Vragenvuur Vragenvuur: makila

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Door een tot nader order onverklaarbare toevloed aan nieuwe nominaties heb ik deze week het plezier om een vragenvuur in gang te zetten voor de enige echte @makila. 🥳

Niemand is verplicht vragen te beantwoorden, en zo'n Vuur duurt tot het dooft. Als jullie nog members voor komende vragenvuren willen nomineren, kan dat hier.

De regels:
- Geen geflame, getrol of provocatie.
- Het is de bedoeling om een persoon te leren kennen, niet om hem of haar uit te lachen of zijn/haar opinie in het belachelijke te trekken.
- Laten we onze vragen richten tot één persoon, dus niet off-topic gaan door te reageren op andere mensen hun vragen of wederantwoord.
- De persoon kan niet verplicht worden om privé-gegevens door te geven, het staat hem/haar vrij vragen te negeren.

Voor deze nieuwste editie van het Vragenvuur willen we de user vragen om zichzelf eerst kort voor te stellen aan de hand van een paar algemene openingsvragen.


Van welke regio ben je afkomstig?

Regio Antwerpen (Heist Op Den Berg)

Hoe ziet je gezinssituatie eruit?

Partner (vrouwlief) + Hondje + Géén kinderen

Wat doe je van studies/werk?

IT consultancy. Momenteel doe ik als job: Technical Test Engineer

Wat zijn je hobbies?

Lopen, naar de film gaan, pretparken bezoeken, gerontologie, iets gaan drinken met vrienden, iets gaan eten in een restaurant, op citytrip gaan

Mijn eerste vraag: heb je altijd al in de IT gewerkt? Zie je jezelf dit tot aan je pensioen blijven doen, of is er een absolute droomjob die je nog wil najagen?
 
Waarom gerontologist en waarom ken ik het woord sinds 5 minuten door begot Beyond Gaming?

Wij zijn op zoek naar een QA, interesse?
 
Waarom gerontologist?
Ik was vroeger gefascineerd door mensen die echt héél oud werden, géén idee echt waarom, dit is zo altijd al geweest van kindsaf. In 2008 geraakte ik aan de praat met Robert Young, van de Gerontology Research Group. Wat ik momenteel doe is meehelpen met het opzoeken + up-to-date houden van de oudste Belgen en eventueel ook bewijzen dat ze zo oud zijn (door de aktes van die mensen te verzamelen).

Ik doe dit samen met Michel Poulain (Bekende belg op het vlak van Gerontologie) en twee andere mensen. Autopsies + echt genetisch onderzoek -waarom sommige mensen erg oud worden- heb ik nooit gedaan, ik ben beroepsmatig nog géén gerontoloog. Dr Stephen Coles deed dit in het verleden wél (helaas overleden aan pancreaskanker).

We zijn natuurlijk ook gebonden aan de privacywetgeving en GDPR. Wij mogen aktes jonger dan 75 jaar niet publiek maken, en we mogen wél in het RR opzoekingen doen, maar de toegang kan ons altijd afgenomen worden, als we het RR zouden misbruiken tov de privacywet.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen me te herinneren dat je vrouw afkomstig is uit de VS. Hoe heb je haar leren kennen, en waarom viel de keuze om samen in België te gaan wonen en niet in haar thuis basis?
 
Wat is je favoriete vakantie bestemming?
Niet echt een favoriete vakantie bestemming, ik wil overal wel eens naartoe, véél locaties hebben wel iets speciaal. Ijsland vond ik héél leuk. Rondtoeren in de middle of nowhere, en dan bijvoorbeeld bij -5 graden gewoon bij ne boer buiten in een stoombad :D Maar ook citytrippen in Rome was leuk. Of aan de beach in Griekenland. Ik vind het allemaal wél iets hebben.

Echter het liefst van al, ergens aan het strand, met ne goeie tequilla onder een stralende zon en af en toe eens het water in om een rondje te zwemmen en dan af en toe het stad in. Op ne strandstoel liggen zonnen is wel niks voor mij.

Ik meen me te herinneren dat je vrouw afkomstig is uit de VS. Hoe heb je haar leren kennen, en waarom viel de keuze om samen in België te gaan wonen en niet in haar thuis basis?
Online. In mijn tijd (bijna 20 jaar geleden), zei iedereen die ik kende dat ik stapelgek was. Online daten dat was echt uit den boze in die tijd en dan was je abnormaal. Ik moet daar nu serieus om lachen als ik de huidige generatie zie. Die zijn dan allemaal abnormaal :D

De bedoeling was 5 jaar in België te wonen omdat je niet zo gemakkelijk Amerika binnen kon geraken (toen toch niet, nu volg ik het niet meer). Na die 5 jaar konden wij dan bewijzen dat ons huwelijk niet voor de schijn was en konden wij een aanvraag indienen.

Echter ik moest dan een examen afleggen over de Amerikaanse historiek (dat was géén issue, ik kan studeren hé), en mijn schoonfamilie moest dan een jaar borg staan voor mij, anders mocht ik alsnog niet binnen. (Gewoon 5 jaar huwelijk was onvoldoende, ze zijn daar echt streng) Mijn schoonouders wilden dat risico echter niet nemen dus de aanvraag werd simpelweg afgekeurd. Dus de enige andere optie was dan een job zoeken in Amerika. Maar dat was voor mijn studies en expertise blijkbaar toch niet zo éénvoudig. Hier moet je een beetje geluk mee hebben. "You have to be at the right employer at the right time".

Uiteindelijk hier in België iets gekocht en dus nooit in Amerika geraakt.

PS. Binnengeraken in België was toen wél poepsimpel. Gewoon huwen in Amerika (dat ging dan wéér wel gemakkelijk), een apostille (stempel) op de huwelijksakte en vrouwlief gewoon met een reispas (niet eens een visa) mee naar België, naar het gemeentehuis en ze mocht gewoon in België blijven. Meer was dat niet.
 
Laatst bewerkt:
City of deelgemeente?
Ik heb lang in Heist gewoond. En daarna iets gekocht in Itegem. (deelgemeente).

Mijn biologische vader is strontzat met de moto verongelukt rond zijn 40ste en was ne dikke vette looser (sorry om dat te zeggen, maar het is gewoon zo, hij had géén job en leefde op straat en zoop zich te pletter).

Mijn biologische moeder leeft nog, en woont in Sint Niklaas. Ze is OK, ik spreek haar soms wel eens, maar haar IQ is minus 20 denk ik. Een sukkeltje in feite. Mijn intelligentie heb ik van mijn vader (Ondanks dat ik hier véél overdrijf en ik soms overkom alsof mijn IQ ook minus 20 is, is mijn werkelijk IQ eigenlijk +- 140). Hij was erg slim (van horen zeggen), maar hij deed er niks mee.

Mijn echte ouders (ik noem het mijn echte ouders), zijn beiden afkomstig van Hest zelf. Ook mijn vader is overleden (aan kanker), mijn moeder leeft nog.

Welk ras hond hebt ge?
Jack Russel / Fox. (Mix). Bijna 16,5 jaar oud dus hij heeft véél hulp nodig, maar 95% van de tijd, redt hij zich nog zelfstandig. Hij weet zéér goed, dat hij minder goed is (mentaal is hij nog 100%), en hij profiteert er ook wel van. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Waarom loop je (altijd) met je nonkel?
Ik heb een paar mensen aangesproken die lopen en uit de buurt zijn, meestal kreeg ik dan gewoon een aggressief antwoord van: Ik loop liever alleen! Ik heb mij ook ingeschreven op websites zoals: "Ik zoek een looppartner". Nooit iets uitgekomen (en dat vind ik erg verrassend maar het is wat het is) ... ik kan altijd met karry -of zo- meelopen in de Ardennen maar ik loop liever in de buurt .. en ik loop niet graag alleen dus ja ...

Maar ik loop ook wel regelmatig alleen hoor. Maar als ik met iemand meeloop is het mijn nonkel, omdat als puntje bij paaltje komt, véél andere lopers gewoon doodleuk hun kat sturen.

Lees je boeken over lopen?
In het begin wel (2011 ..), tot ik mijn eigen loopstijl, ervaring enzovoorts verkregen had. En dat gaat goed, ik heb al jaren géén erge blessures, en das het belangrijkste voor mij. Ik ga toch nooit een medaille halen, en om dan 20ste te eindigen, who cares ...

-----

PS. Nu goed uiteindelijk is het nog niet zo slecht om met mijn nonkel te lopen. Zijn marathon PR is 3u13. Dat is +-23min sneller dan mijn PR. Hij is ex-militair en 12 jaar ouder dan ikzelf. Als hij gewoon zijn tempo loopt dan is dat +- hetzelfde tempo als wat ik zou lopen (leeftijdsverschil hé). Als hij versnelt, dan is dat voor mij een tempoloop.

Natuurlijk overdreef hij in het verleden, af en toe wel eens en dan was dat een slechte loop voor mij. Maar sinds hij op pensioen is (sinds twee jaar), is zijn snelheid ook wat afgebot en valt het eigenlijk wel goed mee.
 
Laatst bewerkt:
Weinig verrassend komend van mij, maar een vraag over het lopen: Ik weet dat je al wel wat marathons op uw naam hebt staan en dat je recent wat gezondheidsproblemen hebt gehad, maar heb je nog de zin/ambitie om marathons te lopen in de toekomst?
 
Weinig verrassend komend van mij, maar een vraag over het lopen: Ik weet dat je al wel wat marathons op uw naam hebt staan en dat je recent wat gezondheidsproblemen hebt gehad, maar heb je nog de zin/ambitie om marathons te lopen in de toekomst?
Neen. Bij een vorige werkgever kon ik tijdens de middagpauze ook nog trainen, zo heb ik het gedaan voor al mijn marathontrainingen.
Die extra training heb ik nodig, ik moet anders te veel vrije tijd ervoor opofferen. Als je dit echt wil, dat gaat dat natuurlijk altijd, maar ik wens dit niet te doen.

En nu met COVID ben ik er dan wéér niet voldoende gemotiveerd voor. Ik target momenteel max 30km.
 
werk je graag in IT, en waarom (niet)?
Ik ben van nature introvert en ik wens gewoon mijn ding te doen en klaar. Echter hoe ouder ik word, hoe meer men verwacht dat ik zelf initiatief neem, dat ik ook beter werk aflever, efficiënter, sneller en dat ik zelf de problemen oplos, die zijn ontstaan door fouten uit het verleden. Want ze betalen mij daar toch voor. Maar goed, ik heb mij aangepast aan deze toestand en eigenlijk valt dit nog wel mee.

Echter je moet ook continue bijleren in de IT en dat wordt steeds erger. En dat vind ik al iets minder leuk. De laatste 6 maanden alleen al. Ik moest eerst X leren. Tegen dat ik dat meester was, moest ik Y leren. En nu moet ik vandaag de dag al Z gaan leren. Ik vind het niet erg om bij te studeren en te leren. Maar niet om de 3 maanden. Dan heb ik het gevoel dat ik alleen maar aan het 'leren' ben en niets aan het doen ben (dat is niet zo, maar zo voelt dat aan).

En dan de verschrikkelijke planning van de releases. Ik ben het gewoon om op voorhand een aantal Waterfall of Agile/DevOps projecten te verkrijgen (bij het begin van de release). Maar tegenwoordig krijg ik halverwege de release, nog volledig nieuwe projecten in mijn 'box' gedropt. Dat vind ik absoluut niet leuk.

Soms hoop ik wel eens dat ik een slechte feedback krijg zodat ik kan zeggen tegen de baas dat het allemaal teveel wordt en ze mij op iets rustiger moeten plaatsen. Maar helaas ben ik gewoon op en top een professional dus ik doe gewoon mijn best en ik krijg tot op heden, steeds positieve feedback terug :cry:. Dus ja dan doen we maar gewoon verder. Ancienniteit here I come!

Dus an sich werk ik wél graag in de IT, maar de markt verandert continue en dat gaat steeds sneller. Tot mijn 67ste houd ik dit alvast niet vol.
 
Dan ga ik nog eens mijn vraag uit de openingspost stellen (die had je niet gezien denk ik :p):

Wat zou je absolute droomjob zijn? Fulltime gerontoloog worden, of toch nog iets anders?
 
Wat zou je absolute droomjob zijn? Fulltime gerontoloog worden, of toch nog iets anders?
Ah, dit weet niemand denk ik, ik heb dit nooit gemeld op dit forum :tongue:

ik heb altijd game-ontwikkelaar willen worden. In mijn jeugd heb ik zelfs nog eigen (tekst)games gemaakt.
In België bestaat de opleiding tot game ontwikkelaar pas sinds 2006, dus dat was in mijn tijd géén optie.

Ik heb dan maar een A1 graduaatsdiploma behaald in de informatica, en ik heb ook een tijdje effectief als ontwikkelaar gewerkt, maar dan niet van games (of wat dacht je). Ik hoopte toen, ooit te kunnen werken voor een game-ontwikkelaar na voldoende trainen op de werkvloer in programmeertalen.

Maar toen kwam de crisis eraan van 11 september 2001 en ik werkte toen pas 12 maand, dus die crisis kwam voor mij zéér ongelegen. En net die maand september, was mijn huidig project ook voorbij.

Ik ben dan in het sukkelstraatje geraakt, , in 2003 ben ik dan ontslagen geweest, 10 maanden werkloos geweest en ik ben na hard knokken pas opnieuw in 2007 terug de informatica-wereld ingerold. De deur bleef jarenlang potdicht gesloten tot mijn grote frustratie. Als developer kreeg ik echter géén tot weinig kans meer. Er was toen echter véél vraag naar testers en ik was niet meer van gisteren, dus ik ben dan maar snel op de kar gesprongen.

Ik besef dat ik nooit game-development (meer) zal doen. Dat is jammer maar ik heb er vrede mee genomen. Soms moet je keuzes maken. Ik zal nooit weten of ik voldoende intelligent was om games effectief te maken. En uiteindelijk is dat toch ook hard werken. Maar bon, ik heb uw vraag beantwoord. :)

Mijn eerste vraag: heb je altijd al in de IT gewerkt? Zie je jezelf dit tot aan je pensioen blijven doen, of is er een absolute droomjob die je nog wil najagen?
Sorry ik had uw vragen gemist. :)

Ik ben afgestudeerd in 2000 en ik heb gewerkt in de IT sector van 2000 tem 2003. Dan mijn C4 gekregen en na 10 maanden werkloos thuis te zitten dan maar orderpicker geworden. Ik geraakte gewoon nergens nog binnen. Zelfs niet als administratief bediende, telkens nul op mijn rekest gekregen in die periode. Ik heb mij dan binnen dat bedrijf binnengewerkt bij de administratieve dienst, daar een paar jaar gewerkt en dan in 2007 terug naar de IT sector gegaan. En anno 2021 werkt ik nog steeds in die sector hé.

En neen, na gezondheidsproblemen voel ik dat blijven werken in de IT sector tot mijn pensioen niks (meer) voor mij is. Ik ga een eigen wagen kopen (mijn familie raadt dit af, maar fuck them), zodat ik onafhankelijk ben van mijn leasewagen, zodat ik over een paar jaar iets rustiger kan gaan doen. Ik twijfel nog wat ik dan juist ga doen, maar iets buiten de IT.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan