Voorjaarsklassiekers 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Deleted member 14

Guest
BG_Voorjaarsklassiekers.png


Ons hart gaat écht snel kloppen van de eendaagse klassiekers. Het voorjaar begint als de Omloop wordt verreden en barst echt los zodra in ‘La Primavera’ de Poggio wordt opgedraaid. De met kasseien geplaveide korte hellingen in Vlaanderen en de legendarische Parijs-Roubaix. Het ‘Zesde Monument’ Strade Bianche met haar witte steratti en het draaien en keren in het Zuid-Limburgse land in de Amstel Gold Race. En de Brabantse Pijl en Waalse Pijl als opmaat naar ‘La Doyenne’.

>>> Wielerkalender 2022 - Sporza
>> Pro Cycling Stats (uitslagen/fiches)

februari 2022​

DATUMWEDSTRIJDCAT.
26Omloop Het NieuwsbladWT
27Kuurne-Brussel-Kuurne1.Pro

maart 2022​

DATUMWEDSTRIJDCAT.
1GP Samyn1.1
5Strade BiancheWT
6GP Monseré1.1
6-13Parijs-NiceWT
7-13Tirreno-AdriaticoWT
16Danilith Nokere Koerse1.Pro
18Bredene Koksijde Classic1.Pro
19Milaan-SanremoWT
21-27Ronde van CataloniëWT
23Oxyclean Classic Brugge-De PanneWT
25E3 Saxo Bank ClassicWT
27Gent-WevelgemWT
30Dwars door VlaanderenWT

april 2022​

DATUMWEDSTRIJDCAT.
3Ronde van VlaanderenWT
4-9Ronde van het BaskenlandWT
6Scheldeprijs1.Pro
10Amstel Gold RaceWT
13Brabantse Pijl1.1
17Parijs-RoubaixWT
20Waalse PijlWT
24Luik-Bastenaken-LuikWT

Parijs-Roubaix-2021-kasseien.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie is wel dat nu de toppers van de kasseiklasiekers met hun volle kracht aan de start staan waar ze normaal al uitgeblust zijn na de dubbel RvV en PR. Ik hoop op een mooie Amstel op het normale parkoers.
 
Het mooie is wel dat nu de toppers van de kasseiklasiekers met hun volle kracht aan de start staan waar ze normaal al uitgeblust zijn na de dubbel RvV en PR. Ik hoop op een mooie Amstel op het normale parkoers.

Goh het neemt wel de glans weg van de dubbeloverwinning.
 
tenzij het een triple is.

Heeft er eigenlijk ooit al iemand RVV - PR en amstel gewonnen in hetzelfde jaar?
Nee, volgens mij is een dubbel tussen RVV of PR en AGR zelfs redelijk uniek. Niet onlogisch op zich. Voor renners genre Boonen/Van Peteghem was het eerste luik al genoeg, waardoor er nood was aan decompressie. Ik denk dat die zeker wel het potentieel hadden om AGR te winnen, toch zeker Boonen eigenlijk, maar dat vroeg dan wel een andere voorbereiding.

In die zin is er misschien ook te weinig stilgestaan bij de winst van WVA en MVDP. Het feit dat die de AGR al op hun palmares hebben staan terwijl zij toch eerder van RVV en PR een hoofddoel maken, is vrij bijzonder.
 
Nee, volgens mij is een dubbel tussen RVV of PR en AGR zelfs redelijk uniek. Niet onlogisch op zich. Voor renners genre Boonen/Van Peteghem was het eerste luik al genoeg, waardoor er nood was aan decompressie. Ik denk dat die zeker wel het potentieel hadden om AGR te winnen, toch zeker Boonen eigenlijk, maar dat vroeg dan wel een andere voorbereiding.

In die zin is er misschien ook te weinig stilgestaan bij de winst van WVA en MVDP. Het feit dat die de AGR al op hun palmares hebben staan terwijl zij toch eerder van RVV en PR een hoofddoel maken, is vrij bijzonder.
Nu is het wel zo dat zowel MVDP als WVA de Amstel gewonnen hebben in een jaar dat ze PR niet gereden hebben.

Voor zover ik kan zien is enkel Merckx in de buurt van de triple geweest in 1975, 1e in RVV en Amstel, 2e in PR
 
Nee, volgens mij is een dubbel tussen RVV of PR en AGR zelfs redelijk uniek. Niet onlogisch op zich. Voor renners genre Boonen/Van Peteghem was het eerste luik al genoeg, waardoor er nood was aan decompressie. Ik denk dat die zeker wel het potentieel hadden om AGR te winnen, toch zeker Boonen eigenlijk, maar dat vroeg dan wel een andere voorbereiding.

In die zin is er misschien ook te weinig stilgestaan bij de winst van WVA en MVDP. Het feit dat die de AGR al op hun palmares hebben staan terwijl zij toch eerder van RVV en PR een hoofddoel maken, is vrij bijzonder.
Van Petegem deed het nochtans als 1 van de enige goed met heel wat top10 plekken in de Amstel. En nam er LBL soms nog bij met een enkele top10 plek.

Voor de triple RVV, PR, AGR zal je wss naar de tijden van Roger moeten gaan, en dan nog.
Wel herinner ik mij Gilbert die RVV en de Amstel in 1 jaar won, wat erg straf was gezien zijn absolute topjaren al ff achter de rug waren.
En Erik Dekker kwam er erg dichtbij, die won de Amstel in 2001 en in RVV kwam hij een banddikte tekort tegen Bortolami na die sprint vanuit plek 7.
Maar in alle 3, dat herinner ik me niet.
 
Van Petegem deed het nochtans als 1 van de enige goed met heel wat top10 plekken in de Amstel. En nam er LBL soms nog bij met een enkele top10 plek.

Voor de triple RVV, PR, AGR zal je wss naar de tijden van Roger moeten gaan, en dan nog.
Wel herinner ik mij Gilbert die RVV en de Amstel in 1 jaar won, wat erg straf was gezien zijn absolute topjaren al ff achter de rug waren.
En Erik Dekker kwam er erg dichtbij, die won de Amstel in 2001 en in RVV kwam hij een banddikte tekort tegen Bortolami na die sprint vanuit plek 7.
Maar in alle 3, dat herinner ik me niet.
AGR bestaat pas sinds de midden jaren 60 hé. Een deel van de 10 renners die de dubbel RVV en PR hebben gewonnen, hebben dus nooit de kans gehad.
Roger heeft AGR zelfs nooit gewonnen!
 
AGR bestaat pas sinds de midden jaren 60 hé. Een deel van de 10 renners die de dubbel RVV en PR hebben gewonnen, hebben dus nooit de kans gehad.
Roger heeft AGR zelfs nooit gewonnen!
Klopt. AGR kreeg een tijdje terug toch iets te makkelijk de naam van het 6e monument te zijn. We moeten die race nu ook niet overschatten, het deelnemersveld dat aan de start staat is geweldig, maar dat komt eerder omdat de kasseitoppers de race er nog bijnemen omdat ze nog iets in de tank hebben en ervoor mss net te weinig uitslagen gereden hebben, en als ideale voorbereiding voor de meer klimmers die richten op LBL.
 
AGR bestaat pas sinds de midden jaren 60 hé. Een deel van de 10 renners die de dubbel RVV en PR hebben gewonnen, hebben dus nooit de kans gehad.
Roger heeft AGR zelfs nooit gewonnen!
Bij de dubbel van de Vlaminck waren er ook 2 weken en de Amstel(6e), waalse pijl en ronde van België tss Rvv en PR
 
Museeuw wordt hier over het hoofd gezien, ooit 3 in RVV, 1ste in PR en 3de in AGR in 1 jaar. En het jaar dat hij de Amstel won werd hij 2de in RVV (verloor toen de sprint tegen Bugno en werd daarbij geflikt door Ballerini dachten)
 
Idd, leek me toch al duidelijk :).

Merckx in 1975 winst in RVV en AGR en geklopt in de sprint door Roger in PR. Dan won ie nog doodleuk Milaan-San Remo en Luik datzelfde jaar 🤣
 
Ook vooral kijken wanneer de Amstel valt.
Naargelang het jaar kan dit wel eens sterk variëren.
Toen Museeuw won viel de Amstel bijna een maand later dan de ronde en na LBL.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan