PS wil minimumloon verhogen: van 2.000 naar 2.800 euro

Renegadexxripxx

Well-known member

Allez, PS heeft als voorstel om het minimumloon te laten stijgen.
Ik ben er niet noodzakelijk tegen. Al overschrijd je wel serieus de aanbeveling van de EU dat het minimumloon minstens 60% van het mediane loon bedraagt. En het spreekt voor zich dat dit mogelijks een invloed kan hebben op de werkgelegenheid. Maar ik ben onvoldoende onderricht of dit een slecht idee is.

Maar dit slaat uiteindelijk enkel op minstens. Er staat nergens dat dit maximaal zo moet zijn of daar effectief rond moet liggen.
 

Allez, PS heeft als voorstel om het minimumloon te laten stijgen.
Ik ben er niet noodzakelijk tegen. Al overschrijd je wel serieus de aanbeveling van de EU dat het minimumloon minstens 60% van het mediane loon bedraagt. En het spreekt voor zich dat dit mogelijks een invloed kan hebben op de werkgelegenheid. Maar ik ben onvoldoende onderricht of dit een slecht idee is.

Maar dit slaat uiteindelijk enkel op minstens. Er staat nergens dat dit maximaal zo moet zijn of daar effectief rond moet liggen.

Zal dat vooral de staatskas niet ten goede komen? Belastingen op 2000 bruto zijn minimaal, met alle jobbonussen en zo. Hoeveel zou er nog overschieten van die 800 bruto extra?
 
Zal dat vooral de staatskas niet ten goede komen? Belastingen op 2000 bruto zijn minimaal, met alle jobbonussen en zo. Hoeveel zou er nog overschieten van die 800 bruto extra?
Geen idee maar dan is dat toch gewoon vestzak-broekzak?
 
Zal dat vooral de staatskas niet ten goede komen? Belastingen op 2000 bruto zijn minimaal, met alle jobbonussen en zo. Hoeveel zou er nog overschieten van die 800 bruto extra?

De jobbonus en al is een vlaamse maatregel (dacht ik). Dus niet van toepassing in Wallonië. Mij komt het over alsof dit hun manier is om werken lonend te maken zonder dat zij geld moeten vinden in hun begroting om dit type maatregel te voorzien.

Om die reden ben ik er ook niet noodzakelijk tegen.

Al zie ik echt niet in wat het uitmaakt hoeveel er nog van overschiet. Het is meer dat is wat belangrijk is. Dat er dan effectief belastingen betaald worden of iets meer is onbelangrijk.
Ik ga er ook vanuit dat met de tijd er nog wel iets bijkomt. Waardoor je al deels door die zone bent van de jobbonus/werkbonus of whatever. Ik vind het in ieder geval een logischere actie dan een premie te geven bij mensen die al bijna geen belastingen betalen om die belastingen nog wat minder te maken. Dan geef je namelijk extra geld aan die mensen, die al weinig tot geen belastingen betalen (en dus ook weinig bijdragen aan de haalbaarheid van ons sociaal systeem), ten koste van onze overheidsfinanciën. Met onze bloedrode financiën is het nu ook niet alsof we inkomsten maar gewoon moeten laten vallen.

EDIT : 2000 bruto -> 1880€ netto (6 % belastingen) , 2800€ bruto -> 2099€ netto. (+/- 25% belastingen)
 
Zal dat vooral de staatskas niet ten goede komen? Belastingen op 2000 bruto zijn minimaal, met alle jobbonussen en zo. Hoeveel zou er nog overschieten van die 800 bruto extra?
€2000 brut -> €1881 netto
€2800 brut -> €2086 netto

75% van die opslag vliegt in de staatskas.
 
Hoger loon is daarna toch ook gewoon hogere uitkering?

Afhankelijk van wat voorwaarden is het de eerste 3 maand 65% van uw laatste inkomen en dan 60% van uw laatste inkomen.
 
Zal zoiets niet dramatisch zijn voor de loonkosten in bepaalde sectoren - inflatie/competitiviteit - werkgelegenheid.

2de vraag: hoeveel mensen werken er momenteel aan een loon lager dan 2800 €?
 
Minimumloon is toch geen 2070 euro op dit moment maar 1.954,99?

Anyway slecht idee
Beter idee is om de walen (en dan vooral die in Namen en Henegouwen) eens aan het werk te krijgen maar dat is niet goed voor oa de vakbonden hun inkomen
 
De headline had beter geweest: de overheid wil 800 euro extra verdienen op de kap van de werkgever. Van 2000 naar 2800 bruto betekent 600 euro extra belastingen en 200 euro extra werkgeversbijdragen naar de staat.

20% van de 1000 euro extra kosten voor de werkgever eindigt bij de werknemer.
 
Heel veel. Of is dit weer een BG-manier om te doen alsof je niet beseft dat dat eigenlijk geen extreem laag inkomen is?
Dat valt nog mee denk ik
Belgische werknemer verdient gemiddeld 3.886 euro bruto per maand: in deze jobs zijn de lonen het hoogst
Data van 2021
Zo verdient een tiende van de werknemers minder dan 2.303 euro bruto per maand
Brutomaandsalarissen in 4 vier jaar tijd met 18% gestegen in Vlaanderen
Dus nu zal die 2.303 bruto iets van een 2700 zijn.

Dus net iets meer dan 10% verdient onder de 2800?
Of je dat veel of weinig vind kan ik niet zeggen.


Daarnaast verdeelt Belgie het geld al heel goed.
bruto 2700 -> 2027 netto
bruto 3700 -> 2440 netto

Iemand met 2700 en goede voordelen verdient waarschijnlijk beter zijn boterham dan 3700 zonder voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt nog mee denk ik
Belgische werknemer verdient gemiddeld 3.886 euro bruto per maand: in deze jobs zijn de lonen het hoogst
Data van 2021

Brutomaandsalarissen in 4 vier jaar tijd met 18% gestegen in Vlaanderen
Dus nu zal die 2.303 bruto iets van een 2700 zijn.

Dus net iets meer dan 10% verdient onder de 2800?
Of je dat veel of weinig vind kan ik niet zeggen.


Daarnaast verdeelt Belgie het geld al heel goed.
bruto 2700 -> 2027 netto
bruto 3700 -> 2440 netto

Iemand met 2700 en goede voordelen verdient waarschijnlijk beter zijn boterham dan 3700 zonder voordelen.
Amper 10% onder de 2800? Dat geloof je toch zelf niet? Dat is +-18 euro per uur. Er zijn meer dan 10% van de jobs die veel minder verdienen hoor.

En die onderzoeken neem ik ook altijd met een korrel zout, want ik vind ook veel lagere cijfers: https://www.demorgen.be/snelnieuws/zoveel-verdient-de-belg-bekijk-hier-het-gemiddelde-jaarinkomen-in-uw-gemeente~b4157649/#:~:text=Het gemiddelde inkomen van de,berekend op basis van personenbelastingaangiftes..

Ik zou eigenlijk eens willen zien hoe die gemiddeldes berekend worden, daar zie je niet veel van. Een CEO kan het gemiddelde makkelijk omhoog trekken als dit op een foute manier berekend wordt.

Maar moest 2800 euro maar 10% vd werkende mensen zijn, dan zou je toch met een veel kleinere lage/lage middenklasse zitten hoor. Eigenlijk een beetje ivoren toren mentaliteit als je denkt dat dit echt zo is.

Voor je afkomt met dat in mijn link het over belastbaar netto gaat en niet over bruto geef ik dit nog even mee: Het netto belastbaar inkomen is je brutoloon zonder socialezekerheidsbijdragen en aftrekbare kosten.
 
Minimumloon is toch geen 2070 euro op dit moment maar 1.954,99?

