ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij


Is er in Brussel een 'straf' uitgesproken voor groepsverkrachting waar het enige effectieve deel in de praktijk een opstel was, ja of neen?

Wat voorwaardelijke celstraffen of geen drugs gebruiken zijn cijfers achter de komma en heus niet vergelijkbaar met waar je mijn kritiek quote op iemand die van minder dan 15,5% de helft maakt.
 
By all means enlighten mij welk deel ik mis. Een deel dat verhoudingsgewijs liefst even groot is als nog geen 15% opblazen tot de helft.
- ze hebben in voorlopige hechtenis gezeten en daarna enkelband van november 2020 tot oktober 2021
- ik lees nergens of voorwaarden die opgelegd zijn ook nageleefd zijn, dus het kan perfect zijn dat enkele van die mannen nu nog in de gevangenis zitten.
 
- ze hebben in voorlopige hechtenis gezeten en daarna enkelband van november 2020 tot oktober 2021
- ik lees nergens of voorwaarden die opgelegd zijn ook nageleefd zijn, dus het kan perfect zijn dat enkele van die mannen nu nog in de gevangenis zitten.
Voorlopige hechtenis is geen straf, dat kan onschuldige mensen ook overkomen helaas.
Een enkelband werd niet vermeld in de artikels die ik erover las, maar goed, lijkt al ietsje meer op een straf.

Als ze hun voorwaarden geschonden zouden hebben, dan zouden ze nu misschien terug in de gevangenis zitten, dat is waar, maar dat is dan wel eigenlijk ook een straf voor een tweede misdrijf en dan hebben ze met een voorwaardelijke straf voor hun eerste verkrachting reeds een gouden kans gekregen en verpest.

Hoe dan ook is mij zo quoten zoals jij deed hier echt niet oké, ik heb cijfers aangebracht die aantoonden dat iemand er minstens een factor 3 naast zat met overdrijven en jij komt muggenziften zonder enige bron. Dat van die enkelband zal ik ook maar op je woord geloven zeker?
 
- ze hebben in voorlopige hechtenis gezeten en daarna enkelband van november 2020 tot oktober 2021
- ik lees nergens of voorwaarden die opgelegd zijn ook nageleefd zijn, dus het kan perfect zijn dat enkele van die mannen nu nog in de gevangenis zitten.
Sorry JPV maar KoC heeft obv wat ik hier lees wel gelijk. De mannen hebben in voorlopige hechtenis gezeten en een enkelband gekregen volgens jou, maar dat was voor de veroordeling dus geen opgelegde straf. Het zal waarschijnlijk wel meegespeeld hebben bij de effectieve strafbeoordeling, maar de opgelegde straf is dus wel degelijk 1) een opstel schrijven 2) werk/opleiding zoeken 3) geen drugs gebruiken en pas als die voorwaarden niet vervuld zijn, celstraffen van 50 maand - 5 jaar. Dat voor een bewezen groepsverkrachting. De voorlopige hechtenis gaat volgens jouw eigen info geen maand geduurd hebben.
 
Voorlopige hechtenis is geen straf, dat kan onschuldige mensen ook overkomen helaas.
Een enkelband werd niet vermeld in de artikels die ik erover las, maar goed, lijkt al ietsje meer op een straf.
Voorlopige hechtenis is voor iemand die veroordeeld werd wel degelijk een deel van de straf. Zie hier de link van enkelband
KoC zei:
Hoe dan ook is mij zo quoten zoals jij deed hier echt niet oké, ik heb cijfers aangebracht die aantoonden dat iemand er minstens een factor 3 naast zat met overdrijven en jij komt muggenziften zonder enige bron. Dat van die enkelband zal ik ook maar op je woord geloven zeker?
De cijfers over eerste keer sex gaan van hoog tot laag. Hier zit je met de helft van de jongeren die aan 16 sex hadden (klopt nét niet met wat anders zegt, maar nu ook niet zover ervan): https://www.knack.be/nieuws/vlaamse-jongeren-beginnen-met-seks-vanaf-16-of-17-jaar/
Maar alles hangt af van welke factoren je meeneemt: kijk je naar de totale bevolking of enkel de jongeren, kijk je enkel naar mensen die voor 25 sex hadden (omdat met gemiddeldes je anders véél kan uitrekken, ...)

