Nederlandse regering valt, Rutte stopt met politiek

Renegadexxripxx

Well-known member
Nederland kan opnieuw verkiezingen organiseren.
Na +/ 540 regeringsdagen.

Crew edit: uitbreiding beginpost:

De Nederlandse regering valt over de verstrenging van de asielregeling.

Er werd al drie dagen onderhandeld over het migratiepakket. Vooral de VVD, de partij van Rutte, wilde dat de instroom van asielzoekers vermindert. Samen met de CDA stonden ze tegenover de andere coalitiepartijen D66 en ChristenUnie. De regering raakte het niet eens over de gezinshereniging. Vluchtelingen reizen vaak alleen. Zodra ze een verblijfsvergunning hebben, kunnen hun familieleden nareizen. De VVD wilde dat recht beperken voor vluchtelingen uit oorlogsgebieden. De ChristenUnie en D66 waren tegen.

Rutte is 13 jaar premier geweest, en breekt daarmee alle Nederlandse records.

Waar hij voordien de man van de consensus was, heeft hij hier een harde lijn gehanteerd. In die mate dat de geruchten de ronde deden dat het met opzet was om verkiezingen te forceren en met een rechtsere regering verder te gaan. Dat hij nu stopt, zet daar weer vraagtekens bij.


De meest genoemde mogelijke opvolgers zijn Klaas Dijkhoff, heel populair, politicus van het jaar in 2015, maar is uit de politiek gestapt.
En binnen de partij is het vooral de naam van Dilan Yeşilgöz die circuleert. Zij is de logische opvolger en grootste naam binnen de huidige partij, maar duidelijk ideologischer en harder dan Rutte.

De andere naam is Caroline Van der Plas van de BBB, die tijdens de provinciale verkiezingen 19% haalde en dus meer dan de VVD. Zij zegt zelf niet klaar te zijn voor het eersteministerschap, maar in deze verkiezingen zullen ze sowieso een rol spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Nederland heb je geen opkomstplicht, dus de hooggeschoolde stem voor bijvoorbeeld VVD en D66 weegt daar veel zwaarder door dan hun aandeel in de bevolking. https://nos.nl/artikel/2163382-jong-of-oud-man-of-vrouw-wie-stemde-op-welke-partij

Inderdaad het is nu gedaan met Rutte, zie de VVD nu wel imploderen eigenlijk.
Ja dat er geen opkomstplicht is weet ik, maar als je zowat het nieuws rond Rutte volgt (spoiler alert: een eersteklas leugenaar, daar zijn onze politiekers niets bij), stel je je serieus vragen bij wie daar nog voor stemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
De Nederlandse regering valt over de verstrenging van de asielregeling.


Waar hij voordien de man van de consensus was, heeft hij hier een harde lijn gehanteerd. In die mate dat de geruchten de ronde deden dat het met opzet was om verkiezingen te forceren en met een rechtsere regering verder te gaan. Dat hij nu stopt, zet daar weer vraagtekens bij.

De meest genoemde mogelijke opvolgers zijn Klaas Dijkhoff, heel populair, politicus van het jaar in 2015, maar is uit de politiek gestapt.
En binnen de partij is het vooral de naam van Dilan Yeşilgöz die circuleert. Zij is de logische opvolger en grootste naam binnen de huidige partij, maar duidelijk ideologischer en harder dan Rutte.

De andere naam is Caroline Van der Plas van de BBB, die tijdens de provinciale verkiezingen 19% haalde en dus meer dan de VVD. Zij zegt zelf niet klaar te zijn voor het eersteministerschap, maar in deze verkiezingen zullen ze sowieso een rol spelen.
Als je eens leest waarom kabinet effectief is gevallen: Gezinshereniging van vluchtelingen (uit oorlog, geen economische vluchtelingen).
Rutte wou dit recht dus sterk inperken. Maar beeldt u dat eens in. Mensen die net gevlucht zijn uit oorlog, mogen hun kinderen/ouders niet meer laten overbrengen. Het gaat over mensen van het 'kerngezin', niet neven en achterneven.

Rutte wou een nieuw statuut invoeren, zodat mensen die vluchten van een oorlog slechts een tijdelijke status zouden krijgen en na de oorlog terug zouden moeten. Gezien dat het een tijdelijke status is zou dus gezinshereniging beperkt worden.
Ik vind mezelf niet een links persoon, maar dit recht inperken lijkt me... nogal extreem? Waarom in godsnaam wou Rutte zo'n megastrikt asielbeleid?

