Vulkanen & aardbevingen-thread

Ondertussen is de gletsjer al meer dan 32 meter gezakt bij Grimsvotn. Tremor neemt toe, maar het zou om flood tremor gaan, geen volcanic tremor.
 
Heel zware uitbarsting vond vandaag plaats in Indonesie.




Helaas al 1 dode te betreuren. Verwacht wordt dat dat aantal zou stijgen. Van wat ik lees is de schade aanzienlijk door de dodelijke pyroclastische wolken. Aswolk ook al tot hoger dan 15 km hoogte.

semeru4dec21.jpg


semeru-eruption4dec21.jpg



 

Artikel over Hekla dat klaar is om uit te barsten met tekenen die lijken op dezelfde tekenen waargenomen voor de uitbarsting in 1947 (de zwaarste van die vulkaan in de voorbije eeuw).

grim_.jpg


De jokulhaup in Grimsvotn neemt toe. De piek wordt morgen verwacht.



The ice sheet has continued to drop and reached already about 27 m in total subsidence.
Higher-than-usual gas emissions levels have been detected at the glacier rim of the volcano.
Recent eruptions at the volcano occurred every 5-10 years and based on current measurements and observations, volcanologists agree that an impending eruption is highly expected.


De harmonic tremor is sedert deze avond ook gestegen, maar nog te vroeg om conclusies te trekken.


Etna zal wellicht ook weer een showtje geven de komende tijd.


Weer hogere activiteit vandaag in La Palma, met een nieuwe lava flow.
 
Dodelijke lahars ook bij Semeru. Die hebben heel veel schade veroorzaakt.


In dit geval letterlijk een kokende rivier die in een stroomversnelling naar beneden gaat, met zwaar vulkanisch materiaal.


En mensen die letterlijk lopen voor hun leven.

Eerste schatting (high end VEI 3 - mid VEI 4). Mogelijke kandidaat ook voor zwaarste uitbarsting van dit jaar bij het laatste. Dat zou dus al de derde zijn. Dat is best veel. Van 2016 tot en met 2018 hadden we er geen enkele, maar sinds 2019 hebben we er al 8. Met enkele die ook VEI 3 halen (waaronder La Palma, Aso en Manam) dit jaar. Gemiddeld komt een VEI 4 uitbarsting 1 keer voor elke anderhalf jaar. Natuurlijk vinden enkele daarvan ook plaats in dunbevolkte of niet bevolkte gebieden, maar deze vond plaats in Sumatra waar wel mensen wonen (helaas).

Een VEI 5 komt elke 12 jaar gemiddeld voor (de laatste was in 2011 en dat was maar heel nipt). Een VEI 6 elke 50 tot 100 jaar (de laatste was in 1991), een VEI 7 ongeveer 1 tot 3 keer per eeuw (de laatste was in 1816) en een VEI 8 gemiddeld om de 50.000 jaar (maar daarvan vind ik het al helemaal niet zinvol om de frequentie te meten). De laatste vond plaats meer dan 20.000 jaar geleden tijdens de piek van de grote IJstijd in Nieuw-Zeeland. Sinds onze beschaving van start ging of zich ontwikkelde, heeft er zich geen voorgedaan. Zelfs van een VEI 7 is ons volledig begrip te klein, en het statistisch record onvolledig om daar zinnige uitspraken over te doen IMO.

Goed, ik heb ook geen berichtgeving gezien die waarschuwde voor een zwaardere uitbarsting bij deze vulkaan, maar het is wel een vulkaan die bijna continu actief is. Alleen zijn uitbarstingen zoals deze toch wel erg krachtig voor deze vulkaan, en dat zag niemand aankomen denk ik. Het is alleszins (by far) de zwaarste explosie van deze vulkaan voor zover bekend, en bekend is tot 200 jaar terug. Alle voormalige uitbarstingen waren VEI 2 of over een heel uitgestrekte lange periode VEI 3 (maar dan over een periode van jaren). Voor de rest eigenlijk een typische stratovulkaan zoals we ze kennen.
 
Laatst bewerkt:

Een samenvatting van de gebeurtenissen bij Semeru. ik vind dit echt een topkanaal. Als je mijn posten (hier) interessant vindt, volg zeker dat kanaal.


Laatste update La Palma - v. zelfde kanaal.


Verder deze video ook nog tegengekomen die de destructie in kaart brengt.
 
Laatst bewerkt:
Al het gevloek op sociale media terzijde: voor dit soort evenementen is het wel een zegen, want dat voorbeeld van die kolkende rivier is zo verbluffend dat je het haast niet zou geloven op basis van een ooggetuigenverslag.
 
