Een soort van Groenrechtse partij zou hier op dit forum wel succes hebben denk ik, maar of dat over heel Vlaanderen zo zou zijn weet ik wel niet echt.

Groen en 'rechts' (als in conservatief?) zijn eigenlijk op vlak van milieu/klimaat hetzelfde, of dat zou het toch moeten zijn. Het is geen toeval dat Zuhal Demir wrs de hevigste 'environmentalist' de we als milieuminister in dit land al hebben gehad: een eerlijk conservatief is ook sterk behoudsgezind m.b.t. de natuur. Vlaams Belang is dat niet omdat dat gewoon een extreem-populistische partij is zonder eigen ideologie, en waar "de allochtoon" dezelfde (intellectueel armoedige) plaats inneemt als de duivel bij heel gelovige mensen.
Het enige verschil tussen Groen en NVA op dat vlak is dat Groen niet/amper gelooft in technologische vooruitgang (en eerder afkomt met degrowth of andere economische 'verarming'), terwijl de NVA heel ecomodernistisch is.
 
Groen en 'rechts' (als in conservatief?) zijn eigenlijk op vlak van milieu/klimaat hetzelfde, of dat zou het toch moeten zijn. Het is geen toeval dat Zuhal Demir wrs de hevigste 'environmentalist' de we als milieuminister in dit land al hebben gehad: een eerlijk conservatief is ook sterk behoudsgezind m.b.t. de natuur. Vlaams Belang is dat niet omdat dat gewoon een extreem-populistische partij is zonder eigen ideologie, en waar "de allochtoon" dezelfde (intellectueel armoedige) plaats inneemt als de duivel bij heel gelovige mensen.
Het enige verschil tussen Groen en NVA op dat vlak is dat Groen niet/amper gelooft in technologische vooruitgang (en eerder afkomt met degrowth of andere economische 'verarming'), terwijl de NVA heel ecomodernistisch is.

Alsof volksnationalisme en sociaal-conservatisme geen ideologieën zijn. De focus op 'de allochtoon' als vijand heeft de laatste jaren ook wel plaatsgemaakt voor een focus die meer gericht is op het globalisme en de systemen achter massa-immigratie. Wel eens met je analyse m.b.t. Groen en N-VA.
 
BoerBurgerBeweging haalt zomaar eventjes 19% van de stemmen binnen bij de provinciale verkiezingen in Nederland en wordt daarmee veruit de grootste partij van Nederland. Alweer een aardschok in het politieke landschap van onze noorderburen dus.

Misschien ook goed om erbij te melden, 62% opkomst: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned.../opkomst-record-verkiezingen-bbb-links-zetels
 
Verkiezingen op komst in September, ook in Slovakije is het populisme/anti-vaccisme/pro-rusland dat aan stemmen wint. Gelukkig is de politieke schaal daar vrij gefragmenteerd, dus zelfs de leiders in de poll hebben "maar" 17%.

 
  • Verdrietig
Waarderingen: asmo
Goed nieuws op het eerste zicht. Hopelijk kunnen ze een progessieve koers varen die pro EU is ipv constant conflict met EU te zoeken. Dit betekent ook dat Orban geïsoleerd is in de EU?
 
Zeer goed nieuws, lijkt me! Commentaar van onze reporter ter plaatse, @Général Zantas?

Ik was al aan het slapen, eerlijk gezegd! Maar superblij opgestaan, dat wel. Nu goed, het zijn maar exit polls natuurlijk dus even afwachten tot dinsdagavond wanneer alle stemmen geteld zijn.

Enerzijds heel blij dat PIS geen meerderheid heeft en dat Konfederacja (het VB van Polen) zwaar tegenvalt (in de polls 12%, exit polls echter maar 6%) en vooral dat f*cking Ziobro en Czarnek moeten oprotten.
Anderzijds, wat ik zie van Belgie... Monstercoalities blinken vooral uit in het elkaar tegenwerken en maar kleine dingen verwezenlijken. We gaan hier naar een coalitie van bijna 10 partijen die allemaal iets verkocht dienen te krijgen aan hun achterban. In het verleden waren er al vaak spanningen tussen die partijen. Ben zelf ook geen fan van Tusk, een iets te hoog Verhofstadt-gehalte.

Dat het op vlak van EU, persvrijheid, LGBT-vrijheid, abortie en rechtspraak beter gaat worden, staat buiten kijf. Maar gaat het op economisch vlak beter worden? Dat blijft toch afwachten. Je kan veel zeggen over PiS, maar 1 ding waar ze goed in waren, was het verbeteren van de levensstandaard voor de meerderheid van de Polen.

Dit is een rechts, conservatief account maar de grafiekjes spreken wel voor zich:
 
Ik was al aan het slapen, eerlijk gezegd! Maar superblij opgestaan, dat wel. Nu goed, het zijn maar exit polls natuurlijk dus even afwachten tot dinsdagavond wanneer alle stemmen geteld zijn.

Enerzijds heel blij dat PIS geen meerderheid heeft en dat Konfederacja (het VB van Polen) zwaar tegenvalt (in de polls 12%, exit polls echter maar 6%) en vooral dat f*cking Ziobro en Czarnek moeten oprotten.
Anderzijds, wat ik zie van Belgie... Monstercoalities blinken vooral uit in het elkaar tegenwerken en maar kleine dingen verwezenlijken. We gaan hier naar een coalitie van bijna 10 partijen die allemaal iets verkocht dienen te krijgen aan hun achterban. In het verleden waren er al vaak spanningen tussen die partijen. Ben zelf ook geen fan van Tusk, een iets te hoog Verhofstadt-gehalte.

Dat het op vlak van EU, persvrijheid, LGBT-vrijheid, abortie en rechtspraak beter gaat worden, staat buiten kijf. Maar gaat het op economisch vlak beter worden? Dat blijft toch afwachten. Je kan veel zeggen over PiS, maar 1 ding waar ze goed in waren, was het verbeteren van de levensstandaard voor de meerderheid van de Polen.

Dit is een rechts, conservatief account maar de grafiekjes spreken wel voor zich:

Nooit fan geweest van die enkele grafiekjes. Op landbasis vertelt het weinig. Maar als je dan gaat vergelijken gaat het helemaal onderuit. Die grafiek wordt gebruikt om een soort van shift te bewijzen tussen de economische strategieën van verschillende partijen. Maar als je dan gaat vergelijken met de buurlanden komt daar een heel ander beeld uit.

Dit is Polen

IsCkrCf.png


Maar dit zijn Slovakije, Tsjechië, en Oekraïne.

YPUkS2g.png


m5kZEk7.png


e8I45Fz.png


Ik ben geen macro-econoom maar ik zie wel een trend voor al die landen rond dezelfde periode in de recente geschiedenis. Zelfs voor Oekraïne tot de start van de oorlog. We kunnen dus bezwaarlijk spreken over een PIS-effect. Maar daar is het die Twitter-account ook niet om te doen denk ik.
 
Terug
Bovenaan