Verkiezingen in Turkije

Ik heb eens aan onze vorige buren (wat Turken waren) gevraagd waarom Erdogan daar zo populair was, en het antwoord was dat hij veel scholen en ziekenhuizen gebouwd heeft. Kort gezegd dat ie van Turkije een veel beter land gemaakt heeft. Ik heb dat nooit echt gecontroleerd of dat zonder meer waar is, of dat dat hetgeen is wat de door Erdogan gecontroleerde media verspreiden, maar als ik nu een vlugge blik werp op de economie van Turkije dan kan er wel iets van aan zijn ja:
Is idd de reden.

Onder Erdogan is het GDP/capita van 3000$ naar 12000$ gegaan. Dat is een verviervoudiging!!! Bovendien heeft hij Turkije op de kaart gezet, zowel economisch als politiek. Wie had er 20 jaar geleden ooit van Turkse huishoudtoestellen of software gehoord, laat staan auto‘s. Nu heb je Beko, Togg, Godiva (Ja, ook dat is Turks), hun wapenindustrie… Ben je daar onlangs al eens geweest? De infrastuctuur is er op veel plaatsen beter dan hier.

En dan vinden mensen het vreemd dat die man populair is? Dat vreemd vinden is pas vreemd.

Stel dat er hier een politicus in zou slagen om ons GDP/capita op Luxemburgs of Zwitzers niveau te krikken, komaf maken met al die aftandse betonwegen en Minerva terug tot leven te brengen, wat effect zou dat hebben op het electoraat denk je?
 
Is idd de reden.

Onder Erdogan is het GDP/capita van 3000$ naar 12000$ gegaan. Dat is een verviervoudiging!!! Bovendien heeft hij Turkije op de kaart gezet, zowel economisch als politiek. Wie had er 20 jaar geleden ooit van Turkse huishoudtoestellen of software gehoord, laat staan auto‘s. Nu heb je Beko, Togg, Godiva (Ja, ook dat is Turks), hun wapenindustrie… Ben je daar onlangs al eens geweest? De infrastuctuur is er op veel plaatsen beter dan hier.

En dan vinden mensen het vreemd dat die man populair is? Dat vreemd vinden is pas vreemd.

Stel dat er hier een politicus in zou slagen om ons GDP/capita op Luxemburgs of Zwitzers niveau te krikken, komaf maken met al die aftandse betonwegen en Minerva terug tot leven te brengen, wat effect zou dat hebben op het electoraat denk je?
En verklaart dat zijn succes na 20 jaar beleid nog, inclusief monsterinflatie en duidelijke corruptie (de gasfacturen van de bevolking zijn deze maand op kosten van de regering, en sommige ambtenaars krijgen een opslag van 45%), of zou dat iets te maken kunnen hebben met het uithollen van de democratie en persvrijheid?
 
Op de site van het nationaal persbureau Anadolu staat een overzichtskaart met stemmen uit het buitenland: https://secim.aa.com.tr/

ZOE1Jo7.png


De balans is 300.000 stemmen in het voordeel van Erdogan. Op de kaart zie je ook dat niet alle Turkse emigranten voor Erdogan stemmen. In vele Engelstalige landen bvb (UK, Canada, USA, Australië, NZ, Zuid-Afrika) heeft Kilicdaroglu het meeste stemmen behaald.

Het gros van de stemmen komt wel uit 3 landen: Duitsland (712.000), Frankrijk (163.000) en Nederland (144.000). Uit België komen ruim 86.000 stemmen. Deze landen stemden voor 60-70% voor Erdogan.
 
En verklaart dat zijn succes na 20 jaar beleid nog, inclusief monsterinflatie en duidelijke corruptie (de gasfacturen van de bevolking zijn deze maand op kosten van de regering, en sommige ambtenaars krijgen een opslag van 45%), of zou dat iets te maken kunnen hebben met het uithollen van de democratie en persvrijheid?
Het is geen uniek Turks fenomeen om poltici te blijven steunen ook al is de situatie al lang scheef aan het lopen. Ook in andere landen en ja ook in democratien zie je dergelijk kiezergedrag, inclusief Belgie.

Of wat had je gedacht? Dat morgen alle Belgen gaan stemmen op politici die nu eens echt de staatschuld gaan saneren? Wij blijven met z’n allen ook liever onze kop in het zand steken tot het hek helemaal van de dam is.

Ik zie hier net op Terzake dat de Turkse diaspora in Belgie met kop en schouder boven de andere Europese landen uit steekt in hun keuze voor Erdogan. Interessante vaststelling. Straks moet ik nog gaan geloven dat de staat van onze infrastructuur er voor iets tussen zit 😜.
 
Laatst bewerkt:
  • Unsure
Waarderingen: asmo
Is idd de reden.

Onder Erdogan is het GDP/capita van 3000$ naar 12000$ gegaan. Dat is een verviervoudiging!!! Bovendien heeft hij Turkije op de kaart gezet, zowel economisch als politiek. Wie had er 20 jaar geleden ooit van Turkse huishoudtoestellen of software gehoord, laat staan auto‘s. Nu heb je Beko, Togg, Godiva (Ja, ook dat is Turks), hun wapenindustrie… Ben je daar onlangs al eens geweest? De infrastuctuur is er op veel plaatsen beter dan hier.

En dan vinden mensen het vreemd dat die man populair is? Dat vreemd vinden is pas vreemd.

Stel dat er hier een politicus in zou slagen om ons GDP/capita op Luxemburgs of Zwitzers niveau te krikken, komaf maken met al die aftandse betonwegen en Minerva terug tot leven te brengen, wat effect zou dat hebben op het electoraat denk je?
Langs een kant is hij natuurlijk ook de man die de westerse en seculiere richting die Turkije aan het uitgaan was sinds Atatürk een halt toegeroepen heeft.

Eigenlijk vind ik het wel bizar dat ik in andere landen steeds de progressieve kandidaten steun en in eigen land de conservatieve kant kies.
 
Is idd de reden.

Onder Erdogan is het GDP/capita van 3000$ naar 12000$ gegaan. Dat is een verviervoudiging!!! Bovendien heeft hij Turkije op de kaart gezet, zowel economisch als politiek. Wie had er 20 jaar geleden ooit van Turkse huishoudtoestellen of software gehoord, laat staan auto‘s. Nu heb je Beko, Togg, Godiva (Ja, ook dat is Turks), hun wapenindustrie… Ben je daar onlangs al eens geweest? De infrastuctuur is er op veel plaatsen beter dan hier.

En dan vinden mensen het vreemd dat die man populair is? Dat vreemd vinden is pas vreemd.

Stel dat er hier een politicus in zou slagen om ons GDP/capita op Luxemburgs of Zwitzers niveau te krikken, komaf maken met al die aftandse betonwegen en Minerva terug tot leven te brengen, wat effect zou dat hebben op het electoraat denk je?
Tgoh, als ik dan in de krant zou kunnen lezen dat er een journalist in de bak is gestoken vanwege zijn job, of als de president een buitenlandse Twitteraar wilt arresteren vanwege een grapje… Dan relativeer ik wel die paar gebouwen die met suikerspekken zijn gebouwd. Zeker als ik daarna een brood ga kopen voor 527 miljard lira.
 
Hoe meer ze op Erdogan stemmen, hoe meer de lira zakt en hoe "rijker" ze zijn als ze terugkeren naar Turkije.
Die Turken in hun thuisland worden dus armer en armer en de buitenlandse turken rijker en rijker.
 
Hoe meer ze op Erdogan stemmen, hoe meer de lira zakt en hoe "rijker" ze zijn als ze terugkeren naar Turkije.
Die Turken in hun thuisland worden dus armer en armer en de buitenlandse turken rijker en rijker.
Of hoe interessanter het wordt om ginder een eigendom te verwerven bedoel je?
 
Op de site van het nationaal persbureau Anadolu staat een overzichtskaart met stemmen uit het buitenland: https://secim.aa.com.tr/

ZOE1Jo7.png


De balans is 300.000 stemmen in het voordeel van Erdogan. Op de kaart zie je ook dat niet alle Turkse emigranten voor Erdogan stemmen. In vele Engelstalige landen bvb (UK, Canada, USA, Australië, NZ, Zuid-Afrika) heeft Kilicdaroglu het meeste stemmen behaald.

Het gros van de stemmen komt wel uit 3 landen: Duitsland (712.000), Frankrijk (163.000) en Nederland (144.000). Uit België komen ruim 86.000 stemmen. Deze landen stemden voor 60-70% voor Erdogan.
Saïd haalde deze ook aan in het Journaal op de VRT. Echt een heel goeie en duidelijke uitleg, vond ik dat. Hij zei ook dat hier slechts 60% (geloof ik?) van mogelijke stemmers uiteindelijk hun stem zou uitbrengen. Een lage opkomst is bijna altijd in het voordeel van de extreemste kandidaat natuurlijk, met de ferventste volgers. In dit geval Erdogan. Zij die de Turkse politiek niks meer interesseert omdat ze net daardoor vertrokken zijn, stemmen gewoon niet hier.
 
Ja, als ze hun euros inruilen voor liras krijgen ze er daar een pak meer in de plaats.
Op 5jaar tijd 75% meer zelf.
Jij toch ook? Ik snap het verband niet helemaal.
Of wil je insinueren dat buitenlandse kiezers met opzet het land de grond in drijven om dan terug te komen als koningen? Want de cijfers (inclusief die van hierboven) spreken dat wel tegen.
 
Hoe meer ze op Erdogan stemmen, hoe meer de lira zakt en hoe "rijker" ze zijn als ze terugkeren naar Turkije.
Die Turken in hun thuisland worden dus armer en armer en de buitenlandse turken rijker en rijker.
Plus het is heel gemakkelijk om te kiezen voor streng/traditioneel/repressief beleid als je een paar duizend kilometer verder zit en vervolgens een whiskey achterover slaat op je dooie gemak. Rules for thee, not for me.
 
Jij toch ook? Ik snap het verband niet helemaal.
Of wil je insinueren dat buitenlandse kiezers met opzet het land de grond in drijven om dan terug te komen als koningen? Want de cijfers (inclusief die van hierboven) spreken dat wel tegen.
Ik heb ook geen banden in Turkije, in tegenstelling tot...
Ja, het is een ongeloofelijke dick move, maar sommigen denken nu eenmaal zo
 
Het is geen uniek Turks fenomeen om poltici te blijven steunen ook al is de situatie al lang scheef aan het lopen. Ook in andere landen en ja ook in democratien zie je dergelijk kiezergedrag, inclusief Belgie.

Of wat had je gedacht? Dat morgen alle Belgen gaan stemmen op politici die nu eens echt de staatschuld gaan saneren? Wij blijven met z’n allen ook liever onze kop in het zand steken tot het hek helemaal van de dam is.

Ik zie hier net op Terzake dat de Turkse diaspora in Belgie met kop en schouder boven de andere Europese landen uit steekt in hun keuze voor Erdogan. Interessante vaststelling. Straks moet ik nog gaan geloven dat de staat van onze infrastructuur er voor iets tussen zit 😜.
Ach, wij zitten met een vrij comfortabel status quo waar niemand echt uitwilt . Of denk je dat een partij/boegbeeld hier zou blijven herverkozen raken als de economie plots de dieperik ingaat met monsterinflatie? Ik denk het niet. Als je natuurlijk al 20 jaar aan de macht bent, radio en tv in je macht hebt, je mannetjes op elk niveau van de overheid hebt zitten (remember de gefaalde "coup" waarna de zuivering kwam?), dan is het nu eenmaal wat makkelijker om mensen voor je te laten stemmen. De AKP kreeg iets van een 2000 minuten zendtijd naar aanloop van de verkiezingen, de oppositie maar een fractie daarvan. Cadeau's aan de bevolking geven op kosten van de overheid is ook zo'n truc.

Dat valt in niets te vergelijken met België hoor. Ik snap toch dat begrip voor (wannabe) dictators niet hier bij sommigen.
 
Tgoh, als ik dan in de krant zou kunnen lezen dat er een journalist in de bak is gestoken vanwege zijn job, of als de president een buitenlandse Twitteraar wilt arresteren vanwege een grapje… Dan relativeer ik wel die paar gebouwen die met suikerspekken zijn gebouwd. Zeker als ik daarna een brood ga kopen voor 527 miljard lira.
Ik denk dat jij overschat hoe lang en hoe goed sommige mensen nadenken over hun stem bij de verkiezingen. Niet alleen in Turkije overigens, dat is een wereldwijd iets.

Gooi daar nog een sausje staatsgecontroleerde media over en een groot deel van de rationaliteit is verdwenen.

Vergeet ook niet dat er effectief goede dingen zijn gebeurd onder zijn beleid. Ik zou zeker niet zeggen dat geen problemen zijn, maar 't is nu ook niet dat Turkije een puinhoop is. Ik ben het overigens ook helemaal geen aanhanger van Erdogan of zo, ik zie ook veel liever iemand anders aan de macht daar. Maar ik snap wel het beeld van een deel van de bevolking die vooral de goede dingen zien (wat onder andere komt door de controle van de media), en daaruit concluderen dat ze het beste af zijn met die halve dictator. Of een deel die misschien gewoon schrik hebben om op iemand anders dan Erdogan te stemmen.
 
Economisch heeft Turkije effectief grote stappen gezet onder Erdogan, en hij heeft het land inderdaad internationaal terug op de kaart gezet. Maar tegelijkertijd heeft Erdogan Turkije doen afglijden naar een autoritaire staat ten dienste van zijn persoon, met veel corruptie en een verzwakt democratisch en juridisch stelsel tot gevolg. En zeker de laatste jaren ook het terugdraaien van de seculiere staat, met een stevige ruk richting conservatief islamisme. Had Erdogan een jaar of 10 geleden het stokje al overgedragen, had Turkije intussen economisch en internationaal nog een stuk steviger kunnen staan, misschien zelfs als lid van de EU.
 
Dat is idd wat je hoort van Turken, dat er onder het beleid van Erdogan de infrastructuur en levensstandaard verbeterd is, dat hij een sterk figuur is internationaal en Turkije op de kaart zet. Ze beseffen ook wel dat hij corrupt is, maar hij doet tenminste iets. Het religieuze speelt ook wel mee - hij is openlijk islamitisch, Kilicdaroglu is seculier. Dus gelovige mensen stemmen gemakkelijk op Erdogan.
Er is torenhoge inflatie, "maar in de rest van de wereld is er ook een economische crisis" zeggen zijn volgelingen, ja, maar niet half zo erg als in Turkije. Mensen komen daar nog maar moeilijk rond, en het word elk jaar erger. Voor een groot stuk komt dat omdat Erdogan maar doet wat hij wil met het monetair beleid (renteverlaging ipv renteverhoging bij inflatie), waardoor de inflatie helemaal ontspoort.
Het is ook algemeen bekend dat dankzij de corruptie er veel bouwovertredingen zijn, waardoor er bij de aardbeving zoveel gebouwen ingestort zijn, onnodig veel mensenlevens verloren. Hij heeft ook de hulpverlening geblokkeerd, middelen niet ingezet, het is daar erg traag op gang gekomen en er was toen erg veel kritiek op hem. Dat die mensen nu nog op hem stemmen, daar kan ik echt niet bij.
Er is ook een echte brain-drain gaande in Turkije, jonge hoog-opgeleide mensen vertrekken allemaal omdat ze geen hoop meer hebben voor een toekomst in het land, waardoor er vb veel dokters vertrekken.
Als het nu niet gebeurt, dan denk ik niet dat Erdogan nog voor zijn dood van de troon gestoten kan worden. Het gaat de laatste tijd echt niet goed in Turkije, veel slechter kan niet (hoop ik voor hen, we zullen zien). Er was ook een tijdje spraken van toenadering tot de EU, maar zolang Erdogan aan de macht is, ligt dat volledig stil.
 
Daar vrees ik ook voor. Hij heeft elke opeenvolgende termijn als eerste minister en als president stappen gezet om zijn macht te verankeren, hoe nipter de uitslag hoe driester hij de democratie zal proberen uithollen tegen de volgende keer.
 
We moeten ook niet doen alsof de economische vooruitgang de verdienste is van alleen Erdogan zelf, en dat Turkije nog een land op (zwart-)Afrikaans welvaartsniveau zou zijn als hij er niet was geweest. De globalisering is de laatste 2 decennia héél hard gegaan, en daar heb je als leider weinig vat op. Sure, als je je land compleet afschermt of echt de meest incompetente administrator bent, dan waren ze nu nog wrs even arm als 20 jaar geleden. Dat hij niet even slecht was als de gemiddelde Afrikaanse leider, dat kun je hem tenminste wel nageven. 😂 Ook onder Trump was er economisch een goede periode, maar we gaan hem toch echt niet nageven dat hij de beste economisch beleidsmaker is sinds Ronald "Reaganomics" Reagan?

In ieder geval, er is nog wat meer dan economie (hoewel het niet veel slechter kan zijn dan de huidige situatie, maar bon): Erdogan ondergraaft de democratie, Erdogan ondergraaft de seculiere staat, Erdogan ondergraaft de mensenrechten, etc. Maar blijkbaar is dat iets waar vele (de meeste?) Turken zich wel in kunnen vinden, en dat zegt genoeg over hun. Als ik op tiktok filmpjes tegenkom die gaan over die verkiezing (en blijkbaar zit ik atm ook in dat algoritme), dan zie ik de combinatie van woorden zoals "inshallah" vaak gecombineerd worden met "Erdogan". Dus dat zegt eigenlijk al genoeg over het niveau van zijn kiezers. Achja, elke bevolking heeft de leider die ze verdienen. Als ze Erdogan terug verkiezen, mag de inflatie voor mijn part naar 2.000.000% stijgen en er een wet komen dat vrouwen niet meer mogen buitenkomen zonder de toestemming van een man.

Ohja, hoeveel van de Turken die hier wonen die ginder voor Erdogan of de MHP stemmen, stemmen hier links? Letterlijke definitie van twee gezichten hebben. Allah when it suits me (from a distance), money when it pleases me. Alleen al daarvoor zou je ze moeten terugsturen.
 
Laatst bewerkt:
Maar blijkbaar is dat iets waar vele (de meeste?) Turken zich wel in kunnen vinden, en dat zegt genoeg over hun. [...] Achja, elke bevolking heeft de leider die ze verdienen. Als ze Erdogan terug verkiezen, mag de inflatie voor mijn part naar 2.000.000% stijgen en er een wet komen dat vrouwen niet meer mogen buitenkomen zonder de toestemming van een man.
Da's wel heel cynisch hé. De verkiezing nu loopt richting elk ongeveer de helft van de kiezers. 45% van het land gaat straks niet voor Erdogan gestemd hebben, maar zitten wel in de shit. Hetzelfde met de Britten die tegen de Brexit gestemd hebben, of de Amerikanen die tegen Trump gestemd hebben indertijd.

Ohja, hoeveel van de Turken die hier wonen die ginder voor Erdogan of de MHP stemmen, stemmen hier links? Letterlijke definitie van twee gezichten hebben. Allah when it suits me (from a distance), money when it pleases me. Alleen al daarvoor zou je ze moeten terugsturen.
Ja, hoeveel zijn dat er? Plat populisme weer.
 
Terug
Bovenaan