*kijkt even naar het energiebeleid* (en naar het openbaar vervoer, en patrimonium, etc etc )
Het energiebeleid is geprivatiseerd. En doordat het geprivatiseerd is, en de private sector het wel efficiënt zal oplossen, is er geen enkel dwingend karakter of nood aan ownership van de politiek.
Voor de andere items is het belangrijkste altijd geweest : zo goedkoop mogelijk en liefst uitverkopen en liberaliseren(kijk naar de sale en lease back formules). Juist onder diezelfde privatisatie mantra. Ergo, de private sector kan dat allemaal efficiënter doen.
Voor goed beheer te hebben is de private sector helemaal niet nodig, al kunnen ze wel nuttig zijn. Wat niet wil zeggen dat je niets moet laten doen door de private sector... je moet het gewoon deftig organiseren op basis van schaalvoordelen. En je zou al een pak verder komen...
Jep werkt duidelijk goed die overheid.
Ach je kan nooit goed doen voor iedereen. En de overheid is dan ook een gemakkelijke schietschijf. Maar om te zeggen dat het slecht werkt, dat is voor mij toch nog altijd een hele ander niveau...
Verbetering is altijd mogelijk. Maar privatisatie wil zeggen winst geven aan de investeerders. Dus elk ander objectief dan dat kan en zal aan de kant geschoven worden. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. En voor mij, in bepaalde items, is dat niet het enigste waaraan je kan denken.
Of den typischen "de lichten staan verkeerd". Ik denk dat van vrienden en familie die ik ken misschien 9/10 dit de reden is tot afkeuring.
En jij denkt dat dat anders gaat zijn als je dat door een garagist laat doen als je uw wagen niet hebt binnengedaan... dat gaat gewoon nog veel meer voorkomen. Desnoods door ze zelf even slecht te zetten...
Ah ja meneer dat is dan 90€ en dan kan ik uw groene kaart afleveren.
Zoiets lukt alleen als je streekproeven gaat doen en controleren. Garagisten die betrapt worden schorsing van het uitbaten van een garage boven het hoofd hangt en dikke geldboetes.
Maar we weten allemaal waar zoiets gaat eindigen. Weer een departementje controleurs erbij dat gaat staken als de werkdruk te hoog wordt.
Dus als je dan toch een departementje controleurs moet gaan in dienst nemen die als enige job hebben om bedrijven te gaan controleren (wat dan ook nog maar een momentopname blijft). Laat het zoals het is. Ik zie er helemaal geen meerwaarde aan van dat dan te privatiseren...