Preview: Expeditions: A MudRunner Game

Twee gigantische en indrukwekkend prachtige maps, en elk punt kan je bereiken. Maar niet zonder wat paardenkracht en de correcte tools.

Expeditions: A MudRunner Game is een nieuwe spin-off van de MudRunner-serie, die op gamescom onthuld werd. In 2017 liet MudRunner spelers toe om met tractors door het slijk te rijden en in 2021 loodste je tractors door extreme sneeuwomgevingen. Deze serie, uitgegeven door Focus Entertainment en ontwikkeld door Saber Interactive, heeft een reputatie voor extreem precieze en uitdagende simulatie. Expeditions is een aftakking die probeert een groter publiek aan te trekken door diezelfde traversal mechanics over te zetten naar een game met een grotere focus op avontuur en exploratie. Ik heb alvast met de ontwikkelaar mogen spreken en een stukje van deze gloednieuwe ervaring kunnen spelen op gamescom. Ergens in 2024 zal de game uitkomen op de pc, op de PlayStation 4 en 5, op de Xbox One en Series X|S en zelfs op de Nintendo Switch.


Pedaal ingetrapt; scanner geactiveerd​

Strategisch omgaan met een verraderlijk terrein, waar hebben we dat nog gehoord? Hoe meer ik zag en speelde, hoe meer dit aanvoelde als de volgende Strand-game (het nieuwe genre dat men voorstelde toen Death Stranding op de wereld werd losgelaten). Dat is dan ook het ingangspunt dat mij, die normaal niets met dit soort simulators heeft, toch warm gemaakt heeft voor Expeditions. Elk stuk van het terrein heeft zoveel facetten om mee rekening te houden: de zachtheid of hardheid van de grond, de wind, de helling van een heuvel, de enorme rots waar je een route rond moet zien te vinden of juist het kiezeltje dat je wagen halsoverkop gooit. Het mechanisch maken van traversal was een van de speciaalste dingen dat Death Stranding deed en ook hier voelt het op vier wielen fris. Niet enkel moet je elk van die facetten van de omgeving detecteren en begrijpen, dan moet je ook besluiten hoe je met deze uitdaging om moet gaan.

Dan worden je vele gadgets natuurlijk onmisbaar. Zo kan je je bandenspanning aanpassen om beter bestand te zijn tegen een bepaald soort grond, maar heeft dat ook impact op je benzineverbruik. Met een drone kan je wat rondkijken om te scouten voor plaatsen waar iets interessants te zien of op te pikken is. Je kan base stations bouwen om daar jouw nieuw beginpunt van te maken en soms zal je gebruik moeten maken van een trekhaak. Er zijn vele opties, maar het zou iets te makkelijk zijn als je een oneindig reserve hebt aan alle voorraden dus ligt een groot deel van het spel ook in het strategisch omgaan met de voorraden die je hebt. Dat heeft ook veel te maken met de loadout die je instelt tijdens de prepfase van elke missie: doe je drie trekhaken mee, of maar eentje, met extra ruimte voor loot? Hoeveel benzine (want extra voorraden daarvan nemen ook ruimte in) laat je jezelf toe tijdens deze missie? Hoeveel gewicht je meehebt zal ook terug een invloed hebben op de snelheid en zwaartekracht van sommige acties die je zal proberen.

Niet enkel moet je elk van de omgevingsfacetten detecteren en begrijpen, je moet ook besluiten hoe je met deze uitdaging omgaat.


Met Expeditions probeert Saber de serie weg te nemen van de harde, logistieke werkersorigine van het origineel en het een meer avontuurlijke richting in te sturen waar zowel verkenning als het gebruik van hightech gadgets centraal staan. Hiermee willen ze een wijder publiek bereiken en de ervaring ook iets gebruiksvriendelijker maken dan waar ze voor bekend staat. Dit wordt niet bereikt door de complexiteit van opties te verminderen, maar door een meer lineaire moeilijkheidscurve. Hierbij worden steeds nieuwe elementen toegevoegd en de vereisten van de missies zullen doorheen de campaign steeds een grotere interactie worden tussen al je opties. Al heb ik zelf weinig van het verhaal te zien gekregen, brengt de rebrand van de serie de game zelfs wat naar het fantasieterritorium. Zo zal je tijdens de campaign relieken van een mysterieuze, oeroude maatschappij terugvinden. Die zal je tegenkomen in de twee grote gebieden die je kan verkennen, namelijk de woestijn van Arizona in de VS en de Karpaten (in Midden-Europa). Beide omgevingen bieden adembenemend realistische vista's die je zin geven om op reis te gaan met net zo'n wagen.

Conclusie

Al leek het genre initieel niets voor mij, heeft Expeditions met zijn focus op strategische positionering en bedachtzame beweging over gevaarlijke terreinen toch een padje gevonden om mijn interesse te behouden. De omgevingen zien er alleszins beeldschoon en gedetailleerd uit. De controls zijn wel iets om gewoon te worden, maar volledig gepast voor de uitdagende ervaring die Expeditions offert. Voor mensen die reeds liefhebbers waren van MudRunner of SnowRunner, of voor diegenen waarvoor "Death Stranding op wielen" interessant klinkt, wordt dit hopelijk een fijn avontuur.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Saber Interactive Inc

Uitgever

  1. Focus Entertainment
 
Terug
Bovenaan