hellmut
Active member
Naar mijn mening kan er van objectiviteit moeilijk sprake zijn als er een rechtstreeks economisch belang kan zijn tussen de wagen te keuren en het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden.Dat is ook weer een stropop natuurlijk.
Ja er zijn excessen die misbruik maken van hun APK-keuringstation mantel. Maar daar tegenover staan dan wel weer een veel groter aantal die hun taak wel serieus nemen en een gewoon objectieve en correcte keuring en oplossingen bieden.
Verder lees ik hier en daar vaak het woord “privatiseren”, maar sinds het ontstaan van de keuring voeren privébedrijven die uit.
België is gewoon niet klaar voor een systeem zoals in Nederland, en maar goed ook. Moest je weten hoeveel garages een dossier liggen hebben met overtredingen bij financiën/justitie…
Dan is nog de vraag of die dat allemaal zouden gebolwerkt krijgen. In veel garages is voor de meeste herstelwerkzaamheden een wachttijd om er aan te beginnen, laat staan dat ze er nog keuringen moeten bijnemen. Idem inzake vacatures die niet ingevuld geraken voor techniekers.
Ah, de Belgische autokeuring klucht.
Dat is die instantie die uw auto afkeurt voor iets, waarvoor ge dan naar de garage gaat, ze niets vinden en dan terug naar de keuring gaat en door geraakt zonder problemen.
De instantie die een tractor afkeurt voor ontbrekende voorremmen op een trakter, terwijl die geen voor remmen hebben.
Een klucht is de keuring hier. Ik ken letterlijk niemand die er nog nooit shit mee heeft gehad.
Dat zijn zo van die verhalen waar ik toch mijn bedenkingen heb.Een kennis van me sleutelt zelf aan zijn auto's en kan er wel wat van.
Op een dag moest die ook naar de autokeuring en werd hij afgekeurd voor de lichten.
Hij is naar huis gereden, even in de zetel gezeten en een koffie gedronken.
Daarna onmiddelijk terug naar de keuring voor een herkeuring zonder iets te doen aan die auto.
Deze keer was alles OK. Toen hij zag dat hij door die test is geraakt heeft onmiddelijk de handrem opgetrokken en de auto op slot gedaan.
Rij geblokkeerd. Het was gedaan met keuren.
Geld met succes teruggekregen na wat tralala en een tussenkomst van directie.
In het geval dat je wagen zou afgekeurd zijn en je garage kan niks vinden, dan zou toch de meest logische stap zijn dat die contact opneemt met dat keuringsstation om inlichtingen? Is er een foute vaststelling dan zetten die dat wel recht, indien wel een gebrek vastgesteld dan verhelpt de garage die toch gewoon?
Net zoals het koffie en handrem verhaaltje. Dat lees je ook her en der wel eens, yeah right
Ga maar eens in een bedrijf naar keuze de boel blokkeren omdat je het met iets daar niet eens bent: Dan heb je sowieso een claim aan je broek.
Volgens het jaarverslag zijn in Vlaanderen alleen al meer dan 3,3 miljoen keuringen uitgevoerd In 2021. Dat daartussen iets kan zitten dat niet naar wens is verlopen volgens de klant is natuurlijk groot.