De ChristenUnie (de Christenen dus) wou dit dus niet. In mijn ogen niet meer dan terecht gezien we hier praten over oorlogsvluchtelingen.

Zit volgend jaar in Europa (de commissie).
Dat zijn inderdaad al de geruchten in de wandelgangen. Volgend jaar is er een grondige reshuffle met de verkiezingen, dus er is een goede kans.
 
Misschien omdat de instroom te groot is en dat in een land als Nederland maar ook België enorm voelbaar is?

40 000 tot 50 000 asielzoekers per jaar de laatste jaren, waarvan een goed kwart dus via gezinsherenging, dat is de bevolking van een volledige stad hé... die mensen moeten ergens wonen (moeten eerder een woning van de overheid krijgen zelfs) en de druk op de huizenmarkt in Nederland (nog dichterbevolkt dan België) is al immens.

Het totaalaantal asielzoekers dat vorig jaar Nederland binnenkwam, is 47.991. Hiervan reisden er 10.927 hun familieleden achterna voor gezinshereniging. In 2021 lag de gezinshereniging ook op deze hoogte, blijkt uit cijfers van de IND.


Tegelijk likten Franse steden hun wonden na dagenlange hevige rellen en vernielingen van migrantenjongeren na de dood van een jongeman door politiekogels toen die probeerde weg te rijden bij een controle. Voor politoloog Mark Elchardus zijn die voorspelbare rellen 'het structurele gevolg van massamigratie'.
België ziet de ene buur worstelen met een almaar groeiende asielinstroom en ongecontroleerde massamigratie, en de andere met maatschappelijke spanningen en integratieproblemen. Beide fenomenen spelen ook hier.
Alleen in een strenger carcan kunnen onze samenlevingen asiel en migratie nog aan.
Telkens zien we een roep bij de bevolking om een hardere aanpak. De Nederlanders ervaren de druk die de grote instroom van nieuwkomers met zich meebrengt, bijvoorbeeld op de al zeer krappe huizenmarkt. In Frankrijk zetten de excessen van geweld en de vijandigheid tussen allochtonen en autochtonen president Emmanuel Macron onder grote druk om een veel strengere aanpak door te duwen. De integratie is failliet verklaard. Mensen voelen zich verweesd en niet gehoord.


Alle begrip voor dat een gezin voor een individu zeer belangrijk is, als je zo in individuele gevallen op de emoties gaat spelen is elk individueel verhaal een tragedie. In de grotere cijfers wanneer je je asielinstroom niet kan afremmen, ziet dat die cijfers een kwart uitmaken en dat in de feiten heeft dat individu net zijn gezin achtergelaten en/of is vooruitgestuurd in de hoop dan véél verder te kunnen migreren naar waar het economisch een pak voordeliger is (een logica die ik zelf in die situatie mogelijks ook zou toepassen), in plaats van te vluchten naar een nabij veilig land...

Dit lijkt mij in belangrijke mate ook een Nederlandse poging tot een maatregel geweest te zijn waarbij je asielzoekers afschrikt om jouw land uit te kiezen, en dan inderdaad maar naar België/Frankrijk/Duitsland te gaan.

Toont nogmaals de nood aan een streng asiel- en migratiebeleid op Europees niveau aan, waarbij Europese wetten ook worden aangepast zodat ze asielmaatregelen niet saboteren. Opvang in eigen regio, wat dan weliswaar betekent Oekraïners wel in Europa opvangen natuurlijk, en wie van buiten de regio komt kan géén asiel krijgen wanneer die op illegale wijze (i.e. bootjes) Europa binnenkomt.
Een hard standpunt, maar wel één dat utieindelijk het businessmodel van illegale migratie via mensensmokkelaars kapot zal maken. Als Europa dan werkelijk nog migratie nodig zou hebben zoals De Tijd stelt... dan kan het op onze voorwaarden.
 
Misschien omdat de instroom te groot is en dat in een land als Nederland maar ook België enorm voelbaar is?

40 000 tot 50 000 asielzoekers per jaar de laatste jaren, waarvan een goed kwart dus via gezinsherenging, dat is de bevolking van een volledige stad hé... die mensen moeten ergens wonen (moeten eerder een woning van de overheid krijgen zelfs) en de druk op de huizenmarkt in Nederland (nog dichterbevolkt dan België) is al immens.







Alle begrip voor dat een gezin voor een individu zeer belangrijk is, als je zo in individuele gevallen op de emoties gaat spelen is elk individueel verhaal een tragedie. In de grotere cijfers wanneer je je asielinstroom niet kan afremmen, ziet dat die cijfers een kwart uitmaken en dat in de feiten heeft dat individu net zijn gezin achtergelaten en/of is vooruitgestuurd in de hoop dan véél verder te kunnen migreren naar waar het economisch een pak voordeliger is (een logica die ik zelf in die situatie mogelijks ook zou toepassen), in plaats van te vluchten naar een nabij veilig land...

Dit lijkt mij in belangrijke mate ook een Nederlandse poging tot een maatregel geweest te zijn waarbij je asielzoekers afschrikt om jouw land uit te kiezen, en dan inderdaad maar naar België/Frankrijk/Duitsland te gaan.

Toont nogmaals de nood aan een streng asiel- en migratiebeleid op Europees niveau aan, waarbij Europese wetten ook worden aangepast zodat ze asielmaatregelen niet saboteren. Opvang in eigen regio, wat dan weliswaar betekent Oekraïners wel in Europa opvangen natuurlijk, en wie van buiten de regio komt kan géén asiel krijgen wanneer die op illegale wijze (i.e. bootjes) Europa binnenkomt.
Een hard standpunt, maar wel één dat utieindelijk het businessmodel van illegale migratie via mensensmokkelaars kapot zal maken. Als Europa dan werkelijk nog migratie nodig zou hebben zoals De Tijd stelt... dan kan het op onze voorwaarden.
Uiteindelijk kan dat misschien allemaal wel zijn, maar zo goed als alle (zoniet alle) politieke analisten zijn het ermee eens dat dat niet de essentie is van wat hier speelt. Rutte heeft al heel vaak een bemiddelende lijn aangenomen, en tot nu toe altijd geacteerd als premier en niet als voorzitter van zijn partij. Tot op dit moment. Ik heb nog geen analyse gelezen die aanneemt dat dit onderwerp nu echt zo belangrijk was voor Rutte zelf dat hij deze keer ideologisch niet anders kon. Integendeel, Rutte zelf heeft gezegd: "visie is als een olifant die het zicht belemmert" of "als je visie wilt, ga dan maar naar een opticien".

Ik kan dat op zich wel appreciëren, trouwens. Maar dan is dit hier doorduwen en het kabinet doen vallen, toch bijzonder. En dan kun je niet alleen kijken naar de specifieke migratiewet.
 
Uiteindelijk kan dat misschien allemaal wel zijn, maar zo goed als alle (zoniet alle) politieke analisten zijn het ermee eens dat dat niet de essentie is van wat hier speelt. Rutte heeft al heel vaak een bemiddelende lijn aangenomen, en tot nu toe altijd geacteerd als premier en niet als voorzitter van zijn partij. Tot op dit moment. Ik heb nog geen analyse gelezen die aanneemt dat dit onderwerp nu echt zo belangrijk was voor Rutte zelf dat hij deze keer ideologisch niet anders kon. Integendeel, Rutte zelf heeft gezegd: "visie is als een olifant die het zicht belemmert" of "als je visie wilt, ga dan maar naar een opticien".

Ik kan dat op zich wel appreciëren, trouwens. Maar dan is dit hier doorduwen en het kabinet doen vallen, toch bijzonder. En dan kun je niet alleen kijken naar de specifieke migratiewet.

Dus de echte reden is volgens jou?
 
Dus de echte reden is volgens jou?
Niet volgens mij, maar volgens zowat elke politieke analyse die ik lees, is het om ofwel aan te sturen op een nieuwe verkiezing, waarbij de VVD steviger in het zadel komt te zitten en het nog meer voor het zeggen heeft.

De VVD heeft een goede politiek-strategische reden om het kabinet te laten vallen, dat zegt directeur Jurjen van den Bergh van campagnebureau De Goede Zaak. Volgens Van den Bergh zit de VVD, ondanks het virtuele verlies in de peilingen, het meest solide in het zadel van de vier coalitiepartijen. 'Ze staan op stevig verlies in de peilingen, maar wel minder dan een aantal van de andere coalitiepartners.'