Na de M3.6 aardbeving was het even spannend bij Grimsvotn, maar de storm is weer gaan liggen, en het lijkt erop dat er nog geen uitbarsting uitkomt, nog niet. Aviation color code terug naar yellow ook (van oranje).


Merapi waar de voorbije weken wel wat onrust was, en de buur van die vulkaan die in het nieuws kwam (Semeru) laat nu wel van zich horen. Maar dit lijkt me wel - voorlopig - goed nieuws te zijn. Partial lava dome collapse is goed. Want je wilt niet dat die blijft groeien, maar ze moet ook weg. Omdat lava domes gepaard gaan met zware uitbarstingen (zoals die van Semeru).

FF6nFb9VgAA2UZK



Deel v/d reden waarom dat het daar (relatief) hard gaat, zijn de weersomstandigheden en de dosis toeval. Maar de weersomstandigheden spelen een rol in het triggeren v/d uitbarstingen (en de toename v/d ernst vooral - toch bij Semeru).
 
Na de M3.6 aardbeving was het even spannend bij Grimsvotn, maar de storm is weer gaan liggen, en het lijkt erop dat er nog geen uitbarsting uitkomt, nog niet. Aviation color code terug naar yellow ook (van oranje).


Merapi waar de voorbije weken wel wat onrust was, en de buur van die vulkaan die in het nieuws kwam (Semeru) laat nu wel van zich horen. Maar dit lijkt me wel - voorlopig - goed nieuws te zijn. Partial lava dome collapse is goed. Want je wilt niet dat die blijft groeien, maar ze moet ook weg. Omdat lava domes gepaard gaan met zware uitbarstingen (zoals die van Semeru).

FF6nFb9VgAA2UZK



Deel v/d reden waarom dat het daar (relatief) hard gaat, zijn de weersomstandigheden en de dosis toeval. Maar de weersomstandigheden spelen een rol in het triggeren v/d uitbarstingen (en de toename v/d ernst vooral - toch bij Semeru).

"Buur" is wel veel gezegd, Merapi en Semeru liggen een kleine 400km uit elkaar. :) Wel boeiend jouw updates hier, ik ontdek net dit topic.

Merapi is ook al weer eventjes aan de gang, zeker de laatste maanden regelmatig updates over flows zien passeren.

Hier een foto van Merapi anno 2019, getrokken van op de top van nabijgelegen Merbabu:

 
"Buur" is wel veel gezegd, Merapi en Semeru liggen een kleine 400km uit elkaar. :) Wel boeiend jouw updates hier, ik ontdek net dit topic.

Merapi is ook al weer eventjes aan de gang, zeker de laatste maanden regelmatig updates over flows zien passeren.

Hier een foto van Merapi anno 2019, getrokken van op de top van nabijgelegen Merbabu:

500px-Map_indonesia_volcanoes.gif


Tja, Merapi en Semeru liggen allebei op Java. Mijn bron sprak over buren, maar ik dacht inderdaad dat ze dichter op elkaar liggen, eerder 100 km. Toont wel aan hoe belachelijk groot Indonesie is vooral in de lengte, een beetje een soort Chili maar dan in eilanden. Uiteraard ligt Indonesie op de Evenaar, dus lijkt dat kleiner op een kaart dan dat het in daadwerkelijk is. Dat geeft eigenlijk vooral bij Afrika een vertekend beeld, wat eigenlijk nog een stuk groter is dan het lijkt. Ik dacht bijvoorbeeld dat Europa maar 1% van de wereld bevatte (de meerderheid is natuurlijk wel oceaan).

Van de vulkanen aangeduid op de kaart. Ik betwijfel of het ze zelfs allemaal zijn maar de belangrijkste en het grote deel uiteraard wel zijn: Krakatau, Galunggung, Merapi, Kelut, Tambora, Rinjani-(Samalas), Agung en sinds kort dus Semeru en dat is het al denk ik. Ijen is dacht ik toeristisch. Raung (of Ruang), Lewotolo, Ibu en Kerinici zeggen me ook iets maar dat kon door recente activiteit zijn. De namen zeggen me iets, maar ik ken de vulkanen niet.

Rinjani, Agung en Tambora zijn drie "buren", en twee van de drie hebben een VEI 7 uitbarsting gehad in het afgelopen millennium. Agung is de derde, en heeft recent ook een VEI 5 gehad in de afgelopen eeuw (in de jaren '60) en is de bekendste vulkaan van Bali.

