Van die wikipedia pagina word je ook niet vrolijk...afschaffen van de centrale bank, privatisatie van meeste overheidsfuncties en dan laat ik alle culture war nonsense en zijn meningen over COVID-19 en klimaatverandering nog buiten beschouwing.
 
Van die wikipedia pagina word je ook niet vrolijk...afschaffen van de centrale bank, privatisatie van meeste overheidsfuncties en dan laat ik alle culture war nonsense en zijn meningen over COVID-19 en klimaatverandering nog buiten beschouwing.
De mens is zijn eigen grootste vijand.
 
Het zou grappig zijn, moest het niet zo eng zijn.

Klopt, alweer een land dat zich lat vangen door platvloers populisme. De economische crisis heeft er stevig ingehakt maar zo'n figureren zijn nooit de oplossing gebleken.

Van die wikipedia pagina word je ook niet vrolijk...afschaffen van de centrale bank, privatisatie van meeste overheidsfuncties en dan laat ik alle culture war nonsense en zijn meningen over COVID-19 en klimaatverandering nog buiten beschouwing.

Zo gek als een achterdeur.

Akkoord, maar een blik op zijn wikipedia pagina leert ook dat hij meer dan 20 jaar lang professor in de economie geweest is.
Met andere woorden: het is een intelligente gek. Dat is dus nog enger.

Ik zou er ook nooit op stemmen. Buiten dat geschreeuw zie je tegenwoordig trouwens al aan de haartooi van politici of ze ijdel en arrogant zijn. (bv. Trump, Wilders) :unsure: M.a.w. stem nooit op politici met een gekke snit... :p
Maar ik begrijp wel waarom dit gebeurd is. Argentinië zit in een neerwaartse economische spiraal, en zijn tegenstander (Massa) zit in de huidige regering. De situatie kan daar echt heel drastisch worden de komende jaren.

De grote vraag is natuurlijk of Milei met zijn (beloofde) zware ingrepen de boel gaat redden, of net erger gaat maken.
 
Argentinië zit in een neerwaartse economische spiraal, en zijn tegenstander (Massa) zit in de huidige regering. De situatie kan daar echt heel drastisch worden de komende jaren.

Ik ben geen expert op vlak van Zuid-Amerikaanse politiek maar is dat niet al decennia aan de gang daar?
 
Ik ben geen expert op vlak van Zuid-Amerikaanse politiek maar is dat niet al decennia aan de gang daar?

Toch een vrij stabiele periode gehad de voorbije 20 jaar.
Maar de laatste 5 jaar gaat het weer de verkeerde kant op
1920px-Argentina_Inflation.webp.png


De schaal is trouwens ook wel zot :p Het lijkt alsof het laag is momenteel, maar dat is dus meer dan 100% he

bron
 
Ik ben geen expert op vlak van Zuid-Amerikaanse politiek maar is dat niet al decennia aan de gang daar?
In die mate dat economen het hebben over 4 soorten naties. Ontwikkelde landen, ontwikkelingslanden, Japan & Argentinië. Dat land functioneert totaal niet. Dat dan de meerderheid liever "Crazy" ipv meer van hetzelfde zegt, is dan eigenlijk nog te begrijpen. Maar we weten dat dit zeer waarschijnlijk de situatie enkel erger gaat maken.

Zijn campagne met zijn kettingzaag & zijn running mate die een cosplay griet is... compleet geschift.

 
Het zou grappig zijn, moest het niet zo eng zijn.
Eng Eng...

Wat ik Eng vind is hoe HLN bijvoorbeeld zijn krantenkoppen inblikt:

:wtf: maar ja, then again .. it's HLN
 
Eng Eng...

Wat ik Eng vind is hoe HLN bijvoorbeeld zijn krantenkoppen inblikt:

:wtf: maar ja, then again .. it's HLN
(mijn smiley hierboven is als reactie op dat HLN artikel trouwens: wtf!)

Het is toch eng dat zo'n weirdo president wordt van een groot land?

Waar ik me wel aan stoor is dat niemand in de pers het heeft over het feit dat die man dus wel professor in de economie is. Ze hebben het enkel over 'de Argentijnse Trump', 'uiterst rechtse populist', en dan van die vreemde verhalen.

Langs de andere kant, zoals ik al zei: zijn intelligentie differentieert hem echt wel van bepaalde andere types, maar net daardoor is het voor mij 'eng'.
 
Eng Eng...

Wat ik Eng vind is hoe HLN bijvoorbeeld zijn krantenkoppen inblikt:

:wtf: maar ja, then again .. it's HLN
en dan lees je het artikel en dan klopt het nog ook
 
(mijn smiley hierboven is als reactie op dat HLN artikel trouwens: wtf!)

Het is toch eng dat zo'n weirdo president wordt van een groot land?

Waar ik me wel aan stoor is dat niemand in de pers het heeft over het feit dat die man dus wel professor in de economie is. Ze hebben het enkel over 'de Argentijnse Trump', 'uiterst rechtse populist', en dan van die vreemde verhalen.

