Verkiezingen in Turkije

De paar Turken die ik ken op m'n werk, stemmen allemaal voor erdogan
In België stemde 72% voor Erdogan bij de eerste ronde , nog geen idee hoeveel het was bij de 2de . Maar de Europese Turken zijn toch wel belangrijk voor Erdogan.

54.000 belgen hebben op Erdogan gestemd , goed voor een 75% . Daarmee zijn we nummer 1 van Europa.
 
In België stemde 72% voor Erdogan bij de eerste ronde , nog geen idee hoeveel het was bij de 2de . Maar de Europese Turken zijn toch wel belangrijk voor Erdogan.

54.000 belgen hebben op Erdogan gestemd , goed voor een 75% . Daarmee zijn we nummer 1 van Europa.

Neen. Erdogan heeft met meer dan 2 miljoen stemmen verschil gewonnen. Er zijn 1,8 miljoen stemgerechtigden in het buitenland. Zonder de buitenlandse stemmen had Erdogan ook nog altijd met meer dan 1,5 miljoen stemmen verschil gewonnen.
 
Neen. Erdogan heeft met meer dan 2 miljoen stemmen verschil gewonnen. Er zijn 1,8 miljoen stemgerechtigden in het buitenland. Zonder de buitenlandse stemmen had Erdogan ook nog altijd met meer dan 1,5 miljoen stemmen verschil gewonnen.

Zijn dat er 'maar' 1,8 miljoen? Als je ziet dat er in Duitsland alleen al 7 miljoen Turken (/offspring) zijn, en je de Turkse nationaliteit zo krijgt (/kan aanvragen) moest één van uw ouders Turks zijn, dan lijkt me dat precies toch maar een onderschatting. Of zijn dat er 1,8 miljoen die effectief zijn gaan stemmen?

Daarnaast, als je ziet met wat voor een overtuigend percentage Europese Turken voor Erdogan stemmen, dat is sowieso heel merkwaardig. In België procentueel zelfs het meest van al. Ik zag het deze ochtend voorbijkomen, en hoewel ik totaal geen fan ben van Theo Francken, is een uitspraak als "In België stemmen ze allemaal links om hun uitkeringen veilig te stellen, in Turkije lekker islam-ultranationalistisch." waarschijnlijk niet zo heel ver van de waarheid. Je zit gewoon met een hoop crypto-fascisten die gretig op de MHP & aanverwante stemmen, maar in België wel verantwoordelijk zijn voor een bv. een absolute meerderheid van partijen à la PVDA in sommige wijken. Vreemd toch.
 
Zijn dat er 'maar' 1,8 miljoen? Als je ziet dat er in Duitsland alleen al 7 miljoen Turken (/offspring) zijn, en je de Turkse nationaliteit zo krijgt (/kan aanvragen) moest één van uw ouders Turks zijn, dan lijkt me dat precies toch maar een onderschatting. Of zijn dat er 1,8 miljoen die effectief zijn gaan stemmen?

Daarnaast, als je ziet met wat voor een overtuigend percentage Europese Turken voor Erdogan stemmen, dat is sowieso heel merkwaardig. In België procentueel zelfs het meest van al. Ik zag het deze ochtend voorbijkomen, en hoewel ik totaal geen fan ben van Theo Francken, is een uitspraak als "In België stemmen ze allemaal links om hun uitkeringen veilig te stellen, in Turkije lekker islam-ultranationalistisch." waarschijnlijk niet zo heel ver van de waarheid. Je zit gewoon met een hoop crypto-fascisten die gretig op de MHP & aanverwante stemmen, maar in België wel verantwoordelijk zijn voor een bv. een absolute meerderheid van partijen à la PVDA in sommige wijken. Vreemd toch.

Sorry, inderdaad hoort het te zijn "er zijn 1,8 miljoen stemgerechtigden komen opdagen/stemmen". Opkomst zou rond de 55% gelegen hebben.

 
De Koolmijnlaan was afgezet voor een feest door Erdoganfans. Benieuwd of ze dat in Portugal ook zouden doen als ik daar met enkele uitgeweken Belgen de overwinning van Tom Van Grieken zou willen vieren.
 
De Koolmijnlaan was afgezet voor een feest door Erdoganfans. Benieuwd of ze dat in Portugal ook zouden doen als ik daar met enkele uitgeweken Belgen de overwinning van Tom Van Grieken zou willen vieren.

In Beringen wonen natuurlijk meer dan "enkele uitgeweken Turken" natuurlijk. Misschien kan je ook eerlijke vergelijkingen maken ;)

In Limburg wonen overigens vooral Turken die destijds uit Centraal- en Oost-Anatolie kwamen, niet toevallig de regio's die zelfs vandaag de dag nog altijd voornamelijk Erdogan stemmen. Net zoals met de Marokkaanse gastarbeiders, hebben we met de Turken destijds vooral arme, conservatieve, gelovige mensen binnengehaald en aan hun lot overgelaten.
Dan mogen we jaren later niet verbaasd zijn dat zij en hun kinderen nog altijd heel conservatief stemmen.
 
Ik begrijp niet goed waarom een overwinning van Erdogan gevierd moet worden?
En dan precies schreeuwen van blijdschap voor de TV alsof men net de Euromillion gewonnen heeft. :unsure:

Toen De Croo eerste minister werd ben ik toch ook gewoon thuis gebleven in mijne zetel.
En ik ben al helemaal niet naar de kroning geweest van Koning Filip. Welke dag was de kroning alweer? Ik weet het al lang niet meer.

Alle, wat is daar nu zo speciaal aan?

Maar bon, ieder zijn ding.
 
Ach ja, op korte termijn is enige stabiliteit in Turkije wel gewenst, gezien de oorlog in Oekraïne.

Op lange termijn zie je dit al van heel ver mis lopen natuurlijk. Stapje voor stapje dichter naar een echte dictatuur. Bijzonder vreemd dat mensen dit vieren, maar bon, historisch gezien waren alle dictators ooit echt populair bij de bevolking, en ziet de meerderheid de miserie niet op hun afkomen tot het veel en veel te laat is.
 
De Koolmijnlaan was afgezet voor een feest door Erdoganfans. Benieuwd of ze dat in Portugal ook zouden doen als ik daar met enkele uitgeweken Belgen de overwinning van Tom Van Grieken zou willen vieren.
Ik snap de link met portugal niet. Of woon je daar?
 
Reisjes naar Turkije zijn nu wel weer een heel stuk goedkoper geworden. Turkse lira is weeral aan het zakken in waarde.
 
Als je die Belgische Turken in het journaal hoort spreken over hun land en hun president vraag ik me toch af wat die hier doen en waarom ze onze nationaliteit hebben.
 
De Koolmijnlaan was afgezet voor een feest door Erdoganfans. Benieuwd of ze dat in Portugal ook zouden doen als ik daar met enkele uitgeweken Belgen de overwinning van Tom Van Grieken zou willen vieren.
Als er een hele wijk vol met feestende belgen zit in Portugal, sure, waarom zou dat niet kunnen?
 
Terug
Bovenaan