Voorstel Open VLD: Autokeuring privatiseren

Een klucht is de keuring hier. Ik ken letterlijk niemand die er nog nooit shit mee heeft gehad.
Of den typischen "de lichten staan verkeerd". Ik denk dat van vrienden en familie die ik ken misschien 9/10 dit de reden is tot afkeuring.

Dacht er ook net aan. Enigste manier dat zo iets kan werken is dat de garage die de keuring doet verboden wordt het onderhoud of gebrek aan de wagen op te lossen. Daarvoor moet een andere garage ingeschakeld worden.
Zoiets lukt alleen als je streekproeven gaat doen en controleren. Garagisten die betrapt worden schorsing van het uitbaten van een garage boven het hoofd hangt en dikke geldboetes.

Maar we weten allemaal waar zoiets gaat eindigen. Weer een departementje controleurs erbij dat gaat staken als de werkdruk te hoog wordt.
 
*kijkt even naar het energiebeleid* (en naar het openbaar vervoer, en patrimonium, etc etc )
Het energiebeleid is geprivatiseerd. En doordat het geprivatiseerd is, en de private sector het wel efficiënt zal oplossen, is er geen enkel dwingend karakter of nood aan ownership van de politiek.

Voor de andere items is het belangrijkste altijd geweest : zo goedkoop mogelijk en liefst uitverkopen en liberaliseren(kijk naar de sale en lease back formules). Juist onder diezelfde privatisatie mantra. Ergo, de private sector kan dat allemaal efficiënter doen.

Voor goed beheer te hebben is de private sector helemaal niet nodig, al kunnen ze wel nuttig zijn. Wat niet wil zeggen dat je niets moet laten doen door de private sector... je moet het gewoon deftig organiseren op basis van schaalvoordelen. En je zou al een pak verder komen...

Jep werkt duidelijk goed die overheid.
Ach je kan nooit goed doen voor iedereen. En de overheid is dan ook een gemakkelijke schietschijf. Maar om te zeggen dat het slecht werkt, dat is voor mij toch nog altijd een hele ander niveau...

Verbetering is altijd mogelijk. Maar privatisatie wil zeggen winst geven aan de investeerders. Dus elk ander objectief dan dat kan en zal aan de kant geschoven worden. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. En voor mij, in bepaalde items, is dat niet het enigste waaraan je kan denken.

Of den typischen "de lichten staan verkeerd". Ik denk dat van vrienden en familie die ik ken misschien 9/10 dit de reden is tot afkeuring.
En jij denkt dat dat anders gaat zijn als je dat door een garagist laat doen als je uw wagen niet hebt binnengedaan... dat gaat gewoon nog veel meer voorkomen. Desnoods door ze zelf even slecht te zetten...
Ah ja meneer dat is dan 90€ en dan kan ik uw groene kaart afleveren.

Zoiets lukt alleen als je streekproeven gaat doen en controleren. Garagisten die betrapt worden schorsing van het uitbaten van een garage boven het hoofd hangt en dikke geldboetes.
Maar we weten allemaal waar zoiets gaat eindigen. Weer een departementje controleurs erbij dat gaat staken als de werkdruk te hoog wordt.
Dus als je dan toch een departementje controleurs moet gaan in dienst nemen die als enige job hebben om bedrijven te gaan controleren (wat dan ook nog maar een momentopname blijft). Laat het zoals het is. Ik zie er helemaal geen meerwaarde aan van dat dan te privatiseren...
 
Zoiets lukt alleen als je streekproeven gaat doen en controleren. Garagisten die betrapt worden schorsing van het uitbaten van een garage boven het hoofd hangt en dikke geldboetes.
Zo gebeurt het in Nederland en dat werkt gewoon heel goed daar. (Allez niet schorsing van uitbaten van een garage, dat is gewoon disproportioneel)
Als je merkt dat een garage je in het zak zet, kan je dat gewoon melden.
En die garagisten willen ook heel graag hun klanten houden hé, hoe meer afkeur dat ze doen, hoe meer klanten dat ze gaan verliezen.
Is het bij de ene garage niet goed, dan ga je net zo makkelijk naar de volgende garage.

Ik snap heel die heisa hier rond niet. Ik zie enkel maar voordelen.
Zeker als autoliefhebber kan je hier enkel maar voordelen in zien. Een garagist kent zijn vak veel beter dan die mannen in de autokeuring.
Zit je met speciale onderdelen af-fabriek (bv BMW M Competion onderdelen) waarvan de keuring denkt dat het tjoening is en afkeurt, zal je bij een goeie garagist daar geen problemen meer mee hebben.
 
Het energiebeleid is geprivatiseerd. En doordat het geprivatiseerd is, en de private sector het wel efficiënt zal oplossen, is er geen enkel dwingend karakter of nood aan ownership van de politiek.
Beleid is helemaal niet geprivatiseerd, op geen enkel vlak. Uitvoering van het beleid is soms geprivatiseerd. Het is dan aan de overheid om er voor te zorgen dat het juiste kader en de juiste controle bestaat om die uitvoering correct te doen gebeuren.
Ach je kan nooit goed doen voor iedereen. En de overheid is dan ook een gemakkelijke schietschijf. Maar om te zeggen dat het slecht werkt, dat is voor mij toch nog altijd een hele ander niveau...

Verbetering is altijd mogelijk. Maar privatisatie wil zeggen winst geven aan de investeerders. Dus elk ander objectief dan dat kan en zal aan de kant geschoven worden. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. En voor mij, in bepaalde items, is dat niet het enigste waaraan je kan denken.

Het is de overheid die een kader moet creeëren binnen het welke private entiteiten moeten handelen. Dat ze winst maken is geen probleem zolang ze hun doel bereiken. Als ze kunnen handelen in die markt zonder het doel te bereiken of door de kantjes ervan af te rijden dan is dat omdat men dat als overheid toelaat.
 
Of den typischen "de lichten staan verkeerd". Ik denk dat van vrienden en familie die ik ken misschien 9/10 dit de reden is tot afkeuring.
Een kennis van me sleutelt zelf aan zijn auto's en kan er wel wat van.

Op een dag moest die ook naar de autokeuring en werd hij afgekeurd voor de lichten.
Hij is naar huis gereden, even in de zetel gezeten en een koffie gedronken.
Daarna onmiddelijk terug naar de keuring voor een herkeuring zonder iets te doen aan die auto.

Deze keer was alles OK. Toen hij zag dat hij door die test is geraakt heeft onmiddelijk de handrem opgetrokken en de auto op slot gedaan.
Rij geblokkeerd. Het was gedaan met keuren.

Geld met succes teruggekregen na wat tralala en een tussenkomst van directie.
 
Een kennis van me sleutelt zelf aan zijn auto's en kan er wel wat van.

Op een dag moest die ook naar de autokeuring en werd hij afgekeurd voor de lichten.
Hij is naar huis gereden, even in de zetel gezeten en een koffie gedronken.
Daarna onmiddelijk terug naar de keuring voor een herkeuring zonder iets te doen aan die auto.

Deze keer was alles OK. Toen hij zag dat hij door die test is geraakt heeft onmiddelijk de handrem opgetrokken en de auto op slot gedaan.
Rij geblokkeerd. Het was gedaan met keuren.

Geld met succes teruggekregen na wat tralala en een tussenkomst van directie.
Om een of andere reden geloof ik hier niet veel van. :unsure:
 
Geen idee, ik was er niet bij.
Het is wel een zot die al een paar keer veroordeeld geweest is en ik zie het hem zeker doen.
Ik geloof wel dat hij zonder reparatie er door was de 2e keer. Maar dat hij zijn geld terug kreeg door lastig doen? No way. Dan komt de politie er bij en hij kan niet bewijzen dat hij niets hersteld heeft.
 
Volgens mij niet.

Jij gaat uw onderhoud mogen doen. Je gaat die mogen binnengooien bij een garage voor de keuring. En na de keuring zal er dan een ganse oplijsting staan van wat er mis is, met eventueel een rode kaart. Met daarbij de kostprijs om dat te maken. En een groene kaart te krijgen. Waarbij je nog altijd die zelf zou kunnen maken.

Allez, als ik zoiets lees bekijk ik dat onmiddellijk hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar geld uit kan kloppen. Wat niet de intentie is van een autokeuring die puur en alleen kijkt naar het veiligheidsaspect zonder rekening te houden met de profatibiliteit.

En ik kan mij niet inbeelden dat een private partij daar op geen enkel moment rekening mee gaat houden.
Met de komst van de elektrische auto's zal er ook veel minder onderhoud nodig zijn, wat gewoon de grote melkkoe is van de meeste dealers/stealers. De winst die ze maken op het verkopen is zeer klein

Uiteraard zal men wel iets vinden dat ze niet zonder inkomsten vallen.
 
Met de komst van de elektrische auto's zal er ook veel minder onderhoud nodig zijn, wat gewoon de grote melkkoe is van de meeste dealers/stealers. De winst die ze maken op het verkopen is zeer klein

Uiteraard zal men wel iets vinden dat ze niet zonder inkomsten vallen.
Hoezo? Die gaan toch net zo goed moeten nagekeken worden? Garagisten gaan wel een pak meer van elektronica moeten kennen.
 
Hoezo? Die gaan toch net zo goed moeten nagekeken worden? Garagisten gaan wel een pak meer van elektronica moeten kennen.
Wat ga je moeten laten nakijken/vervangen bij een elektrische wagen ?

@ugar kan je wel wat meer zeggen over onderhoud bij bv. Tesla
Dat is nog 2x niks

Geen filters, geen vloeistoffen, remmen misschien. Elektrische motor en batterij kan je niet veel aan controleren volgens mij
 
Wat ga je moeten laten nakijken/vervangen bij een elektrische wagen ?

@ugar kan je wel wat meer zeggen over onderhoud bij bv. Tesla
Dat is nog 2x niks

Geen filters, geen vloeistoffen, remmen misschien. Elektrische motor en batterij kan je niet veel aan controleren volgens mij
Ik ben nog niet naar de garage geweest; Nu 43 000 km.
Er is wel eens een Tesla ranger hier geweest. Om een defecte camera te vervangen.

Onderhoud bestaat uit
  • om de twee jaar vervangen luchtfilter
  • om de twee jaar controle van de remolie
  • om de 6 jaar binnen voor de airco
  • om de 20k binnen voor smeren remschoenen wanneer je in koud klimaat woont.
 
Het enige nadeel aan het keuringssysteem van Nederland is de steekproef.
De overheid doet steekproeven en dat weet je pas het moment dat de keuring gedaan is.
Je auto staat dan misschien 2-3 dagen langer in de garage dan gepland.
Concreet betekent dit dat de huidige keurders, of een deel ervan, vliegend worden.
 
Ik geloof wel dat hij zonder reparatie er door was de 2e keer. Maar dat hij zijn geld terug kreeg door lastig doen? No way. Dan komt de politie er bij en hij kan niet bewijzen dat hij niets hersteld heeft.

Ik snap niks van dat verhaal. Staat toch gewoon op 't scherm dat zijn keuring van een paar uur geleden afgekeurd was?
 
Ik snap niks van dat verhaal. Staat toch gewoon op 't scherm dat zijn keuring van een paar uur geleden afgekeurd was?
De machine waar die keuring mee wordt gedaan geeft toch aan OK/NOK? Dat zie je toch zelf? Dan moet er al een enorme willekeur zijn in de machine zelf, en voor zover ik weet worden die ook (onafhankelijk) gekeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Ah, de Belgische autokeuring klucht.

Dat is die instantie die uw auto afkeurt voor iets, waarvoor ge dan naar de garage gaat, ze niets vinden en dan terug naar de keuring gaat en door geraakt zonder problemen.

De instantie die een tractor afkeurt voor ontbrekende voorremmen op een trakter, terwijl die geen voor remmen hebben.

Een klucht is de keuring hier. Ik ken letterlijk niemand die er nog nooit shit mee heeft gehad.
Dus er is een mogelijk probleem bij sommige huidige personeelsleden. Misschien dat gewoon aanpakken dan?
 
Ik ben 24 jaar autotechnieker geweest, in die periode ging ik minstens 3x per week naar de schouwing in Mollem.
Dat zal dus ongeveer 3x50 weken = 150 x24 = 3600 keer.
In al die tijd kan ik de keren dat ik onterecht afgekeurd was tellen op 1 hand.

Lichten die eerst goed staan en dan weer niet, dat kan gewoon he, je zou verschieten hoeveel speling er op sommige regelmechanismes zit, en een millimeter speling op een koplamp met een lichtmeter op 30 cm afstand is genoeg om van mooi groen naar rood te gaan.

Dat verhaal met een tractor kan ook, met een oudere tractor met enkel achterwielaandrijving en een centrale rem aan het differentieel, dan is er op de voorwielen geen rem aanwezig, ik zou zelf ook even in de war zijn daarmee.

De schouwingsstations hier in België leveren goed werk, ik zie geen enkele toegevoegde waarde om dat aan bestaande garages uit te besteden, zeker omdat we de nodige infrastructuur al hebben.
En dan is er nog het kostenplaatje, de aanschaf, de certificering en ijking van de testapparaten kost veel geld, en niet elke garagehouder heeft de plaats of de middelen om die toestellen te plaatsen.
 
Boeit mij niet. Voor mij zet je gewoon kritische zaken binnen een maatschappij niet in handen van de private sector. Veiligheidscontrole van voertuigen valt voor mij daaronder net zoals een basismobiliteit voorzien voor elke inwoner.

Alles wat niet tot deze kritische zaken behoort, geen probleem ermee.

Al mogen voor mijn part die zaken op niveau van europa ook gezet worden indien dat schaalvoordelen kan geven. Maar zeer zeker niet naar de private sector...
Keuring van water, gas en elektriciteit gebeurt ook door privé firma's. Daar maalt niemand om, een Cerga installateur mag zelf zijn eigen gasleidingen keuren.
 
Keuring van water, gas en elektriciteit gebeurt ook door privé firma's. Daar maalt niemand om, een Cerga installateur mag zelf zijn eigen gasleidingen keuren.
Had voor mijn part ook bij 1 dienst mogen gecentraliseerd worden die verantwoordelijk was voor volledig België. Ipv dit op te delen naar verschillende entiteiten die tegen mekaar opboksen.

Ik zie daar echt geen meerwaarde in voor de maatschappij. Maar bon, ik wil het daar nog voor aanvaarden omdat het daar al zo werkt. En het extra geld zou kosten om dat teniet te doen.
 
Terug
Bovenaan