Transgender personen in de sport

Zeer interessant. Dat lijkt er dus op dat mensen met DSD geval per geval moeten bekeken worden, en in dit geval blijkt dus duidelijk dat het testosterongehalte tijdens de pubertijd te hoog was om toegelaten te worden bij de vrouwen, want dat geeft een blijvend voordeel. Caster is dus een "natuurlijke transvrouw", en dan zijn er mi 2 opties: ofwel meedoen met de mannen, ofwel testoronverlagers nemen en meedoen in een aparte transvrouw klasse als die er ooit komt, waar dan waarschijnlijk een limiet op huidig testosterongehalte zou gelden, maar waar de meesten dan hetzelfde voordeel hebben van een hoger testosterongehalte tijdens hun puberteit.
En hoe kijk je dan maar mannencompetitie en testosterongehalte?
Want iemand die geboren is als man maar de malchance heeft om een lager testosterongehalte te hebben die heeft een duidelijk nadeel? Hoe ga je daarmee om?
Want die persoon kan ook niet meedoen voor die topplaatsen?

Of zeggen we daarbij pech gehad je moet het maar doen met wat God je gegeven hebt. En heb je die pech dan is sport op topniveau niet aan u besteed?
Kan die redenering dan ook niet doorgetrokken worden in deze case? Je hebt het geluk om een hogere waarden te hebben, maar bent zo geboren dus wat is er dan mis mee?
 
Inderdaad, een man met een lager dan gemiddeld testosterongehalte heeft pech, net als iemand van 1m50 die graag in de NBA zou raken. En een man met een natuurlijk bovengemiddeld testosterongehalte (of hoger hematocriet, of grote zwemvoeten…) heeft geluk qua sport.
Maar Caster kunnen we toch moeilijk gewoon een vrouw met bovengemiddeld testosterongehalte noemen? Zie de vorige posts waar er duidelijke intersex eigenschappen aangehaald worden, en dan moet er geval per geval gekeken worden. En omdat er dan zoveel factoren zijn, lijkt het me voor intersex naar het testosterongehalte te kijken tijdens puberteit en nu het eenvoudigst, en mi al vrij eerlijk dan.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, een man met een lager dan gemiddeld testosterongehalte heeft pech, net als iemand van 1m50 die graag in de NBA zou raken. En een man met een natuurlijk bovengemiddeld testosterongehalte (of lager hematocriet, of grote zwemvoeten…) heeft geluk qua sport.
Maar Caster kunnen we toch moeilijk gewoon een vrouw met bovengemiddeld testosterongehalte noemen? Zie de vorige posts waar er duidelijke intersex eigenschappen aangehaald worden, en dan moet er geval per geval gekeken worden. En omdat er dan zoveel factoren zijn, lijkt het me voor intersex naar het testosterongehalte te kijken tijdens puberteit en nu het eenvoudigst, en mi al vrij eerlijk dan.
En hoe ga je testosterongehalte tijdens puberteit meten? De meeste vrouwen met bovengemiddeld testosterongehalte zijn daar helemaal niet van op de hoogte in hun puberteit, laat staat dat ze dan al weten dat ze topsporter gaan worden?
 
Dat denk ik wel, meer nog, je moet dat dan ongeveer gaan beslissen, tenzij je het over schaken ofzo hebt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mieke_Gorissen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nanne_Sluis_(roeier)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marijn_de_Vries_(wielrenster)

Dat zijn nu toch 3 sporten die ik niet als "Schaken" zou omschrijven...
De puberteit bij meisjes ligt tussen 10 en 15 jaar. Er zijn gigantisch veel topsporters die pas nadien in een competitie terecht zijn gekomen waarbij ze ooit bloedonderzoek naar hormonen gaan doen. Er zijn waarschijnlijk zelfs veel topsporters die nog nooit zo'n onderzoek gehad hebben.
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mieke_Gorissen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nanne_Sluis_(roeier)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marijn_de_Vries_(wielrenster)

Dat zijn nu toch 3 sporten die ik niet als "Schaken" zou omschrijven...
De puberteit bij meisjes ligt tussen 10 en 15 jaar. Er zijn gigantisch veel topsporters die pas nadien in een competitie terecht zijn gekomen waarbij ze ooit bloedonderzoek naar hormonen gaan doen. Er zijn waarschijnlijk zelfs veel topsporters die nog nooit zo'n onderzoek gehad hebben.
Drie sporters die internationaal zeker niet meespelen (en beschouwd worden als uitzondering door hun late start) als voorbeeld? Van twee had ik zelf nooit gehoord. Laat het ons de uitzonderingen noemen die de regel bevestigen.

Bij marathon lopers komen ze later door en dat zijn sporten waar licht gebouwd zijn heel hard in meespeelt. Een massieve bouw onder invloed van veel testosteron zal je niet echt een voorbeeld opleveren. Marathonlopers bloeien bovendien later in hun carrière op.

Maar opnieuw ik zie nergens bewijs dat dit een gewone keuze is. De enige die soms later doorstromen zijn mensen die eerst studeren, maar die zijn vaak al jaren aanwezig in het circuit.
 
En hoe ga je testosterongehalte tijdens puberteit meten? De meeste vrouwen met bovengemiddeld testosterongehalte zijn daar helemaal niet van op de hoogte in hun puberteit, laat staat dat ze dan al weten dat ze topsporter gaan worden?
Quote van NemesisBE post:
"Caster and others with her DSD are not females with "hyperandrogenism," i.e., abnormally high levels of testosterone. They are males with testosterone-producing testes and XY sex chromosomes, and normal levels of testosterone for their sex. They experience the physical benefits of this high testosterone during puberty, which translate into athletic advantages over females."

Als je iemand voor je hebt die nu op natuurlijke wijze 10 tot 15 keer meer testosteron heeft dan een vrouw, dan is dat niet gewoon bovengemiddeld voor een vrouw, maar het niveau van een man. Dan mag je er gewoon van uit gaan dat die persoon tijdens de puberteit ook al veel hogere testosteronwaardes had dan een vrouw, en ook een veelvoud, niet gewoon bovengemiddeld. Als je dat geval per geval bekijkt, is dat vrij duidelijk.

(Tenzij we het hebben over een transman die momenteel testosteron supplementen neemt, die heeft die spieropbouw tijdens de puberteit niet gehad, maar dat is een totaal ander geval uiteraard.)
 
Laatst bewerkt:
Drie sporters die internationaal zeker niet meespelen (en beschouwd worden als uitzondering door hun late start) als voorbeeld? Van twee had ik zelf nooit gehoord. Laat het ons de uitzonderingen noemen die de regel bevestigen.

Bij marathon lopers komen ze later door en dat zijn sporten waar licht gebouwd zijn heel hard in meespeelt. Een massieve bouw onder invloed van veel testosteron zal je niet echt een voorbeeld opleveren. Marathonlopers bloeien bovendien later in hun carrière op.

Maar opnieuw ik zie nergens bewijs dat dit een gewone keuze is. De enige die soms later doorstromen zijn mensen die eerst studeren, maar die zijn vaak al jaren aanwezig in het circuit.
Dat zijn enkel de sporters die pas laat zijn begonnen met hun sport.
Dan heb je nog alle sporters die pas na hun puberteit in een competitie richting topsport uit komen. (Wat zeker bij vrouwen de meerderheid is, er is in de lagere klassen meestal geen "hoge" competitie).
En dan heb je nog een hoop sporten waar helemaal geen overkoepelende competitie is (skateboarden bvb).
 
Drie sporters die internationaal zeker niet meespelen (en beschouwd worden als uitzondering door hun late start) als voorbeeld? Van twee had ik zelf nooit gehoord. Laat het ons de uitzonderingen noemen die de regel bevestigen.

Bij marathon lopers komen ze later door en dat zijn sporten waar licht gebouwd zijn heel hard in meespeelt. Een massieve bouw onder invloed van veel testosteron zal je niet echt een voorbeeld opleveren. Marathonlopers bloeien bovendien later in hun carrière op.

Maar opnieuw ik zie nergens bewijs dat dit een gewone keuze is. De enige die soms later doorstromen zijn mensen die eerst studeren, maar die zijn vaak al jaren aanwezig in het circuit.
Kom maar eens met bewijzen voor je stelling dat je voor/rond je puberteit al voor topsport in jouw specifieke tak moet hebben gekozen, voor je anderen laat bewijzen dat jouw stelling niet klopt, en die bewijzen dan probeert aan te vallen.

Wat je zegt, is namelijk gewoon niet waar.
 
