gebeurtenissen van Sand Land en dat plaatsvindt in een volledig nieuwe omgeving genaamd Forest Land. Dit nieuwe hoofdstuk kwam vervolgens aan bod in zowel de Disney+-serie als het computerspel, dat vanaf deze week beschikbaar is op pc, Xbox Series X|S en de PlayStation-consoles. Het spel werd ontwikkeld door ILCA en zij wisten mij vorig jaar nog aangenaam te verrassen met One Piece: Odyssey, dus de vooruitzichten leken alvast positief.

7. Tank.png

(Niet te) trouw aan het bronmateriaal​

Voor zij die Sand Land nog niet kennen: het verhaal volgt de demon Beelzebub, de Fiend Prince, die samen met zijn onderdaan Thief en de menselijke sheriff Rao op zoek gaat naar een legendarische waterbron in de woestijnwereld Sand Land. Onderweg komen ze heel wat kleurrijke figuren tegen en worden enkele verregaande geheimen blootgelegd. Het verhaal volgt in grote mate dat van zowel de manga als de film en de serie, waarbij die laatste dus ook het nieuwe Forest Land-verhaal bevat, maar geeft hier vaak zijn eigen draai aan. De scène waarbij het team bijvoorbeeld een tank steelt, vindt hier niet plaats net buiten het stadje Talbo. In de plaats daarvan infiltreer je met Beelzebub een militaire basis waar je ook meteen kennis maakt met Ann.

Voor de fans is het leuk om deze nieuwigheden te ontdekken, terwijl nieuwkomers perfect van dit spel kunnen genieten zonder enige voorkennis.


Anna is een nieuw personage dat de groep vervoegt en in de serie komt zij pas aan bod na het Sand Land-hoofdstuk, waardoor er dus een grotere rol voor haar is weggelegd in het spel. Zo zijn er tal van dit soort aanpassingen aan het verhaal, die gelukkig steeds in lijn zijn met de geest van het oorspronkelijke verhaal. Maar zij zorgen ervoor dat de speler een uitgebreidere ervaring voorgeschoteld krijgt. De originele Sand Land-manga is immers geen tweehonderd volumes overspannend verhaal. Voor de fans is het leuk om deze nieuwigheden te ontdekken, terwijl nieuwkomers perfect van dit spel kunnen genieten zonder enige voorkennis.

SandLand_Trailer_Screenshot (5).png

Gepantserde gevechten​

Eventjes terug naar Ann, want zoals gezegd speelt zij een belangrijke rol in dit spel. Niet enkel in relatie tot het gedeelte in Forest Land, maar ook omdat zij optreedt als mecanicien van dienst. Naast de tank zal je je namelijk kunnen verplaatsen met dank aan een divers aanbod van voertuigen (of als je wil zelfs een raptor). Al deze voertuigen hebben hun eigen voordelen en zullen nodig zijn om bepaalde hindernissen te overkomen. Deze voertuigen kan je niet enkel upgraden of uitrusten met bijvoorbeeld nieuwe wapens, je zal ze ook zelf moeten bouwen en hiervoor doe je beroep op Ann. De variatie aan voertuigen en wapens waarmee je ze kunt uitrusten is alvast geweldig en dit is zeker een van de sterke punten van het spel. Zelfs als je soms wat zal moeten farmen voor grondstoffen en het maken van de voertuigen iets intuïtiever zijn.

Verder voelen deze voertuigen aan als het meest originele element in deze actie-RPG, want verder schotelt Sand Land je een vrij klassieke ervaring voor waarbij je jouw personage ontwikkelt, een open wereld kan verkennen, missies voltooit, dungeons verkent, jaagt op Outlaws en het opneemt tegen een hele resem vijanden en bazen. Hoewel, er is nog een ander element dat het spel wat extra elan geeft en dat is de stad Spino. Deze stad fungeert als jouw uitvalsbasis en naarmate je deze stad ontwikkelt, komen er tal van faciliteiten bij. Je kan NPC's uitnodigen om in de stad te komen wonen door zijmissies te voltooien en het is alvast leuk om deze stad te zien groeien van een vervallen plek naar een bruisende community.

_SandLand_Characters_Screenshot_2.jpg

De ups en downs​

Dat het spel op andere vlakken minder opmerkelijk is, wil natuurlijk niet zeggen dat we te maken hebben met een slechte game, integendeel. Sand Land kan rekenen op een interessant verhaal, heel wat humor, geweldige voice-acting (vooral de Japanse) waarbij de acteurs uit de serie hun rol hernemen, en een grafische stijl die het werk van Toriyama alle eer aandoet. Vooral de personages en voertuigen zijn knap vormgegeven. Hoewel de omgevingen soms wat detail lijken te missen, word je regelmatig wel op indrukwekkende vista's getrakteerd. Na tal van uren door te brengen in Sand Land, is de overgang van landschap naar Forest Land bovendien een welkome verandering. Dit gebied voelt bovendien aan als een meer traditionele setting voor een PRG, met grasvelden, bossen en gebergten. Los van de gebruikelijke pop-up die je vaak ziet in openwereldspellen, draait het spel bovendien haast vlekkeloos op PlayStation 5 met een beeldverversing van zestig frames per seconde en een 4K-resolutie.

Toch zijn er ook enkele kleine gebreken, zoals bijvoorbeeld de A.I. van de vijanden. Deze stelt helaas weinig voor, in die mate zelfs dat ik enkele bazen kon verslaan zonder enige schade op te lopen door gewoon te rond de baas te cirkelen met de tank. De meeste vijanden hebben ook een eenvoudig aanvalspatroon, waardoor de uitdaging eerder laag ligt in dit spel. Waarschijnlijk is dit omdat de makers het ook toegankelijk wilden maken voor een jonger publiek. Als je toch enige uitdaging wil, dan begin je met andere woorden direct best op de Hard-moeilijkheidsgraad. Een ander storend element voor mij, was het feit dat als je gewoon aan het rondlopen bent je tot vervelens toe steeds dezelfde dialogen zal horen van je teamgenoten. En als ik dan toch mag muggenziften, het feit dat je tijdens een cutscene elke keer moet klikken nadat een personage een zin heeft gezegd vond ik persoonlijk toch ook vervelend. Laten we hopen dat de makers in de toekomst nog een autoplay-functie toevoegen en eventueel toelaten om de banter tijdens het verkennen te verlagen.

Conclusie

Net zoals de serie en de film, is de Sand Land-game een waardig eerbetoon geworden aan de onlangs overleden Akira Toriyama. Het spel laat je heel wat leuke avonturen beleven met Beelzebub en zijn kompanen in een sfeervolle wereld bevolkt met kleurrijke personages. De perfectie bestaat natuurlijk niet en maakt het spel enkele kleine misstappen. Maar desondanks is Sand Land aan te raden voor fans van het genre en het werk van Toriyama-san.

Pro

  • Grafisch knap
  • Sfeervol
  • De voertuigen
  • Leuk verhaal

Con

  • Herhalende dialogen
  • Te eenvoudig
  • Zwakke A.I.
  • Openwereld-benadering misschien iets te alledaags
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 april 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. ILCA

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan