Voorjaarsklassiekers 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van Baarle is zeker iets voor te zeggen.

Maar UAE en Tirreno en Strade en DE smaakmaker van de RvV... 2de of 4de maakt imo ook weinig uit. Pogacar had die RvV met een beetje meer geluk kunnen winnen. Van Baarle niet.
Lol hoe kan je zelfs Pogacar als man van het voorjaar noemen :p
Wint strade, wat een gewone WT-wedstrijd is uiteindelijk. Kleurt de RVV maar laat zich dan ringeloren gelijk een kleine jongen. Al de rest maar matige prestaties en geen top10.

Kijken we dan naar MVDP dan pakt hij en de 3de plek in MSR in zijn eerste koers van het jaar, wint DVV wat een klassieker is en wint daarna RVV na een hele zware koers.
4de in de amstel en 9de in Roubaix op een mindere dag.

Van Baarle wint wel roubaix en wordt enkel maar 2de omdat VDP en Pogacar stonden te surplacen. Dat is geen gigantische prestatie.
En de rest van zijn voorjaar niet zo geweldig gepresteerd. Goed maar niet geweldig.

Man van het voorjaar is voor mij VDP omdat hij goed presteerde in alle klassiekers die hij deed en een monument pakt. Met nipt daarna Van Aert.
Als het over constant presteren in de maanden februari tot april gaat dan wint voor mij zonder twijfel Van Aert. Overal mee maar kon toch maar 2 keer op het hoogste schavotje en nooit in een monument.
 
Lol hoe kan je zelfs Pogacar als man van het voorjaar noemen :p
Wint strade, wat een gewone WT-wedstrijd is uiteindelijk. Kleurt de RVV maar laat zich dan ringeloren gelijk een kleine jongen. Al de rest maar matige prestaties en geen top10.

Kijken we dan naar MVDP dan pakt hij en de 3de plek in MSR in zijn eerste koers van het jaar, wint DVV wat een klassieker is en wint daarna RVV na een hele zware koers.
4de in de amstel en 9de in Roubaix op een mindere dag.

Van Baarle wint wel roubaix en wordt enkel maar 2de omdat VDP en Pogacar stonden te surplacen. Dat is geen gigantische prestatie.
En de rest van zijn voorjaar niet zo geweldig gepresteerd. Goed maar niet geweldig.

Man van het voorjaar is voor mij VDP omdat hij goed presteerde in alle klassiekers die hij deed en een monument pakt. Met nipt daarna Van Aert.
Als het over constant presteren in de maanden februari tot april gaat dan wint voor mij zonder twijfel Van Aert. Overal mee maar kon toch maar 2 keer op het hoogste schavotje en nooit in een monument.
Iedereen had wel gedacht dat je VDP op 1 zou zetten maar los daarvan. De strade maar gewoon een WT koers noemen en DDV een klassieker? Er is werkelijk niemand die liever DDV wint dan de strade.
 
Om het van een ander te horen :).
Elk jaar hou ik lijstjes bij en WT-resultaatsgewijs komt het neer op het volgende:

Vier monumenten: VDP (600) - VA (535) - Van Baarle (525) - Mohoric - Küng - Evenepoel - Pogacar - Teuns - Pedersen, M - Hermans, Q.
VDP is de enige die in 3 monumenten een uitslag (top-15) reed.
Zonder Covid-19 was VA bijna sowieso de primus.
GVA prijkt onderaan.

Andere eendagswedstrijden op WT-niveau: VA (530) - Benoot (485) - Laporte (400) - Valverde (400) - Küng - VDP - Girmay - Merlier - Asgreen - Pogacar.
Top-drie Jumbo-Visma lol.

Totaal eendagswedstrijden voorjaar: VA (1065) - VDP (970) - Küng (730) - Mohoric - Pogacar - Van Baarle - Teuns - Benoot - Valverde - Laporte.

Kleine WT-rondes: Pogacar (695) - Martinez, Dani (535) - Roglic (495) - Almeida - Bilbao - Yates, A - Vlasov - Vingegaard - Izagirre, Ion - Higuita.
Eerste Belg is Evenepoel op plek 14.

Totaal voorjaar: Pogacar (1315) - VA (1215) - VDP (970) - Martinez, Dani - Küng - Mohoric - Van Baarle - Teuns - Vlasov - Laporte.
Opvallend: Pozzovivo doet beter dan Sagan. Laatstgenoemde zit in het rijtje met Ghys - Manzin - Kirsch en Sheffield (Brabantse Pijl is geen WT-koers).

Er is werkelijk niemand die liever DDV wint dan de strade.
Victor?
 
Van Baarle man van de heilige week der Vlaanders (die nu in 2 weken was), maar voor de rest heeft die eigenlijk niets gepresteerd.
Om het van een ander te horen :).
Elk jaar hou ik lijstjes bij en WT-resultaatsgewijs komt het neer op het volgende:

Vier monumenten: VDP (600) - VA (535) - Van Baarle (525) - Mohoric - Küng - Evenepoel - Pogacar - Teuns - Pedersen, M - Hermans, Q.
VDP is de enige die in 3 monumenten een uitslag (top-15) reed.
Zonder Covid-19 was VA bijna sowieso de primus.
GVA prijkt onderaan.

Andere eendagswedstrijden op WT-niveau: VA (530) - Benoot (485) - Laporte (400) - Valverde (400) - Küng - VDP - Girmay - Merlier - Asgreen - Pogacar.
Top-drie Jumbo-Visma lol.

Totaal eendagswedstrijden voorjaar: VA (1065) - VDP (970) - Küng (730) - Mohoric - Pogacar - Van Baarle - Teuns - Benoot - Valverde - Laporte.

Kleine WT-rondes: Pogacar (695) - Martinez, Dani (535) - Roglic (495) - Almeida - Bilbao - Yates, A - Vlasov - Vingegaard - Izagirre, Ion - Higuita.
Eerste Belg is Evenepoel op plek 14.

Totaal voorjaar: Pogacar (1315) - VA (1215) - VDP (970) - Martinez, Dani - Küng - Mohoric - Van Baarle - Teuns - Vlasov - Laporte.
Opvallend: Pozzovivo doet beter dan Sagan. Laatstgenoemde zit in het rijtje met Ghys - Manzin - Kirsch en Sheffield (Brabantse Pijl is geen WT-koers).


Victor?
Van Aert heeft toch ook in 3 monumenten top 15 (8 MSR - 2 PR en 3LBL), zelfs enkel buiten de top 10 geweest in GW.
 
Iedereen had wel gedacht dat je VDP op 1 zou zetten maar los daarvan. De strade maar gewoon een WT koers noemen en DDV een klassieker? Er is werkelijk niemand die liever DDV wint dan de strade.
Ja maar dat is ook gewoon maar een WT-koers eh. Bestaat nog niet zo lang dus ja…
Het is een bangelijks WT-koers begrijp me niet verkeerd. En qua prestige en moeilijkheid boven enkele klassiekers te zetten.
Maar een DDV is nu eenmaal wel een wielerklassieker.

Ik wil discuteren of 2 klassiekers en 2x podium in een monument beter is dan 1x podium, 1 klassieker en 1 monument. Zeker omdat DDV een mindere klassieker is.
Maar Pogacar is geen man van het voorjaar.
 
Als WVA het voorjaar van Van Baarle had gereden en vice versa lazen we allicht in de geschreven pers dat Van Baarle sterk had gereden, maar WVA toch met stip op 1 staat omwille van het beste gemiddelde in de TOPMONUMENTEN van het voorjaar!

Dus goh ja, voor wat het waard is: Van Baarle wat mij betreft!
 
Dwars door Vlaanderen is toch geen klassieker. Hoogstens een semi-klassieker. Strade Bianchi staat op niveau net onder de monumenten bij Amstel, Gent-Wevelgem,… DDV staat daar toch nog enkele treden onder.
 
En sowieso, man van het voorjaar lijkt me toch wel vooral een typisch Vlaamse prijs om uit te rijken :p

Sporza: "Hold my beer!!"

De eendagskoersen van de Omloop Het Nieuwsblad tot Luik-Bastenaken-Luik bepalen het rapport van deze ploegen. Rittenkoersen als Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico en de Ronde van het Baskenland wegen niet door in de eindafrekening.
Bij de Franse loterij kijken ze eindelijk verder dan hun eigen navel. Er is meer dan Thibaut Pinot, David Gaudu, Arnaud Démare en de Tour de France.
Om het zoals de Franse navelstaarders te zeggen: "Il faut le faire."

Enig smetje: de collectieve sterkte werd geenszins vertaald in overwinningen. 2 streepjes is te weinig.
Hoezo? Welke eendagskoersen heeft FDJ gewonnen? Of tellen andere koersen toch mee? Maar dus inderdaad, twee overwinningen. behaald door Pinot & Gaudu, vorig jaar al hun beste renner en Küng is sowieso al een tijdje kopman.


Tim Merlier jaagde lang op een eerste zege, maar won Nokere Koerse en eigende zich met Brugge-De Panne ook het WK voor sprinters toe.
Ten eerste is het de Minerva Classic Brugge-De Panne en ten tweede moet je ontslag nemen als je dit het WK voor sprinters durft noemen.
Bij de Franse loterij kijken ze eindelijk verder dan hun eigen navel.
Dan ben ik maar gestopt met lezen, het werd een beetje cringe.
 
Sporza: "Hold my beer!!"



Om het zoals de Franse navelstaarders te zeggen: "Il faut le faire."


Hoezo? Welke eendagskoersen heeft FDJ gewonnen? Of tellen andere koersen toch mee? Maar dus inderdaad, twee overwinningen. behaald door Pinot & Gaudu, vorig jaar al hun beste renner en Küng is sowieso al een tijdje kopman.



Ten eerste is het de Minerva Classic Brugge-De Panne en ten tweede moet je ontslag nemen als je dit het WK voor sprinters durft noemen.

Dan ben ik maar gestopt met lezen, het werd een beetje cringe.

haha jah ik las het ook

Ik krijg er ook meer en meer het schijt van hoe chauvinistisch onze pers is. Het ergste is dat ze het zelf niet door hebben en maar klagen over de Fransen zoals je ook weer een mooi voorbeeld aanhaalde.

Omloop en DVV laten mee tellen maar PN, Tirreno en Baskenland niet tjah dat gaat er bij mij echt niet in.

Vroeger zou ik het nog verstaan dat waren 2 totaal verschillende werelden, maar iedereen de pers voorop juicht hoe renners daar minder en minder naar kijken en overal meedoen maar dan gaan zij toch nog dat onderscheid maken, het onderscheid dat ze net zoveel mogelijk weg willen als het op renners hun programma aankomt.

En dan Brugge de Pannen als WK voor sprinters OMG. Schoten kan ik nog eventueel aanvaarden als WK voor sprinters alhoewel dat gewoon de Tour is op de Champs.
 
Ik wil discuteren of 2 klassiekers en 2x podium in een monument beter is dan 1x podium, 1 klassieker en 1 monument. Zeker omdat DDV een mindere klassieker is.
Maar Pogacar is geen man van het voorjaar.
Omloop - Strade winnen en podium in RVV + P-R tegenover RVV + Strade winnen en podium in Omloop.
Hmmm...
Wie stelt nu een gewone klassieker boven een monument? Zelfs als het de Strade is?
Zelf een neoprof zou een jaar van zijn carrière opofferen door een val of ziekte om een monument te winnen.
 
Hier het bewijs dat MVDP de man is van het voorjaar:

Ez9Jd6Q.png


En zijn podiumplaats in MSR staat er dan nog niet bij, want Van Baarle was daar niet aanwezig.
Ook nog een ritje meegenomen in Coppi e Bartali.
 
Omloop - Strade winnen en podium in RVV + P-R tegenover RVV + Strade winnen en podium in Omloop.
Hmmm...
Wie stelt nu een gewone klassieker boven een monument? Zelfs als het de Strade is?
Zelf een neoprof zou een jaar van zijn carrière opofferen door een val of ziekte om een monument te winnen.

Dat doe ik alvast niet. Daarom dat ik ook zeg dat ik persoonlijk VDP iets hoger zet als man van het voorjaar.
Wint een monument, wint een klassieker en rijdt podium in een monument. Wordt daarnaast nog 4de in de Amstel en zelfs nog 9de op een zwakkere dag in Roubaix.
Omloop en E3 is mooi maar zijn geen monumenten. Rijdt dan wel 2x podium in een monument maar dat is niet winnen.

DDV geen klassieker… lol bestaat al even lang als de omloop…
 
maar was indertijd niet meer dan een tussendoortje of waarom denk je dat renners als Veuchelen, Van Impe, Gatto, Debusschere, Ludovic Cappele,.. dit mochten winnen. DDV is en blijft een trapje(s) lager dan RVV of Gent-Wevelgem of E3 of...
 
maar was indertijd niet meer dan een tussendoortje of waarom denk je dat renners als Veuchelen, Van Impe, Gatto, Debusschere, Ludovic Cappele,.. dit mochten winnen. DDV is en blijft een trapje(s) lager dan RVV of Gent-Wevelgem of E3 of...
Die discussie hebben wij even terug ook nog gehad omdat @MrKend54l toen ook DVV gelijk of zelfs voor omloop en E3 wou zetten. DVV is pas sinds een paar jaar een koers die wat meer aanzien heeft. Daarvoor, net zoals je aangeeft, stelde die weinig voor. Klassieker misschien omdat het een oude koers is maar zeker niet meer dan dat.
Ja maar dat is ook gewoon maar een WT-koers eh. Bestaat nog niet zo lang dus ja…
Het is een bangelijks WT-koers begrijp me niet verkeerd. En qua prestige en moeilijkheid boven enkele klassiekers te zetten.
Maar een DDV is nu eenmaal wel een wielerklassieker.

Ik wil discuteren of 2 klassiekers en 2x podium in een monument beter is dan 1x podium, 1 klassieker en 1 monument. Zeker omdat DDV een mindere klassieker is.
Maar Pogacar is geen man van het voorjaar.
Het feit dat je voor verschillende mannen een zaak kunt maken voor man van het voorjaar, wilt dat niet zeggen dat er niet echt iemand is die dat echt was? Nogmaals, er is gewoon niemand die liever DDV wint dan de Strade en niemand die DVV daarboven zet omdat het een "wielerklassieker" is.
 
Het feit dat je voor verschillende mannen een zaak kunt maken voor man van het voorjaar, wilt dat niet zeggen dat er niet echt iemand is die dat echt was? Nogmaals, er is gewoon niemand die liever DDV wint dan de Strade en niemand die DVV daarboven zet omdat het een "wielerklassieker" is.
Ja maar de man die strade won die won geen enkel monument en geen enkele klassieker. En je kan toch moeilijk man van het voorjaar worden als uw enige overwinning Strade was. Geen enkel monument of klassieker podium gereden. Nee dan kan je moeilijk man van het voorjaar zijn. Dus die wedstrijd valt sowieso al buiten de vergelijking. Ook al is het qua wedstrijd an sich wel een lastigere koers dan sommige klassiekers.

Maar laat ons ook een kat een kat noemen. Je moet eens kijken wie er allemaal in de top 25 van DDV stond dit jaar. Ja de wedstrijd mag dan wel niet zo magnifiek zijn, het was wel een wedstrijd waar de opkomst alvast niet min was.

Trouwens een beetje raar dat je wielerklassieker tussen aanhalingstekens zet. Wil je de status van een klassieker in twijfel trekken misschien? Op de WT-kalender sta je niet zomaar en de puntenverdeling is duidelijk. Zo is de Brabantse pijl ook een klassieker en toch is deze geen WT. Dat je deze een klassieker van een trede lager noemt dat snap ik.
 
Ja maar de man die strade won die won geen enkel monument en geen enkele klassieker. En je kan toch moeilijk man van het voorjaar worden als uw enige overwinning Strade was. Geen enkel monument of klassieker podium gereden. Nee dan kan je moeilijk man van het voorjaar zijn. Dus die wedstrijd valt sowieso al buiten de vergelijking. Ook al is het qua wedstrijd an sich wel een lastigere koers dan sommige klassiekers.

Maar laat ons ook een kat een kat noemen. Je moet eens kijken wie er allemaal in de top 25 van DDV stond dit jaar. Ja de wedstrijd mag dan wel niet zo magnifiek zijn, het was wel een wedstrijd waar de opkomst alvast niet min was.

Trouwens een beetje raar dat je wielerklassieker tussen aanhalingstekens zet. Wil je de status van een klassieker in twijfel trekken misschien? Op de WT-kalender sta je niet zomaar en de puntenverdeling is duidelijk. Zo is de Brabantse pijl ook een klassieker en toch is deze geen WT. Dat je deze een klassieker van een trede lager noemt dat snap ik.
Ik zeg toch helemaal nergens dat Pogacar de man van het voorjaar zou zijn of kunnen zijn. Ik spreek mij enkel uit over uw betoog dat je de Strade maar een WT-koers noemt en DVV een wielerklassieker. Voor mij is DVV niet meer dan een mooie koers. Het is niet omdat het een oude koers is dat het voor mij een klassieker is. Klassieker betreft zoveel meer. Afstand, zwaarte, erelijst etc.. Is ook nog maar 5 jaar een WT koers. Staat voor mij gelijk met Kuurne of Brabantse pijl. De panne-Koksijde is ook WT maar volgens mij winnen de meeste liever Kuurne dus soms zegt dat ook niet alles.

Ik vermoed dat je gewoon enorm biased bent omdat VDP 2 maal DVV gewonnen heeft. Dat liet je toch uitschijnen toen je 2* DVV specifiek boven omloop + E3 wou zetten. Toevallig 2 wedstrijden die WVA al won.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar de man die strade won die won geen enkel monument en geen enkele klassieker. En je kan toch moeilijk man van het voorjaar worden als uw enige overwinning Strade was. Geen enkel monument of klassieker podium gereden. Nee dan kan je moeilijk man van het voorjaar zijn. Dus die wedstrijd valt sowieso al buiten de vergelijking. Ook al is het qua wedstrijd an sich wel een lastigere koers dan sommige klassiekers.
Pogacar wint UAE, Tirreno én Strade. Pogacar heeft al 7 overwinningen, meer dan wie ook, binnengehaald, allemaal in de WT. Voor mij hoef je hem niet de beste renner van dit voorjaar noemen maar een beetje niveau mag wel.
Contador won in 2014 geen enkele eendagswedstrijd en was toch dé renner van het voorjaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan