Vechtpartij Agenten en Jongeren in Ardennen

Gezien de dames in een boot zaten, waardoor ze minder mobiel zijn en gemakkelijker ingesloten kunnen worden, én ze door 40 jongeren omgeven werden én mogelijks ook wat gedronken hebben, lijkt het me logisch dat ze sowieso hulp inroepen.


Niet elke aanraking wordt beschouwd als een aanranding. Gelukkig maar.

Je bent je onderbouwing vergeten voor "eenmalige aanraking om indruk te maken, is niet strafbaar".

Je bent al aan het speculeren geweest dat de aanraking niet van seksuele aard was en dat het enkel gebeurde om indruk te maken. Getuige je gebruik van "als" en het feit dat dit nergens vermeld staat in het artikel. Goed, als deze speculatie waar blijkt te zijn, is er geen juridisch staartje. Jammer voor de dames die door tientallen jongeren aangeraakt geweest zijn, natuurlijk, maar goed.

Kan je ook een speculatie doen waarbij de aanrakingen gebeurden op intieme plaatsen? Is de hoeveelheid per persoon dan ook van belang? Eenmalig in de borsten grijpen bv, is dat wel strafbaar? Is "om indruk te maken" in dat geval ook een verzachtende omstandigheid?
 
Je bent je onderbouwing vergeten voor "eenmalige aanraking om indruk te maken, is niet strafbaar".
Omdat een aanraking geen aanranding is en niks een aanraking strafbaar maakt. Dat laatste staat gewoon niet in het strafwetboek.


Je bent al aan het speculeren geweest dat de aanraking niet van seksuele aard was en dat het enkel gebeurde om indruk te maken. Getuige je gebruik van "als" en het feit dat dit nergens vermeld staat in het artikel. Goed, als deze speculatie waar blijkt te zijn, is er geen juridisch staartje. Jammer voor de dames die door tientallen jongeren aangeraakt geweest zijn, natuurlijk, maar goed.

Kan je ook een speculatie doen waarbij de aanrakingen gebeurden op intieme plaatsen? Is de hoeveelheid per persoon dan ook van belang? Eenmalig in de borsten grijpen bv, is dat wel strafbaar? Is "om indruk te maken" in dat geval ook een verzachtende omstandigheid?
aanraking van de borsten = aanranding (van de eerbaarheid).

De persoon die hier dingen erbijhaalt die niet in het artikel staan, ben jij wel, hoor.
 
aanraking van de borsten = aanranding (van de eerbaarheid).

De persoon die hier dingen erbijhaalt die niet in het artikel staan, ben jij wel, hoor.

Flauw van je hoor, jij bent toch diegene met volgende uitspraken:
- Als een groep jongeren een bootje van 2 dames aanraakt om indruk te maken en ze zo lastig valt, dan is dat irritant. Maar niet strafbaar als het bij een keer blijft.
- én mogelijks ook wat gedronken hebben

Dat zijn toch speculaties tot tweemaal toe? Om feiten aan te duiden, gebruiken we toch geen woorden zoals "als", "mogelijk"?
We speculeren beiden over de gebeurtenissen, jij gaat er in jouw speculatie van uit dat de jongens ze hebben aangeraakt, niet aangerand, ik ga, wegens de reacties van de betrokken personen, ervan uit dat er eerder sprake is van aanranding van de eerbaarheid en dat daar juridische gevolgen aan vasthangen.
 
Wat mij vooral verbaast is hoe verbaasd er hier wordt gereageerd op dergelijke faits divers. Dagelijkse kost toch gewoon?
 
Wat mij vooral verbaasd is hoe verbaasd er hier wordt gereageerd op dergelijke faits divers. Dagelijkse kost toch gewoon?
Ik heb het nochtans nog niet in de krant gelezen. Moet zijn dat het toch niet zo vaak voorkomt. Dan is het toch geen fait divers.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Dit toont ook weer eens wat een zwakkelingen we hebben in het politiekorps.

"Een vrouwelijke agente die toch nog enkele jongeren kon benaderen, schold hen de huid vol waarop het tot een tweede kleinere vechtpartij kwam waarbij de vrouw een gebroken neus opliep."
Tja talk shit get hit? Je zou beter verwachten van een volwassenen politieagent.
 
Laatst bewerkt:
ja, 't is erg, flikken die tussenkomen als een grote groep enkele vrouwen belaagt. waar gaat het naartoe met dit land?
Mja, leuk sarcasme maar ik zie niet echt wat dit met mijn post te maken heeft.

Die agenten waren niet in functie dus erg veel verschil met <insert random groepering> die slaags raakt met Brussels krapuul is er niet hoor. Ik heb respect voor onze politie en alle begrip voor de frustraties die ze waarschijnlijk dagelijks meemaken in zone Brussel-West, maar dat wil niet zeggen dat we er hier zomaar van moeten uitgaan dat een groepje agenten, waaronder enkele beschonken leden (waarvan iemand dan nog ruzie weet te maken met collega's) 100% juist heeft gehandeld wanneer ze in een "megavechtpartij" verzeild raken.

Natuurlijk is de oorsprong van deze situatie de losse handjes van dat krapuul, maar dat is geen vrijgeleide voor eender welke escalatie gewoon omdat de andere zijde in hun professioneel leven agent is. Het resultaat van dit incident lijkt me sowieso niet echt positieve aandacht voor het korps.
 
Ja, om aan te tonen dat jouw speculaties grote verschillen maken qua gevolg. Niet omdat ik ervan uitga dat het wel zo zal zijn. Wat bij jou wel zo lijkt

Grote verschillen? Het zijn uiteindelijk 14-16 jarigen, dat wordt dus in het "ergste" geval een spreekwoordelijke tik op de vingers en de vraag om het nooit meer te doen.
Voor de initiele aanrakingen natuurlijk, voor het gevecht achteraf mag ik hopen dat er effectieve sancties uitgedeeld worden ongeacht de leeftijd.

En ja, ik ga er voorlopig van uit dat de slachtoffers aangerand zijn en niet gewoon "aangeraakt". De context en de voorgeschiedenis wijzen vaker wel dan niet in die richting. Dat wil niet zeggen dat ze veroordeeld moeten worden op basis van vermoedens uiteraard, de case moet nog altijd grondig onderzocht worden.
 
Grote verschillen? Het zijn uiteindelijk 14-16 jarigen, dat wordt dus in het "ergste" geval een spreekwoordelijke tik op de vingers en de vraag om het nooit meer te doen.
Voor de initiele aanrakingen natuurlijk, voor het gevecht achteraf mag ik hopen dat er effectieve sancties uitgedeeld worden ongeacht de leeftijd.

En ja, ik ga er voorlopig van uit dat de slachtoffers aangerand zijn en niet gewoon "aangeraakt". De context en de voorgeschiedenis wijzen vaker wel dan niet in die richting. Dat wil niet zeggen dat ze veroordeeld moeten worden op basis van vermoedens uiteraard, de case moet nog altijd grondig onderzocht worden.
En zo kan je ook zeggen dat zatte mensen die vechten het zelf gezocht hebben en er dus eigenlijk quasi niks aan de hand was...

(even kromme redenering)

De realiteit is dat zelfs in de ergste straten van Molenbeek/Schaarbeek je als meisje met een relatief kort rokje meer niet dan wel aangerand zal worden op straat (gelukkig maar). Wat niet wil zeggen dat je daar op je gemak zal zijn.
 
En zo kan je ook zeggen dat zatte mensen die vechten het zelf gezocht hebben en er dus eigenlijk quasi niks aan de hand was...

(even kromme redenering)

De realiteit is dat zelfs in de ergste straten van Molenbeek/Schaarbeek je als meisje met een relatief kort rokje meer niet dan wel aangerand zal worden op straat (gelukkig maar). Wat niet wil zeggen dat je daar op je gemak zal zijn.

Stel je voor dat je niet aangerand wordt door op straat te lopen in een Westers land. Hebben wij geluk.
 
En zo kan je ook zeggen dat zatte mensen die vechten het zelf gezocht hebben en er dus eigenlijk quasi niks aan de hand was...

(even kromme redenering)

De realiteit is dat zelfs in de ergste straten van Molenbeek/Schaarbeek je als meisje met een relatief kort rokje meer niet dan wel aangerand zal worden op straat (gelukkig maar). Wat niet wil zeggen dat je daar op je gemak zal zijn.

Wat die vechtsituatie betreft, heb ik me nergens uitgesproken dat enkel de jongeren bestraft dienen te worden, toch? Eenieder die een ander lichamelijk leed heeft bezorgd, dient bestraft te worden. Maar gezien de jongeren zich uit de voeten konden maken, terwijl de politieagenten met de ziekenwagen afgevoerd dienden te worden, lijkt mij dat de strafmaten voor bepaalde individuen hoger zal liggen dan de andere.

De opmerking over rondlopen in Molenbeek met een kort rokje is niet relevant, want daar gaat het niet over. Context is jongeren die in groep dames lastig vallen, niet "rondlopen in Molenbeek".
 
Wat die vechtsituatie betreft, heb ik me nergens uitgesproken dat enkel de jongeren bestraft dienen te worden, toch? Eenieder die een ander lichamelijk leed heeft bezorgd, dient bestraft te worden. Maar gezien de jongeren zich uit de voeten konden maken, terwijl de politieagenten met de ziekenwagen afgevoerd dienden te worden, lijkt mij dat de strafmaten voor bepaalde individuen hoger zal liggen dan de andere.
Ook daar ga ik niet over oordelen. Wie zat is, heeft véél vaker breuken door slecht neer te komen (en volgens RTL info waren meerdere agenten in "vergevorderde staat van dronkenschap").

Opnieuw: het is héél gevaarlijk om hier conclusies in de ene richting of de andere te gaan. Het kan zijn dat de ene groep nauwelijks iets mis deed (alle schuld bij de andere), terwijl het evengoed kan zijn dat beide héél zwaar in de fout gingen.
 
Als het waar is dat een persoon een harde slag in het gezicht kreeg met de scherpe rand van een roeispaan, zou dit toch om poging doodslag kunnen gaan?
 
Tja, dat is natuurlijk omdat je in Brussel niet kan kajakken...

Ik las in de krant ook nog de suggestie dat de agenten en (een aantal) jongeren mogelijk elkaar herkend hebben van eerdere confrontaties in het Brusselse. Dat kan natuurlijk ook geleid hebben tot deze dramatische escalatie.
 
Het is een voorval waar ik graag eens een vlieg had geweest, of live camerabeelden ofzo - jongeren / dames / agenten / mogelijks herkenning of kennissen onderling / drank / bevestigde en niet bevestigde incidenten ... ik kan me meteen levendig diverse scenario's voorstellen waarbij zoiets de verkeerde kant uitgaat...

Ik snap het ergens niet meer als ik eerlijk ben, het lijkt wel of het aantal mensen die de grenzen opzoeken / overschrijden toch wel toeneemt, deze normvervaging is al een tijdje aan de gang en dat valt te betreuren want op het einde is iedereen verliezer in dat verhaal. Vroeger ook wel eens getuige geweest van een sporadische vechtpartij - maar dat was letterlijk iets van 1 minuut en klaar - geen haan die daar naar kraaide. Ook daar lijkt een verschuiving aan de gang - of is dat gewoon perceptie?
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon kwestie van wachten tot er eens een dode valt vrees ik. Het incident aan het station van Zaventem is al vergeten.
Maar stel dat hier een dode zou gevallen zijn, welke conclusies zou je daar dan aan moeten hangen? Wat zouden de gevolgen zijn, waarop we duidelijk nog moeten wachten?
 
Dit toont ook weer eens wat een zwakkelingen we hebben in het politiekorps.

"Een vrouwelijke agente die toch nog enkele jongeren kon benaderen, schold hen de huid vol waarop het tot een tweede kleinere vechtpartij kwam waarbij de vrouw een gebroken neus opliep."
Tja talk shit get hit? Je zou beter verwachten van een volwassenen politieagent.
Misschien moet je je stoere praat in het vervolg gewoon voor jezelf houden keyboardhero
 
Terug
Bovenaan