Verkiezingen in Nederland: regeringsvorming met PVV en Wilders

PVV heeft geen achterban die al jarenlang meedraait en waaruit iemand nu plots minister kan worden mét bestuurservaring. En techocraten zullen zich ook niet zomaar willen verbranden aan een partij waar het vol met mensen zit die weinig ervaring hebben.
Zou toch ironisch zijn als partij die opkomt voor de stem van het volk en tegen de eurofiele technocraten in Brussel is. Nu alles kan, in ben zeker benieuwd naar het verdere verloop ervan.
Wel benieuwd naar het verdere verloop. Ergens hoop ik dat er ook wel wat typische PVV'ers gewoon een bestuursmandaat kunnen opnemen.
 
Ik zie ook geen enkele coalitie realistisch haalbaar tot de VVD terug in bed stapt. En zelfs dan nog zal het aartsmoeilijk worden. Ik denk dat dit ook de grootste vrees zal zijn voor het Vlaams Belang: dat er aangetoond kan worden dat Nederland géén goed voorbeeld is.

Inderdaad een goed punt. Het is ook veel gemakkelijker om in de oppositie te zitten en gewoon alles te bekritiseren dan zelf in de regering te zitten.

Ik denk (vrees) echter dat de meeste Belgen niet genoeg bezig zijn met Nederland om enige invloed van hun politiek op ons stemgedrag te zien. M.a.w. ik denk dat we het zelf eens gaan moeten ervaren, dat extremere partijen (ook) geen wonderen verrichten. Integendeel zelfs...
 
Inderdaad een goed punt. Het is ook veel gemakkelijker om in de oppositie te zitten en gewoon alles te bekritiseren dan zelf in de regering te zitten.

Ik denk (vrees) echter dat de meeste Belgen niet genoeg bezig zijn met Nederland om enige invloed van hun politiek op ons stemgedrag te zien. M.a.w. ik denk dat we het zelf eens gaan moeten ervaren, dat extremere partijen (ook) geen wonderen verrichten. Integendeel zelfs...

Nee maar het geeft wel een zeer goede indicatie van de tendens en opmars van extreem rechts binnen Europa natuurlijk.
Er zijn eigenlijk weinig goede opties om te stemmen in Vlaanderen maar stemmen voor zowel extreem links met PVDA of rechts VB, getuigt van toch zeer matige intelligentie wat mij betreft. Zo naief en stupid. (en begin niet over het concept proteststem want als je zogezegd slim genoeg bent om te rebelleren tegen het huidige systeem zou je beter moeten weten dan op extremistische partijen te gaan stemmen - Trump beste voorbeeld)

Als je het programma van de PVV echt eens naleest, beangstigend als dit de richting is dat we uitgaan. Gaan precies terug naar 1943.
 
Zou toch ironisch zijn als partij die opkomt voor de stem van het volk en tegen de eurofiele technocraten in Brussel is. Nu alles kan, in ben zeker benieuwd naar het verdere verloop ervan.
Wel benieuwd naar het verdere verloop. Ergens hoop ik dat er ook wel wat typische PVV'ers gewoon een bestuursmandaat kunnen opnemen.
Nochtans is exact dat wat de Nederlandse gast in De Afspraak als meest waarschijnlijke zag. Hij zag het als heel onwaarschijnlijk dat Wilders zelf in de regering zou stappen, laat staan als premier. In de meeste gevallen als zo'n extreme partij goed scoort, blijven ze met één been in en met het andere uit de regering, maar daarvoor is hij nu te groot. Hij heeft de Tweede Kamer al een nepparlement genoemd, het is moeilijk om nu plots daarin mee te draaien, en vooral oa Baudet te laten scoren. En een technocraat is dan wel een oplossing: Iemand extern, zodat het niet veel kiezers tegen de schenen schopt omdat het een politieke krokodil is, en gemakkelijk genoeg om te offeren als het misloopt. Dan kleeft het niet aan hemzelf.

