PS wil minimumloon verhogen: van 2.000 naar 2.800 euro

Enfin. Voltijdse fabrieksmedewerkers aan de band oa verdienen ook geen 2800 euro hoor, en dat zijn er meer dan 10%. Zelfs de vuilkar die als "goed betaald" wordt gezien haalt geen 18 euro per uur. Ik vraag me echt af waar ze die zogenaamde studies doen. In Brussel waar er veel kantoren zitten?
Aan de kassa zitten, of tout court in een winkelketen werken haalt dat niet. Een beetje logica en je moet toch beseffen dat al die mensen meer dan 10% van de bevolking zijn?
Zelfs goed betaalde stielmannen halen dat niet altijd in loondienst. Ik geloof er geen hol van dat 90% van de loontrekkenden meer dan 2800 euro per maand verdienen.

Even wachten, de vrt link spreekt over 10% onder de 2300 euro. Daar had ik naar gekeken.
Waar die 10% onder de 2800 euro vandaan komt weet ik niet.
 
Als ik als magazijnier start aan 2800€ en dit aftopt op 3500€ einde carrière (dus inclusief de anciënniteit).
Terwijl als ik ga studeren start aan 2800€ + maaltijdcheques, + wagen + nettovergoeding en eindig bij 6500€ bruto en de gekende voordelen dan zie ik mij nog altijd gaan studeren voor datzelfde startloon. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de inhoud van de job mij meer aantrekt dan de job als magazijnier.

Dat probleem bij de overheidslonen is oplosbaar...
Laat ons eerst eens starten bij mijn initiële vraag: hoeveel lager dan 2800€ - de PS zal de cijfers wel hebben neem ik aan. Voltijds werkenden - bij de overheid zal er dus 5-600€ extra nodig zijn bvb. Wie weet valt het nog mee - als de groep klein is.
 
Goed om minimumloon naar boven te krijgen.

Wat mij stoort is de timing. Lijkt gewoon aas te zijn om stemmen binnen te halen tijdens een verkiezingsjaar.
 
Laat ons eerst eens starten bij mijn initiële vraag: hoeveel lager dan 2800€ - de PS zal de cijfers wel hebben neem ik aan. Voltijds werkenden - bij de overheid zal er dus 5-600€ extra nodig zijn bvb. Wie weet valt het nog mee - als de groep klein is.
Dan moet je die vraag stellen aan de PS voor die cijfers. Ik heb ze niet.

Goed om minimumloon naar boven te krijgen.

Wat mij stoort is de timing. Lijkt gewoon aas te zijn om stemmen binnen te halen tijdens een verkiezingsjaar.
Ik heb daar geen probleem mee om eerlijk te zijn. Zolang die punten haalbare kaarten zijn.
Ik heb meer problemen met statements als alle vreemdelingen buiten, laat de rijken betalen of...

Uiteindelijk wordt op basis van punten in een verkiezingsjaar een regering gevormd.
 
Kan je u al inbeelden dat alle jongeren die aan hun eerste job beginnen, meteen 2800 bruto zouden verdienen? Dat is toch onbetaalbaar voor de meeste werkgevers?

Ik ken genoeg starters die blij zouden zijn met zo’n hoog startersloon.
 
Kan je u al inbeelden dat alle jongeren die aan hun eerste job beginnen, meteen 2800 bruto zouden verdienen? Dat is toch onbetaalbaar voor de meeste werkgevers?

Ik ken genoeg starters die blij zouden zijn met zo’n hoog startersloon.

Als 75% toch naar de staatskas terugvloeit, waarom sponsort de staat dat gedeelte dan niet. Vestzak, broekzak.
 
Het minimumloon verhogen is natuurlijk wel een maatregel om mensen aan het werk te krijgen. Je weet wel WERKEN LOONT.

Zodanig dat ze van hun lui gat gaan. En vinden dat uit hun nest komen de moeite waard is.
Als je 1250€ bruto / netto krijgt als leefloon en dit wordt 2800€. Dan is dat toch al significant.
Er zijn gewoonweg véél te véél mensen die in een quasi eeuwig durende "bijstands cyclus" zitten.
En dan heb ik het niet over de terechte zieken of equivalente problemen, en in de meeste gevallen ook niet over de leefloners.
We moeten dringend af van die eeuwig durende uitkeringen. Eerder dus "niet werken loont niet" in plaats van die andersom slogan!

En het is nu ook niet dat mensen geen waardig loon mogen verdienen. Dat dit dan op kap van de werkgevers is... ik begrijp dat dit niet plezant is, maar in een verhitte markt voor personeel is dat niet strikt gezien een echt probleem. Daarnaast kan het ook zijn dat de werkgever dan 3/5de of 4/5de jobs voorzien aan de verloning van die 2k bruto. Wat mogelijks ook weer interessant kan zijn voor sommige mensen.
Het is niet alleen het stukje "niet plezant", het is het resultaat dat je zou zien van die toch wel relatief substantiële groep die in die lage looncategorieën zitten plots tot 40% duurder te maken.
Horeca, poetsvrouwen, retail (supermarkten, gewone winkels/boetieks), de lagere klasse (maar broodnodige) "helpers" bij de kleine zelfstandigen, in bijvoorbeeld de bouwsector, die gaan allemaal hun product substantieel duurder moeten maken.

Dus den Action (waar net die groep bevolking toch wel veel van hun huishoudartikelen haalt), Lidl, Aldi en consoorten gaan waarschijnlijk niet anders kunnen dan hun prijzen stevig de lucht in te laten schieten.

Tot zelfs ziekenhuizen, waar de meeste al onder financiële druk staan, net daar dat substantiële stuk kost tot 40% gaan duurder maken? Dus de poetsdiensten en zorgkundigen een héél stuk duurder maken?
Want laat zorgkundigen nu plots in een klap bijna hetzelfde loon van startende verpleegkundigen gaan laten verdienen, dan heb je ofwel helemaal niemand meer die verpleegkundige wil studeren, of die hun lonen gaan ook weer omhoog moeten.

Wanneer je de onderlaag plots 40% duurder gaat maken, dan gaat al dat erboven zit ook plots een heel stuk duurder moeten worden, want het communistische systeem waar de ondersten evenveel verdienen als de ervaren/hoger geschoolden/hogere functies, dat werkt ook niet hé.

Die recente astronomische indexeringen hebben een enorme druk gezet op veel werkgevers, tot faling toe, en niet alleen die met veel personeel in de hogere Looncategorieën, eerder die met veel werkvolk met de lagere lonen.
 
Laatst bewerkt:
Kan je u al inbeelden dat alle jongeren die aan hun eerste job beginnen, meteen 2800 bruto zouden verdienen? Dat is toch onbetaalbaar voor de meeste werkgevers?

Ik ken genoeg starters die blij zouden zijn met zo’n hoog startersloon.
Als 75% toch naar de staatskas terugvloeit, waarom sponsort de staat dat gedeelte dan niet. Vestzak, broekzak.

Zal toch wel een negatieve impact hebben op jeugdwerkloosheid bij laagopgeleide jongeren.
Ik denk dat je daardoor mensen/jongeren nog meer gaat duwen naar laagbetaalde "zelfstandige" jobs. (zoals de pakjesleveranciers, bouwsector, deliveroo,...) met alle gevolgen van dien.

Voor dat in in de schoonmaaksector en half het poetspersoneel wordt "zelfstandig" :p.
 
Goed om minimumloon naar boven te krijgen.

Wat mij stoort is de timing. Lijkt gewoon aas te zijn om stemmen binnen te halen tijdens een verkiezingsjaar.

Dit dus.

Het is pure onzin om hier enkele maanden voor de verkiezingen plots mee af te komen. Daardoor ook erg ongeloofwaardig.
Laat me raden, de volgende communicatie gaat over "minder belastingen!!!" ? :unsure:
 
Terug
Bovenaan