Voltijdse werkweek in 4 dagen

- 10 uur per week werken is echt wel veel, onderschat dat niet.

Dit!

Heb deze week een dag 10 uur gewerkt omdat ik een probleem moest oplossen en holy shit als ik dat 4 dagen moet doen dan is mijn vrijdag gewoon uitslapen en batterijen herladen.

Ben thuis gekomen na 1 uur op de trein te zitten, heb een uurke tv gekeken en ik was al aant slapen om de volgende dag om 5.15 weer te beginnen. NO THANKS
 
Deze namiddag een gesprek voor een job met uren van 11u45 tot 21u30 en altijd vrij op vrijdag. Als het loon meevalt misschien toch eens overwegen.
Ik had gehoopt dat er na de arbeidsdeal meer jobs gingen zijn waar je volltijds kan werken op vier dagen. Maar tot nu toen vind ik het aanbod tegenvallen.
Dat lijken mij toch echt wel de meest verschrikkelijke uren die je kan hebben? Je kan niets in de voormiddag doen behalve eens snel naar de winkel of het gemeentehuis en niets in de avond. Dus je geeft 4 dagen eigenlijk je volledige dag op om 1 vrije dag in de plaats te kijken. Om het in Da Donald zijn woorden te zeggen:

1-Mzq-Qm-K3sd-O8-RFibuf-JJBA.jpg
 
Dit!

Heb deze week een dag 10 uur gewerkt omdat ik een probleem moest oplossen en holy shit als ik dat 4 dagen moet doen dan is mijn vrijdag gewoon uitslapen en batterijen herladen.

Ben thuis gekomen na 1 uur op de trein te zitten, heb een uurke tv gekeken en ik was al aant slapen om de volgende dag om 5.15 weer te beginnen. NO THANKS
Reistijd en werktijd maakt groot verschil natuurlijk

Hier ist 7.45 vertrekken 17.45 thuis, maar kan ook al eerder naar huis en thuiswerken tot einde. Dan is 4 dagen wel tof
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Volgens mij zullen veel werkgevers ook gewoon verplichten om die 4 dagen dan effectief op kantoor te zijn, dus geen thuiswerk. Bij zeer veel bedrijven waar ze nog met een prikklok werken wordt de thuiswerkdag ook forfaitair aan 8 of 7,6u genomen.

Trouwens dat het aantal verlofdagen zou worden herleid tot 16 vind ik ook maar bestolen boel. Bij een contractuele 4/5 is het logisch dat je maar verlofdagen à rato krijgt, maar nu presteer je toch ook 40u per week.

In ieder geval ben ik blij dat ik al even geen werknemer meer ben. Al die kruimeltjes die ze je toegoeien waarmee je denkt je levenskwaliteit wat te kunnen verbeteren.

Je mag je imho niet verengen tot het begrip concentratie.

- als ik een werkdag heb, is er altijd wel iemand die afkomt voor een chit-chat. Als je dat maar 4 dagen hebt, valt niet-productieve tijd weg. Idem voor de middagpauze: al is het maar enkele minuten, je moet toch weer "op gang" komen. 1 middagpauze minder is minder "opwarmtijd". Het aantal uur dat je dus aan één stuk door kan werken stijgt.
- als ik een job in Brussel neem, is dat er nooit eentje waarvoor ik 5 dagen per week naar Brussel ga. En als je werkgever geen/weinig telewerk aanbiedt, is een vierdagenwerkweek wat nodig is. Zonder mijn vierdagenwerkweek zou ik nooit naar Brussel gegaan zijn, zelfs al heb ik nu telewerk. Wil je dus volk aantrekken vanop verre afstand (wat met de huidige arbeidskrapte zeker nuttig is), dan is telewerk en/of vierdagenwerkweek een noodzaak.

Vier dagen van 10u naar Brussel gaan, dat is inclusief verplaatsing snel 12u of meer van huis voor de meeste mensen. Tegen dat het je vrije dag is ben je toch volledig gesloopt, zeker als dat nog is in combinatie met een gezin. Je kan die extra dag dan gebruiken om alle achterstand in te halen die je op de andere vier dagen opgelopen hebt. Over de nefaste impact op je sociale en familiale leven tijdens die andere vier dagen nog maar gezwegen.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens dat het aantal verlofdagen zou worden herleid tot 16 vind ik ook maar bestolen boel. Bij een contractuele 4/5 is het logisch dat je maar verlofdagen à rato krijgt, maar nu presteer je toch ook 40u per week.
Je krijgt dan ook wel 16 dagen van 10 uur verlof, in plaats van 20 dagen van 8 uur. Dus komt op hetzelfde neer he.
Je kan bijvoorbeeld, net als je vroeger deed, 2 weken thuisblijven in de kerstvakantie en 2 weken in de grote vakantie. Daar heb je maar 16 dagen verlof voor nodig en geen 20.
 
Bij ons kan het, maar niemand doet het omdat we hier al heel veel vrijheid hebben qua hoe we de week indelen. Dus wat je vaak ziet is dat mensen hier 4,5 dag komen werken, waarvan 1 dag dan “ne late” is van 10h+.

In een 40-uren stelsel is een 4-daagse week defacto niet haalbaar.
 
Trouwens dat het aantal verlofdagen zou worden herleid tot 16 vind ik ook maar bestolen boel. Bij een contractuele 4/5 is het logisch dat je maar verlofdagen à rato krijgt, maar nu presteer je toch ook 40u per week.
Vergeet wel niet dat een verlofdag 10u is en geen 8u (of ja eigenlijk 7,6u in 38u week stelsel). Of ga jij 2u werken op je verlofdag? :D
 
Hoeveel mensen zijn er al niet elke dag een half uur heen, een half uur terug onderweg naar het werk? Veel mensen zijn eigenlijk al snel 9 uur per dag bezig voor het werk, terwijl ze maar voor max. 8 uur betaald worden. Dan liever langer aan het werk, maar minder aantal dagen.