Uiteindelijk was daar trouwens de conclusie dat het toch vooral VVD zal zijn die op dit moment hard to get speelt. Of een coalitie met D66 en vooral NSC als depaneur, die ik ook echt wel sterk gewonnen hebben.
 
Nochtans is exact dat wat de Nederlandse gast in De Afspraak als meest waarschijnlijke zag. Hij zag het als heel onwaarschijnlijk dat Wilders zelf in de regering zou stappen, laat staan als premier. In de meeste gevallen als zo'n extreme partij goed scoort, blijven ze met één been in en met het andere uit de regering, maar daarvoor is hij nu te groot. Hij heeft de Tweede Kamer al een nepparlement genoemd, het is moeilijk om nu plots daarin mee te draaien, en vooral oa Baudet te laten scoren. En een technocraat is dan wel een oplossing: Iemand extern, zodat het niet veel kiezers tegen de schenen schopt omdat het een politieke krokodil is, en gemakkelijk genoeg om te offeren als het misloopt. Dan kleeft het niet aan hemzelf.
De vraag is welke technocraat je zal vinden die de eerste minister-president wil zijn van een extreem-rechtse partij, als je weet dat je grote kans maakt om tijdens die periode afgemaakt te worden door Wilders als een "foute keuze".
 
De vraag is welke technocraat je zal vinden die de eerste minister-president wil zijn van een extreem-rechtse partij, als je weet dat je grote kans maakt om tijdens die periode afgemaakt te worden door Wilders als een "foute keuze".

Genoeg opportunisten toch, die vinden heus wel iemand.
 
Maar ook alleen al om geografische redenen quasi onmogelijk te realiseren in ons land.
Inderdaad, om geografische redenen lijkt het me efficiënter om het migratievraagstuk veel meer naar het Europese niveau te tillen.

Ik begrijp het anti-Europa discours van VB dus niet goed.

Als ik de verkiezingsresultaten zie (Nederland/Italie/Frankrijk,...), is het ook een van de weinige thema's waarover Europeanen vrij eensgezind zijn.
 
Inderdaad, om geografische redenen lijkt het me efficiënter om het migratievraagstuk veel meer naar het Europese niveau te tillen.

Ik begrijp het anti-Europa discours van VB dus niet goed.
Daaraan zie je dat er bij veel van die radicale partijen geen rationeel idee achter zit. De voorgestelde oplossingen kunnen onmogelijk gerealiseerd worden, en de pogingen om het toch te doen zullen ons alleen maar meer politiek en economisch isoleren. Ik snap écht, écht niet hoe je naar de huidige geopolitieke wereld kan kijken en het idee hebben dat je als kleine, "onafhankelijke" entiteit meer macht, welvaart en zeggenschap gaat hebben. Het enige dat je daarmee gaat bereiken is om nog meer een speelbal te zijn van anderen, om nog minder agency te hebben op zaken (zoals migratie) die de landsgrenzen overstijgen.
 
Nu gaat ook Omtzigt hard to get spelen... Die man zijn politiek parcours van de voorbije 20 jaar is anders ook een aaneenschakeling van plat opportunisme.
 
Nu gaat ook Omtzigt hard to get spelen... Die man zijn politiek parcours van de voorbije 20 jaar is anders ook een aaneenschakeling van plat opportunisme.
Het zal daar nog lang duren die onderhandelingen, de politieke tegenstanders hadden wel wat meer erop kunnen hameren dat PVV in feite een eenmanspartij is.

Ik denk dat al die 4 partijen op voorhand een kabinet VVD NSC PVV BBB wel zagen zitten , maar niet in de verhouding die er nu is. Ze hebben Wilders debatingskills onderschat.
 
Ongeveer honderd personen hebben op de Dam in Amsterdam geprotesteerd tegen PVV-voorzitter Geert Wilders, de winnaar van de Nederlandse verkiezingen. Dat is een magere opkomst, aangezien 43 verenigingen hadden opgeroepen tot de betoging. Bron.
Dat komt nogal knullig over. 43 verenigingen die tesamen maar 100 man kunnen optrommelen. 🤡
 
Dat komt nogal knullig over. 43 verenigingen die tesamen maar 100 man kunnen optrommelen. 🤡

En die mensen dan zeggen dat ze op straat komen voor de democratie. Huh, het is toch net de democratie die Wilders als grootste heeft gemaakt? Maar als we daar niet blij mee zijn, oh nee dan komen we op straat voor de democratie! Er moet wel een fout ergens inzitten want anders kan Wilders toch niet de grootste worden zeker?!

