Als ik vandaag lees over Bukele in El Salvador (https://www.gva.be/cnt/dmf20240205_96333642 - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...t-monsterscore-van-85-procent-in-el-salvador/). Immens populair. Iemand die zichzelf omschrijft “als de coolste dictator ter wereld”. Zijn running mate zegt “We ontmantelen de democratie niet, we schakelen die uit, en vervangen die door iets nieuws. Omdat het systeem rot, corrupt en bloederig was.” Ja, de situatie is daar compleet anders als hier maar dan nog begrijp ik het niet. Iemand die zichzelf omschrijft als dictator en dan zo populair zijn.

In de VS is er ook eentje die openlijk zegt dat hij 'enkel op zijn eerste dag als president een dictator zal zijn'. Fulmineren tegen de deep state, maar zelf overal zijn pionnetjes willen zetten. Nog dichter bij huis zit er in Hongarije een Viktator die alles naar zijn hand zet.

Wat oostelijker sterven dagelijks soldaten in Oekraïne omwille van de uitspattingen van een imperialistische dictator. Jarenlang woedde de Arabische lente waar duizenden mensen het leven lieten en nog altijd laten om vanonder het juk van hun dictator vandaan te komen. In bepaalde landen verdwijnen mensen omdat ze een verkeerde opmerking maken over hun heilige leider.

En dan lees ik de berichten van mensen in westerse landen die het best goed hebben maar die zo'n sterke hand best wel OK vinden. Neen, ik begrijp het niet meer. En nieuwsberichten zoals hierboven doen mij de toekomst alleen nog maar somberder inzien.
 
Als ik vandaag lees over Bukele in El Salvador (https://www.gva.be/cnt/dmf20240205_96333642 - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...t-monsterscore-van-85-procent-in-el-salvador/). Immens populair. Iemand die zichzelf omschrijft “als de coolste dictator ter wereld”. Zijn running mate zegt “We ontmantelen de democratie niet, we schakelen die uit, en vervangen die door iets nieuws. Omdat het systeem rot, corrupt en bloederig was.” Ja, de situatie is daar compleet anders als hier maar dan nog begrijp ik het niet. Iemand die zichzelf omschrijft als dictator en dan zo populair zijn.

In de VS is er ook eentje die openlijk zegt dat hij 'enkel op zijn eerste dag als president een dictator zal zijn'. Fulmineren tegen de deep state, maar zelf overal zijn pionnetjes willen zetten. Nog dichter bij huis zit er in Hongarije een Viktator die alles naar zijn hand zet.

Wat oostelijker sterven dagelijks soldaten in Oekraïne omwille van de uitspattingen van een imperialistische dictator. Jarenlang woedde de Arabische lente waar duizenden mensen het leven lieten en nog altijd laten om vanonder het juk van hun dictator vandaan te komen. In bepaalde landen verdwijnen mensen omdat ze een verkeerde opmerking maken over hun heilige leider.

En dan lees ik de berichten van mensen in westerse landen die het best goed hebben maar die zo'n sterke hand best wel OK vinden. Neen, ik begrijp het niet meer. En nieuwsberichten zoals hierboven doen mij de toekomst alleen nog maar somberder inzien.
Aan de andere kant; sinds Bukele aan de macht is, gaan het land en haar bevolking niet meer gebukt onder extreem bendegeweld. Het aantal moorden en andere zware misdrijven is spectaculair gedaald. Geen wonder dat een meerderheid hem steunt, ongeacht zijn leiderschapsstijl.
Mensen willen in vrede leven, zonder elke dag te moeten vrezen voor hun veiligheid. Het is begrijpelijk dat velen in het Westen zich daar moeilijk iets bij kunnen voorstellen (nu nog, eens zien of dat binnen x jaar nog het geval is), maar toch is dat de realiteit.

Soit, Bukele heeft deel 1 (veiligheid) succesvol afgerond. Nu zal moeten blijken of het volgende hoofdstuk (economie) een even groot succes wordt.
 
....

En dan lees ik de berichten van mensen in westerse landen die het best goed hebben maar die zo'n sterke hand best wel OK vinden. Neen, ik begrijp het niet meer. En nieuwsberichten zoals hierboven doen mij de toekomst alleen nog maar somberder inzien.
De mensen in westerse landen leven in een +/- 80-jarige relatieve rust, vrede en grote luxe waaruit een zekere mate van gemoedsrust en zelfs luiheid ontstaat. Die extreme figuren die de macht willen grijpen, ook in onze contreien, zeggen tegen die mensen dat hun rust en luxe aangetast wordt door 'anderen': Migranten, wokers, Walen en de huidige regeringen die het niet goed voor hebben met ons. Die boodschap, dikwijls versterkt met fake news, maakt een groot deel van de bevolking nerveus. Vanaf ze in aanraking komen met een negatief effect in het huidige woelige wereldklimaat (crisis na crisis) dan zijn er velen eerder geneigd de grootste roeper (mogelijk ook de grootste extremist) te geloven.
Die grote roeper zal het dan wel oplossen, desnoods geven we een paar dingen op (privacy, ....), zolang we maar verder in luxe en luiheid verder kunnen leven.

De bestorming van het Capitool is voor mezelf een keerpunt voor wat ik mogelijk achtte op gebied van 'mensen aanzetten tot ' in de Westerse wereld. Zo'n stoten zag je voordien enkel in dictatoriale regimes waarbij je een niet tot slecht geïnformeerde bevoking alles kan wijsmaken.
Dat dezelfde persoon in de VS met zo'n fanclub opnieuw president kan worden zie ik ook niet rooskleurig in.
 

Ook in Kroatië een textbook populist als kandidaat voor het premierschap. Het meest flagrante is nog:
Maar op 15 maart kondigde president Milanovic verrassend zijn kandidatuur aan voor oppositiepartij Sociaal-Democraten (SDP). Hoewel het Kroatisch Grondwettelijk Hof het plan van de president afschoot, bleef hij campagne voeren. Volgens het Grondwettelijk Hof moest hij eerst aftreden als president, om zich kandidaat te stellen. Milanovic weigerde dat.
 
Terug
Bovenaan