Ik hoor hier iedereen zeggen dat "het niet haalbaar is". Ja, als je al wat ouder bent, kinderen hebt, of weet ik wat, ja dan is een voltijdse 4-dagen werkweek niet ideaal, maar er zijn nog andere mensen die geen kroost hebben liggen wachten, een job hebben die u niet doen opbranden, of het gehad hebben met bijna elke dag tegen 20km/u naar het werk te tuffen.
 
Trouwens dat het aantal verlofdagen zou worden herleid tot 16 vind ik ook maar bestolen boel. Bij een contractuele 4/5 is het logisch dat je maar verlofdagen à rato krijgt, maar nu presteer je toch ook 40u per week.
Daar is zoals anderen zeggen niks vreemds aan. De wet geeft je overigens géén recht op 20 dagen verlof, wel op 4 weken verlof. Voor iemand die 10 uur per week werkt is dat 40 uur, etc.

Voor een voltijdse werknemer is dat 4 weken verlof, dus 4 weken dat je niet moet werken. Ofwel 4 weken van 4 werkdagen die je niet moet presteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Op zich is meer flexibiliteit qua werkuren (kantoorjob) voor mij ook goed. Ik zie niet in waarom iemand in mijn huidige functie bv per se tot 16u moet werken. Ik doe niks 'dringend', heb enkel meetings met internen, die meestal ruim op voorhand ingepland worden, ...

Laat mij mijn uren zelf invullen (i.e. vroeger beginnen en stoppen) waarbij ik dan wel rekening houd met vooraf ingeplande meetings die tot 16u kunnen duren.
 

Is er iemand hier dat dit doet? Ik heb het gevoel dat de boot nogal wordt afgehouden door de werkgevers en het kan wel eens snel teveel worden natuurlijk.
 

Is er iemand hier dat dit doet? Ik heb het gevoel dat de boot nogal wordt afgehouden door de werkgevers en het kan wel eens snel teveel worden natuurlijk.

Praktisch met kinderen is voor mij een 10 uren dag niet echt handig (dat is dan 10u + uur lunch + uurtje overtime moest ik evenveel doen als nu. Dus van 8 tot 20?).

Zoiezo heb ik niet de mentale kracht om zolang te werken/na te denken.

Opzich ook wel tevreden van een 2 dagen weekend, zoveel meerwaarde heeft dat 3 dagen maken ook niet.
 

Is er iemand hier dat dit doet? Ik heb het gevoel dat de boot nogal wordt afgehouden door de werkgevers en het kan wel eens snel teveel worden natuurlijk.
Was op voorhand toch al duidelijk dat dit systeem maar voor een beperkt aantal mensen interessant zou zijn.

Als starter zonder kinderen zou ik me daar misschien aan gewaagd hebben, maar nu is dat totaal onrealistisch.
 
Opzich ook wel tevreden van een 2 dagen weekend, zoveel meerwaarde heeft dat 3 dagen maken ook niet.
Ik werk nu al sinds 2006 4 dagen per week, tot 2018 in een systeem van 3 volle dagen + 2 halve dagen (vast: woensdag & vrijdag halve dagen), daarna in een systeem van 4 dagen per week, met vrije dag relatief vrij te kiezen.

Het verschil merk ik echt wel hoor. De weekends zijn voor mij meestal écht vrije dagen, in de week ben ik op mijn vrije dag bezig met bijberoep + de gewone huishoudelijke taken/kinderen. Ik verander nooit meer naar een systeem waar ik 5 dagen per week zou moeten werken.
 
Hier 13 jaar lang 12uur dagen gedaan, 3 dagen in de week werken en 2 vrij. Om de paar weken een zaterdag zodat het maandtotaal 38uur/week was.

Zonder gezin perfect doenbaar en voor mij toen het ideaal regime.
Maar sinds ik kinderen heb, minder en minder fan van geworden.

Je kan 2 dagen je kinderen volledig opvangen, maar je ziet ze 3 dagen in de week amper een half uurtje in de ochtend tijdens het klaar maken.
 
Ik heb enkele jaren als internaatsopvoeder gewerkt.
Wij sliepen 3 nachten in van 16u tot 9u, om de week de woensdag namiddag erbij en heel occasioneel een administratieve dienst van 3u extra.
Dat was nog voor er uren werden uitbetaald voor het slapen zelf.

Voor alleenstaande ouders geen optie, maar velen van ons combineerden het met een extra job, vooral in het weekend dan.
 

Is er iemand hier dat dit doet? Ik heb het gevoel dat de boot nogal wordt afgehouden door de werkgevers en het kan wel eens snel teveel worden natuurlijk.

Men doet hier precies altijd alsof elke werknemer iemand is met 4 kinderen, een druk huishouden en een stel hersenen die niet meer kunnen functioneren als ze langer dan 8 uur (enfin, 7,6 uur) moeten werken.
Maar zoals in het artikel staat is het niet geweten of het zeer lage percentage nu komt doordat geen enkele werknemer het wil, of juist omdat werkgevers het allemaal afwijzen. Het laatste zal wellicht de grootste verklaring zijn.

Er is wrs nu ook al een hele hoop die door recup ook al vaak 4-dagenwerkweken hebben. Ik werk op de dagen dat ik thuiswerk ook makkelijk anderhalf uur langer door, zodat ik elke week ook al snel een halve of volledige vrije (vrij)dag heb.
 
Terug
Bovenaan