  • Haha
Waarderingen: Patj
Quote van NemesisBE post:
"Caster and others with her DSD are not females with "hyperandrogenism," i.e., abnormally high levels of testosterone. They are males with testosterone-producing testes and XY sex chromosomes, and normal levels of testosterone for their sex. They experience the physical benefits of this high testosterone during puberty, which translate into athletic advantages over females."

Als je iemand voor je hebt die nu op natuurlijke wijze 10 tot 15 keer meer testosteron heeft dan een vrouw, dan is dat niet gewoon bovengemiddeld voor een vrouw, maar het niveau van een man. Dan mag je er gewoon van uit gaan dat die persoon tijdens de puberteit ook al veel hogere testosteronwaardes had dan een vrouw, en ook een veelvoud, niet bovengemiddeld.

(Tenzij we het hebben over over een transman die momenteel testosteron supplementen neemt, die heeft die spieropbouw tijdens de puberteit niet gehad, maar dat is een totaal ander geval uiteraard.)
Dus...
Er wordt in uw puberteit gekozen om voor topsport te gaan. Daar wordt die meting helemaal niet overal toegepast, je zet heel uw toekomst op het spel om topsporter te kunnen worden.
En dan ga je ineens zeggen "ahja, voor u is het oneerlijk om mee te doen omdat jij biologisch een voordeel hebt".
en in before: ja, niet iedereen die die keuze maakt wordt top-sporter, maar een heel groot deel kan wel meedoen in een competitie die geld oplevert, en dat zou je hier gaan verbieden.
 
Dus...
Er wordt in uw puberteit gekozen om voor topsport te gaan. Daar wordt die meting helemaal niet overal toegepast, je zet heel uw toekomst op het spel om topsporter te kunnen worden.
En dan ga je ineens zeggen "ahja, voor u is het oneerlijk om mee te doen omdat jij biologisch een voordeel hebt".
en in before: ja, niet iedereen die die keuze maakt wordt top-sporter, maar een heel groot deel kan wel meedoen in een competitie die geld oplevert, en dat zou je hier gaan verbieden.
Er is geen reden waarom Caster niet competitief zou kunnen zijn en winnen bij de mannen. Maar de lat in topsport ligt nu eenmaal erg hoog, met veel atleten die er alles voor doen en het maximum eruit halen, en dan nog is de europese top of wereldtop voor slechts een klein deel bereikbaar. Dat zij wereldtop was bij de vrouwen zegt dus niets, want daar had ze een oneerlijk voordeel. En als de tijden er niet uitkomen om prof te blijven als man (wat ernaar uitziet), dan zal ze moeten doen zoals vele mannen en vrouwen die niet kunnen leven van athletiek, en dat is ook een andere bron van inkomsten zoeken.
Ik begrijp dat dat voor Caster een harde dobber zal zijn, vandaar dat het goed zou zijn toch asap met hanteerbare regels te komen, en zo'n toestanden te vermijden in de toekomst. Want nu is het verwarring troef.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen reden waarom Caster niet competitief zou kunnen zijn en winnen bij de mannen. De lat in topsport ligt nu eenmaal erg hoog, met veel atleten die er alles voor doen, en het maximum eruit halen, en dan nog is de europese top of wereldtop voor slechts een klein deel bereikbaar. Dat zij wereldtop was bij de vrouwen zegt dus niets, want daar had ze een oneerlijk voordeel. En als de tijden er niet uitkomen om prof te blijven als man (wat ernaar uitziet), dan zal ze moeten doen zoals vele mannen die niet kunnen leven van athletiek, en dat is ook een andere bron van inkomsten zoeken.
Ik begrijp dat dat voor Caster een harde dobber zal zijn, vandaar dat het goed zou zijn toch asap met hanteerbare regels te komen, en zo'n toestanden vermijden in de toekomst. Want nu is het verwarring troef.
Maar, als ze op voorhand kon weten dat ze niet met vrouwen mocht meedoen, zou ze waarschijnlijk nooit de keuze gemaakt hebben om te proberen topsport te gaan doen, en misschien iets te zijn gaan studeren.
 
Maar, als ze op voorhand kon weten dat ze niet met vrouwen mocht meedoen, zou ze waarschijnlijk nooit de keuze gemaakt hebben om te proberen topsport te gaan doen, en misschien iets te zijn gaan studeren.
Inderdaad. Maar ik denk ook wel dat Caster tijdens haar puberteit al merkte dat ze niet evolueerde als andere meisjes. Ik heb geen idee hoe lang zij al wist dat ze intersex was, maar een bezoekje bij de dokter zou dat tegenwoordig wel snel aan het licht brengen denk ik, nog voor je 18 bent en er zware studiekeuzes gemaakt moeten worden.
Voor Caster zelf is het wel ne zure uiteraard. Een pineut gaat er sowieso zijn in haar geval: ofwel zijzelf ofwel al haar concurrentes.

Maar zo'n situaties kunnen dus wel voorkomen worden. Vandaar dat er zo snel mogelijk regels moeten komen, en dat kan voor de sport mi vrij eerlijk en eenvoudig. Het lijkt wel of nu niemand het durft aan te kaarten, wegens taboe of vrees te verdrinken in complexiteit, en dat lijkt mij een nog slechtere zaak.
 
Kom maar eens met bewijzen voor je stelling dat je voor/rond je puberteit al voor topsport in jouw specifieke tak moet hebben gekozen, voor je anderen laat bewijzen dat jouw stelling niet klopt, en die bewijzen dan probeert aan te vallen.

Dat is toch echt ongelofelijk jullie twee. Zelf compleet losgeschoten stellingen poneren (atleten kiezen na hun puberteit om een topsport te ambiëren), om dan van anderen te eisen dat ze bewijzen wat logisch is.

Er zijn sportscholen, voetbal- en andere jeugdacademies en allerlei jeugdprogramma's voor een reden. De meeste topsporters hebben het parcours van juniorkampioen etc. doorlopen, maar neen Loser en Anders., die mij niet echt op de hoogte van sport lijken te zijn, staan hier atypische zaken te poneren en vragen mij dan bewijs (buiten drie internationaal vrij onbekende sporters), terwijl ze zelf niets aanleveren.

Zelfs in de minder geïnstitutionaliseerde sporten is dat zo. Zoek eens wat dieper naar onze Belgische olympische medaillewinnaars, die waren stuk voor stuk al actief in het (inter)nationale jeugdcircuit van hun sporten. Thiam, Casse, Van Aert, Swings, etc. De keuze bij die mensen om een poging te doen om topsporter te worden begon al vroeg.

Of wat denk je dat die op hun twintigste eens uit hun luie zetel stappen en ermee starten?

Nu omdat ik jouw karakter ken Loser: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3658407/ hier een lijst waarin er voor diverse sporten staat wanneer de verschillen tussen toekomstige toppers en de amateur ontstaan. Ik zal het voor jou zeggen: in of voor de puberteit (er mocht trouwens ook niet te vroeg begonnen worden).


Loser, als je zegt dat zaken echt niet waar zijn en ze blijken wel waar maak jij jezelf echt wel belachelijk in een discussie. Je kan zo een zaken ook op een betere manier aankaarten.
Maar zo'n situaties kunnen dus wel voorkomen worden. Vandaar dat er zo snel mogelijk regels moeten komen, en dat kan voor de sport mi vrij eerlijk en eenvoudig. Het lijkt wel of nu niemand het durft aan te kaarten, wegens taboe of vrees te verdrinken in complexiteit, en dat lijkt mij een nog slechtere zaak.
Dit dus, gewoon duidelijke grenzen stellen en sterke monitoring bij twijfelgevallen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch echt ongelofelijk jullie twee. Zelf compleet losgeschoten stellingen poneren (atleten kiezen na hun puberteit om een topsport te ambiëren), om dan van anderen te eisen dat ze bewijzen wat logisch is.

Er zijn sportscholen, voetbal- en andere jeugdacademies en allerlei jeugdprogramma's voor een reden. De meeste topsporters hebben het parcours van juniorkampioen etc. doorlopen, maar neen Loser en Anders., die mij niet echt op de hoogte van sport lijken te zijn, staan hier atypische zaken te poneren en vragen mij dan bewijs (buiten drie internationaal vrij onbekende sporters), terwijl ze zelf niets aanleveren.

Zelfs in de minder geïnstitutionaliseerde sporten is dat zo. Zoek eens wat dieper naar onze Belgische olympische medaillewinnaars, die waren stuk voor stuk al actief in het (inter)nationale jeugdcircuit van hun sporten. Thiam, Casse, Van Aert, Swings, etc. De keuze bij die mensen om een poging te doen om topsporter te worden begon al vroeg.

Of wat denk je dat die op hun twintigste eens uit hun luie zetel stappen en ermee starten?

Nu omdat ik jouw karakter ken Loser: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3658407/ hier een lijst waarin er voor diverse sporten staat wanneer de verschillen tussen toekomstige toppers en de amateur ontstaan. Ik zal het voor jou zeggen: in of voor de puberteit (er mocht trouwens ook niet te vroeg begonnen worden).


Dit dus, gewoon duidelijke grenzen stellen en sterke monitoring bij twijfelgevallen.
Omdat die kampen bestaan, wil niet zeggen dat daar de topsporters uit voort komen.. De Junioren-competitie is trouwens in de meeste sporten vanaf 15 jaar. En dus na de puberteit.

En het gaat niet over "die zitten tot hun 20e in de zetel", maar dat er volgens mij geen enkele sport bestaat waar bloedonderzoek op amateurniveau voorkomt.
Ze krijgen het al niet in orde om enkel de voetballers te screenen voor hartaandoeningen...

en dat onderzoek dat je post, dit is letterlijk de conclussie:
"For most sports, there is no evidence that intense training and specialization before puberty are necessary to achieve elite status."
 
en dat onderzoek dat je post, dit is letterlijk de conclussie:
"For most sports, there is no evidence that intense training and specialization before puberty are necessary to achieve elite status."
Yep, maar wel tijdens de puberteit, daar hadden we het dan ook over.

Omdat die kampen bestaan, wil niet zeggen dat daar de topsporters uit voort komen.. De Junioren-competitie is trouwens in de meeste sporten vanaf 15 jaar. En dus na de puberteit.
15 jaar is tijdens uw puberteit hé. Bovendien is dat er weer iets uitpikken: die doorlopen sowieso meestal de volledige jeugdreeksen dus pupillen, scholieren, junioren etc.

En het gaat niet over "die zitten tot hun 20e in de zetel", maar dat er volgens mij geen enkele sport bestaat waar bloedonderzoek op amateurniveau voorkomt.
Ze krijgen het al niet in orde om enkel de voetballers te screenen voor hartaandoeningen...
Er zijn zeker en vast dopingtesten op amateur/jeugdniveau, zeker in de betere wedstrijden/iets hogere niveaus. Uiteraard minder dan bij de profs, maar er zijn er sowieso.

Alsjeblieft weet waarover je praat.
 
Dat is toch echt ongelofelijk jullie twee. Zelf compleet losgeschoten stellingen poneren (atleten kiezen na hun puberteit om een topsport te ambiëren), om dan van anderen te eisen dat ze bewijzen wat logisch is.

Er zijn sportscholen, voetbal- en andere jeugdacademies en allerlei jeugdprogramma's voor een reden. De meeste topsporters hebben het parcours van juniorkampioen etc. doorlopen, maar neen Loser en Anders., die mij niet echt op de hoogte van sport lijken te zijn, staan hier atypische zaken te poneren en vragen mij dan bewijs (buiten drie internationaal vrij onbekende sporters), terwijl ze zelf niets aanleveren.

Zelfs in de minder geïnstitutionaliseerde sporten is dat zo. Zoek eens wat dieper naar onze Belgische olympische medaillewinnaars, die waren stuk voor stuk al actief in het (inter)nationale jeugdcircuit van hun sporten. Thiam, Casse, Van Aert, Swings, etc. De keuze bij die mensen om een poging te doen om topsporter te worden begon al vroeg.

Of wat denk je dat die op hun twintigste eens uit hun luie zetel stappen en ermee starten?

Nu omdat ik jouw karakter ken Loser: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3658407/ hier een lijst waarin er voor diverse sporten staat wanneer de verschillen tussen toekomstige toppers en de amateur ontstaan. Ik zal het voor jou zeggen: in of voor de puberteit (er mocht trouwens ook niet te vroeg begonnen worden).


Dit dus, gewoon duidelijke grenzen stellen en sterke monitoring bij twijfelgevallen.
Je link laat niks zien over wanneer er
1. beslist wordt om in te zetten op topsport
2. gespecifieerd wordt in sporten

Dit was jouw post over topsport voor de puberteit:

Dat denk ik wel, meer nog, je moet dat dan ongeveer gaan beslissen, tenzij je het over schaken ofzo hebt.
ep 66 van deze: https://trenara.com/the-running-crew-a-trenara-podcast/

Hier staat ook meer:

Ik snap dat die links erg algemeen zijn. En dat het moeilijk is om het even kort aan te nemen. Maar ik zal het erop houden dat alle sportwetenschappers het er wel over eens zijn dat je veel moet sporten en spelen voor je puberteit, maar dat topsport, specifieke trainingen en specialisatie pas iets moet zijn voor ver na de puberteit. Dus nee, je moet nog helemaal nergens over beslissen voor je puberteit, zélfs niet over schaken.
 
Je link laat niks zien over wanneer er
1. beslist wordt om in te zetten op topsport
2. gespecifieerd wordt in sporten

Dit was jouw post over topsport voor de puberteit:


ep 66 van deze: https://trenara.com/the-running-crew-a-trenara-podcast/

Hier staat ook meer:

Ik snap dat die links erg algemeen zijn. En dat het moeilijk is om het even kort aan te nemen. Maar ik zal het erop houden dat alle sportwetenschappers het er wel over eens zijn dat je veel moet sporten en spelen voor je puberteit, maar dat topsport, specifieke trainingen en specialisatie pas iets moet zijn voor ver na de puberteit. Dus nee, je moet nog helemaal nergens over beslissen voor je puberteit, zélfs niet over schaken.
Jouw links (of de zaken naar waar ze verwijzen) geven zelf aan dat de keuze ergens de specialisatie zich idealiter ergens rond 15 jaar gaat doorzetten (behalve voor bepaalde sporten zoals turnen waar dat eerder moet). Pal in de puberteit dus.

Ik snap dit dus niet, ken jij eigenlijk iets van de sportwereld? Wanneer denk je dat die daarover beslissen? Op hun 20ste ofzo?

En alsjeblieft niet weer beginnen met mijn woorden te verdraaien: ik gaf aan dat je in de puberteit moet beslissen, niet ervoor (of erna). Lees mijn eerdere posts en die van de anderen echt eens goed door. Dit is echt weer typisch jouw manier van discussiëren. Dit is letterlijk al de zoveelste keer dat ik jou hierop betrap.
 
Jouw links (of de zaken naar waar ze verwijzen) geven zelf aan dat de keuze ergens de specialisatie zich idealiter ergens rond 15 jaar gaat doorzetten (behalve voor bepaalde sporten). Midden in de puberteit dus.

Ik snap dit dus niet, ken jij eigenlijk iets van de sportwereld? Wanneer denk je dat die daarover beslissen? Op hun 20ste ofzo?

En alsjeblieft niet weer beginnen met mijn woorden te verdraaien: ik gaf aan dat je in de puberteit moet beslissen, niet ervoor (of erna). Lees mijn eerdere posts en die van de anderen echt eens goed door. Dit is echt weer typisch jouw manier van discussiëren. Dit is letterlijk al de zoveelste keer dat ik jou hierop betrap.
Allee, het zal aan mijn manier van discussiëren liggen, en niet aan dat jij voortdurend de lat verschuift. Nu is het vanaf 15 jaar en "midden in de puberteit". Daarnet was het:

in of voor de puberteit (er mocht trouwens ook niet te vroeg begonnen worden). [dus met de insinuatie van nòg vroeger]
Op mijn post "Kom maar eens met bewijzen voor je stelling dat je voor/rond je puberteit al voor topsport in jouw specifieke tak moet hebben gekozen" reageer je met :ROFLMAO: .

En de discussie begon met de moeilijkheid van testosteron te meten in de puberteit. Technisch gezien gaat de puberteit inderdaad tot een jaar of 20. Echter sportbiologisch gezien gaat dat van 10-14 zijn. 15 voor een paar laatbloeiers. Zeker als het gaat over die testosteronmeting toch.

Maar goed, dan lijkt het me vooral dat je we een ander beeld hadden van de leeftijd waarover je het had. Ik had het van in het begin namelijk over niet specialiseren voor je 12de-14de. En dat op die leeftijd dus nog veel kinderen niet weten of ze topsporter gaan worden, of in welke sport ze dat zouden moeten doen. Als dat het is, kunnen we het beter gewoon daarover hebben ipv die hele discussie rond puberteit.
 
Terug
Bovenaan