Voltijdse werkweek in 4 dagen

apzoeir

Active member
Ik zag gisteren artikel in de krant dat het eventueel binnenkort mogelijk zou zijn om een voltijdse functie in 4 dagen uit te oefenen.
Heb hier wel wat vraagjes over, iemand met wat meer kennis van zaken?

1) Ik las dat een werkgever kan weigeren indien er gegronde motivatie voor is. Maar kan een bedrijf als geheel eventueel ook beslissen om gewoon helemaal niet in dit systeem te stappen?

2) Ik werk zelf 40u per week. Vermoed dat dit dan 10,5u per dag zou worden? (10u werken+half uur middagpauze)

3) Verlof zou dan wijzigen van 20 dagen naar 16 dagen. Maar wat met ADV-dagen, blijven deze behouden? (Heb er nu 12).

4) Wat met maaltijdcheques, want dat is bij ons 8 euro per gewerkte dag. Vermoed dan ook 8 euro per week minder?

5) Wat met firmawagen? Volgens carpolicy is de bijdrage hoger indien je 80% werkt. Zouden ze hier dan 80% regeling volgen of toch 100% aangezien je wel nog steeds voltijds werkt?

Nog andere voor-of nadelen die ik in rekening zou moeten houden?
 
Ik zie dat er nooit volledig doorkomen. Het aantal mensen dat langer dan 8u productief kan werken is bijzonder klein (iedereen kan 11u aanwezig zijn op het werk, maar dat is niet 11u werken). Ook moet het bedrijf waarvoor je werkt het kunnen om een 4-daagse werkweek te implementeren, bv. supportfuncties die maar 4 dagen open zijn in plaats van 5 dagen kan al problematisch zijn. Laat staan het grote deel van de arbeidsfuncties.

Op papier is een 4-daagse werkweek mooi, maar in realiteit is het niet zo eenvoudig (in mijn ogen).
 
Wij mogen dit ook. Flexibel te kiezen en op elk moment aan te passen. Fulltime is 36u dus scheelt wel, werk meestal 4*9u Maar doe soms bv ook graag 2u op vrijdag om ook eens vroeger klaar te zijn. Zeker met thuiswerken NM of op einde werkdag nog heel goed te doen


1) als ze uitleggen waarom niet op papier , kan je juridische stappen nemen als je het onterecht vindt
2)
Klopt
3)lijkt me wel, maar logischerwijze ook minder dagen. als je bv 8u*5 werkte vroeger en nu 4*10 is een dag vrij 10u ipv 8u natuurlijk.
 
Ben er geen voorstander van. Lijkt me prachtig systeem, maar ik weet nu al dat degene die er het hardste de kantjes aflopen hier als eerste willen instappen.

De CEO redeneert gewoon van t’is niet omdat je 1,5 uur langer aan boord bent dat er meer verzet word op die 4 dagen.

En qua permanentie , voel ik de zever ook al.
 
Dat is al lang mogelijk, op vorige werk ging dat al bv.

Je blijft 100% werken dus alles qua verloning zou hetzelfde moeten blijven, ook MC imo.
 
Dat is al lang mogelijk, op vorige werk ging dat al bv.

Je blijft 100% werken dus alles qua verloning zou hetzelfde moeten blijven, ook MC imo.
MC per gewerkte dag blijft gelijk, maar je werkt een dag minder dus da’s een vijfde minder MC toch?

Lijkt me ook dat een dag verlof dan ook duurder wordt omdat daar meer uren vertegenwoordigd zijn. Wij werken wel op vrijdag collectief een uur minder, en daar wordt momenteel geen rekening mee gehouden qua verlof. Lijkt me dat als dit 2 uur per dag wordt, iedere gewerkte dag van de week, dat dit wel mee zal genomen worden?
 
Ik denk ook dat veel mensen dat te rooskleurig zien. Volgens mij gaat de gedachte van veel mensen niet verder dan "Heuj, elke week verlengd weekend" en staan ze er niet bij stil dat het ook een willekeurige dinsdag kan zijn of wekelijks kan veranderen.
Klopt, hier wel het geluk om te mogen kiezen gelukkig. Een andere dag zou me al vezl minder waard zijn
 
Als je werkt in een team moeilijk haalbaar met
Werkverdeling.
De anderen die 5d werken zijn er de dupe van omdat zij dan op dagen met minder gaan zijn.
Meeste contact met de kantoren is hier is tussen 9u en 17u, wie ervoor of erna werkt heeft daar “geen last” van.