Zelfde als Timmermans die eenzelfde soort uitspraken deed vlak na de verkiezingen. "We blijven de democratie verdedigen!"

Het is dat soort hypocriet gedrag dat de mensen kotsbeu zijn. Schermen met het woord democratie totdat de uitslag je niet bevalt.
 
En die mensen dan zeggen dat ze op straat komen voor de democratie. Huh, het is toch net de democratie die Wilders als grootste heeft gemaakt? Maar als we daar niet blij mee zijn, oh nee dan komen we op straat voor de democratie! Er moet wel een fout ergens inzitten want anders kan Wilders toch niet de grootste worden zeker?!

Zelfde als Timmermans die eenzelfde soort uitspraken deed vlak na de verkiezingen. "We blijven de democratie verdedigen!"

Het is dat soort hypocriet gedrag dat de mensen kotsbeu zijn. Schermen met het woord democratie totdat de uitslag je niet bevalt.
Niet dat ik Wilders wil gelijkstellen aan Hitler, maar dat is hier wel het bekendste voorbeeld waar een democratie zichzelf de das heeft omgedaan. Voor velen is dat ook het bewijs dat een democratie verkeerd kan zijn.
 
En die mensen dan zeggen dat ze op straat komen voor de democratie. Huh, het is toch net de democratie die Wilders als grootste heeft gemaakt? Maar als we daar niet blij mee zijn, oh nee dan komen we op straat voor de democratie! Er moet wel een fout ergens inzitten want anders kan Wilders toch niet de grootste worden zeker?!

Zelfde als Timmermans die eenzelfde soort uitspraken deed vlak na de verkiezingen. "We blijven de democratie verdedigen!"

Het is dat soort hypocriet gedrag dat de mensen kotsbeu zijn. Schermen met het woord democratie totdat de uitslag je niet bevalt.
Aach, beetje zoals mensen het ondemocratisch vinden als enkele kleine partijen tot een compromis komt om samen te besturen.
 
Niet dat ik Wilders wil gelijkstellen aan Hitler, maar dat is hier wel het bekendste voorbeeld waar een democratie zichzelf de das heeft omgedaan. Voor velen is dat ook het bewijs dat een democratie verkeerd kan zijn.

Goed, maar Wilders heeft ocharme een verkenner aangesteld, het is niet dat hij het parlement heeft ontbonden en begonnen is met de bouw van een reeks batterijen langs de grenzen en aan de kustlijn.
 
Goed, maar Wilders heeft ocharme een verkenner aangesteld, het is niet dat hij het parlement heeft ontbonden en begonnen is met de bouw van een reeks batterijen langs de grenzen en aan de kustlijn.
Natuurlijk niet, maar dan zou het ook te laat zijn volgens dezelfde mensen.

Allezja, dat en opportunisme zal ook wel meespelen.
 
Deze column slaat de spijker wel op zij kop:

 
Deze column slaat de spijker wel op zij kop:

In zie niet waar hij ook maar een nagel raakt. Enkel wat hopeloze holle woorden. Care to explain waarom jij van mening bent dat hij hier nagels met koppen slaat.
 
In zie niet waar hij ook maar een nagel raakt. Enkel wat hopeloze holle woorden. Care to explain waarom jij van mening bent dat hij hier nagels met koppen slaat.
Ik denk dat er precies gebeurd is wat hij hier schrijft.. behlave dat, op X vindt je nogal verhitte reacties. Er is een laag in de bevolking die overal tussenkomt, aan beide kanten iets afgenomen is, die vaak de sjaak is en het is die laag die Wilders bedient met zijn retoriek.
 
Terug
Bovenaan