Voorstel Open VLD: Autokeuring privatiseren

Dat is ook weer een stropop natuurlijk.
Ja er zijn excessen die misbruik maken van hun APK-keuringstation mantel. Maar daar tegenover staan dan wel weer een veel groter aantal die hun taak wel serieus nemen en een gewoon objectieve en correcte keuring en oplossingen bieden.
Naar mijn mening kan er van objectiviteit moeilijk sprake zijn als er een rechtstreeks economisch belang kan zijn tussen de wagen te keuren en het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden.




Verder lees ik hier en daar vaak het woord “privatiseren”, maar sinds het ontstaan van de keuring voeren privébedrijven die uit.

België is gewoon niet klaar voor een systeem zoals in Nederland, en maar goed ook. Moest je weten hoeveel garages een dossier liggen hebben met overtredingen bij financiën/justitie…

Dan is nog de vraag of die dat allemaal zouden gebolwerkt krijgen. In veel garages is voor de meeste herstelwerkzaamheden een wachttijd om er aan te beginnen, laat staan dat ze er nog keuringen moeten bijnemen. Idem inzake vacatures die niet ingevuld geraken voor techniekers.
Ah, de Belgische autokeuring klucht.

Dat is die instantie die uw auto afkeurt voor iets, waarvoor ge dan naar de garage gaat, ze niets vinden en dan terug naar de keuring gaat en door geraakt zonder problemen.

De instantie die een tractor afkeurt voor ontbrekende voorremmen op een trakter, terwijl die geen voor remmen hebben.

Een klucht is de keuring hier. Ik ken letterlijk niemand die er nog nooit shit mee heeft gehad.

Een kennis van me sleutelt zelf aan zijn auto's en kan er wel wat van.

Op een dag moest die ook naar de autokeuring en werd hij afgekeurd voor de lichten.
Hij is naar huis gereden, even in de zetel gezeten en een koffie gedronken.
Daarna onmiddelijk terug naar de keuring voor een herkeuring zonder iets te doen aan die auto.

Deze keer was alles OK. Toen hij zag dat hij door die test is geraakt heeft onmiddelijk de handrem opgetrokken en de auto op slot gedaan.
Rij geblokkeerd. Het was gedaan met keuren.

Geld met succes teruggekregen na wat tralala en een tussenkomst van directie.
Dat zijn zo van die verhalen waar ik toch mijn bedenkingen heb.

In het geval dat je wagen zou afgekeurd zijn en je garage kan niks vinden, dan zou toch de meest logische stap zijn dat die contact opneemt met dat keuringsstation om inlichtingen? Is er een foute vaststelling dan zetten die dat wel recht, indien wel een gebrek vastgesteld dan verhelpt de garage die toch gewoon?

Net zoals het koffie en handrem verhaaltje. Dat lees je ook her en der wel eens, yeah right:rolleyes:
Ga maar eens in een bedrijf naar keuze de boel blokkeren omdat je het met iets daar niet eens bent: Dan heb je sowieso een claim aan je broek.

Volgens het jaarverslag zijn in Vlaanderen alleen al meer dan 3,3 miljoen keuringen uitgevoerd In 2021. Dat daartussen iets kan zitten dat niet naar wens is verlopen volgens de klant is natuurlijk groot.
 
Naar mijn mening kan er van objectiviteit moeilijk sprake zijn als er een rechtstreeks economisch belang kan zijn tussen de wagen te keuren en het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden.




Verder lees ik hier en daar vaak het woord “privatiseren”, maar sinds het ontstaan van de keuring voeren privébedrijven die uit.

België is gewoon niet klaar voor een systeem zoals in Nederland, en maar goed ook. Moest je weten hoeveel garages een dossier liggen hebben met overtredingen bij financiën/justitie…

Dan is nog de vraag of die dat allemaal zouden gebolwerkt krijgen. In veel garages is voor de meeste herstelwerkzaamheden een wachttijd om er aan te beginnen, laat staan dat ze er nog keuringen moeten bijnemen. Idem inzake vacatures die niet ingevuld geraken voor techniekers.

En dat economisch belang dat is er nu dan niet ofzo?
Een garage heeft geen economisch belang?
Het tekort van geschoold personeel ga je niet oplossen door het bij keuringscentra te laten hoor. Dat is maar een raar argument.
 
