Verkiezingen in Turkije

En verklaart dat zijn succes na 20 jaar beleid nog, inclusief monsterinflatie en duidelijke corruptie (de gasfacturen van de bevolking zijn deze maand op kosten van de regering, en sommige ambtenaars krijgen een opslag van 45%), of zou dat iets te maken kunnen hebben met het uithollen van de democratie en persvrijheid?

Ik denk het wel omdat er velen nog die periode herinner van voor Erdogan dus voor een grote groep Turken is hij nog altijd een held.

Ik vraag mij ook af of "corruptie" echt een thema is in Turkije. Ik vrees dat in "tweede landen" men automatisch ook veronderstelt dat de oppositie ook corrupt is en dat dat veel minder een rol speelt dan wij denken.

Argentinië is al decennialang een puinhoop (inflatie van 106% :p) en echt grote politieke wijzigingen zien we daar nu ook niet echt gebeuren.
 
Ik vraag mij ook af of "corruptie" echt een thema is in Turkije. Ik vrees dat in "tweede landen" men automatisch ook veronderstelt dat de oppositie ook corrupt is en dat dat veel minder een rol speelt dan wij denken.
Ja idd, ze gaan er van uit dat alle politiekers wel corrupt zijn. Erdogan is corrupt, maar hij heeft tenminste ook goeds gedaan voor de bevolking (ziekenhuizen, wegen enz).
 
. De AKP kreeg iets van een 2000 minuten zendtijd naar aanloop van de verkiezingen, de oppositie maar een fractie daarvan. Cadeau's aan de bevolking geven op kosten van de overheid is ook zo'n truc.

Dat valt in niets te vergelijken met België hoor.
Toch zal dat verschil in zendtijd bij ons niet veel verschillen als we de mediatijd van al onze regeringspartijen vergelljken met die van de oppositie (VB en PTB/PVDA)
 
Toch zal dat verschil in zendtijd bij ons niet veel verschillen als we de mediatijd van al onze regeringspartijen vergelljken met die van de oppositie (VB en PTB/PVDA)
Tiens, ik geef geen cijfer voor de oppositie, en toch zal het hier niet erg verschillen. Sterk.

Als ik het me goed herinner was het 60 uur ofzo, kwam van het journaal. Erdogan controleert 90% van de media. Echt op geen enkele manier vergelijkbaar.
 
Toch zal dat verschil in zendtijd bij ons niet veel verschillen als we de mediatijd van al onze regeringspartijen vergelljken met die van de oppositie (VB en PTB/PVDA)


2 denkfouten:
- ook Vooruit, N-VA & Groen zitten in de oppositie. N-VA is de grootste oppositiepartij federaal, logisch dat zij ook bij uitstek aan bod komen in de berichtgeving als tegenstem. Vooruit is de grootste democratische oppositie op Vlaams niveau. Dat ze méér dan gemiddeld aan bod kwamen in de laatste zendtijdpeilingen komt door Frank VDB die nu eenmaal een groot deel van de corona-bevoegdheden had.
- Het gaat, in Turkije, over de zendtijd tijdens verkiezingsprogramma's. Daar wordt in België zelfs het VB niet in gediscrimineerd.

En ja, het VB komt minder aan bod in Vlaanderen. Dat is een bewuste keuze wegens het feit dat het VB het EVRM niet wil erkennen. Je kan dat jammer vinden, maar dan vind je het jammer dat een partij de mensenrechten niet hoog acht. Het moment dat het VB het EVRM erkent, komen ze evengoed aan bod.

In bijlage hoevaak de partijen genoemd werden. Ze krijgen wel degelijk aandacht, méér dan enkel wie spreektijd kreeg, maar dat is logisch omdat je telkens maar 1 oppositie aan bod laat komen en dat meestal de grootste is, tegenover iemand van de regering.
 

Bijlagen

  • 1684728803208.png
    1684728803208.png
    150,8 KB · Weergaven: 6
Krankzinnig gewoon. 20 jaar dictatoriaal bestuur. Monsterinflatie. 50,000 (vijftig fucking duizend) doden in de aardbeving ten gevolge van eindeloze corruptie. En de verkiezing is zogezegd nek-aan-nek?
Ik quote nu de openingspost omdat ik het hier kwijt wil maar op de 7de dag twee mensen uitgenodigd 1 pro Erdogan 1 die op de andere gestemd had. Andere mensen anti Erdogan hadden afgehaakt wegens bedreigingen tegen zichzelf en hun familie. Werd door de twee uiteindelijk 1 grote lofzang voor Erdogan wat Lieven en Liesbeth ook vroegen binnen de vijf seconden ja maar Erdogan heeft dat gedaan en dat gedaan. Hallucinant.
 
En ja, het VB komt minder aan bod in Vlaanderen. Dat is een bewuste keuze wegens het feit dat het VB het EVRM niet wil erkennen. Je kan dat jammer vinden, maar dan vind je het jammer dat een partij de mensenrechten niet hoog acht. Het moment dat het VB het EVRM erkent, komen ze evengoed aan bod.
Vergeet niet dat aan de andere kant van het land er een mediacode is die verbiedt dat politici van de grootste partij v Belgie (VB) sprekend worden opgevoerd. Er wordt OVER gesproken, maar ze worden zelf niet aan het woord gelaten.
Daar kun je voor kiezen, maar laten we dan aub geen land ls Turkije de maat nemen.
 
Vergeet niet dat aan de andere kant van het land er een mediacode is die verbiedt dat politici van de grootste partij v Belgie (VB) sprekend worden opgevoerd. Er wordt OVER gesproken, maar ze worden zelf niet aan het woord gelaten.
Daar kun je voor kiezen, maar laten we dan aub geen land ls Turkije de maat nemen.
En die mediacode is volledig vrijwillig, omwille van dezelfde reden als het cs in Vlaanderen: geen respect voor evrm.

In Turkije is het door de president geforceerd uit eigenbelang. Zie je het verschil?
 
Tjah, als je het verschil ziet van de gemiddelde aanhanger: bij Erdogan zie je vooral veel mannen en hoofddoekjes, bij die van Kilicdaroglu veel zichtbaar 'verwesterde' mensen. Ataturk zou zich omdraaien in z'n graf.

Erdogan herverkozen.
Invloed buitenlandse stem was miniem, overigens.

Ik heb het eigenlijk nooit begrepen waarom mensen die in het buitenland wonen een evenwaardige stem mogen hebben om te kunnen kiezen wie er regeert over anderen, en al zeker niet als die 2e of 3e generatie zijn. Waarom zou mijn mening even veel waard moeten zijn als die van een Colombiaan die daar nog effectief woont en die i.t.t. mij wel de nadelen (of voordelen) van een bepaalde verkozen president ervaart?
Kan je het u al voorstellen: moesten er gigantisch veel 'Belgen' in het buitenland wonen (en daar ook geboren zijn), dat die voor 70% ofzo op het Vlaams Belang stemmen?

Is imo nog zo'n oubollig iets uit een tijd dat migratie vooral een theoretisch fenomeen was.
 
Arme Kiliçdaroglu. Ik vrees dat die het land es zal moeten verlaten. Erdogan heeft hem in zijn overwinningsspeech al een terrorist genoemd.
Beschuldigt bijgevolg ook elke Turk die voor die man stemde als terrorist. Lekker gezellig weer.
 
Een democratie ter beschikking hebben en toch voor een dictator kiezen, het blijft toch een beetje speciaal.
 
Een democratie ter beschikking hebben en toch voor een dictator kiezen, het blijft toch een beetje speciaal.
Turkije staat op positie 165 (van de 180!) van de World Press Freedom Index, tussen Rusland (...) en Egypte (gewoon een dictatuur). Propaganda werkt gewoon, en buiten de grote steden zit Turkije ook gewoon met een vrij conservatieve en niet zo welvarende bevolking.

En dan heb je nog altijd mensen die zo'n dingen komen verkondigen, uit een soort van misprijzen voor het eigen land ofzo:
Toch zal dat verschil in zendtijd bij ons niet veel verschillen als we de mediatijd van al onze regeringspartijen vergelljken met die van de oppositie (VB en PTB/PVDA)
Vergeet niet dat aan de andere kant van het land er een mediacode is die verbiedt dat politici van de grootste partij v Belgie (VB) sprekend worden opgevoerd. Er wordt OVER gesproken, maar ze worden zelf niet aan het woord gelaten.
Daar kun je voor kiezen, maar laten we dan aub geen land ls Turkije de maat nemen.
België staat op positie 31 trouwens, maar goed iemand die hier te pas en te onpas wat fabeltjes komt verkondigen over Rusland zit niet zo in met feiten.
 
Arme Kiliçdaroglu. Ik vrees dat die het land es zal moeten verlaten. Erdogan heeft hem in zijn overwinningsspeech al een terrorist genoemd.
Hem morgen asap in de cel steken zoals hij gedaan heeft met 'sommige' andere politieke tegenstanders zei ik hem nog niet meteen doen.

Dan veroorzaakt hij daar een burgeroorlog. Niet dat hij dit niet zou overleven (verre van), maar het zou wel gewoon slechte reclame zijn en ik zie niet echt een voordeel voor Erdogan om dat te doen (zie Wit Rusland, zo'n scenario gaat ie niet wensen).

Maar hij kan inderdaad wel beginnen met zijn positie weer te versterken, Kiliçdaroglu terug naar de achtergrond te duwen en finaal misschien ook hem het land uit 'pesten'. Hem maw politiek gewoon helemaal dood maken is voldoende.
 
2560px-2023_Turkish_presidential_election_map_second_round.svg.png


Dit zegt eigenlijk al genoeg. Erdogan is vooral herkozen dankzij de plattelandsbewoners, die veel geloviger, armer en objectief dommer zijn dan de mensen in de grote steden. Make America/Turkey/... Great Again is een fenomeen dat eigenlijk overal vooral goed scoort bij rurale boerenpummels.
Achja, ik heb nergens gelezen dat er aanwijzingen zijn van verkiezingsfraude, dus het is de meerderheid die heeft gesproken (en al zeker onder de etnische Turken). Good luck, gentiles, en ni komen zagen eh. 😂
 
2560px-2023_Turkish_presidential_election_map_second_round.svg.png


Dit zegt eigenlijk al genoeg. Erdogan is vooral herkozen dankzij de plattelandsbewoners, die veel geloviger, armer en objectief dommer zijn dan de mensen in de grote steden. Make America/Turkey/... Great Again is een fenomeen dat eigenlijk overal vooral goed scoort bij rurale boerenpummels.
Achja, ik heb nergens gelezen dat er aanwijzingen zijn van verkiezingsfraude, dus het is de meerderheid die heeft gesproken (en al zeker onder de etnische Turken). Good luck, gentiles, en ni komen zagen eh. 😂
Ik zou niet zeggen dat ze dommer zijn, want dan noem je iedereen die niet in een stad woont dom. Dat ze minder geïnformeerd zijn dat wel, dit omdat het makkelijker is om propaganda te verspreiden in niet groot steden.
 
Terug
Bovenaan