ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij

Ik ken het dossier natuurlijk niet maar ik vraag me echt af hoe doodslag mogelijk is als er een koevoet en zuur aan te pas kwamen ... ?

Zijn er nog mensen die buitenkomen zonder een koevoet en wat chemische wapens ?
Het begrip koevoet is hier plots bijgekomen zonder dat er ook maar iemand kan aantonen dat er effectief sprake van was een koevoet. En nu is er dus ook al sprake van chemische wapens ipv zuur.
 
ps: eigenlijk geen mening over dit specifiek geval.
Maar die onmiddellijke reacties, zonder enige kennis van de feiten, en die populistische praat over 'steek ze levenslang in de bak op water en brood' alsof dat alles oplost (KIJK naar andere landen waar ze dat doen, helpt geen zier).

Mij ging het vnl over de verkrachting.
En ja, daar blijf ik bij.

Als ge als man een vrouw verkracht dan hebt ge uw plek in deze maatschappij verloren voor mij en moet er geen ticketje terug in onze maatschappij zijn.
 
Het begrip koevoet is hier plots bijgekomen zonder dat er ook maar iemand kan aantonen dat er effectief sprake van was een koevoet. En nu is er dus ook al sprake van chemische wapens ipv zuur.

Doodgeslagen en overgoten met zuur​

De twintiger is echter geen onbekende voor het gerecht: hij liep eerder al veroordelingen op voor andere feiten. Zo belandde hij in de zomer van 2021 al in de cel, nadat hij een ander dakloos persoon het hoofd had ingeslagen met een koevoet. Het slachtoffer werd ook overgoten met zuur en overleed enkele dagen na de aanval in het brandwondencentrum in Neder-Over-Heembeek.


Chemische wapens of zuur, als het om een aanval gaat waarbij een dode valt lijkt me de ernst ervan hetzelfde ...
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Feit is dat die persoon veel langer achter de tralies had gemoeten, dan was op z'n minst die verkrachting al niet gebeurd.
 
Misschien is dat ook wel gewoon een beetje een spiegelbeeld van het Belgisch overheidsapparaat, waar een hoop mensen/afdelingen hun ding doen maar het overzicht ontbreekt. Ook in het nieuws deze week dacht ik: bij een zware verkeersovertreding, waarbij je naar de rechtbank moet, kan je een taalwissel vragen als Franstalige in Vlaanderen omdat je het Nederlands niet voldoende machtig bent. Maar dan kan het gigantisch lang duren voor het proces effectief start in het Frans, waardoor de uitspraak op zich laat wachten. Dat is een "futiliteit" vergeleken met het voorval van deze thread, maar het zijn ook dat soort berichten die de indruk wekken van een log en niet-efficiënt justitie-apparaat.

Justitie is gewoon de spiegel van België an sich. Te bureaucratisch, overal te weinig geld/ondergefinancierd, te oubollig, te weinig serieux.
Kan natuurlijk ook niet anders in een land dat al quasi zolang het bestaat een communautair drama is, en waar een langetermijnvisie nooit maar dan ook nooit verder reikt(e) dan de volgende verkiezingen.
 
Dat vind ik nogal een goedkope comment. Het is niet de eerste keer dat er in recente tijden iemand vlak na zijn (al dan niet vervroegde) vrijlating na een toch wel vrij lichte straf (zware) feiten pleegt. Ik wil maar duiden dat het vrij normaal is dat mensen het op hun heupen beginnen te krijgen met justitie, al snap ik @JPV wel dat hij wil nuanceren omdat men hier ook nogal snel de neiging heeft om naar extremen te trekken (kijk maar eens gewoon naar de zomerrellen thread).
Dat is misschien kort door de bocht van mij ja. Maar van de andere kant vind ik de commentaren van "die had veel langer in de bak gemoeten, dan was dit niet gebeurd" ook goedkope comments.

Ik ben het er volledig mee akkoord dat justitie vierkant lijkt te draaien, en ik snap dat dat hoog zit bij de bevolking. Bij mij ook overigens. Maar dat wil niet zeggen dat in dit geval die rechter een wereldvreemde debiel is die de situatie slecht ingeschat heeft (bij wijze van spreken uiteraard). Misschien heeft die rechter in dit geval wel een goede beoordeling gemaakt, en is de dader getriggerd door totaal iets nieuws. Of is hij zelf verkracht in de gevangenis, en gaf dat de aanleiding om zelf maar op pad te gaan. In dat ironische (maar onwaarschijnlijke) heeft hij dus misschien te lang in de gevangenis gezeten.

Ik denk dat de algemene commentaar op justitie terecht is, maar de dingen die je hier soms ziet bij individuele gevallen vind ik soms wel kort door de bocht door de weinige informatie die beschikbaar is.
 
Feit is dat die persoon veel langer achter de tralies had gemoeten, dan was op z'n minst die verkrachting al niet gebeurd.
Had hij 5 jaar langer in de cel gemoeten had het eindresultaat dan anders geweest?
had hij een heropvoedingscursus gekregen en helemaal niet in de cel gezeten had het eindresultaat dan anders geweest?

I dont know, nobody knows.


Anyways dit is natuurlijk heel erg voor die studente.
 
Het is altijd gemakkelijk gezegd achteraf natuurlijk, dat maakt dat het cynisch aanvoelt. Langer achter de tralies op zich had in deze ook niet gegarandeerd dat de dader niet een nieuwe misdaad gepleegd zou hebben, maar dan X aantal jaar langer naargelang de gevangenisstraf.
Dit slachtoffer zou vervangen worden door een ander slachtoffer in 2023+X, en dat is niet noodzakelijk beter.
Meer en betere begeleiding? Dat zal voor een

In dit specifiek geval, kan je met hindsight is 20/20 duidelijk wél een paar lessen trekken:
  • Mensen die géén Belgische of Europese nationaliteit (Schengenzone) hebben, zou je alvast onmiddellijk moeten kunnen terugsturen naar het land van afkomst. Deze man had niet dakloos in België mogen rondlopen, punt. Had hier geen enkele meerwaarde, vormde enkel een nodeloos gevaar, ...
    En neen, dat is géén racisme, want wij hebben natuurlijk ook mensen met wél de Belgische nationaliteit die vergelijkbaar gruwelijke feiten plegen: dus vandaar het volgende punt.

  • Doodslag moet inderdaad geen voorbode zijn van nadien verkrachter te worden, maar iemand die dergelijke feiten pleegt, zou niet zomaar nadien terug dakloos op de straat mogen ronddwalen. Geen plan van aanpak na vrijlating uit de gevangenis? Blijf dan maar tijdelijk zitten, zonder plan van aanpak, mag je als "begeleiding" nog even in de cel blijven overnachten.
    De rechter(s) en andere verantwoordelijken binnen Justitie die deze man z'n vrijlating hebben gefaciliteerd, wat mij betreft wel mee moreel schuldig. Juridisch gezien zullen ze wel ingedekt zijn natuurlijk. Persoonlijk zou ik graag een systeem zien dat meer toezicht houdt op te softe rechters en ze een "recidivisme-cijfer" toekent, is dit cijfer te hoog? Dan is die persoon rechter af. Een zeker percentage van recidivisme lijkt me onvermijdbaar, maar er moeten grenzen gesteld worden.

  • En qua verkrachting ben ik het eens met kay-gell: dat mag als straf gerust richting een ticketje richting vergeetput opleveren.
    Iemand als de moordenaar van Julie Van Espen, had nooit ofte nimmer opnieuw mogen vrijkomen.
 
  • Mensen die géén Belgische of Europese nationaliteit (Schengenzone) hebben, zou je alvast onmiddellijk moeten kunnen terugsturen naar het land van afkomst. Deze man had niet dakloos in België mogen rondlopen, punt. Had hier geen enkele meerwaarde, vormde enkel een nodeloos gevaar, ...
    En neen, dat is géén racisme, want wij hebben natuurlijk ook mensen met wél de Belgische nationaliteit die vergelijkbaar gruwelijke feiten plegen: dus vandaar het volgende punt.
Een les die we moeten trekken is dat sommige mensen in de maatschappij geen meerwaarde hebben, en dat we die dan maar moeten verwijderen uit de maatschappij?

Of bedoel je dat niet zo sterk, en moeten we misschien een orgaan hebben wat onpartijdig probeert te oordelen wat we met die mensen moeten aanvangen vooraleer we die zomaar buitenschoppen?
 
Een les die we moeten trekken is dat sommige mensen in de maatschappij geen meerwaarde hebben, en dat we die dan maar moeten verwijderen uit de maatschappij?

Of bedoel je dat niet zo sterk, en moeten we misschien een orgaan hebben wat onpartijdig probeert te oordelen wat we met die mensen moeten aanvangen vooraleer we die zomaar buitenschoppen?
Je weet goed genoeg dat hij bedoelt dat de dader illegaal in het land was en al lang had moeten worden teruggestuurd naar Ivoorkust.
 
Bepaalde mensen hebben ook effectief nul meerwaarde in de maatschappij, integendeel.

Tja, in dezelfde logica hebben mensen die (héél) langdurig werkloos, of geboren met zware afwijkingen, ... ook nul of een negatieve meerwaarde. Niet iedereen heeft het doel om een 'meerwaarde' te zijn voor de maatschappij (e.g. criminelen, eeuwige doppers, ...), en het is aan de overheid om mechanismen te installeren die moeten voorkomen dat het geheel aangetast wordt door individu's die daarop teren.

Nuja, dat is de theorie. De praktijk is wat ze is: asociale individu's parasiteren op de samenleving, en de overheid lacht en kijkt de andere kant op.
Dat is de tegenwoordige (Westerse) gewoonte van tolerantie zeker?
 
De gepleegde feiten zijn verwerpelijk en had niet mogen gebeuren.

Echter de feiten gepleegd door de dader is een reactie/veroorzaakt door eerdere trauma's in zijn leven. Dit spreekt voor mij zijn daden niet goed, echter gaat een gevangenisstraf dit niet oplossen, zelfs therapie niet.

Een levenslange gevangenisstraf is dan een optie, maar kost veel geld. Meer dan hem levenslang op hotel te zetten.

Terugzenden naar eigen land (voor iedereen bij wie mogelijk die feiten heeft gepleegd bv) is gemakkelijk: wij zijn er vanaf. Maar dat stopt de verkrachtingen/ andere feiten niet. Kans is groot dat hij dan in zijn land van herkomst dezelfde dingen opnieuw doet.

Een oplossing is er niet, of toch geen waarbij iedereen mee geholpen is.

Spreken we puur voor een oplossing voor de maatschappij: doodstraf? Goedkoper dan al de rest, we zijn zeker dat deze persoon de feiten niet meer zal plegen. Maar menselijk zeker niet, en het zal de verkrachtingen niet uit de wereld helpen.
 
Gewoon levenslang wegsteken en sleutel weggooien. Water en brood, geen verdere luxe. Gewoon zo lang mogelijk laten afzien. Als je je als beest wilt gedragen, zullen we u ook als beest behandelen. Met dergelijk volk zijn we niets in onze maatschappij. Maar waarschijnlijk tussen dit en een paar jaar weer vrij, misschien nog een zoveelste wereldvreemde Brusselse rechter die ergens nog een verzachtende omstandigheid kan vinden. Ondertussen is een 21-jarige van haar toekomst beroofd, want niets zal ooit nog hetzelfde zijn.

Maar hey, iedereen verdient een 2de, 3de of honderdste kans zeker? Heel justitie en deze maatschappij is naar de knoppen, ze zitten meer in met de daders dan de slachtoffers.
Wat je hier allemaal leest is echt om van te kokhalsen. Ik ziet hier precies op de comment sectie van HLN. Bij mijn weten is België nog een rechtstaat. Het is aan een rechter om een straf te bepalen, en niet aan Astrid of Carrion. Trouwens justitie een rechtbank/hoven, hebben niets met elkaar te maken.
Je mag deze beide gruwelijke feiten nog zoveel nuanceren en relativeren als je wil JPV, maar na het eerste feit had die man al 5 jaar achter de tralies gemoeten.