En dat economisch belang dat is er nu dan niet ofzo?
Een garage heeft geen economisch belang?
Het tekort van geschoold personeel ga je niet oplossen door het bij keuringscentra te laten hoor. Dat is maar een raar argument.
Tekort aan personeel, is minder prangend als je het centraliseren, schaalvoordelen weet je, dan decentraliseert.. elke garage een keuringsmogelijkheid.
 
Had voor mijn part ook bij 1 dienst mogen gecentraliseerd worden die verantwoordelijk was voor volledig België. Ipv dit op te delen naar verschillende entiteiten die tegen mekaar opboksen.

Ik zie daar echt geen meerwaarde in voor de maatschappij. Maar bon, ik wil het daar nog voor aanvaarden omdat het daar al zo werkt. En het extra geld zou kosten om dat teniet te doen.
Ik heb al keurders voor de elektriciteit geweten die nog na de uren of in het weekend kwamen omdat er ergens dringend een attest nodig was voor een opstart. Besteedt dit uit aan de overheid en je kan drie maand op voorhand een afspraak maken om je installatie te keuren en dan nog liefst tussen 9u en 16u van maandag tot vrijdag.
 
Hoezo? Die gaan toch net zo goed moeten nagekeken worden? Garagisten gaan wel een pak meer van elektronica moeten kennen.
Wij hebben al wat elektrische wagens rondrijden. Daar is echt weinig tot geen onderhoud aan. Buiten de banden en de remmen is daar niet veel aan te doen hoor...
 
Ik heb al keurders voor de elektriciteit geweten die nog na de uren of in het weekend kwamen omdat er ergens dringend een attest nodig was voor een opstart. Besteedt dit uit aan de overheid en je kan drie maand op voorhand een afspraak maken om je installatie te keuren en dan nog liefst tussen 9u en 16u van maandag tot vrijdag.
Kijk hé, indien het echt dringend is dan zal de overheidsmedewerker evengoed op zaterdag en zondag werken. Kijk naar vb politie. Al zou je die meerkosten dan bij de gebruiker kunnen leggen. Terwijl de basisversie en de x jaarlijkse hernieuwing gewoon gratis, dus in de belastingskost vervat zit, is.

Is het niet dringend, maar voor u gewoon praktischer of omdat je nalatig was om het op tijd aan te vragen dan heb ik er geen compassie mee... en dan wacht je maar.

Wij hebben al wat elektrische wagens rondrijden. Daar is echt weinig tot geen onderhoud aan. Buiten de banden en de remmen is daar niet veel aan te doen hoor...
Geef het tijd tot men overgaat naar saas oplossingen. Of de elektronica of de batterijen beginnen te mankeren.

Maar zal eerder iets zijn voor de 2dehandsers, minder vor de leasebakken.
 
Wij hebben al wat elektrische wagens rondrijden. Daar is echt weinig tot geen onderhoud aan. Buiten de banden en de remmen is daar niet veel aan te doen hoor...
Soms vergeet je dat je op BG zit waar iedereen met een EV rondrijdt. De samenleving zou toch makkelijk zijn.
 
Soms vergeet je dat je op BG zit waar iedereen met een EV rondrijdt. De samenleving zou toch makkelijk zijn.
Ja want een elektrisch bestelwagentje van 5j oud zonder een enkele optie is hetzelfde als een SUV van 100k...
Die rijden maximaal 100km en zijn bedoeld als werfwagens. Blijven dus meestal gewoon rondrijden op de werf. Daarvoor zijn die veel beter als de diesels die ervoor beschikbaar waren.

Soms vergeet je dat op BG er vooral gelezen wordt wat men wil en niet wat er staat.
 
Ja want een elektrisch bestelwagentje van 5j oud zonder een enkele optie is hetzelfde als een SUV van 100k...
Die rijden maximaal 100km en zijn bedoeld als werfwagens. Blijven dus meestal gewoon rondrijden op de werf. Daarvoor zijn die veel beter als de diesels die ervoor beschikbaar waren.

Soms vergeet je dat op BG er vooral gelezen wordt wat men wil en niet wat er staat.
Soms vergeet je dat je op BG zit waar iedereen met een EV rondrijdt, zelfs op de werf. De samenleving zou toch makkelijk zijn.

Ik heb het aangepast.
 
En waarom heb je het aangepast? Waarom zo een dwaze comments plaatsen?

Er is gewoon minder onderhoud nodig aan ev wagens...
Omdat het een absurde stelling is om ervan uit te gaan dat iedereen met EV gaat rondrijden ongeacht wat de politiek op LT wil. Vooral dan: we hebben geen garagisten nodig die ons uitmelken want iedereen heeft een EV. Mooi op papier, minder fraai in de realiteit.

Bij mijn vorige werkgevers was er altijd 1 persoon die rondreed met een EV. En dat was de zaakvoerder. De rest kreeg een diesel.

Mijn reactie was niet op het onderhoud van een EV zelf. Daar spreek ik me niet over uit.
 
Laatst bewerkt:
Verder lees ik hier en daar vaak het woord “privatiseren”, maar sinds het ontstaan van de keuring voeren privébedrijven die uit.
Even in het lang uitgeschreven dan.

Mijn eerste auto, nieuwe Renault Clio, moest naar zijn eerste keuring (na 4 jaar is dat zeker?) want het is al een hele tijd geleden.

Ik ga eerst naar de garage voor een pre-keuring check van 25 euro. Op de keuring zelf afgekeurd wegens "speling op de linker voor ophanging". Terug naar de garage: meneer we zien met de beste wil van de wereld geen enkele speling. We kunnen preventief vervangen, maar dat kost een hoop geld en er is gewoon geen probleem met wat er nu op zit.

Gebeld naar de keuring: ja meneer, het is afgekeurd, het enige wat ge kunt die is komen voor een herkeuring....

Terug naar de keuring, uiteraard goed gekeurd.

Omdat ik eerst afgekeurd was moet ge het jaar er op terug gaan terwijl anders mag een auto van 4 jaar een jaar keuring over slaan. Jaar erop: afgekeurd voor rechter ophanging deze keer..... dus kan hier nu een copy/paste gaan doen, maar er was dus weer niks mee aan de hand.

Dit was op de autokeuring in As. Jaar erop naar Heers gegaan en geen enkel probleem. Geldkloppreij noem ik dit, ik heb er geen ander woord voor. Twee jaar na elkaar een herkeuring moeten betalen + een jaar extra dat ik normaal 1 jaar had mogen overslaan.

Dat verhaal van die traktor was van een vriend van me. Als de keuring niet weet dat daar geen remmen op staan, zijn ze gewoon onbekwaam. En zo heb ik nog wel een aantal gekke verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Zowel de keuringcentra als de rijeexamencentra hebben zonder twijfel achter de schermen een flexibel percentage dat ze gegarandeerd buizen of afkeuren om zo hun inkomstenstroom zeker niet te laten dalen. Een herkeuring zou voor kleine zaken gewoon gratis moeten zijn.
Als je zonder enige aanpassing kunt door een herkeuring geraken, is dat al bewijs genoeg.
 
Zowel de keuringcentra als de rijeexamencentra hebben zonder twijfel achter de schermen een flexibel percentage dat ze gegarandeerd buizen of afkeuren om zo hun inkomstenstroom zeker niet te laten dalen. Een herkeuring zou voor kleine zaken gewoon gratis moeten zijn.
Als je zonder enige aanpassing kunt door een herkeuring geraken, is dat al bewijs genoeg.
Dat is gewoon zever.
ik begrijp zelfs niet hoe je als verstandige persoon zoiets kunt denken.
Meer nog, een herkeuring kost veel minder dan een schouwing, maar kost niet veel minder tijd, puur kosten/baten zijn die herkeuringen niet interessant genoeg.

Even in het lang uitgeschreven dan.

Mijn eerste auto, nieuwe Renault Clio, moest naar zijn eerste keuring (na 4 jaar is dat zeker?) want het is al een hele tijd geleden.

Ik ga eerst naar de garage voor een pre-keuring check van 25 euro. Op de keuring zelf afgekeurd wegens "speling op de linker voor ophanging". Terug naar de garage: meneer we zien met de beste wil van de wereld geen enkele speling. We kunnen preventief vervangen, maar dat kost een hoop geld en er is gewoon geen probleem met wat er nu op zit.

Gebeld naar de keuring: ja meneer, het is afgekeurd, het enige wat ge kunt die is komen voor een herkeuring....

Terug naar de keuring, uiteraard goed gekeurd.

Omdat ik eerst afgekeurd was moet ge het jaar er op terug gaan terwijl anders mag een auto van 4 jaar een jaar keuring over slaan. Jaar erop: afgekeurd voor rechter ophanging deze keer..... dus kan hier nu een copy/paste gaan doen, maar er was dus weer niks mee aan de hand.

Dit was op de autokeuring in As. Jaar erop naar Heers gegaan en geen enkel probleem. Geldkloppreij noem ik dit, ik heb er geen ander woord voor. Twee jaar na elkaar een herkeuring moeten betalen + een jaar extra dat ik normaal 1 jaar had mogen overslaan.

Dat verhaal van die traktor was van een vriend van me. Als de keuring niet weet dat daar geen remmen op staan, zijn ze gewoon onbekwaam. En zo heb ik nog wel een aantal gekke verhalen.
Ik heb 10 jaar bij Renault gewerkt, en een veel voorkomend probleem bij de Clio, was de bovenste rubber/lager van de Mcpherson ophanging, en dikwijls geven de controleurs de verkeerde opmerking, namelijk ophanging: Speling, terwijl er een specifieke code is voor deze rubbers.
Maar, normaal gezien, als je zoiets tegenkomt, en je geen gebrek vaststelt, keer je met de wagen terug, je gaat bij de stationschef, en leg je probleem vriendelijk uit, die zal je wagen terug op de brug zetten, en zal de controleur die de code ingevoerd heeft om uitleg vragen, indien er effectief niets is, dan past men het schouwingsbewijs aan, maar meestal is er wel degelijk een probleem en dan weet je ten minste wat je moet vervangen.


Moest ik op de schouwing werken, en ik krijg een zo'n Clio binnen met versleten Mcpherson rubbers, ik hecht daar niet veel belang aan, op zich is dat niet gevaarlijk, maar mijn collega aan de brug naast mij, zal bij hetzelfde type wagen en dezelfde slijtage de wagen volledig afkeuren.
Zaken zoals ophangingsgewrichten, silentblocks en ophangingsrubbers beoordeeld de keurder op eigen ervaring, en net zoals bij zo goed als elk ander beroep, zal de ene persoon wat strenger zijn op de ophanging, en bijvoorbeeld een andere persoon zal wat strenger zijn bij olieverlies, of dat dit nu in een keuringstation of in een garage gebeurt, uiteindelijk zijn het mensen die beoordelen of iets door de beugel kan of niet, en mensen kunnen fouten maken of hebben een eigen mening.

Voor de rest heb ik hier nog geen enkel argument gezien waarom het effectief beter zou zijn dat de garages zelf de schouwing zouden doen.
 
Ik heb 10 jaar bij Renault gewerkt, en een veel voorkomend probleem bij de Clio, was de bovenste rubber/lager van de Mcpherson ophanging, en dikwijls geven de controleurs de verkeerde opmerking, namelijk ophanging: Speling, terwijl er een specifieke code is voor deze rubbers.

Eigenlijk zegt ge hier dat ik 2 jaar echter elkaar controleurs heb gehad die hun job niet kennen, want ze gebruiken een verkeerde code.

Maar, normaal gezien, als je zoiets tegenkomt, en je geen gebrek vaststelt, keer je met de wagen terug, je gaat bij de stationschef, en leg je probleem vriendelijk uit, die zal je wagen terug op de brug zetten, en zal de controleur die de code ingevoerd heeft om uitleg vragen, indien er effectief niets is, dan past men het schouwingsbewijs aan, maar meestal is er wel degelijk een probleem en dan weet je ten minste wat je moet vervangen.
Ik heb gebeld hiervoor, antwoord: herkeuren inclusief kosten.

Verder heb ik er niet veel boodschap aan. Het heeft me enorm veel tijd gekost, 2 keer gaan keuren, inclusief wachttijden, garage, etc. Allemaal kosten. Misschien moeten ze een mogelijkheid aanbieden in dergelijke gevallen mijn uurtatief te vragen voor mijn verloren tijd, dan zou ik nog winst kunnen maken met hun geklungel.

Moest ik op de schouwing werken, en ik krijg een zo'n Clio binnen met versleten Mcpherson rubbers, ik hecht daar niet veel belang aan, op zich is dat niet gevaarlijk, maar mijn collega aan de brug naast mij, zal bij hetzelfde type wagen en dezelfde slijtage de wagen volledig afkeuren.
Zaken zoals ophangingsgewrichten, silentblocks en ophangingsrubbers beoordeeld de keurder op eigen ervaring, en net zoals bij zo goed als elk ander beroep, zal de ene persoon wat strenger zijn op de ophanging, en bijvoorbeeld een andere persoon zal wat strenger zijn bij olieverlies, of dat dit nu in een keuringstation of in een garage gebeurt, uiteindelijk zijn het mensen die beoordelen of iets door de beugel kan of niet, en mensen kunnen fouten maken of hebben een eigen mening.
En dat is net het probleem. Mensen behoren niet volgens hun subjectief beoordelingsvermogen een auto af te keuren of niet. Er moeten daar gewoon simpele regels voor gevolgd worden die voor iedereen 100% gelijk zijn. Want je zegt hier weeral dat je geluk moet hebben wie de wagen keurt.
 
Eigenlijk zegt ge hier dat ik 2 jaar echter elkaar controleurs heb gehad die hun job niet kennen, want ze gebruiken een verkeerde code.


Ik heb gebeld hiervoor, antwoord: herkeuren inclusief kosten.

Verder heb ik er niet veel boodschap aan. Het heeft me enorm veel tijd gekost, 2 keer gaan keuren, inclusief wachttijden, garage, etc. Allemaal kosten. Misschien moeten ze een mogelijkheid aanbieden in dergelijke gevallen mijn uurtatief te vragen voor mijn verloren tijd, dan zou ik nog winst kunnen maken met hun geklungel.


En dat is net het probleem. Mensen behoren niet volgens hun subjectief beoordelingsvermogen een auto af te keuren of niet. Er moeten daar gewoon simpele regels voor gevolgd worden die voor iedereen 100% gelijk zijn. Want je zegt hier weeral dat je geluk moet hebben wie de wagen keurt.
Je zou verschieten moest je weten hoeveel er door de vingers gezien wordt op de schouwing.
Het beste voorbeeld waarom dat niet wenselijk is, is de afstelling van de lichten, een controleur kan oordelen dat het lichtbeeld goed genoeg is, net zoals ik het zou doen als ik de lichten afstel, maar het apparaat zelf zegt wanneer het goed of slecht is. waardoor veel mensen voor zo goed als niets afgekeurd worden.
Dat zijn geen nullekes en eenekes he, vanaf wanneer geeft een rubber te veel mee? Hoeveel speling bij hoeveel kracht is normaal? daar zijn gewoon een heel hoop zaken die je(nog) niet aan een machine kunt overlaten, en gelukkig maar.

Voor de rest zal het misschien afhangen van station tot station, het is altijd beter om ter plaatse te gaan, en vooral om vriendelijk te blijven, je zou versteld staan hoeveel dat laatste helpt. ;)

Maar wat is nu het voordeel om de keuring te laten uitvoeren door uwen garagist? Is er dat eigenlijk wel?
 
Niet speciaal tegen u, het is hier vlug afgezakt naar een ordinaire tirade over de autokeuring.
Als men het Nederlands systeem verkiest, dan werk je met garagehouders, als je wilt privatiseren, hoef je niets meer te doen, die keuringscentra zijn dat al meer dan 25 jaar.
 
En dat economisch belang dat is er nu dan niet ofzo?
Een garage heeft geen economisch belang?
Het tekort van geschoold personeel ga je niet oplossen door het bij keuringscentra te laten hoor. Dat is maar een raar argument.
Met economisch belang bedoel ik het rechtstreekse financiële belang dat die apk garage heeft met het herstel met die wagen.

In België kan je perfect, zonder inmenging van de garage, je wagen laten keuren. Bij eventuele defecten laat je die dan herstellen door je garage. Er is geen financieel voordeel voor een keuringsstation om een wagen af te keuren.

Dat is bij apk wel even anders. De garage daar krijgt dan wel steekproeven van de rdw, maar die gaan dan wel enkel over de staat van de wagen volgens het keuringsbewijs en of de keurmeester iets over het hoofd gezien heeft. Het gaat niet over het feit of de onderdelen die vervangen zijn, echt wel voor het slagen van de apk moesten vervangen worden. Ze zijn rechter en partij tegelijk.

In vakbladen die vooral naar de apk keurmeesters gericht is, is daar al mening artikel over verschenen.

Het is eigenlijk heel simpel: de grote meerderheid vervangt te veel of te vlug onder het mom van ”onderhoud of preventie”.
De enige reden daarvoor is puur uit winstbejag. Laat je niks anders wijsmaken. De officiële dealer zit met bepaalde omzetten die desgewenst gehaald worden op wisselstukken of verplichte afnames en de onafhankelijke garagehouder verkrijgt mooie marges op de onderdelen bij zijn grossier. (Die gaan soms van 5 tot over de 50%)


Wat betreft het personeel:

Zo goed als elke gestructureerde officiële verdeler van een merk is steeds op zoek naar personeel.

14 dagen wachten vooraleer je je wagen kan binnenbrengen is eerder de regel.

Als die daar dan ook nog x aantal keuringen zouden moeten bijpakken, loopt die wachttijd alleen maar op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan