Voltijdse werkweek in 4 dagen

Las net op een andere site dat er voor 40 uren week een cao aanpassing nodig is met goedkeuring van de vakbond.

Maw, mijn vragen doen er al niet meer toe want in dat geval duurt dat bij ons 5 jaar vooraleer er zoiets ligt 🤣
 
Het klassieke werksysteem staat al een tijdje onder druk. Van maandag tot vrijdag je uurtjes doen (met nog wat gratis overuren),deel uitmaken van een organisatie, alles geven voor de werkgever, springen en vliegen, interne competitie en toch weer een mislopen promotie aan die collega met een grotere mond. Mensen kiezen meer en meer voor hun eigen profijt en willen werken wanneer het hun uitkomt en tegen een tarief waar ze er zelf ook voordeel uit halen, met meer vrijheid en ruimte voor hun eigen ding te doen.
 
Ik zag gisteren artikel in de krant dat het eventueel binnenkort mogelijk zou zijn om een voltijdse functie in 4 dagen uit te oefenen.
Heb hier wel wat vraagjes over, iemand met wat meer kennis van zaken?

1) Ik las dat een werkgever kan weigeren indien er gegronde motivatie voor is. Maar kan een bedrijf als geheel eventueel ook beslissen om gewoon helemaal niet in dit systeem te stappen?

2) Ik werk zelf 40u per week. Vermoed dat dit dan 10,5u per dag zou worden? (10u werken+half uur middagpauze)

3) Verlof zou dan wijzigen van 20 dagen naar 16 dagen. Maar wat met ADV-dagen, blijven deze behouden? (Heb er nu 12).

4) Wat met maaltijdcheques, want dat is bij ons 8 euro per gewerkte dag. Vermoed dan ook 8 euro per week minder?

5) Wat met firmawagen? Volgens carpolicy is de bijdrage hoger indien je 80% werkt. Zouden ze hier dan 80% regeling volgen of toch 100% aangezien je wel nog steeds voltijds werkt?

Nog andere voor-of nadelen die ik in rekening zou moeten houden?
1. Mits motivatie: ja
2. 10 uur werken per dag, de middagpauze verandert niet (als dat dus half uur is, blijft dat half uur)
3. Ze blijven behouden in uren, niet in dagen. Je zal 96 uur ADV hebben, wat dan 9,6 dagen zal betekenen.
4. Ja
5. Je werkt 40/38 (gecompenseerd door 12 dagen ADV) in een 4-dagenstelsel, dus da's 100%.

Nog voor/nadelen:
- nadeel: sommige stelsels van tijdskrediet vereisen dat je 5 dagen per week neemt om 4/5 tijdskrediet te kunnen nemen (ouderschapsverlof hoort daar niet bij, halftijds of voltijds tijdskrediet ook niet)
- voordeel: bvb geboorteverlof etc telt enkel in dagen. als je dus recht hebt op 15 dagen verlof, is dat nu plots 3 weken en 3 dagen ipv "gewoon" 3 weken.
- 10 uur per DAG werken is echt wel veel, onderschat dat niet.
- een vaste vrije dag is niet gegarandeerd, kan de werkgever ook vrij bepalen. Moet natuurlijk 1 vrije dag per week zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk zelf al jaren in een variant op dit vierdagensysteem: eerst een voltijdse 32-urenweek met 3 volle dagen en 2 halve dagen en sinds 2018 in een 34,25 urenweek waar ik in de praktijk ook 4 dagen per week werk.

Bij mij was het, zeker in het laatste geval, een vereiste om dat werk te gaan doen gezien de lange woonwerkverplaatsingen. Met Corona kwam dat natuurlijk extra goed uit.

Ik kan het, mits je de lange uren kan managen met thuis, alleen maar aanraden. Die ene dag extra thuis is goud waard.
 
Ik werk zelf al jaren in een variant op dit vierdagensysteem: eerst een voltijdse 32-urenweek met 3 volle dagen en 2 halve dagen en sinds 2018 in een 34,25 urenweek waar ik in de praktijk ook 4 dagen per week werk.

Bij mij was het, zeker in het laatste geval, een vereiste om dat werk te gaan doen gezien de lange woonwerkverplaatsingen. Met Corona kwam dat natuurlijk extra goed uit.

Ik kan het, mits je de lange uren kan managen met thuis, alleen maar aanraden. Die ene dag extra thuis is goud waard.
De meeste werken dan ook 38 of 40 uur lijkt me :unsure:
Dus die dat kunnen toepassen zonder overload zijn dus die met minder uren dan de standaard (wettelijke?) 38

En u post erboven: als uw MC in uren worden gerekend voor te betalen maakt het niet uit.
Dan krijg je bv 1 per 7u36 die je gewerkt hebt (38u werkweek)
 
1. Mits motivatie: ja
2. 1à uur werken per dag, de middagpauze verandert niet (als dat dus half uur is, blijft dat half uur)
3. Ze blijven behouden in uren, niet in dagen. Je zal 96 uur ADV hebben, wat dan 9,6 dagen zal betekenen.
4. Ja
5. Je werkt 40/38 (gecompenseerd door 12 dagen ADV) in een 4-dagenstelsel, dus da's 100%.

Nog voor/nadelen:
- nadeel: sommige stelsels van tijdskrediet vereisen dat je 5 dagen per week neemt om 4/5 tijdskrediet te kunnen nemen (ouderschapsverlof hoort daar niet bij, halftijds of voltijds tijdskrediet ook niet)
- voordeel: bvb geboorteverlof etc telt enkel in dagen. als je dus recht hebt op 15 dagen verlof, is dat nu plots 3 weken en 3 dagen ipv "gewoon" 3 weken.
- 10 uur per week werken is echt wel veel, onderschat dat niet.
- een vaste vrije dag is niet gegarandeerd, kan de werkgever ook vrij bepalen. Moet natuurlijk 1 vrije dag per week zijn.
Hartelijk bedankt voor de duidelijke antwoorden!
 
Ik dacht dat het hele punt van de vierdagenweek net was dat je dezelfde hoeveelheid werk in minder tijd zou kunnen doen (cf. experimenten in IJsland en Zweden). Dat een full time uit 4 x 8,5u of zoiets zou bestaan. Betere work-life balance, iedereen gelukkig. In België willen ze dus gewoon hetzelfde aantal uren verschuiven naar andere dagen? Spreekt mij persoonlijk weinig aan.
 
Als je echt maar 4 dagen wil werken, doe dan 4/5 en ontvang wat minder loon iedere maand. Dit schreeuwt gewoon naar ‘oh het is 17u en ik ben moe en nu moet ik hier nog blijven tot 19u maar er is weinig volk dus vlug toilet bezoek, sigaretje, koffie in keuken, mails bekijken, toilet bezoek, gamen op iPhone, koffie in keuken, zucht hoe lang nog? Etc…’
 
Ik werk zelf al jaren in een variant op dit vierdagensysteem: eerst een voltijdse 32-urenweek met 3 volle dagen en 2 halve dagen en sinds 2018 in een 34,25 urenweek waar ik in de praktijk ook 4 dagen per week werk.

Bij mij was het, zeker in het laatste geval, een vereiste om dat werk te gaan doen gezien de lange woonwerkverplaatsingen. Met Corona kwam dat natuurlijk extra goed uit.

Ik kan het, mits je de lange uren kan managen met thuis, alleen maar aanraden. Die ene dag extra thuis is goud waard.
Vergeet je 10u op dit forum niet tijdens je werkuren
 
Als je echt maar 4 dagen wil werken, doe dan 4/5 en ontvang wat minder loon iedere maand. Dit schreeuwt gewoon naar ‘oh het is 17u en ik ben moe en nu moet ik hier nog blijven tot 19u maar er is weinig volk dus vlug toilet bezoek, sigaretje, koffie in keuken, mails bekijken, toilet bezoek, gamen op iPhone, koffie in keuken, zucht hoe lang nog? Etc…’
Precies of dat is nu al niet zo. Je vergeet dan nog de middagpauze die een 1 à 1,5 uur duurt i.p.v. 30 minuten, de ochtendbabbel en hoe is het nog babbel.

Ik zie ze op mijn werk mensen wel nog overschakelen om zo 4/5 te kunnen werken zonder loon verlies. Gecombineerd met thuiswerken met gezond verstand en je werkdagen zijn plots een stuk zoals daarvoor.
 
Dat is nu ook al zo op veel plaatsen: 6u werken en 8u betaald. Maar dat is juist het punt. Een mens is niet gemaakt om 10u per dag te werken.