Niet iedereen werkt op projecten.
 
Uw maaltijdcheques worden gewoon berekend per uur per gewerkte dag. Of je nu 40 uren op 4 dagen of 40 uur op 5 dagen werkt maakt daar geen verschil in.
Hier ben ik dus niet zo zeker van. Als ik me niet vergis werkt dat bij ons wel per dag. Als ik een halve dag verlof neem, dan krijg ik wel 8 eur maaltijdcheques voor die dag, maar bij hele dag verlof niet
 
Hier ben ik dus niet zo zeker van. Als ik me niet vergis werkt dat bij ons wel per dag. Als ik een halve dag verlof neem, dan krijg ik wel 8 eur maaltijdcheques voor die dag, maar bij hele dag verlof niet
Klopt, ik denk dat ik mij ergens fameus vergist heb.
 
Ik denk ook dat veel mensen dat te rooskleurig zien. Volgens mij gaat de gedachte van veel mensen niet verder dan "Heuj, elke week verlengd weekend" en staan ze er niet bij stil dat het ook een willekeurige dinsdag kan zijn of wekelijks kan veranderen.
Of zoals in het artikel van de "De Morgen" staat zal er gevochten worden om de woensdagen (kinderen thuis). Dinsdag en donderdag wil plots iedereen komen.
Qua productiviteit lijkt me 10u per dag werken voor de meerderheid gewoon te veel. Als ik nu al zie hoe sommige collega's zich door de laatste 2u sleuren met extra toiletbezoekjes en tokkelen op hun gsm.
 
lol... bij ons op het werk staat dat gelijk aan 'vanaf nu iedereen extra dag verlof'
Ik denk dat de gemiddelde werkweek van 90% van onze collegas 45-60 uur is, waarvan die 5-20u overwerk zowieso niet vergoed is.
 
lol... bij ons op het werk staat dat gelijk aan 'vanaf nu iedereen extra dag verlof'
Ik denk dat de gemiddelde werkweek van 90% van onze collegas 45-60 uur is, waarvan die 5-20u overwerk zowieso niet vergoed is.
Tgoh, dat wijst ook maar gewoon op het feit dat er dan fundamentele problemen zijn op uw werk. Of allez, gewoon te weinig volk.
 
Tgoh, dat wijst ook maar gewoon op het feit dat er dan fundamentele problemen zijn op uw werk. Of allez, gewoon te weinig volk.
Eigen aan den bouw vrees ik.
Persoon A doet het om een wezenlijk verschil te kunnen maken, persoon B doet het omdat hij niet kan omgaan met deadlines (die heb je nu eens altijd) en persoon C doet het omdat iedereen het doet :D
 
MC per gewerkte dag blijft gelijk, maar je werkt een dag minder dus da’s een vijfde minder MC toch?

Lijkt me ook dat een dag verlof dan ook duurder wordt omdat daar meer uren vertegenwoordigd zijn. Wij werken wel op vrijdag collectief een uur minder, en daar wordt momenteel geen rekening mee gehouden qua verlof. Lijkt me dat als dit 2 uur per dag wordt, iedere gewerkte dag van de week, dat dit wel mee zal genomen worden?
Maar je werkt die dag toch? Gewoon verspreid over andere dagen.
Hangt er dus vanaf hoe ze MC geven: huidige werk is dat per dag dat je minimaal 4u gewerkt hebt, vorige (waar je dus 4 dagen systeem kon doen) was dat 1 MC per effectief gewerkte dag in uren uitgedrukt.

Verlof is ook altijd in uren.
 
lol... bij ons op het werk staat dat gelijk aan 'vanaf nu iedereen extra dag verlof'
Ik denk dat de gemiddelde werkweek van 90% van onze collegas 45-60 uur is, waarvan die 5-20u overwerk zowieso niet vergoed is.
Het zijn die werkgevers die het hardst gaan vloeken. Ipv 50u waarvan 10u gratis, gaat iedereen 40u werken.
 
Terug
Bovenaan