Anyway slecht idee
Beter idee is om de walen (en dan vooral die in Namen en Henegouwen) eens aan het werk te krijgen maar dat is niet goed voor oa de vakbonden hun inkomen
Het minimumloon verhogen is natuurlijk wel een maatregel om mensen aan het werk te krijgen. Je weet wel WERKEN LOONT.

Zodanig dat ze van hun lui gat gaan. En vinden dat uit hun nest komen de moeite waard is.
Als je 1250€ bruto / netto krijgt als leefloon en dit wordt 2800€. Dan is dat toch al significant.

En het is nu ook niet dat mensen geen waardig loon mogen verdienen. Dat dit dan op kap van de werkgevers is... ik begrijp dat dit niet plezant is, maar in een verhitte markt voor personeel is dat niet strikt gezien een echt probleem. Daarnaast kan het ook zijn dat de werkgever dan 3/5de of 4/5de jobs voorzien aan de verloning van die 2k bruto. Wat mogelijks ook weer interessant kan zijn voor sommige mensen.
 
Amper 10% onder de 2800? Dat geloof je toch zelf niet? Dat is +-18 euro per uur. Er zijn meer dan 10% van de jobs die veel minder verdienen hoor.

En die onderzoeken neem ik ook altijd met een korrel zout, want ik vind ook veel lagere cijfers: https://www.demorgen.be/snelnieuws/zoveel-verdient-de-belg-bekijk-hier-het-gemiddelde-jaarinkomen-in-uw-gemeente~b4157649/#:~:text=Het gemiddelde inkomen van de,berekend op basis van personenbelastingaangiftes..

Ik zou eigenlijk eens willen zien hoe die gemiddeldes berekend worden, daar zie je niet veel van. Een CEO kan het gemiddelde makkelijk omhoog trekken als dit op een foute manier berekend wordt.

Maar moest 2800 euro maar 10% vd werkende mensen zijn, dan zou je toch met een veel kleinere lage/lage middenklasse zitten hoor. Eigenlijk een beetje ivoren toren mentaliteit als je denkt dat dit echt zo is.

Voor je afkomt met dat in mijn link het over belastbaar netto gaat en niet over bruto geef ik dit nog even mee: Het netto belastbaar inkomen is je brutoloon zonder socialezekerheidsbijdragen en aftrekbare kosten.

In die 10% gaan waarschijnlijk veel starters zitten. Het gaat om voltijdse dus bv veel kuisvrouwen ed tellen al niet mee.
Het is niet dat voor 1 bepaalde functie 10% minder dan het minimum verdiend ofzo.
 
In die 10% gaan waarschijnlijk veel starters zitten. Het gaat om voltijdse dus bv veel kuisvrouwen ed tellen al niet mee.
Het is niet dat voor 1 bepaalde functie 10% minder dan het minimum verdiend ofzo.
Enfin. Voltijdse fabrieksmedewerkers aan de band oa verdienen ook geen 2800 euro hoor, en dat zijn er meer dan 10%. Zelfs de vuilkar die als "goed betaald" wordt gezien haalt geen 18 euro per uur. Ik vraag me echt af waar ze die zogenaamde studies doen. In Brussel waar er veel kantoren zitten?
Aan de kassa zitten, of tout court in een winkelketen werken haalt dat niet. Een beetje logica en je moet toch beseffen dat al die mensen meer dan 10% van de bevolking zijn?
Zelfs goed betaalde stielmannen halen dat niet altijd in loondienst. Ik geloof er geen hol van dat 90% van de loontrekkenden meer dan 2800 euro per maand verdienen.
 
Heel veel. Of is dit weer een BG-manier om te doen alsof je niet beseft dat dat eigenlijk geen extreem laag inkomen is?
Dat antwoord lag voor de hand maar de vraag is effectief oprecht hoor - en niet in die optiek bedoeld. Maar is het dan zo normaal dat een startend magazijnier op zijn 18 jaar 2800 € moet verdienen - hoeveel moet je de Ingenieur/master dan geven om starten: 4000-5000 € - of gaan we doodleuk zeggen dat die 4-5 jaar extra gaat studeren voor hetzelfde startloon?

