Preview: The Crew Motorfest

We kregen de kans van Ubisoft om voor de eerste keer kennis te maken met The Crew Motorfest. Ondertussen toch al de derde telg in deze reeks van racegames. Na vijf jaar werd het tijd om een vervolg op The Crew 2 uit te brengen. Ivory Tower is wederom van de partij als ontwikkelaar. Hun ervaring en het vertrouwen bleef dus behouden door Ubisoft. Na het ondertekenen van wat documenten, was het op zes juni eindelijk zover en werd ik uitgenodigd op hun evenement.

De communicatie was duidelijk, de verwachtingen hoog en de spanning te snijden. Na vele uren gespendeerd te hebben aan The Crew 2 was ik razend benieuwd hoe het spel ging spelen. Een medewerker van het evenemententeam nam me onder zijn vleugels, al gaf die er eerder de voorkeur aan om in het frans te communiceren. Ubisoft blijft toch een Franse uitgever en ontwikkelaar, dus ik had ook niet anders verwacht. Met een goede mix tussen Franse en Engelse woorden verstonden we elkaar toch vlot. Het hielp ook enorm dat er op voorhand een duidelijke brochure gedeeld was met alle details.

TheCrewMotorfest-front.jpg

Klaar voor actie​

Op het afgesproken tijdstip zat ik klaar: Ubisoft Connect opgestart, headset op mijn hoofd en controller in de aanslag. Via Remote Play kon ik alles vlotjes meevolgen met de medewerker, daar had ik wat schrik voor maar ik heb geen vertragingen of lag opgemerkt. De intro werd opgestart en het was al meteen duidelijk: het hoge tempo en snelheid spelen een prominente rol. De grafische pracht spatte van het scherm, maar dat waren uiteraard nog geen in-game beelden. Ik zal wel al direct verklappen dat het toch aardig in de buurt komt, al zijn de filmpjes spectaculairder in beeld gebracht.

The Crew Motorfest speelt zich af in Hawaï. Het eiland is voor dit festival drie weken afgehuurd voor atleten, autoliefhebbers en festivalgangers. Het is terug een open wereld, maar dus niet langer verspreid over Amerika. Of dit nu beter of slechter is, hebben we niet kunnen ontdekken want er was enkel tijd voorzien om één of twee zogenaamde playlists te spelen, waarin verschillende categorieën van voertuigen aan bod komen. Er waren er vijf voorzien: Made in Japan, Off-Roading Addict, Motosports, Vintage Garage en Lamborghini. In het kort hadden we dus de keuze tussen Japanse straatracers, 4x4, Formule 1, Oldtimers of Lamborghini's. De racefanaat in mij kon het niet laten om de nieuwste samenwerking te testen en ging dus resoluut voor de kans om een Lambo aan de tand te voelen.


Een voorproefje​

Ik dacht dus direct een modern en hoogstaand staaltje techniek onder mijn virtuele kont te krijgen, maar deze playlist gaat ook doorheen de geschiedenis van Lamborghini. We mochten twee tracks uittesten, en de eerste was met de Lamborghini Countach LP5000 Quattrovalvole. Deze prachtwagen werd eind de jaren zeventig en doorheen de jaren tachtig geproduceerd. Er was een merkbaar verschil in besturing en gevoel tegenover de modernere variant die ik kon testen, de Sián Roadster. De baanligging was ineens pakken beter, net als de performantie ten opzichte van de voorganger.

In beide tracks viel het op dat ook het weer een rol speelt. Een nat wegdek dwong je om wat voorzichtiger te rijden, maar maakt driften toch wat soepeler. De zon is uiteraard ook van de partij op dit exotische eiland, ze kan dus ook verschrikkelijk irritant in je ogen schijnen. Het nemen van een bocht kan dan nefast aflopen, maar gelukkig is er ook de rewind-functie nog om even terug te spoelen. Handig als je plots zes plaatsen in de rangschikking zou verliezen omdat je een harde crash had. Driften vergt ook de nodige oefening om onder de knie te krijgen, en aangezien schade een - beperkte - rol speelt moet je toch voorzichtig zijn. Het is niet dat het superrealistisch is, want anders zou je tegen die snelheden niet veel moeten botsen, maar je race kan daardoor wel voortijdig eindigen.


Een extraatje​

Door mijn fantastische - ahum - prestatie had ik nog de tijd gekregen om een extra track in een andere playlist te testen. Om het driften nog een kans te geven, koos ik voor Made in Japan en de bijhorende straatrace. Ook hier was het gevoel anders dan bij de eerdere Lamborghini's. De pure snelheid lag minder hoog, maar de vinnigheid was des te groter. Voor de liefhebbers: de Honda NSX was deze keer het testonderwerp. Het driften verliep wat soepeler en de typische nitro was ook van de partij. Wist je trouwens dat de NSX in de jaren negentig gemaakt werd om het hoofd te bieden aan concurrenten zoals Porsche en Ferrari?

Deze eerste sessie smaakt naar meer, ik kijk er al naar uit om Hawaï te ontdekken!


Het werd al snel duidelijk dat deze playlist mij beter lag, want eindelijk zette ik eens een goed resultaat neer. Ik wil toch meegeven dat ik tijdens de andere tests wat meer geëxperimenteerd had met de gameplay en wat zaken had uitgeprobeerd. Het spel wist mij toch al te overtuigen en ik kijk nu al uit naar meer. De playlists lijken goed uitgewerkt en er zouden veel verschillende soorten voertuigen beschikbaar zijn om mee te racen. Ja, boten en vliegtuigen zullen dus terug van de partij zijn. Ook rallywagens, buggy's, quads, en nog vele andere zullen de revue passeren. Het spel draagt dan ook niet voor niets de naam Motorfest, en niet Carfest!

Conclusie

Een grote vraag die nog onbeantwoord is: zal het een meerwaarde zijn om enkel het eiland Hawaï te gebruiken, en niet langer het volledige Amerikaanse continent? Dat zal pas duidelijker worden in een latere fase, maar de zaken die we al te zien kregen zijn van een hoog niveau. Ik ben al benieuwd hoe alle andere voertuigen zullen aanvoelen. We hebben kort met wat verschillende auto's kunnen rijden tijdens de intro, en een specifieke playlist wat langer met twee tracks. De eerste tests gaven mij een goed gevoel, totdat die vervelende zon plots roet in het eten gooide. Even de rewind-knop gebruiken dus, maar uiteraard is die maar beperkt beschikbaar, wees dus niet roekeloos en vermijd het nemen van te veel risico's. Het was een vlotte ervaring, ook al werd dit gestreamd via Ubisoft Connect, maar ik kijk er naar uit om met het volledige spel aan de slag te gaan en uitgebreider te kunnen testen.

Over

Beschikbaar vanaf

14 september 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan