Review: One Piece: Odyssey

One Piece Odyssey heeft niet enkel de eer om de eerste grote titel te zijn van 2023, het spel werd ook gemaakt om de vijfentwintigste verjaardag van de One Piece-franchise te vieren. Inderdaad, de originele manga van Eiichiro Oda mocht vorig jaar vijfentwintig kaarsjes uitblazen en One Piece Odyssey is een van de producten die Shueisha en Bandai Namco op de markt brengen om deze verjaardag te vieren. Luffy en de andere Straw Hat Pirates doken natuurlijk al op in andere spellen zoals de Once Piece Pirates Warriors-reeks, One Piece: World Seeker of zelfs Jump Force. Met One Piece Odyssey, krijgt de franchise eindelijk een volbloed JRPG-titel, met klassieke turn-based gevechten inbegrepen.

Hoewel ik zelf een groot manga- en animeliefhebber ben, wist One Piece me echter nooit echt aan te spreken. Een van de redenen hiervoor is dat de tekenstijl van de personages me totaal niet ligt. Daarom heb ik tot op heden elk spel van One Piece, met uitzondering van crossovers zoals Jump Force of J-Stars Victory VS, links laten liggen. Maar wie een blik werpt op mijn reviews van afgelopen twee jaar, heeft waarschijnlijk wel gemerkt dat ik een groot fan ben van Japanse rollenspellen. Daarom wou ik One Piece Odyssey toch graag en kans geven en wie weet zo ontdekken waar de magie One Piece in schuilt.

Odyssey4.jpg


Welkom op Waford

One Piece Odyssey neemt ons mee naar het legendarische eiland Waford waar onze Straw Hat Pirates op terechtkomen nadat ze in een mysterieuze storm zijn beland. Hier ontmoeten ze twee nieuwe personages die door Eiichiro Oda werden ontworpen speciaal voor dit spel: het geheimzinnige meisje Lim en Adio, een avonturier die ook schipbreuk leed en op het eiland is terechtgekomen. Lim heeft het echter zo niet voor piraten en zij zorgt ervoor dat onze groep hun krachten verliezen. Maar omdat onze helden geen kwaadaardige bedoelingen hebben, besluiten Adio en Lim om het team te helpen hun krachten terug te krijgen. Hiervoor zullen ze onder andere de colossi die het eiland bewaken moeten verslaan. Het eiland Waford herbergt natuurlijk nog heel wat andere geheimen en deze zal je samen met de Straw Hat Pirates ontdekken tijdens dit avontuur.

Fans van One Piece zullen zich alvast kunnen verlekkeren op een origineel verhaal dat speciaal werd geschreven voor dit spel. Desondanks zal je wel het meeste uit het verhaal halen als je gekend bent met de serie. Voor nieuwkomers is er namelijk bijzonder weinig introductie in de wereld van One Piece en je zal enkele keren in de geschiedenis van de serie duiken. Om hun krachten terug te winnen, zullen Luffy en co met de hulp van Lim namelijk ook de wereld van Memoria moeten induiken. Deze wereld is opgebouwd uit hun herinneringen, waarbij ze een belangrijke gebeurtenissen uit hun leven moeten herbeleven. Maar herinneringen zijn niet altijd even betrouwbaar, waardoor zij zich niet altijd zullen afspelen zoals ze echt gebeurden. Hierdoor bevatten deze kleine tripjes zowel voor de Straw Hat Pirates als voor de liefhebbers van de serie enkele verrassende momenten. Concreet zal je zo de verhaallijnen van Alabasta, Water Seven, Marineford en Dressrosa op een originele manier (her)beleven. Als je niet gekend bent met deze verhaallijnen en je wilt je er toch wat verdiepen zonder je te storten op de manga of anime, dan vind je op de website alvast een handige samenvatting van deze verhalen.

Odyssey2.jpg


Een mooi avontuur

Ik moet toegeven dat ik me zelfs als One Piece-leek goed geamuseerd heb met One Piece Odyssey. Het verhaal was goed te volgen, zelfs de Memoria-levels, net omdat ze als een soort trip naar het verleden worden benaderd. Toch zal je natuurlijk het meeste uit dit spel halen als je gekend bent met het hele verhaal van One Piece. Bovendien raakte ik al snel gehecht aan deze beminnelijke buitenbeentjes, ook al blijft de character art mij afstoten (wat nog meer het geval is voor de videogameversie). Maar de charme en de humor van dit gezelschap is alvast ontegensprekelijk en ook nieuwkomers Lim en Adio zijn hier zeker het vermelden waard. Ongeacht of je fan bent of niet, beleef je in One Piece Odyssey dus een spannend avontuur samen met een leuke en opvallende groep personages.

Ik heb me zelfs als One Piece-leek goed geamuseerd met One Piece Odyssey.