"Er wordt bij andere partijen in de coalitie toch ook wel gedacht dat Rutte hier misschien belang bij heeft. Dat hij dacht: migratie is een mooi onderwerp om nu op te breken en dan campagne op te voeren."

"Er kwam onnodige spanning op het proces" zegt de D66 daar ook nog.


"De meest zichtbare factor is ongetwijfeld het ontslag van Lodewijk Asscher eerder deze week. Asscher was als minister van Sociale Zaken in de vorige regering-Rutte rechtstreeks verantwoordelijk voor het schandaal in zijn administratie [de toeslagenaffare]. (...) Maar net dát is volgens analisten de motivatie van Rutte om zijn eigen kabinet vroegtijdig op te doeken. Mocht Mark Rutte immers naar de verkiezingen trekken zónder zijn verantwoordelijkheid te nemen, dan blijft die toeslagenaffaire hem als een zwart spook achtervolgen tot in het stemhokje. Hij zou daarbij ook munitie geven aan de oppositie om nog twee maanden op hem te blijven schieten."

Deze hele column gaat ook over de achterliggende motieven. Of de redenen die hij aanhaalt nu juist zijn of niet, de conclusie is wel dat de migratiewet op zich niet echt de hoofdreden is:
"Migratie hád niet het breekpunt hoeven worden. Ja, het is een groot en belangrijk thema, zoals Rutte niet naliet te onderstrepen. Maar dat is de wooncrisis ook. En dat geldt ook voor klimaat, landbouw, stikstof en natuur, en het armoedebeleid."

"Het was premier Rutte zelf die vorige week de boel op scherp zette met een voorstel waarvan hij heel goed wist dat het onaanvaardbaar zou zijn voor ChristenUnie en D66. (...) GroenLinks, PvdA en PVV hadden eerder aangekondigd dat ze een motie van wantrouwen wilden indienen tegen Rutte, maar die komt er nu niet, zegt Jesse Klaver van GroenLinks."

Dus volgens iedereen zowat de vlucht vooruit om te breken met het verleden voor de partij, en niet de toeslagenaffaire mee te nemen naar de stembus over 2 maanden.
 
Jammer dat ze bedreigd werd, echter geen verlies voor de Nederlandse politiek (en Nederland in het algemeen).

Was een zeer polariserend figuur (bijvoorbeeld stikstof en migratie) en zelfs in haar eigen partij zal men blij zijn dat ze naar de uitgang gaat. En dat zegt veel als je al in een partij zoals de huidige D66 zit.
 
Ik weet niet hoe populair ze is binnen haar eigen partij, daarvoor volg ik de Nederlandse politiek niet genoeg. Maar is ze zo polariserend, dan?

Wat ik wel interessant vond, was deze:

De vergelijkingen met Jacinda Ardern zijn inderdaad wel treffend, allebei gestopt omdat de haatberichten hen te veel werden. Dat gaat natuurlijk kilometers te ver. De studies zijn ook echt wel vreselijk... Uit Europese studie blijkt dat 85% van de politici te maken krijgt met psychologisch geweld. Vrouwen merkbaar meer dan mannen. En Kaag zelf ook nog eens enorm veel: meer dan 1/5 van de tweets over Kaag waren haatdragend. Elk kwartier gedurende 5 maanden is dat...

Koopmans is hun virologe.
Net zoals Koopmans deelde ook Kaag op Twitter toen welke ‘kerstwensen’ in haar postbus vielen. ‘Zoals u ziet, weten wij ook waar u woont. (...) Ook graag respect voor de D van democratie, welke u blijkbaar vergeten bent.’

Het OM ging dit zwaar aanpakken, die haatberichten. Blijkbaar zijn ze dat toch een beetje vergeten dan. Ze stonden met brandende fakkels voor haar deur om haar dood te wensen.

Nergens lees ik dat ze zo bijzonder polariserend of uitdagend zou zijn. Daar dan over beginnen, vind ik moeilijk. Zeker als je kijkt naar haar eigen uitspraak:
‘De dehumanisering van de ander in het publieke debat en op sociale media is hier schuldig aan en ik wil graag een grens trekken’, zei Kaag toen. ‘Want op deze manier maken we de samenleving onveilig voor elkaar. Niet alleen voor politici, maar ook voor docenten, verpleegkundigen en wetenschappers.’
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan