Verkiezingen in Turkije

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE
Krankzinnig gewoon. 20 jaar dictatoriaal bestuur. Monsterinflatie. 50,000 (vijftig fucking duizend) doden in de aardbeving ten gevolge van eindeloze corruptie. En de verkiezing is zogezegd nek-aan-nek?

Idd, voor de Turken met een greintje verstand moet het toch duidelijk zijn dat het hoe langer hoe moeilijker wordt om Erdogan af te voeren.
Van zodra een president begint met truukjes om zelf langer aan de macht te kunnen blijven, moet je er zo snel mogelijk vanaf zien te geraken.
 
Krankzinnig gewoon. 20 jaar dictatoriaal bestuur. Monsterinflatie. 50,000 (vijftig fucking duizend) doden in de aardbeving ten gevolge van eindeloze corruptie. En de verkiezing is zogezegd nek-aan-nek?
Tja, begonnen als "sterke man die zich niets moest aantrekken van het parlement" zeker. Dat is gewoon mini-Poetin uiteindelijk, en het blijft verkopen. In de meer seculiere/internationale steden zoals Istanbul zal hij wel een pak minder populair zijn, maar ik meen dat Erdogan het altijd vooral van de conservatieve massa kiezers uit het "achterland" moest hebben.

Als je dan hoort hoe de media vooral aandacht gaven aan zijn partij, mja.
 
Tja, begonnen als "sterke man die zich niets moest aantrekken van het parlement" zeker. Dat is gewoon mini-Poetin uiteindelijk, en het blijft verkopen. In de meer seculiere/internationale steden zoals Istanbul zal hij wel een pak minder populair zijn, maar ik meen dat Erdogan het altijd vooral van de conservatieve massa kiezers uit het "achterland" moest hebben.

Als je dan hoort hoe de media vooral aandacht gaven aan zijn partij, mja.

Eigenlijk zoals overal ter wereld waar verkiezingen gewonnen worden door conservatieven.
Trump was ook minder populair in de grote steden, in Polen is PiS ook enkel maar aan de macht wegens de plattelandsbevolking. Sterker nog, ondanks dat PiS al 8 jaar de regerende partij is, hebben ze in de laatste stedelijke verkiezingen geen enkele burgemeester verkozen gekregen in de 90 (!!) grootste steden van het land.
Zelfde voor Rusland, Poetin is ook minder populair in de grotere steden al zijn er daar geen echte verkiezingen natuurlijk.

 
Niets spannend gebeurd? Dat is toch maar heel nipt dat Erdogan het niet haalt in de eerste ronde?
 
Niets spannend gebeurd? Dat is toch maar heel nipt dat Erdogan het niet haalt in de eerste ronde?

Volgens mij doelt Said erop dat er niets spannend is gebeurd in de nacht, want hij heeft gisteren ook enkele updates geplaatst. Zijn laatste was gisterenavond, en in die tijd tot nu is er weinig spannends gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Het is om zeep vrees ik voor Kilicdaroglu

die 5 % die heeft gestemd op die ultra rechtse kandidaat, zal nu in die 2e ronde wel voluit voor de (iets minder, maar even radicale) Erdogan gaan.

Spijtige zaak denk ik dan. Vooral voor ons, omdat Erdogan toch nogal eens een dwarsligger vaak is, samen met Orban.
Maar ook voor het Turkse volk. Vooral dan de jongere generatie.
Vanuit de genuitgenissen te horen is het toch vooral hen, die meer progressief willen, en is het voornamelijk de oudere conservatieve achterban die voor Erdogan bleef gaan.
 
Tja, begonnen als "sterke man die zich niets moest aantrekken van het parlement" zeker. Dat is gewoon mini-Poetin uiteindelijk, en het blijft verkopen. In de meer seculiere/internationale steden zoals Istanbul zal hij wel een pak minder populair zijn, maar ik meen dat Erdogan het altijd vooral van de conservatieve massa kiezers uit het "achterland" moest hebben.