Iedereen die nu pas op 17u30 thuis is, zal dan pas om 19u30 thuiskomen. Dus wat daar dan zo positief aan is… geen idee…
 
Dat is nu ook al zo op veel plaatsen: 6u werken en 8u betaald. Maar dat is juist het punt. Een mens is niet gemaakt om 10u per dag te werken.

Iedereen die nu pas op 17u30 thuis is, zal dan pas om 19u30 thuiskomen. Dus wat daar dan zo positief aan is… geen idee…

Een mens is niet gemaakt voor 10u bureau/kantoorwerk. In handenarbeid is dat minder erg. Niet vergeten dat veel schurken-bouwbedrijven hun werklui al 10u of langer de baan op sturen. Met verplaatsingen van atelier naar werf die niet als werkuren worden gezien, maximaal winst maken op kosten van de werknemers. Wat zijn werkuren, voor mij is rondrijden voor je werkgever ook werken en in brede zin elke minuut dat je tijd spendeert voor je werkgever.
 
En u post erboven: als uw MC in uren worden gerekend voor te betalen maakt het niet uit.
Dan krijg je bv 1 per 7u36 die je gewerkt hebt (38u werkweek)
in principe kan dit enkel indien er verschillende arbeidsregimes zijn. Het kan, maar zal bij de meeste bedrijven niet standaard zijn en ze hoeven dit niet aan te passen.
 
Deze namiddag een gesprek voor een job met uren van 11u45 tot 21u30 en altijd vrij op vrijdag. Als het loon meevalt misschien toch eens overwegen.
Ik had gehoopt dat er na de arbeidsdeal meer jobs gingen zijn waar je volltijds kan werken op vier dagen. Maar tot nu toen vind ik het aanbod tegenvallen.
 
Ben er geen voorstander van.

Lijkt mij vooral een truc van de overheid om het gemakkelijker te maken twee jobs te combineren en zo de mensen nog meer uit te persen.
 
Ik ben er ook geen voorstander van. De meeste die zoveel uren per dag "werken", zullen vooral "aanwezig" zijn. Wetenschap bewijst gewoon dat je focus en productiviteit gedurende de dag, en zeker kort na de middaglunch, sterk afnemen.
 
Ik ben er ook geen voorstander van. De meeste die zoveel uren per dag "werken", zullen vooral "aanwezig" zijn. Wetenschap bewijst gewoon dat je focus en productiviteit gedurende de dag, en zeker kort na de middaglunch, sterk afnemen.
Ik weet wat de wetenschap zegt. Ik heb daar mijn mening over. Verzorg jezelf (fysiek en mentaal), en 4 dagen van 9u30 zijn niet onoverkomelijk. Neem op die vrije dag pakweg 2 uur om bewust je hoofd op jouw manier leeg en stressvrij te maken (sporten, kuisen, taarten bakken, mediteren, reality tv bingen, ...), en je bent volgens mij mentaal niet minder fris dan in het huidige systeem.

Wij hebben zelfs maar een 36-urenweek, dan kan dit al helemaal perfect. 😅
 
Dat zal dan ook van de leeftijd en sociale toestand afhangen denk ik. Een jong iemand zonder kinderen is het ideaal scenario maar dat plaatje klopt voor het merendeel van de gevallen niet.
 
Dat zal dan ook van de leeftijd en sociale toestand afhangen denk ik. Een jong iemand zonder kinderen is het ideaal scenario maar dat plaatje klopt voor het merendeel van de gevallen niet.
Je mag je imho niet verengen tot het begrip concentratie.

- als ik een werkdag heb, is er altijd wel iemand die afkomt voor een chit-chat. Als je dat maar 4 dagen hebt, valt niet-productieve tijd weg. Idem voor de middagpauze: al is het maar enkele minuten, je moet toch weer "op gang" komen. 1 middagpauze minder is minder "opwarmtijd". Het aantal uur dat je dus aan één stuk door kan werken stijgt.
- als ik een job in Brussel neem, is dat er nooit eentje waarvoor ik 5 dagen per week naar Brussel ga. En als je werkgever geen/weinig telewerk aanbiedt, is een vierdagenwerkweek wat nodig is. Zonder mijn vierdagenwerkweek zou ik nooit naar Brussel gegaan zijn, zelfs al heb ik nu telewerk. Wil je dus volk aantrekken vanop verre afstand (wat met de huidige arbeidskrapte zeker nuttig is), dan is telewerk en/of vierdagenwerkweek een noodzaak.
 
Terug
Bovenaan