Langs de andere kant, zoals ik al zei: zijn intelligentie differentieert hem echt wel van bepaalde andere types, maar net daardoor is het voor mij 'eng'.
Je hebt gelijk.
Politieke artikels zouden veel meer mogen gaan over de inhoud. "wie is die man. waarvoor staat hij. wat is zijn afkomst en wat deed hij vroeger..." zo van die dingen..

Maar nee, ze belichten zijn haartooi, een verkleedpartij foto en wat zever over zijn honden.... allemaal irrelevante shit.

Het kan natuurlijk aan HLN zelf liggen, maar je ziet toch meer en meer krantenkoppen die bedoeld zijn als clickbait , en ja .... Dan moet het gewoon zo gek mogelijk zijn liefst :help:
 
Je hebt gelijk.
Politieke artikels zouden veel meer mogen gaan over de inhoud. "wie is die man. waarvoor staat hij. wat is zijn afkomst en wat deed hij vroeger..." zo van die dingen..

Maar nee, ze belichten zijn haartooi, een verkleedpartij foto en wat zever over zijn honden.... allemaal irrelevante shit.

Het kan natuurlijk aan HLN zelf liggen, maar je ziet toch meer en meer krantenkoppen die bedoeld zijn als clickbait , en ja .... Dan moet het gewoon zo gek mogelijk zijn liefst :help:
Is niet alleen HLN. Is quasi elk medium dat nu zo over hem aan berichtgeving doet.
En eerlijk wat had je verwacht als je jezelf zo profileert (zie spoiler bv) in het leven, in de politiek.
20231120-161016.jpg
 
Waar ik me wel aan stoor is dat niemand in de pers het heeft over het feit dat die man dus wel professor in de economie is. Ze hebben het enkel over 'de Argentijnse Trump', 'uiterst rechtse populist', en dan van die vreemde verhalen.

Is dat niet vooral omdat het een ver-van-ons-bed-show is? Het gaat hier ook niet echt om een grootmacht dus "er kan eens mee gelachen worden". Mocht dit Nederland of Duitsland zijn, was dit gespreksonderwerp nummer één voor de komende weken.

Nu ik vermoed dat dankzij een kleurrijk figuur als Milei wel meer over Argentinië te weten gaan komen dan ooit het geval was.
 
Maar nee, ze belichten zijn haartooi, een verkleedpartij foto en wat zever over zijn honden.... allemaal irrelevante shit.
Ik neem er dit zinnetje even uit, maar dat is gewoon een kapstok: mijn repliek is algemeen bedoeld, niet op enkel deze post. Als dat allemaal irrelevante shit is dan zou hij dat ook niet gebruiken. Die verkleedpartij bijvoorbeeld is een heel bewuste manier om zichzelf te presenteren aan de bevolking. Net zoals Trump zijn MAGA pet dat is, en bijvoorbeeld ook De Croo zijn stropdas dat is. Ze zijn er hun waarschijnlijk ook ten volle van bewust dat ze eerder daarmee op de voorpagina komen dan met hun standpunt over een willekeurig onderwerp.

Populisten hebben een bepaalde manier van communiceren (met woorden, klederdracht, lichaamstaal, ...) die meer aansluit op wat de bevolking aanspreekt. Dat wil helemaal niet zeggen dat een populist dommer of incompetenter zou zijn dan een andere politicus. Milei is nu toevallig een professor economie, en zal ongetwijfeld op zijn minst behoorlijk intelligent zijn, maar ik vermoed dat iemand als Trump of Bolsonaro ook niet bepaald dom is. Als je Trump zijn track record ziet lijkt het me een redelijk gewiekst zakenman, en redelijk intelligent. Bolsonaro ken ik minder goed, maar ik vermoed dat maar weinig dommeriken het tot president schoppen van een groot land. Ik heb in al zijn replieken heel vaak gedacht dat Bolsonaro een gevaarlijke zot is (ok, misschien wat overdreven) waar ik nooit op zou stemmen, maar nog nooit gedacht dat die een laag IQ zou hebben. Van Trump hetzelfde: zijn standpunten staan mij niet aan, en ik zou er nooit op stemmen, maar ik schat hem wel als vrij slim in.

En gaat een populist automatish een land naar de kloten helpen? Nee, volgens mij ook niet. Al zou ikzelf eerlijk gezegd meer vertrouwen hebben in een kandidaad die zich wat serieuzer opstelt. We zullen wel zien waar Argentinië landt als land. 't Is niet dat ze tot nu toe op de goede weg waren, al vraag ik me af of Milei dat zomaar gaat kunnen omkeren.
 
Is dat niet vooral omdat het een ver-van-ons-bed-show is? Het gaat hier ook niet echt om een grootmacht dus "er kan eens mee gelachen worden". Mocht dit Nederland of Duitsland zijn, was dit gespreksonderwerp nummer één voor de komende weken.