Als je dan hoort hoe de media vooral aandacht gaven aan zijn partij, mja.
Ik heb eens aan onze vorige buren (wat Turken waren) gevraagd waarom Erdogan daar zo populair was, en het antwoord was dat hij veel scholen en ziekenhuizen gebouwd heeft. Kort gezegd dat ie van Turkije een veel beter land gemaakt heeft. Ik heb dat nooit echt gecontroleerd of dat zonder meer waar is, of dat dat hetgeen is wat de door Erdogan gecontroleerde media verspreiden, maar als ik nu een vlugge blik werp op de economie van Turkije dan kan er wel iets van aan zijn ja:

https://commons.wikimedia.org/wiki/...ile:GDP_per_capita_PPP_Emerging_economies.png

De manieren waarop keur ik niet goed, en niet alles is rozengeur en maneschijn (zoals die inflatie de laatste jaren), maar je kan er niet omheen dat Turkije het de laatste decennia vrij goed doet op wereldeconomisch vlak. Of dat door Erdogan komt laat ik in het midden, maar die perceptie leeft in elk geval wel bij een deel van de bevolking.
 
Blijkbaar dat de Turken die vanuit het buitenland gestemd hebben, massaal voor Erdogan hebben gestemd. Dus je vraagt u af wat die hier dan komen zoeken in een democratisch land.


Overigens geldt dit niet alleen voor de Turken in België, maar ook voor andere West-Europese landen.
 
Die hebben denk ik weinig voeling met de problemen van de doorsnee Turk, en die zullen veel meer stemmen vanuit buikgevoel en nationalistisch sentiment. De mensen die naar hier geëmigreerd zijn, zijn veelal ook eerder van het platteland afkomstig, wat ook veelal het kiespubliek is van Erdo.
 
Vaak denk ik ook dat het nog een morbide manier is om te "anti" stemmen.

Ik heb ook al enkele expats gesproken (Belgen die hier zijn weg getrokken dan wel),
en die stemmen steeds op de partij die ze het minst liggen. :sop:

Als ik vraag: waarom doe je dit?
Dan krijg je zo'n marginaal antwoord van "Ik heb niets meer met België, dat het maar ontploft"
Waarmee ze dan duiden op: ik stem op de slechtst mogelijke keuze.

Ter verduidelijking: Ik vind zo'n gedachtengang echt achterlijk, maar ja.... Sommigen zijn nu eenmaal "kwaad en verbitterd" op hun land van afkomst, nu ze het elders "beter" hebben....Dat het hun eigelijk gestolen kan worden.
 
Ter verduidelijking: Ik vind zo'n gedachtengang echt achterlijk, maar ja.... Sommigen zijn nu eenmaal "kwaad en verbitterd" op hun land van afkomst, nu ze het elders "beter" hebben....Dat het hun eigelijk gestolen kan worden.
Stem dan gewoon niet of blanco. Nu kloot je uw medemens hiermee. Maar ja daarover nadenken is dan weer te moeilijk.
 
Ter verduidelijking: Ik vind zo'n gedachtengang echt achterlijk, maar ja.... Sommigen zijn nu eenmaal "kwaad en verbitterd" op hun land van afkomst, nu ze het elders "beter" hebben....Dat het hun eigelijk gestolen kan worden.
Uiteindelijk brengen ze dan wel mogelijk de wereldvrede in gevaar door op zulke dictators te stemmen.
 
Blijkbaar dat de Turken die vanuit het buitenland gestemd hebben, massaal voor Erdogan hebben gestemd. Dus je vraagt u af wat die hier dan komen zoeken in een democratisch land.


Overigens geldt dit niet alleen voor de Turken in België, maar ook voor andere West-Europese landen.

Is niets verrassends aan, toch? Dat was vorige verkiezingen ook al zo het geval. En dat is niet enkel voor Turken zo. Ook voor Polen in het buitenland bv, die stemmen massaal conservatief. Ook Marokkanen in Belgie zijn conservatiever dan in Marokko zelf.

Paar jaar geleden iets over gelezen, komt basically neer op het feit dat de emigranten veelal stilstaan in het verleden en niet meegroeien met de noden van de lokale gemeenschap. Ze blijven alles vanuit hun x-jaar geleden bril bekijken, waardoor ze meer conservatief gekleurd naar dingen kijken.
Gaat natuurlijk niet op voor iedereen, maar is eerder een algemene tendens.

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat mensen die in het buitenland wonen uberhaupt mogen stemmen, en ik vind het gewoon irritant dat ik telkens brieven blijf krijgen van de Belgische overheid om te stemmen tijdens de verkiezingen. Wat interesseert mij dat nu, ik woon daar niet.
 
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat mensen die in het buitenland wonen uberhaupt mogen stemmen, en ik vind het gewoon irritant dat ik telkens brieven blijf krijgen van de Belgische overheid om te stemmen tijdens de verkiezingen. Wat interesseert mij dat nu, ik woon daar niet.
Bwa,
ergens toch volkomen begrijpelijk?
Overheid weet niet hoe lang jij daar zal blijven hé. Voor hetzelfde geld is dit maar een tijdelijke opdracht die je daar hebt...
Overheid kan niet elke persoon afzonderlijk gaan beginnen beoordelen ook vind ik.

En ergens: je bent nog Belgisch staatsburger, dus je moet ook je verplichtingen (stemmen) na komen bv.
 
Bwa,
ergens toch volkomen begrijpelijk?
Overheid weet niet hoe lang jij daar zal blijven hé. Voor hetzelfde geld is dit maar een tijdelijke opdracht die je daar hebt...
Overheid kan niet elke persoon afzonderlijk gaan beginnen beoordelen ook vind ik.

En ergens: je bent nog Belgisch staatsburger, dus je moet ook je verplichtingen (stemmen) na komen bv.

Gemakkelijk op te lossen he, vanaf x jaar in het buitenland vervalt je stemrecht en -plicht.
Als je per toeval een half jaar ergens gedetacheerd wordt, hoef je je stemrecht/plicht niet te verliezen.

Of een soort voorwaarde dat als je wil stemmen, je moet kunnen aantonen dat je in de komende regeerperiode effectief van plan bent terug te keren naar het land. Waarom zou ik, iemand die nooit terugkeert naar Belgie, moeten kunnen stemmen op de Belgische regering?
Uiteraard zijn er een aantal beslissingen die invloed op mij kunnen uitoefenen, maar dan spreken we toch echt maar over <5% van alle politieke beslissingen. En dit dus ook voor Turken en Turkije (om het cirkeltje rond te maken).
 
Blijkbaar dat de Turken die vanuit het buitenland gestemd hebben, massaal voor Erdogan hebben gestemd. Dus je vraagt u af wat die hier dan komen zoeken in een democratisch land.


Overigens geldt dit niet alleen voor de Turken in België, maar ook voor andere West-Europese landen.
Weet er iemand wat de diaspora procentueel gezien uitmaakt op het totaal aantal stemmen dat kan worden uitgebracht? Lijkt mij toch echt niet gezond als die daar de deciding vote van zouden zijn.
 
Gemakkelijk op te lossen he, vanaf x jaar in het buitenland vervalt je stemrecht en -plicht.
Als je per toeval een half jaar ergens gedetacheerd wordt, hoef je je stemrecht/plicht niet te verliezen.

Of een soort voorwaarde dat als je wil stemmen, je moet kunnen aantonen dat je in de komende regeerperiode effectief van plan bent terug te keren naar het land. Waarom zou ik, iemand die nooit terugkeert naar Belgie, moeten kunnen stemmen op de Belgische regering?
Uiteraard zijn er een aantal beslissingen die invloed op mij kunnen uitoefenen, maar dan spreken we toch echt maar over <5% van alle politieke beslissingen. En dit dus ook voor Turken en Turkije (om het cirkeltje rond te maken).
Het land dat dat dan moet beslissen, is in dit geval Erdogan die net door die stem zou winnen.
Ik ken er niks van, hè, ik weet niet of die steun net in het buitenland zo overweldigend groot is. Maar in z'n eigen vlees snijden zal hij vast niet doen.
 
Van wat ik kan vinden komt een 5% van de stemmen uit het buitenland, en stemt de overweldigende meerderheid daarvan op Erdogan.
 
Ik heb eens aan onze vorige buren (wat Turken waren) gevraagd waarom Erdogan daar zo populair was, en het antwoord was dat hij veel scholen en ziekenhuizen gebouwd heeft. Kort gezegd dat ie van Turkije een veel beter land gemaakt heeft. Ik heb dat nooit echt gecontroleerd of dat zonder meer waar is, of dat dat hetgeen is wat de door Erdogan gecontroleerde media verspreiden, maar als ik nu een vlugge blik werp op de economie van Turkije dan kan er wel iets van aan zijn ja:

https://commons.wikimedia.org/wiki/...ile:GDP_per_capita_PPP_Emerging_economies.png

De manieren waarop keur ik niet goed, en niet alles is rozengeur en maneschijn (zoals die inflatie de laatste jaren), maar je kan er niet omheen dat Turkije het de laatste decennia vrij goed doet op wereldeconomisch vlak. Of dat door Erdogan komt laat ik in het midden, maar die perceptie leeft in elk geval wel bij een deel van de bevolking.
A5joXDZ.png

Toch straf als je naar de Lira kijkt
 
Terug
Bovenaan