In Brussel kan je dus klaarblijkelijk iemand iemand zodanig toetakelen met een ijzeren staaf en bijtend zuur tot hij overlijdt, en je komt er met een straf van 15 maand (nogmaals mijn excuses dat ik dit afrondde op een jaar) vanaf.

Dat die rechter dat oordeel velt wil dan toch ook zeggen dat die dakloze over een deftige verdediging beschikte. Waarschijnlijk zo een Brusselse procedureadvocaat die pro deo betaald wordt door ons. Van die advocaten heb ik sinds het terreurproces ook mijn buik meer dan vol.
Wat een triestige post. Niemand keurt de feiten hier goed. Maar heb jij het strafdossier gelezen? En elke advocaat is per definitie een procedure advocaat. Het lijkt me toch normaal dat elke advocaat voluit voor zijn cliënt moet gaan. Die is dat trouwens wettelijk verplicht.
Ik vraag me af hoe lang het nog zal duren vooraleer er een rechtszaak wordt aangespannen tegen de Belgische staat omdat die te weinig inspanningen levert om z'n burgers te beschermen.

De kans op slagen van zo'n rechtszaak lijkt me vrij hoog. Justitie mocht opgelucht zijn dat de ouders van Julie Van Espen geen rancuneuze mensen waren. Ik zou het alleszins niet zo gelaten hebben mocht het mijn dochter geweest zijn.
Kan je doen op basis van artikel 1382 van het BW, maar dan ga je schade, fout en een causaal verband moeten bewijzen. Feit is wel dat België vaak wordt verordeeld door de EU rechtbanken. En trouwens wat is "weinig inspanningen", moet er in elke straat een militair op wacht staan? Ik wens je hierbij veel succes.
 
Een les die we moeten trekken is dat sommige mensen in de maatschappij geen meerwaarde hebben, en dat we die dan maar moeten verwijderen uit de maatschappij?

Of bedoel je dat niet zo sterk, en moeten we misschien een orgaan hebben wat onpartijdig probeert te oordelen wat we met die mensen moeten aanvangen vooraleer we die zomaar buitenschoppen?

Dat onpartijdige orgaan heeft hier dus eenvoudigweg gefaald, als je de bescherming van de rest van de samenleving en zijn onschuldige burgers als hoogste doel stelt in plaats van tweede kansen geven aan mensen waarvan je je de vraag kan stellen of ze die überhaupt verdienen.

Als je geen Belgische of Europese nationaliteit hebt en je bent veroordeeld voor feiten als zwaar gewelddadige doodslag, dan vind ik "buitenschoppen" na je gevangenisstraf eigenlijk nog vrij vriendelijk. Een Belg of Europeaan die met dezelfde feiten nog een gevaar zou blijven vormen, zou ik na z'n straf ook nog in de cel blijven houden in plaats van dakloos en in het bezit van drugs te laten ronddolen.
En inderdaad, hoewel het niet bevestigd wordt - op dat vlak willen de media natuurlijk niet te ver gaan in mensen te laten aanvoelen hoe erg het op sommige vlakken gesteld is- is het niet onwaarschijnlijk dat ide hier illegaal verblijft, maar op zich maakt dat niet uit: illegaal = uitzetten, legaal: verblijfsvergunning

Als we een lijstje gaan maken van gekende feiten waarbij justitie op die manier de laatste jaren gefaald heeft, dan kan je het op je beide handen niet meer tellen. Zelfs al is het aantal daders dat niet meer recidiveert een veelvoud, dan nog zou ik me de vraag durven stellen of die tweede kansen het waard zijn.

Ik wil gerust eens luisteren naar jouw argumenten pro om in gevallen zoals in deze, dergelijke daders terug vrij te laten op straat. Uiteraard zonder op voorhand te weten dat die nadien een universiteitsstudente gaat verkrachten, maar dat risico is er dus alvast.

Tja, in dezelfde logica hebben mensen die (héél) langdurig werkloos, of geboren met zware afwijkingen, ... ook nul of een negatieve meerwaarde. Niet iedereen heeft het doel om een 'meerwaarde' te zijn voor de maatschappij (e.g. criminelen, eeuwige doppers, ...), en het is aan de overheid om mechanismen te installeren die moeten voorkomen dat het geheel aangetast wordt door individu's die daarop teren.

Nuja, dat is de theorie. De praktijk is wat ze is: asociale individu's parasiteren op de samenleving, en de overheid lacht en kijkt de andere kant op.
Dat is de tegenwoordige (Westerse) gewoonte van tolerantie zeker?

Wat een vergelijking... het gaat hier over mensen die gevaarlijke criminele feiten plegen, ik vind iemand die héél langdurig werkloos is, maar die je mits begeleiding nog aan de slag kan krijgen, niet hetzelfde als een crimineel hoor. En bepaalde criminele feiten mogen wat mij betreft gerust vergeven worden, maar ik denk dan aan zaken als diefstal, vandalisme... van zodra je in de zone komt waarbij je andere mensen beuwst onherstelbare lichamelijke of zware mentale schade toebrengt, dan vind ik dat je in een categorie komt waarin tweede kansen zéér schaars tot onbestaande mogen zijn, en duur betaald worden.
 
Wat je hier allemaal leest is echt om van te kokhalsen. Ik ziet hier precies op de comment sectie van HLN. Bij mijn weten is België nog een rechtstaat. Het is aan een rechter om een straf te bepalen, en niet aan Astrid of Carrion. Trouwens justitie een rechtbank/hoven, hebben niets met elkaar te maken.
Wat is volgens u dan een correcte straf voor een persoon die eerst de dood van een ander op zijn geweten heeft en 5 maanden nadat hij een 2de kans krijgt een 21-jarige brutaal verkracht die net aan een nieuw hoofdstuk in haar leven begonnen was? Een paar jaartjes kost en inwoon en zand erover? Oftewel steek je dergelijke personen levenslang weg zodat de maatschappij veilig is of je stuurt hem terug naar Ivoorkust.

België is inderdaad een rechtstaat, maar ze laat na om criminelen op een gepaste manier te straffen en op te volgen. Ik vind het evenzeer om te kokhalzen als ik een Pardal hier weer zie afkomen met "Het komt door trauma's uit het verleden." en "Een gevangenisstraf lost het niet op.". Nee, een levenslange gevangenisstraf zal bij sommige inderdaad niet helpen. Maar in gevallen als dit dient een gevangenisstraf niet om iemand te helpen maar om de maatschappij te beschermen. Hij heeft kansen genoeg gehad, nu is het tijd om te gevolgen te dragen.
 
Een les die we moeten trekken is dat sommige mensen in de maatschappij geen meerwaarde hebben, en dat we die dan maar moeten verwijderen uit de maatschappij?
Dat kan. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld zo ernstig geestelijk ziek dat ze niet kunnen integrereren in de maatschappij. Er bestaat zelfs een zeer zeldzame ziekte waarbij iemand 0% emotie en gevoelens kan voelen (letterlijk te nemen, door een fout in de hersenen). Maar het is niet aan ons (beyondgaming) om over zo'n zaken te oordelen. Daarvoor heb je dan psychiaters en artsen he.
 
Laatst bewerkt:
Een les die we moeten trekken is dat sommige mensen in de maatschappij geen meerwaarde hebben, en dat we die dan maar moeten verwijderen uit de maatschappij?

Of bedoel je dat niet zo sterk, en moeten we misschien een orgaan hebben wat onpartijdig probeert te oordelen wat we met die mensen moeten aanvangen vooraleer we die zomaar buitenschoppen?

Dat is dus net waarvoor een gevangenis bestaat. Maar niet omdat ze geen meerwaarde hebben, maar wel omdat ze een gevaar zijn voor de maatschappij en om die reden uit de maatschappij verwijderd worden.

Volgens mij mag je in dit geval toch al eens beginnen stellen dat dit zo is zeker?

En degenen die vinden dat straffen niet helpt. Hoe verklaar je dan de enorm lage misdaadcijfers in Dubai? Daar heb je blijkbaar zelfs zo goed als geen cafégevechten omdat ze weten wat boven hun hoofd hangt. Maar daar hebben we hier de plaats ook wel niet voor.
 
Terug
Bovenaan