Kh3rRWA.png


Ik heb Belgie in Gabon geplaatst. China in Zuid-Amerika. De VS bij Indonesie en Rusland in Noord-Afrika. India rond de evenaar, en Indonesie in Europa.
 
Laatst bewerkt:
500px-Map_indonesia_volcanoes.gif


Tja, Merapi en Semeru liggen allebei op Sumatra. Mijn bron sprak over buren, maar ik dacht inderdaad dat ze dichter op elkaar liggen, eerder 100 km. Toont wel aan hoe belachelijk groot Indonesie is vooral in de lengte, een beetje een soort Chili maar dan in eilanden. Uiteraard ligt Indonesie op de Evenaar, dus lijkt dat kleiner op een kaart dan dat het in daadwerkelijk is. Dat geeft eigenlijk vooral bij Afrika een vertekend beeld, wat eigenlijk nog een stuk groter is dan het lijkt. Ik dacht bijvoorbeeld dat Europa maar 1% van de wereld bevatte (de meerderheid is natuurlijk wel oceaan).

Op Java*, Sumatra is het eiland Noord-West. Maar inderdaad, een van de meest onderschatte landen. Sumatra alleen is al pakweg 1/3 groter dan Duitsland. En zoals je kaartje toont, is het land zeer tektonisch en vulkanisch actief.

Dit boek zal je misschien interesseren: https://www.goodreads.com/book/show/1005666

Over de uitbarsting van Kraktau in 1883. Zeer fascinerende poging om de events voordien en tijdens de uitbarsting te reconstrueren. En de impact wereldwijd.
 
Op Java*, Sumatra is het eiland Noord-West. Maar inderdaad, een van de meest onderschatte landen. Sumatra alleen is al pakweg 1/3 groter dan Duitsland. En zoals je kaartje toont, is het land zeer tektonisch en vulkanisch actief.

Dit boek zal je misschien interesseren: https://www.goodreads.com/book/show/1005666

Over de uitbarsting van Kraktau in 1883. Zeer fascinerende poging om de events voordien en tijdens de uitbarsting te reconstrueren. En de impact wereldwijd.
Dat boek was ik van plan om te lezen, dank voor de tip.

Ja, ik bedoelde Java. Ik heb perongeluk Sumatra getypet. Ik heb ook een andere alinea toegevoegd (over Agung-Rinjani-Tambora). Indonesie en in zijn verlengde Papoea-Nieuw Guinea zijn heel boeiende en fascinerende landen omwille van de natuur en de geologie (en eigenlijk ook een onderschatte rijke cultuur/historie maar dat is minder relevant). Al zijn er wel meer fascinerende regio's. Dat maakt onze planeet ook zo boeiend.
 
De uitbarsting van de Tambora in 1815 was véél krachtiger, maar het is pas de Krakatoa die mondiale aandacht kreeg (lees: die de Westerse kranten haalde). Het nieuwe boek Revolusi van David Van Reybroeck is ook de moeite. Ontstellend ook hoe de bevolking leed onder de Nederlandse bezetting.
 
De uitbarsting van de Tambora in 1815 was véél krachtiger, maar het is pas de Krakatoa die mondiale aandacht kreeg (lees: die de Westerse kranten haalde). Het nieuwe boek Revolusi van David Van Reybroeck is ook de moeite. Ontstellend ook hoe de bevolking leed onder de Nederlandse bezetting.
Dat heeft deels ook te maken met dat de wereld al geglobaliseerder was in 1883 dan in 1815, en met persontwikkelingen in de 19e eeuw. In 1809 vond een uitbarsting plaats waar niet eens geweten is waar die plaatsvond (die dus onopgemerkt voorbijging). Wel is er een theorie dat die plaatsvond in Tonga, alleen zijn op de weinige kaarten beschikbaar van voor 1809 geen aanwijzingen voor een eiland op de plaats waar de uitbarsting zou moeten plaatsgevonden hebben (die dan achteraf verdween).


The 1808 mystery eruption was a large volcanic eruption conjectured to have taken place in late 1808, possibly in the southwest Pacific. A VEI-6 eruption, comparable to the 1883 eruption of Krakatoa, is suspected of having contributed to a period of global cooling that lasted for years,[2][3] analogous to how the 1815 eruption of Mount Tambora (VEI-7) led to the Year Without a Summer in 1816.
 
Laatst bewerkt:
De uitbarsting van de Tambora in 1815 was véél krachtiger, maar het is pas de Krakatoa die mondiale aandacht kreeg (lees: die de Westerse kranten haalde). Het nieuwe boek Revolusi van David Van Reybroeck is ook de moeite. Ontstellend ook hoe de bevolking leed onder de Nederlandse bezetting.

Onder andere omdat er toen nog geen onderwaterkabels lagen. Ten tijde van Krakatau kon informatie bijna onmiddellijke via agenten van het Lloyd’s register in Londen komen en zo in de Westerse kranten. Als ik me niet vergis was dit ook in de periode dat Reuters begon.

Revolusi inderdaad een aanrader. Verbijsterend hoe weinig gekend een land met dergelijke grootte (geografisch én bevolking), impact (WO2 events, Bandung conferentie) alsook strategische ligging is in onze omstreken. Nu ja, dat is iets voor een andere topic dan deze.
 
Onder andere omdat er toen nog geen onderwaterkabels lagen. Ten tijde van Krakatau kon informatie bijna onmiddellijke via agenten van het Lloyd’s register in Londen komen en zo in de Westerse kranten. Als ik me niet vergis was dit ook in de periode dat Reuters begon.

Revolusi inderdaad een aanrader. Verbijsterend hoe weinig gekend een land met dergelijke grootte (geografisch én bevolking), impact (WO2 events, Bandung conferentie) alsook strategische ligging is in onze omstreken. Nu ja, dat is iets voor een andere topic dan deze.
En ook historisch heeft Indonesie een veel rijkere historie dan velen denken. Je zou denken: "een land is gekoloniseerd/bezet", dus het heeft geen geschiedenis, maar dat klopt totaal niet. Toch zeker niet voor Zuidoost-Azie.
 

Alert raised naar geel voor Davidof vulkaan. Dat is interessant omdat dit een heel slecht bestudeerde of nauwelijks gekende vulkaan is. Er zijn geen voormalige uitbarstingen van deze vulkaan bekend, enkel aanwijzingen van enkele lava flows in de laatste 10.000 jaar. De eilanden zijn bedekt met vegetatie dus er is alleszins geen aanwijzing dat deze recent is uitgebarsten.

From Wood and Kienle (1990) [1]: "Davidof, Khvostof, and nearby small islands Pyramid and Lopy rise 100 m above a submarine platform as the remnants of a collapsed caldera. This 'Aleutian Krakatoa' is thought to have formed during the late Tertiary, but the volcano is essentially unstudied. The islands are covered by vegetation; however lava flows can be recognized on aerial photographs. Lavas and pyroclastic layers form the islands, and rocks on the northern part of Davidof and Lopy Island are intensely hydrothermally altered."

Dit staat er bij AVO.

daivd.jpg


De eilanden zijn onbewoond, beschaving is minstens 300 km ver weg, dus op dat vlak geen bedreiging - en ook de reden wellicht waarom dit "essentially unstudied" is. Normaal gezien gaat het "wakker worden" ook wel gepaar met langdurige of luidere periodes van onrust, als een vulkaan inactief was voor zo lang. Maar het lijkt er wel op dat deze in staat is tot explosieve uitbarstingen.

____

Verder


Vertaald:
De Cumbre Vieja-vulkaan is vandaag 84 dagen oud en overschrijdt de duur van de uitbarsting van Roques de Jedey / Tejuya (19 mei tot 10 augustus 1585) en wordt de langste van degenen die we historisch bewijs hebben op het eiland La Palma.
 
Laatst bewerkt:

The alert level for the volcano was raised to Level 2 today, as an increase of seismic activity has been recorded since October.
Earthquakes recorded at regular intervals of 7 to 26 per day become shallower and compared to the previous days (5 per day) had been more frequent.
In addition, the local volcano observatory has detected a gradually increasing seismic amplitude (RSAM) since November.
People and tourists are advised to avoid the crater area in a radius of 1 km.
Awu is one of Indonesia's deadliest volcanoes; powerful explosive eruptions in 1711, 1812, 1856, 1892, and 1966 produced devastating pyroclastic flows and lahars that caused more than 8000 cumulative fatalities during 5 eruptions (in 1711, 1812, 1856, 1892 and 1966). The eruption in 2004 prompted the evacuation of 27,000 people, but the eruption eventually did not escalate into a major event.
Source: Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi volcano activity update 13 December 2021

Van alert level 1 naar alert level 2.

Flinke vulkaan eigenlijk met periodisch/relatief frequent vrij zware uitbarstingen (+-VEI 4). Ik denk in dat opzicht ook vergelijkbaar met Aggung. Helaas wel redelijk dicht bij populatiecenters.
 
Terug
Bovenaan