En wat gaan ze doen met de lonen bij de overheden- alle schalen equivalent omhoog of gaan we de verschillen verkleinen tussen de loonschalen - de vakbonden zullen lachen toch?
 
Amper 10% onder de 2800? Dat geloof je toch zelf niet? Dat is +-18 euro per uur. Er zijn meer dan 10% van de jobs die veel minder verdienen hoor.

En die onderzoeken neem ik ook altijd met een korrel zout, want ik vind ook veel lagere cijfers: https://www.demorgen.be/snelnieuws/zoveel-verdient-de-belg-bekijk-hier-het-gemiddelde-jaarinkomen-in-uw-gemeente~b4157649/#:~:text=Het gemiddelde inkomen van de,berekend op basis van personenbelastingaangiftes..

Ik zou eigenlijk eens willen zien hoe die gemiddeldes berekend worden, daar zie je niet veel van. Een CEO kan het gemiddelde makkelijk omhoog trekken als dit op een foute manier berekend wordt.

Maar moest 2800 euro maar 10% vd werkende mensen zijn, dan zou je toch met een veel kleinere lage/lage middenklasse zitten hoor. Eigenlijk een beetje ivoren toren mentaliteit als je denkt dat dit echt zo is.

Voor je afkomt met dat in mijn link het over belastbaar netto gaat en niet over bruto geef ik dit nog even mee: Het netto belastbaar inkomen is je brutoloon zonder socialezekerheidsbijdragen en aftrekbare kosten.
De cijfers van de Morgen gooit iedereen op een hoop. Om de discussie eerlijk te voeren vind ik dat je enkel de voltijdse werknemer in rekening mag nemen.
Plus dit zijn ook oude cijfers waarbij je minstens 15% indexatie moet bij optellen.

De cijfers die ik gebruikte komen van de overheid Bron. Plus indexatie kan ik je met zekerheid zeggen dat tussen 10% en 20% van voltijdse werknemers onder 2.8k bruto verdienen.
Als je deze cijfers zomaar negeert en niet wil wil geloven kunnen we geen discussie voeren.

Er zijn veel sukkelaars in België maar er zijn er nog veel meer die het goed hebben.


Edit: in de link zie je dat de startende arbeider gemiddeld 2440 verdient (voor starters zal de spreiding van gemiddelde-mediaan niet zo veer uit elkaar liggen). Tel daarbij de indexatie en je zit weeral op 2800. Het kan wel zijn dat een startende arbeider nu maar 2500 krijgt en arbeiders die twee jaar geleden zijn begonnen een fameuze boost hebben gehad door indexatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat antwoord lag voor de hand maar de vraag is effectief oprecht hoor - en niet in die optiek bedoeld. Maar is het dan zo normaal dat een startend magazijnier op zijn 18 jaar 2800 € moet verdienen - hoeveel moet je de Ingenieur/master dan geven om starten: 4000-5000 € - of gaan we doodleuk zeggen dat die 4-5 jaar extra gaat studeren voor hetzelfde startloon?

En wat gaan ze doen met de lonen bij de overheden- alle schalen equivalent omhoog of gaan we de verschillen verkleinen tussen de loonschalen - de vakbonden zullen lachen toch?

Als ik als magazijnier start aan 2800€ en dit aftopt op 3500€ einde carrière (dus inclusief de anciënniteit).
Terwijl als ik ga studeren start aan 2800€ + maaltijdcheques, + wagen + nettovergoeding en eindig bij 6500€ bruto en de gekende voordelen dan zie ik mij nog altijd gaan studeren voor datzelfde startloon. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de inhoud van de job mij meer aantrekt dan de job als magazijnier.

Dat probleem bij de overheidslonen is oplosbaar...
 
Terug
Bovenaan