Voor de +200 miljoen Brazilianen toch een goede uitslag, ook al heeft de helft voor de andere gestemd. Misschien is deze niet perfect, zal niet voor niets in de gevangenis gezeten hebben, maar kan toch niet erger dan Bolsonaro
 
Lijkt mij toch ook dat de minst slechte van de twee gewonnen heeft. Hopelijk dat Bolsonaro zijn nederlaag herkent en dat er een vreedzame overdracht van de macht volgt.
 
Alleen al hiervoor ben je blij dat Lula het heeft gehaald:

1988-_Deforestation_rates_in_Brazil_-_Terra_Brasilis.svg


Daarnaast wel één van de weinige linkse Zuid-Amerikaanse presidenten die z'n land heeft kunnen verbeteren. In Zuid-Amerika staat links meestal synoniem voor totaal mismanagement en afbraak van de economie, Lula is op dat vlak de redelijke tegenpool.
Wel al geregeld beticht (en opgesloten) voor corruptie, dus daar zal ergens wel iets van waar zijn. Maja, bij welke politici blijft er geen geld aan de handen plakken? 😂
 
FghRC6tXwAIxN-x


Rafael Lacava die zo goed peilt in Venezuela vind ik gevaarlijk. Zelfde partij als Maduro, maar ik denk dat dat echt weinig nog met links te maken heeft. Doet me meer denken aan een soort van Venezolaanse Trump (of Trump jr.). Begrijp niet waarom die zo populair is. Jong en flamboyant eigenlijk, misschien een soort van Rousseau-effect maar dan echt puur populisme en zelfgewin itt Rousseau natuurlijk (of niet in dezelfde aard, niet te vergelijken dus). Sterk aanwezig op sociale media ook, doet misschien ook wel aan Elon Musk denken eigenlijk. Laat zich negatief opmerken op bijvoorbeeld instagram met homofobische en racistische onzin. Is verder ook al als "Dracula" gekend, een nickname waar hij graag zelf naar verwijst. In vergelijking met die Lacava is Maduro een knuffelbeer... .
 
Laatst bewerkt:
BoerBurgerBeweging haalt zomaar eventjes 19% van de stemmen binnen bij de provinciale verkiezingen in Nederland en wordt daarmee veruit de grootste partij van Nederland. Alweer een aardschok in het politieke landschap van onze noorderburen dus.

 
BoerBurgerBeweging haalt zomaar eventjes 19% van de stemmen binnen bij de provinciale verkiezingen in Nederland en wordt daarmee veruit de grootste partij van Nederland. Alweer een aardschok in het politieke landschap van onze noorderburen dus.

En ze doen er niets mee. Rutte heeft al aangegeven dat hij gewoon verder wil regeren. De ongelofelijke middelvingers blijven ze daar maar niet begrijpen. Elke keer gaat het daar bergaf.

De arrogantie van de traditionele partijen is dus iets universeels.
 
Hmm, onvrede over stikstof, alles voor de grootstad en verwaarlozing van het platteland, onvrede over massamigratie ten nadele van de gewone burgers (o.a. op het vlak van toewijzing van woningen), ... klinkt als iets wat hier in Vlaanderen ook bestaat natuurlijk.

Gelukkig hebben wij een cordon sanitaire tegen één van de twee middelvingers (de rechtse), nietwaar? De andere (de linkse) tja, daar lachen we toch eens mee, tot ze in Wallonië straks misschien de grootste partij zijn, en die mogen ondertussen in lokale gemeentebesturen zelfs wél al meedoen (cfr. Zelzate).

Eerlijk gezegd, ik ben géén fan van géén van beide middelvingers, maar een stevige stamp onder de ****** van de bestaande establishment partijen en daar hoort de N-VA intussen eigenlijk ook bij, daarvoor zou een nieuwe zweeppartij ergens wel welkom zijn.

In Nederland hebben ze geen kiesdrempel natuurlijk... nadeel is dat als wij die hier zouden afschaffen, dat we in de nabije toekomst niet meer kunnen hopen dat bepaalde partijen van datzelfde establishment zo van de kaart zouden verdwijnen.
 
Mooie verkiezingsuitslag. Vooral blij dat die tin foil hat partij van Baudet quasi compleet verdwenen is. Die partij was sinds corona nog erger/wappie-achtiger geworden dan de Trumpvleugel bij de Republikeinen. Grote L take voor Baudet.
 
Eigenlijk best begrijpelijk. Als je niet wil stemmen op de klassieke regeringspartijen, en ook niet op extreem rechts of extreem links, dan is zo'n nieuwe, (min of meer) centrumpartij erg interessant.

Wel enkel provinciale verkiezingen blijkbaar? Dus impact valt nog wel mee veronderstel ik... (ik ken het NL systeem niet zo goed)

België is ook wel rijp voor een nieuwe politieke partij lijkt me, aangezien al de rest zichzelf heeft verbrand (voor mij toch).
Als er bij ons een partij was met focus op duurzaamheid op alle vlakken, maar tegelijkertijd neigend naar rechts (a.k.a. NIET groen), dan zou ik er waarschijnlijk ook op stemmen.
 
Eigenlijk best begrijpelijk. Als je niet wil stemmen op de klassieke regeringspartijen, en ook niet op extreem rechts of extreem links, dan is zo'n nieuwe, (min of meer) centrumpartij erg interessant.

Wel enkel provinciale verkiezingen blijkbaar? Dus impact valt nog wel mee veronderstel ik... (ik ken het NL systeem niet zo goed)

België is ook wel rijp voor een nieuwe politieke partij lijkt me, aangezien al de rest zichzelf heeft verbrand (voor mij toch).
Als er bij ons een partij was met focus op duurzaamheid op alle vlakken, maar tegelijkertijd neigend naar rechts (a.k.a. NIET groen), dan zou ik er waarschijnlijk ook op stemmen.
Een soort van Groenrechtse partij zou hier op dit forum wel succes hebben denk ik, maar of dat over heel Vlaanderen zo zou zijn weet ik wel niet echt.
 
Dit projectje zou nu wel eens in een stroomversnelling kunnen komen.

Dat zou dus voor mei 2023 duidelijk moet worden als ik het goed begrijp.
De wetten van de Wetstraat dicteren dat een nieuwe partij minstens een jaar voor de verkiezingen boven het doopvont wordt gehouden. In het voorjaar van 2024 staan Vlaamse, federale en Europese verkiezingen op de agenda.

Al is die combinatie precies niet direct waar ik op zit te wachten :unsure:
 
De laatste jaren lees ik vaak zeer goede zaken van Abou Jahjah, maar Torfs blijft elke keer ik van hem iets lees weer wat verder dalen in mijn achting. Dus ja.
 
Ik heb onlangs ook eens een lang interview met Jah Jah bekeken, was ook wel aangenaam verrast van de manier waarop hij zijn standpunten kon staven. Al ben ik het uiteraard niet op alle vlakken eens met hem.

Die BBB is een populistisch partijtje dat teert op het stikdtofdossier en een communicerend vat is met FvD en PVV. Lijkt me ook volledig gebouwd te zijn rond één persoon dus moeten ze nu capabele mensen zien te vinden om mandaten uit te voeren. Vergelijk het wat met Lijst De Decker.
 
Ik heb onlangs ook eens een lang interview met Jah Jah bekeken, was ook wel aangenaam verrast van de manier waarop hij zijn standpunten kon staven. Al ben ik het uiteraard niet op alle vlakken eens met hem.

Die BBB is een populistisch partijtje dat teert op het stikdtofdossier en een communicerend vat is met FvD en PVV. Lijkt me ook volledig gebouwd te zijn rond één persoon dus moeten ze nu capabele mensen zien te vinden om mandaten uit te voeren. Vergelijk het wat met Lijst De Decker.

Wat versta jij onder 'populistisch'? Is dat inspelen op wat er leeft onder bevolking?
 
Wat versta jij onder 'populistisch'? Is dat inspelen op wat er leeft onder bevolking?
Onder andere, naar de mond praten en weten dat je het nooit kan waar maken. Verkondigen wat waarschijnlijk het meeste kiespubliek zal opleveren op dat moment. Liefst nog tegen de gevestigde waarden.
 
Ik lees ook wel dat BBB via via door Monsanto zou worden gesponsord (ReMarkAble/Bayer/Monsanto), maar waar zo'n partij eigenlijk om draait is dat zij een ongenoegen en onbehagen in de maatschappij belichaamt. Dat is een manifestatie van de onderbuik. Neerbuigend doen over hun kiezers is een vorm van vervreemding, vind ik. Vooral traditionele partijen hebben een dédain naar "het volk" toe ("klootjesvolk"), wat hen zuur kan opbreken bij de verkiezingen. Zoals je nu wel ziet.

Daarom denk ik niet dat BBB een pasklare reeks mandatarissen naar voor kan schuiven die zeer veel dossierkennis hebben en beleid kunnen voeren. Daarvoor is die te nieuw, te vers. Maar een partij als het VB is daar volgens mij wel meer klaar voor. Lang niet iedereen beschikt daar over dossierkennis, maar ik heb de indruk dat die partij op dat vlak is veranderd door in te zetten op verdieping. En die indruk heb ik doordat ik zelf mandatarissen ken van die partij en ik zie evolutie zo toch interpreteer.
 
Terug
Bovenaan