Pak nu nog dat we ergens uitkomen op 30% tegenover de 50% die hij zei.

Dan vind ik dat niet zoveel verschillend met jij die op basis van één enkel dossier claimt dat de softe voorwaarden van nu bestaan uit een opstelletje, terwijl het in de praktijk bijna een jaar voorlopige hechtenis (waarvan wss overgrote stuk via enkelband) en een reeks voorwaarden die regelmatig gecontroleerd moeten worden en die wel degelijk kunnen helpen (drugs, werk vinden/houden) om een normaal leven te hebben.

Zonder die groepsverkrachting te willen minimaliseren, maar het ging niet over een groepsverkrachting waar iemand ontvoerd en verkracht werd, het ging wel over het misbruiken van een bewusteloos meisje op een feestje (en het filmen ervan). Ook héél erg, maar er zit nog een gradatie in voor alle duidelijkheid. Waarschijnlijk daarom dat de rechter denkt dat die gasten beter deze voorwaarden opgelegd krijgen dan een gevangenisstraf waar ze mogelijks nog slechter uitkomen.
 
Sorry JPV maar KoC heeft obv wat ik hier lees wel gelijk. De mannen hebben in voorlopige hechtenis gezeten en een enkelband gekregen volgens jou, maar dat was voor de veroordeling dus geen opgelegde straf. Het zal waarschijnlijk wel meegespeeld hebben bij de effectieve strafbeoordeling, maar de opgelegde straf is dus wel degelijk 1) een opstel schrijven 2) werk/opleiding zoeken 3) geen drugs gebruiken en pas als die voorwaarden niet vervuld zijn, celstraffen van 50 maand - 5 jaar. Dat voor een bewezen groepsverkrachting. De voorlopige hechtenis gaat volgens jouw eigen info geen maand geduurd hebben.
Als het meespeelt voor de strafbeoordeling, lijkt het me toch onderdeel van de straf te zijn, want die voorlopige hechtenis wordt niet geannuleerd he (zou erg zijn mochten ze daar een schadevergoeding krijgen).

En volgens ik zie toch wel 11 maand, of zie ik iets verkeerd? Indien minder is het voor mij effectief ook te laag, daar ga ik dan mee akkoord.
 
De feiten zijn maar in oktober 2020 naar boven gekomen en je zegt zelf dat ze van november 2020 tot de uitspraak een enkelband hadden. De hechtenis kan dus niet te lang geduurd hebben lijkt me.

Het is geen deel van de uitgesproken straf hè, wat het was waar KoC volgens mij terecht op wees.
 
De feiten zijn maar in oktober 2020 naar boven gekomen en je zegt zelf dat ze van november 2020 tot de uitspraak een enkelband hadden. De hechtenis kan dus niet te lang geduurd hebben lijkt me.

Het is geen deel van de uitgesproken straf hè, wat het was waar KoC volgens mij terecht op wees.
Maar wordt wel meegenomen in de straf die ze gekregen hebben dus toch onderdeel van die straf?
 
De feiten zijn maar in oktober 2020 naar boven gekomen en je zegt zelf dat ze van november 2020 tot de uitspraak een enkelband hadden. De hechtenis kan dus niet te lang geduurd hebben lijkt me.

Het is geen deel van de uitgesproken straf hè, wat het was waar KoC volgens mij terecht op wees.
de feiten zijn gebeurd in de nacht van 31 oktober op 1 november, enkele dagen later stond het op sociale media en de dag erna ofzo is de eerste opgepakt. ze zijn vanaf dan in voorlopige hechtenis geplaatst tot de rechtzaak gepleit werd, maar hoe lang daarvan énkel met enkelband was, weet ik niet.

Ik zeg toch nergens dat ze minder dan 11 maand voorlopige hechtenis hadden?
 
- ze hebben in voorlopige hechtenis gezeten en daarna enkelband van november 2020 tot oktober 2021
- ik lees nergens of voorwaarden die opgelegd zijn ook nageleefd zijn, dus het kan perfect zijn dat enkele van die mannen nu nog in de gevangenis zitten.
Hier zeg je toch zelf enkelband van oktober 20 tot november 21, dus dan hebben ze toch niet lang vastgezeten? Of heb ik hier iets misgelezen?
 
Hier zeg je toch zelf enkelband van oktober 20 tot november 21, dus dan hebben ze toch niet lang vastgezeten? Of heb ik hier iets misgelezen?
Ik heb het daar verkeerd gezet, enkelband is natuurlijk een vorm van voorlopige hechtenis
 
Natuurlijk, maar dan hebben ze dus voor een groepsverkrachting zelfs geen cel gezien, maar een enkelband en een opstel. Dat mag best vermeld worden als een voorbeeld van potentieel lakse justitie
Dit...en daar kan ik dus niet bij, hoe ge voor zo'n misdrijf niet eens de cel in vliegt. En verkrachting is verkrachting godver, niks gradaties. Als uw moreel kompas zo fucked up is dat ge in staat zijt tot gelijk welke 'vorm' van verkrachting zou je er nooit zo goedkoop vanaf mogen komen.
95% van de maatschappij betaalt braafjes zijn belastingen, krijgt misschien af en toe een parkeerboete en is soms eens een beetje te zat voor zijn eigen goed, maar daar stopt het ook. En justitie is voor die 5% die het grondig verkloot een grabbelton aan eeuwigdurende 2e kansen.
 
Voorlopige hechtenis is voor iemand die veroordeeld werd wel degelijk een deel van de straf. Zie hier de link van enkelband

De cijfers over eerste keer sex gaan van hoog tot laag. Hier zit je met de helft van de jongeren die aan 16 sex hadden (klopt nét niet met wat anders zegt, maar nu ook niet zover ervan): https://www.knack.be/nieuws/vlaamse-jongeren-beginnen-met-seks-vanaf-16-of-17-jaar/
Maar alles hangt af van welke factoren je meeneemt: kijk je naar de totale bevolking of enkel de jongeren, kijk je enkel naar mensen die voor 25 sex hadden (omdat met gemiddeldes je anders véél kan uitrekken, ...)

Pak nu nog dat we ergens uitkomen op 30% tegenover de 50% die hij zei.

Dan vind ik dat niet zoveel verschillend met jij die op basis van één enkel dossier claimt dat de softe voorwaarden van nu bestaan uit een opstelletje, terwijl het in de praktijk bijna een jaar voorlopige hechtenis (waarvan wss overgrote stuk via enkelband) en een reeks voorwaarden die regelmatig gecontroleerd moeten worden en die wel degelijk kunnen helpen (drugs, werk vinden/houden) om een normaal leven te hebben.

Niet alleen reduceer je mijn kritiek dat een vergelijking tussen ontmaagding en verkrachting niet gepast is, eerder walgelijk zelfs, tot mijn kritiek op de foute cijfers, terwijl dat in mijn mening eerder een terzijde was. Maar als 15% dan géén 50% is, dan zal 30% het toch wél praktisch wél de helft zijn hoor... even samenvatten, om te onderbouwen dat we (recidiverende) verkrachters niet kunnen opsluiten: wist je dat er al meisjes onder de 16 seks hebben? Die 15 of zelfs 30% dat is dus praktisch de helft, en die helft, dat zullen er allemaal wel zijn met vriendjes die 3 jaar ouder zijn en dus is het verkrachting! Wil je al die jongens ook gaan opsluiten? Neen, dat is absoluut niet het punt in dit debat, nooit niet geweest.
Nog één stapje verder en cijfers hebben even weinig betekenis als hoe zwaar sommige Brusselse rechters tillen aan groepsverkrachtingen...
Als ik dan toch anders zijn cijfer voor Nederland neem (iets wat hij volgens mij overduidelijk achteraf gezocht heeft, anders neem je niet Nederland als referentie in een Belgisch debat), ook dan is 16,7 overigens op een schaal van 14 tot 25 verre van hetzelfde als 16,0. Bovendien zijn dit wél gemiddelden, en ben ik bewust gaan zoeken naar medianen of andere spreidingscijfers.
Vervolgens kom jij met oudere (2013 vs. 2018) en in mijn aanvoelen, minder nauwkeurige cijfers als ik aanleverde. Sterker nog in mijn link staat jouw artikel gewoon bij de bronvermelding, maar gaat men er verder erop in. Er staat op de site waar ik naar linkte zelfs een grafiekje met mediaan leeftijden voor de belangrijkste seksuele handelingen en bij welke leeftijd de helft die bereikt heeft, dan moet je mij niet terechtwijzen over gemiddelden, en hoe die gevoeliger zijn voor uitschieters.

Zonder die groepsverkrachting te willen minimaliseren, maar het ging niet over een groepsverkrachting waar iemand ontvoerd en verkracht werd, het ging wel over het misbruiken van een bewusteloos meisje op een feestje (en het filmen ervan). Ook héél erg, maar er zit nog een gradatie in voor alle duidelijkheid. Waarschijnlijk daarom dat de rechter denkt dat die gasten beter deze voorwaarden opgelegd krijgen dan een gevangenisstraf waar ze mogelijks nog slechter uitkomen.

Dan nog het lef hebben om te vinden dat ik op basis van één enkel dossier vind dat de voorwaarden te soft zijn... denk dat je alleen al in deze thread meerdere voorbeelden vindt. De start van deze thread is ook weer een voorbeeld van een véél te softe justitie: pleger van doodslag die meer dan waarschijnlijk geen recht heeft op wettelijk verblijf hier? Die laten we gewoon dakloos als een rondlopend gevaar terug vrij...

Laatste maal over die groepsverkrachting, je wilt het misschien niet minimaliseren, maar je doet het toch maar mooi vind ik dan.
Zoals ik zei: voorlopige hechtenis is géén straf op zich, als er bovendien zéér gegronde redenen zijn om je voor je proces op te sluiten, heb je het zelf gezocht, en zal justitie je zelfs geen (schamele) schadevergoeding geven. Daar waren videobeelden, dus de kans dat er onschuldige gastjes werden opgesloten was virtueel nihil.

Dat die rechter het welzijn van die gasten voorop stelde is net hetgeen wat ik hier en elders aanklaag: een justitie die uitgaat van het welzijn en de rehabilitatie van de daders en de rechten van het slachtoffer en de samenleving op vergelding en afschrikking negeert. Uit principe hadden die gasten de binnenkant van een cel gezien moeten hebben, minstens voor een tijdje effectief. Kan me niet schelen dat ze mogelijks slechter/getraumatiseerd uit de gevangenis komen to be honest. Zou misschien nog enige gerechtigheid in zitten zelfs.
Want wat voor signaal zendt een enkelband en een opstel schrijven in dit debat?
Ja, dat van die enkelband wist ik initieel niet, point taken, maar als het dat maar is...

Weet je wat voor manier van discussiëren dat is? Muggenziften, en dan druk ik me nog zéér beleefd uit.

Misschien eens to the point durven antwoorden:
  • Welke straf zou jij geven aan (groeps)verkrachters?
  • En vind jij het werkelijk een goed argument dat je gevaarlijke verkrachters niet kan opsluiten omdat meisjes die mogelijks voor hun 16e ontmaagd worden, dat mogelijks juridisch verkrachting is?
De essentie JPV, dat zijn de grote cijfers, terwijl jij op zoek bent naar de kleine kommaatjes.
 
Bij dat voorval in Luik stel ik me toch ook vragen bij het feit dat een 14 jarige ongemerkt haar zusje van 2 kan meenemen. Een peuter van 2 hou je als ouder toch beter in het oog?
 
Terug
Bovenaan