Nu ik vermoed dat dankzij een kleurrijk figuur als Milei wel meer over Argentinië te weten gaan komen dan ooit het geval was.

Inderdaad... het is ook maar omdat ik tot voor kort 2 Argentijnse collega's had dat ik er wat meer over gelezen heb vandaag.

Maar breder gezien is onstabiliteit in Zuid-Amerika ook niet wenselijk natuurlijk.
Venezuela is al om zeep. (eigenlijk geen idee of ze daar uitzicht hebben op beterschap ondertussen)
Argentinië zou eigenlijk 1 van 'de beteren' moeten zijn in de regio.

Het is ook niet gezegd dat er nu per se meer instabiliteit komt in Argentinië natuurlijk. Maar Milei (buiten zijn populistisch gedoe) wil redelijk drastische ingrepen doorvoeren, dus de kans zit er wel dik in.
 
Inderdaad... het is ook maar omdat ik tot voor kort 2 Argentijnse collega's had dat ik er wat meer over gelezen heb vandaag.

Maar breder gezien is onstabiliteit in Zuid-Amerika ook niet wenselijk natuurlijk.
Venezuela is al om zeep. (eigenlijk geen idee of ze daar uitzicht hebben op beterschap ondertussen)
Argentinië zou eigenlijk 1 van 'de beteren' moeten zijn in de regio.

Het is ook niet gezegd dat er nu per se meer instabiliteit komt in Argentinië natuurlijk. Maar Milei (buiten zijn populistisch gedoe) wil redelijk drastische ingrepen doorvoeren, dus de kans zit er wel dik in.
Ik dacht dat ik het hier in het reistopic gepost had maar vriend van me is onlangs voor het werk naar argentinie gereisd. Kon daar direct zijn dollars wisselen voor argentijnse peso. Je kon dit via officiele instanties doen aan value x maar je kon daar op straat ook bij een 'cambio' kerel gaan die het dubbele gaf in peso's. Dat land is economisch failliet en heeft last van hyperinflatie.
https://www.wearetravellers.nl/zuidamerika/argentinie/geld-in-argentinie/
 
Een wat genuanceerde artikel (voor abonnees, sorry) over Milei. Ja, de honden worden vermeld, maar staat zoals bij HLN niet in de kop van het artikel en wordt in een bredere context geplaatst.

 
't Is gebeurd. PiS is niet langer de regerende partij in Polen. Vandaag is de coalitie onder leiding van Tusk ingezworen door de President.

President heeft veto-rechten, bijgevolg is merendeel van Polen sceptisch over een succesvolle samenwerking. 66% denkt dat ze niet gaan kunnen samenwerken. In 2025 zijn er nieuwe presidentsverkiezingen.

Wel enkele controversiele namen in de nieuwe regering, zoals bv Sikorski die echt al veel kemels geslagen heeft in zijn vorige periodes als minister. Benieuwd of het nu beter gaat.
 
De Poolse staatsomroep TVP Info is offline gehaald door de nieuwe regering. Zowel het TV-kanaal als de website is offline sinds 11h deze ochtend.

Hoewel elke Poolse overheid het kanaal naar haar hand heeft proberen te zetten tijdens hun regeerperiode, ging het onder PiS wel gigantisch hard. Nog nooit verspreidde het kanaal zoveel propaganda, en nog nooit was het zo pro-overheid en zo anti-oppositie. Oppositieleden werden letterlijk beledigd, hun woorden werden opzettelijk verdraaid en uit context getrokken, etc.

Volgens het jaarlijks onderzoek van Reuters internationaal over het vertrouwen van de bevolking in de lokale media, is TVP Info van 2020 naar 2023 toe gezakt van 43% naar 28%.

Het grappige is dat PIS, nu in de oppositie, het kanaal wilde behouden om haar eigen propaganda verder te blijven verspreiden en aanhaalde dat omdat de andere media niet pro-PIS is, de publieke omroep het maar moest blijven doen want het sluiten van het kanaal zou het pluralisme niet ten goede komen. Net de partij die alles gedaan heeft om puralisme in te perken en te beperken doorheen haar jaren in de regering, gaat nu die onzin spuien :laugh:

Van mij mag PIS een tv-kanaal hebben om haar propaganda te verspreiden, maar natuurlijk niet de publieke omroep waar ieders belastingsgeld naartoe vloeit. Dat zou uiteraard zo objectief mogelijk bericht moeten geven. Hopelijk kan dat onder de nieuwe regering gebeuren en gaan we niet dezelfde toer op maar dan in de andere richting...

Mijn vrouw, als ultra-conservatieve katholieke Pool, is natuurlijk woest en roept op om in de straten te gaan protesteren. Maar ze zit nu al een half uur aan de telefoon met haar moeder, zittend in de zetel met een appel in de hand. Geen idee of die drang naar protesteren lang blijft leven...
 
Terug
Bovenaan