ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij

808 State

Well-known member

De Brusselse politie heeft een dakloze man gearresteerd die op 28 december een ULB-studente zou verkracht hebben op de campus. De verdachte is Yannick F.D., een 23-jarige dakloze die in augustus vrijkwam uit de gevangenis nadat hij in 2021 een andere dakloze zo zwaar had toegetakeld dat die de week nadien overleed.

De rechter vond dat het niet om moord ging, maar om slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, en de man kreeg maar dertig maanden cel. Omdat hij enige tijd in voorhechtenis had gezeten, kwam hij in augustus 2022, enkele weken na zijn proces, al vrij. Vijf maanden later is hij dus aangehouden op verdenking van verkrachting.

Dus één jaar cel om iemand te vermoorden, vrijkomen, en dan iemand verkrachten. Bravo Belgische justitie!
 
En keer op keer blijven ze zich afvragen waarom mensen weinig tot geen vertrouwen meer hebben in justitie. Justitie staat er blijkbaar al lang niet meer voor om de maatschappij veilig te houden, maar om het de daders zo comfortabel mogelijk te maken. Hoog tijd dat bepaalde strafmaten deftig de hoogte in gaan.
 





Dus één jaar cel om iemand te vermoorden, vrijkomen, en dan iemand verkrachten. Bravo Belgische justitie!
Weer zie ik hetzelfde kernwoord: Brussel. Ik heb echt het gevoel dat daders in Brussel minder streng gestraft worden.
 
Weer zie ik hetzelfde kernwoord: Brussel. Ik heb echt het gevoel dat daders in Brussel minder streng gestraft worden.
Als de politici aanslagen met automatische aanvalswapens afpoeieren als een "fait divers" zal het gerecht zich daar blijkbaar ook wat in volgen.
Herinner je nog deze?

Ibrahim El Bakraoui, die zich dinsdag in Brussels Airport opblies, was in januari 2010 betrokken bij een gewelddadige overval op een wisselkantoor in Brussel. Hij opende daarbij met een Kalasjnikov het vuur op de politie. Voor die feiten werd hij veroordeeld tot 9 jaar cel, maar in 2014 kwam hij voorwaardelijk vrij.
  1. In 2010 gewapende overval plegen & schieten op politie met een AK.
  2. 9 jaar celstraf gekregen
  3. Na amper 4 jaar voorwaardelijk vrij
  4. En dan maar een bomaanslag op de luchthaven plegen
Het leest als een script voor een zeer slechte B-film maar in BE is het de realiteit.
 
Gewoon levenslang wegsteken en sleutel weggooien. Water en brood, geen verdere luxe. Gewoon zo lang mogelijk laten afzien. Als je je als beest wilt gedragen, zullen we u ook als beest behandelen. Met dergelijk volk zijn we niets in onze maatschappij. Maar waarschijnlijk tussen dit en een paar jaar weer vrij, misschien nog een zoveelste wereldvreemde Brusselse rechter die ergens nog een verzachtende omstandigheid kan vinden. Ondertussen is een 21-jarige van haar toekomst beroofd, want niets zal ooit nog hetzelfde zijn.

Maar hey, iedereen verdient een 2de, 3de of honderdste kans zeker? Heel justitie en deze maatschappij is naar de knoppen, ze zitten meer in met de daders dan de slachtoffers.
 
Gelieve wat meer uitleg te geven ipv te vervallen in slogans
Van zo'n zaken gaat mijn bloed echt koken. Seffes vindt die rechter het nog de schuld van de maatschappij ook dat er te weinig opvang/ondersteuning/begeleiding/kansen is geboden. :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, voor doodslag is een jaartje cel voldoende. Mijn excuses dat ik die nuance niet legde JPV, hopelijk kan de vader van die vekrachtte studente dat wel.
Ik had eigenlijk exacter moeten zijn, het ging over slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. Dat kan gaan over een schietpartij (waar 1 jaar te weinig is) maar ook over een simpele duw van de trap, waar 1 jaar al teveel kan zijn. Hier gaat het blijkbaar over een gevecht met een ijzeren staaf + zuur (zie ook: https://www.bruzz.be/samenleving/dakloze-man-overleden-nadat-hij-verbrand-werd-met-zuur-2021-08-24) . Dat is ook erg, maar verre van moord.

Dus zonder dat je ook maar iets van de concrete feiten kent, is het héél voortvarig om daar al zo'n conclusies over te nemen. Jammer voor de mensen die graag alles in HLN-stijl rechtlijnig willen zien, maar hier kan je totaal niet zeggen of die 30 maand gevangenisstraf terecht was en al dan niet gereduceerd mocht worden. Tenzij iemand hier gedetailleerde artikels gelezen heeft over wat er uiteindelijk daar echt is gebeurd?

Hij heeft overigens niet 1 jaar, maar 15 maand in de gevangenis gezeten.
 
Ik had eigenlijk exacter moeten zijn, het ging over slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. Dat kan gaan over een schietpartij (waar 1 jaar te weinig is) maar ook over een simpele duw van de trap, waar 1 jaar al teveel kan zijn. Hier gaat het blijkbaar over een gevecht met een ijzeren staaf + zuur (zie ook: https://www.bruzz.be/samenleving/dakloze-man-overleden-nadat-hij-verbrand-werd-met-zuur-2021-08-24) . Dat is ook erg, maar verre van moord.

Dus zonder dat je ook maar iets van de concrete feiten kent, is het héél voortvarig om daar al zo'n conclusies over te nemen. Jammer voor de mensen die graag alles in HLN-stijl rechtlijnig willen zien, maar hier kan je totaal niet zeggen of die 30 maand gevangenisstraf terecht was en al dan niet gereduceerd mocht worden. Tenzij iemand hier gedetailleerde artikels gelezen heeft over wat er uiteindelijk daar echt is gebeurd?

Hij heeft overigens niet 1 jaar, maar 15 maand in de gevangenis gezeten.
Ben jij nu serieus? Dus hij slaat iemand in elkaar met een ijzeren staaf en gooit er zuur over waardoor het slachtoffer sterft. En dat is volgens u verre van moord? En zelfs als je dat zou vinden, vind jij het normaal dat voor dergelijke feiten iemand slechts 15 maanden in de gevangenis zit?
 
Je mag deze beide gruwelijke feiten nog zoveel nuanceren en relativeren als je wil JPV, maar na het eerste feit had die man al 5 jaar achter de tralies gemoeten.

In Brussel kan je dus klaarblijkelijk iemand iemand zodanig toetakelen met een ijzeren staaf en bijtend zuur tot hij overlijdt, en je komt er met een straf van 15 maand (nogmaals mijn excuses dat ik dit afrondde op een jaar) vanaf.

Dat die rechter dat oordeel velt wil dan toch ook zeggen dat die dakloze over een deftige verdediging beschikte. Waarschijnlijk zo een Brusselse procedureadvocaat die pro deo betaald wordt door ons. Van die advocaten heb ik sinds het terreurproces ook mijn buik meer dan vol.
 
Ben jij nu serieus? Dus hij slaat iemand in elkaar met een ijzeren staaf en gooit er zuur over waardoor het slachtoffer sterft. En dat is volgens u verre van moord? En zelfs als je dat zou vinden, vind jij het normaal dat voor dergelijke feiten iemand slechts 15 maanden in de gevangenis zit?
Het is idd verre van moord, gewoon omdat je nergens zeker bent dat er voorbedachtheid was om hem te moorden. Om iets tot moord te "verheven" moet je echt kunnen aantonen dat die persoon op voorhand van plan was om iemand te doden. Gezien het tussen daklozen was lijkt me de kans niet klein dat dit allemaal in een zatte bui gebeurd is. Wat het resultaat even erg maakt, maar het oogmerk mogelijks afwezig was.

En ik vind het héél erg als iemand dood gaat, maar tenzij jij een gedetailleerde beschrijving hebt van de feiten, kan ik niet oordelen of 15 maand voldoende is. Was zatte dakloze 1 zwaar fysiek agressief tegen zatte dakloze 2 en heeft dakloze 2 om zich te beschermen in een dronken bui zonder het te beseffen een bus afval over die gast gegooid en dan bewerkt met een metaalstaaf die hij vond, dan kan 30 maand uitgesproken & 15 maand effectieve gevangenisstraf voldoende zijn. Maar ken jij de feiten?
 
Goh… als je iemand op het hoofd slaat met een koevoet en dan in brand steekt, is dat niet omdat je voorzichtig een spinnetje uit de man zijn kapsel wil elimineren hè.
Was er een koevoet en is hij in brand gestoken of was het brandwonden door zuur? Waar heb jij die bronnen?

Kijk, het kan zeker zijn dat hij 10 jaar had moeten krijgen voor die eerste feiten, maar dat kan hier niemand deftig weten. Tot iemand met meer gegevens afkomt, is elke oordeel dat direct stelt dat het te weinig is, van betwijfelachtig nut.
 
Opnieuw: een ijzeren staaf is minder erg dan een koevoet & overgieten met zuur minder erg dan in brand steken ?
Vindt gij (persoonlijk) dat die straf voldoende is op basis van de gekende factoren?
 
We verzonnen vlaggen
We bedachten grenzen
We ontwierpen rassen
We vergaten mensen

Misschien kunnen we ook eens denken aan de vaak onschuldige mensen die het slachtoffer worden van recidivisten die veel te licht bestraft worden.
Een systeem waar 2de kansen voor criminelen vaak belangrijker zijn dan de levens van onschuldige mensen (vrouwen in dit geval).
 
En ik vind het héél erg als iemand dood gaat, maar tenzij jij een gedetailleerde beschrijving hebt van de feiten, kan ik niet oordelen of 15 maand voldoende is. Was zatte dakloze 1 zwaar fysiek agressief tegen zatte dakloze 2 en heeft dakloze 2 om zich te beschermen in een dronken bui zonder het te beseffen een bus afval over die gast gegooid en dan bewerkt met een metaalstaaf die hij vond, dan kan 30 maand uitgesproken & 15 maand effectieve gevangenisstraf voldoende zijn. Maar ken jij de feiten?

Ik zou denken dat zat zijn een verwarende omstandigheid is, niet een verzachtende.
 
Opnieuw: een ijzeren staaf is minder erg dan een koevoet & overgieten met zuur minder erg dan in brand steken ?
Vindt gij (persoonlijk) dat die straf voldoende is op basis van de gekende factoren?
Het probleem is net dat ik zeg dat er geen kennis is van de factoren.

Ik heb in mijn rugzak een metalen opplooibare laptopverhoger zitten en iets met ongeveer de zuurtegraad van azijn. Zonder veel fout te doen, staat dit in de krant als een ijzeren staaf en een bijtend zuur als ik iemand zou slaan. De kans dat het hier over dezelfde spullen zal gaan is héél klein, dat weet ik ook. De kans dat die persoon bewust die producten meehad om iemand te doden is echter 0, althans als je los van de strafmaat kan het eens zijn dat de rechter de feiten op zich wel juist beoordeelt.

De waarheid zal dus ergens daartussen liggen en dat maakt dat voor mij de marge gerust tussen 1 jaar en 10 jaar kan liggen, waardoor 30 maanden gevangenisstraf met 15 maand effectief terecht KAN zijn.
 
Ik zou denken dat zat zijn een verwarende omstandigheid is, niet een verzachtende.
Als een zatte persoon je aanvalt, wordt algemeen aanvaard dat je mag verwachten dat die iets onvoorspelbaarder is en dat je in je verdediging iets "harder" mag zijn. Bovendien is de kans dat die persoon overlijdt door de combinatie van overmatig alcoholgebruik/slechte hygiene én slagen een héél stuk groter.
 
Misschien kunnen we ook eens denken aan de vaak onschuldige mensen die het slachtoffer worden van recidivisten die veel te licht bestraft worden.
Een systeem waar 2de kansen voor criminelen vaak belangrijker zijn dan de levens van onschuldige mensen (vrouwen in dit geval).
Sinds wanneer is hij een recidivist op het moment dat hij bestraft werd voor dat overlijden van die dakloze? Nog nieuwe info die ik niet terug kan vinden.
 
Terug
Bovenaan