Los van het verhaal, is natuurlijk ook de gameplay belangrijk en de vraag is in welke mate het spel kan standhouden in een genre dat momenteel drukbevolkt is, met tal van iconische klassiekers. Om met de deur in huis te vallen: verwacht je niet aan een Persona 5, een The Legend of Heroes, of Dragon Quest XI. Hoewel, er zijn toch wat gelijkenissen te bespeuren tussen One Piece Odyssey en die laatste, vooral dankzij zijn kleurrijke cel shaded graphics en het schattige en soms vreemde ontwerp van de vijanden. Over de graphics valt in zijn geheel alvast niet te klagen. Bandai Namco en ontwikkelaar ILCA hebben er duidelijk de nodige resources tegenaan gegooid en op PlayStation 5 ziet het spel er alvast gelikt uit. Zeker in vergelijking met andere gelijkaardige titels met een anime-geïnspireerde stijl, waarbij de graphics vaak uit het PlayStation 3-tijdperk lijken te dateren.

one_piece_odyssey_1.jpg


Doldwaze gevechten

Dat One Piece Odyssey heel wat visuele flair in zich heeft, zal je ook merken aan de gevechten waarbij de over the top actie van de serie werd omgezet naar een origineel turn-based gevechtssysteem. Hierbij zetten de verschillende personages hun ronduit waanzinnige aanvallen in om de vijanden de baas te zijn. De actie oogt dus zeker indrukwekkend, maar gelukkig bieden de gevechten ook de nodige diepgang. In zijn essentie wijkt het gevechtssysteem niet enorm af kan de klassieke turn-based gameplay en heb je keuze uit gewone een speciale aanvallen, het gebruiken van items en tot slot ultrakrachtige aanvallen, in dit geval Bond actions genaamd waarbij meerdere personages samenwerken. Je personages zijn onderverdeeld in drie klassen, wat ook geldt voor de vijand. Het spel maakt hierbij gebruik van een soort schaar, steen, papier-mechanisme om de kracht van je aanvallen te bepalen. Daarnaast staan je personages en vijanden niet in een lijn recht tegenover elkaar, maar maakt het spel gebruik van een systeem dat de makers Scramble Area Battle noemen, waarbij het slagveld verdeeld is en de personages willekeurig tegenover een aantal vijanden worden geplaatst. Door gebruik te maken van de mogelijkheid om personages te wisselen en de specialiteiten van elk personage aan te wenden, is het aan jou als speler om de gevechten naar je hand te zetten. Daarnaast krijg je tijdens de gevechten soms bonusobjectieven in de vorm van Dramatic Scenes, waarbij je bijvoorbeeld een groep vijanden die een van je personages heeft omsingeld moet verslaan voordat dit personage KO wordt geslagen. Voltooi je deze objectieven, dan krijg je een hele hoop extra ervaringspunten.

Mijn enige bedenking is dat de gevechten misschien wel iets te makkelijk aanvoelen. Gewone vijanden kan je makkelijk met één of twee aanvallen doden en ook de baasgevechten boden net iets te weinig uitdaging, maar heel erg storend was dit niet. Dit type van spellen richt zich immers op een breder, al dan niet jonger publiek en soms is het gewoon fijn om dit soort ontspannende RPG's te spelen. Verder mag je je verwachten aan heel wat typische ingrediënten uit het genre waaronder een semi-openwereld met tal van zijmissies en optionele baasgevechten in de vorm van Bounties, heel wat exploratiemogelijkheden waarbij je unieke eigenschappen van de personages kan aanwenden om bijvoorbeeld geheime doorgangen of afgelegen items te vinden, een crafting systeem en een doordacht levelingsysteem dat hier bovendien naadloos aansluit op het verhaal. Enkel het vele heen-en-weer-geloop had van mij niet gehoeven. Het spel stuurt je immers vaak naar een locatie om te ontdekken dat je toch ergens anders moet zijn. Eens daar aangekomen moet je toch weer ergens anders zijn of is de weg geblokkeerd, waarna je vervolgens terug naar je eerste of tweede locatie gestuurd wordt. Er is een reden waarom in cirkels lopen geen vooruitgang oplevert.

Conclusie

One Piece Odyssey is geen baanbrekende ervaring, maar biedt ons een gezellige JRPG met enkele leuke gameplayideeën, een knappe visuele stijl en interessant verhaal. Het spel zal natuurlijk vooral de fans van de serie aanspreken, zolang ze niet vies zijn van de turn-based gameplay. Liefhebbers van het spelgenre kunnen zich ook met een gerust hart aan One Piece Odyssey wagen als ze eens iets anders willen dan het zwaardere werk.

Pro

  • Humor
  • Charmante personages
  • Knappe graphics
  • gevechtssysteem bevat enkele originele ideeën

Con

  • Heen-en-weergeloop
  • Te makkelijk voor ervaren spelers
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 januari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. ILCA

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan