The Witcher

The Witcher

Ik vond seizoen 2 echt wel goed. Mooiere productie en meer een geheel tegenover de kortverhalen van seizoen 1. Nu kan ik ook niet ontkennen dat ik heel bias ben als superfan van de games en al begin te glimlachen wanneer ik een character, easter egg of locatie herken. Wie zich als nieuweling door seizoen 1 worstelt, wordt toch wel beloond voor zijn/haar doorzettingvermogen:)
Hopelijk gaat Henry's plan om er 7 seizoenen van te maken, effectief door.
7 seizoenen? Dat nu ook weer niet. Ik heb het niet met series die langer dan 3 seizoenen duren, het liefst heb ik zelfs series die maar 1 seizoen duren. Al kijk ik zeker uit naar het derde seizoen.

Goh, 7 seizoenen lijkt veel maar er zijn ook een zevental boeken en voorlopig is het ook 1 tv-seizoen per boek dus daar zie ik geen graten in. Op voorwaarde dat ze het niveau hoog houden natuurlijk. We kennen allemaal een voorbeeld waarbij 7 seizoenen anders uitgedraaid is:)

Goh, 7 seizoenen lijkt veel maar er zijn ook een zevental boeken en voorlopig is het ook 1 tv-seizoen per boek dus daar zie ik geen graten in. Op voorwaarde dat ze het niveau hoog houden natuurlijk. We kennen allemaal een voorbeeld waarbij 7 seizoenen anders uitgedraaid is:)

Maar bij The Witcher ligt het bronmateriaal wel al vast natuurlijk. Tenzij ze compleet gaan afwijken van de boeken. Ik ben er in elk geval nog altijd compleet weg van.

Voorlopig 1 seizoen per boek? Mij lijkt niet alles van boek 1 (niet de laatste wens/zwaard der voorzienigheid) al aan bod gekomen in seizoen 2 (en soms wel al dingen uit latere boeken) en bovendien wordt er vanalles bijgesleurd dat er niet instaat Yennefer die haar krachten verliest? Oh please! Ik stoor mij daar echt mateloos aan in dat hele 2de seizoen..

Voor mij mogen ze gerust 7 seizoenen maken, maar dan blijven ze hopelijk wel wat meer trouw aan het bronmateriaal.

Ik denk dat ik de uitzondering ben dat seizoen 2 maar matig vind. Qua productie is alles enorm verbeterd, maar ik vind dat Netflix heel hard zijn eigen touch heeft willen forceren. Het verhaal wordt hier en daar (ten slechte) aangepast. Sommige dingen gingen traag, waar andere zaken dan precies weer worden overgeslagen om toch maar het verhaal te laten voorgaan.

Jaskier is eigenlijk compleet overbodig dit seizoen. Buiten comic relief doet diene mens niks. Ook blijf ik vele characters miscast. Vooral dan het uiterlijke, maar ook qua persoonlijkheid. Yen walst echt over alles en iedereen in de boeken en de games. Triss ziet er gewoon niet uit met het rode haar en de opvallend donkere wenkbrauwen. Ciri (ook al doet dat kind het goed) is ook geen goeie match.

Misschien verwachte ik teveel gelijkenissen met de game, maar ik heb veel meer voeling met de gamepersonages dan deze die ik nu op het scherm te zien krijg.

Al bij al binch-worthy, maar toch ook niet omver geblazen. Zit voor mij veel meer in eigenlijk.

Ik denk dat ik de uitzondering ben dat seizoen 2 maar matig vind. Qua productie is alles enorm verbeterd, maar ik vind dat Netflix heel hard zijn eigen touch heeft willen forceren. Het verhaal wordt hier en daar (ten slechte) aangepast. Sommige dingen gingen traag, waar andere zaken dan precies weer worden overgeslagen om toch maar het verhaal te laten voorgaan.

Jaskier is eigenlijk compleet overbodig dit seizoen. Buiten comic relief doet diene mens niks. Ook blijf ik vele characters miscast. Vooral dan het uiterlijke, maar ook qua persoonlijkheid. Yen walst echt over alles en iedereen in de boeken en de games. Triss ziet er gewoon niet uit met het rode haar en de opvallend donkere wenkbrauwen. Ciri (ook al doet dat kind het goed) is ook geen goeie match.

Misschien verwachte ik teveel gelijkenissen met de game, maar ik heb veel meer voeling met de gamepersonages dan deze die ik nu op het scherm te zien krijg.

Al bij al binch-worthy, maar toch ook niet omver geblazen. Zit voor mij veel meer in eigenlijk.
Jaskier is inderdaad compleet overbodig in dit seizoen. Die liep er wat in de weg. Yen, en dat blijf ik herhalen, is in het spel een femme fatale terwijl zij in de serie een puberale Rebecca Black is. Toch heeft dit seizoen meer consistentie en is de storytelling erop vooruitgegaan. Het eerste seizoen was verwarrend met die tijdsprongen, maar ik vond het wel plezant om te kijken. Het nam zich niet zo serieus als Game of Thrones en dat vond ik wel een meerwaarde.

Ciri vind ik nog redelijk meevallen maar Yenn, Triss en Fringilla stoor ik mij met momenten echt aan.
Het voelt voor mij soms allemaal wat te fake aan, dat had ik bv bij GoT totaal niet.

Jaskier is inderdaad compleet overbodig in dit seizoen. Die liep er wat in de weg.
Joey Batey is enorm populair sinds zijn Toss a coin to your witcher en ze hebben hem in het plot geduwd maar weten niet echt wat met hem aan te vangen. Er komen wel twee liedjes uit die op social media populariteit kennen dus denk dat Netflix zo tevreden is.

Ik moet wel zeggen dat het spel, vooral dan The Witcher III dat iedereen kent, niet het originele bronmateriaal is hé :)

Al ga ik ook wel akkoord met sommige van de kritieken. Yennefer valt op zich wel mee, al had een iets matuurder ogende femme fatale misschien beter geweest. Triss, mja. En Fringilla ja dat slaat op niet veel.

Ik moet wel zeggen dat het spel, vooral dan The Witcher III dat iedereen kent, niet het originele bronmateriaal is hé :)

Al ga ik ook wel akkoord met sommige van de kritieken. Yennefer valt op zich wel mee, al had een iets matuurder ogende femme fatale misschien beter geweest. Triss, mja. En Fringilla ja dat slaat op niet veel.
klopt, maar ik heb gewoon zeer weinig voeling met de karakters om een of andere reden. GOT nam zichzelf mss heel serieus, maar die eerste paar doden kwamen wel in als een mokerslag. Na eerste seizoen de kop eraf van Sean Penn of hoe heet die acteur. Iedereen was hier niet goed van.
Als ze morgen Triss, Yen of Yaskier zouden dood laten gaan, ik vrees dat ik zeer weinig meeleven ga voelen.
Ik weet ook niet aan wat het ligt, want ze krijgen wel veel storytime, maar om een of andere manier kunnen ze mij niet meeslepen in hun karakter.

Ik ben blij dat ik de games en de boeken alleen van naam ken, zodat ik met een open vizier kan kijken :p

Eerste 3 afleveringen van S2 gezien en nog altijd met zeer veel plezier aan het kijken. Het blijft interessant, cool en visueel ziet het er zéér goed uit. Het heeft voor mij niet diezelfde ik-kan-niet-wachten-tot-volgende-aflevering-vibe die bijvoorbeeld een GoT wel bij mij had (althans in de eerste seizoenen), maar dat heb ik zelden bij een serie.

Misschien toch nog eens een uitgebreidere recap zien van S1, want ik merk nu dat ik toch wel véél vergeten ben. Of S1 achteraf nog eens opnieuw zien...

Zonder de game te kennen, zou ik het eerste boek ook maar een onnozel sprookje gevonden hebben. Geest in een fles, man blijkt draak, vervloekte egel,... Het is de game die er de coolheid aan gegeven heeft en dat zie je gelukkig terug in de serie. Yen is in het boek helemaal geen babe en Ciri een zeer jong kind. 't Is wat geven en nemen maar ik ben toch tevreden dat ze de 'look en feel' van de games durven overnemen. Een exacte kopie van de boeken is ook maar saai maar personages serieus veranderen, kan ook niet de bedoeling zijn. Jaskier een wat grotere rol geven en twist toevoegen bij Yen, dat dan weer wel.

Laatst bewerkt:
Yen is in het boek helemaal geen babe en Ciri een zeer jong kind.
Welk boek heb jij gelezen? Letterlijk elke tovenares in het boek is een babe, alleen al omdat ze hun looks magisch kunnen wijzigen. OK, ze is niet de mooiste van allemaal, maar als ze de kamer binnenkomt heeft iedereen haar gezien. Dat is niet het geval in de serie waar ze de uitstraling heeft van een dode pad. Daarnaast is ze qua persoonlijkheid ook totaal verschillend. Ik vind dat ze in de serie ongelofelijk egoïstisch, hulpeloos, incapabel en dom is terwijl in de boeken... tja, het tegenoverstelde. Siri is in het eerste boek 11-12? Dat vind ik nu ook niet direct een zeer jong kind. Mijn dochter is 12 en believe me, dat is geen kind meer... Verre van.
Enfin, er is al genoeg gezegd over de diverse miscastingen in deze serie, maar ik wilde wel even reageren op je zin: "..., maar personages serieus veranderen, kan ook niet de bedoeling zijn.". Dat is exact waar ze naar mijn mening teveel vrijheid in genomen hebben in dit 2de seizoen en wat mij dus ook echt stoort. Production value is zeker beter en Geralt vind ik heel goed gecast, maar ik hou er niet van wat ze met het bronmateriaal doen, zeker als je Henry Cavill overal hoort beweren dat hij er zo hard op hamert dat ze de boeken trouw blijven. Zo zet hij zichzelf wel wat te kakken.

De show moet uiteindelijk het bronmateriaal niet getrouw volgen, de games deden dat ook niet. Wel ben ik akkoord dat ik de veranderingen in personages en verhaal voorlopig niet al te geslaagd vind vergeleken met wat de boeken en games hebben gedaan. Vooral bij de mages en witchers zijn er heel wat zaken die me storen. Maar het blijft wel amusant om volgen.

Laatst bewerkt:
Yennefer als geschreven door Geralt: "...although attractive in her own way, couldn't pass as a great beauty" "...her nose slightly too long, her lips a touch too narrow, her chin receding a little too much, her a brows a little too irregular..." Wat verderop wel de beschrijving dat alle ogen op haar gericht zijn wanneer ze ergens binnenkomt, meer op uitstraling dan.
Dan lijkt de semi-schoonheid uit de series beter gecast als de babe van de games toch? Over het punt van het ontbrekende charisma heb je zeker wel gelijk. Maar ik had ook liever een hoop hete truffels als mages gezien hoor, dat kijkt lekkerder weg en zou zeker voor Netflix beter kijkcijfers opleveren als je ziet dat een titel met 'sex' in de naam of een Gal Gadot in de cast steeds records breekt. Dus op zich wel chapeau dat ze niet voor de makkelijke oplossing gekozen hebben.

Ondertussen de S02E01 kunnen kijken na een rewatch van S01 die iets langer duurde dan voorzien. Zoals hier al eerder aangehaald in het topic is het direct duidelijk dat er meer geld mee gemoeid is en het ziet er allemaal zoveel beter uit! Wat me ook opviel was de véél betere prestatie van de actrice die Ciri speelt. De volgende afleveringen zullen in de loop van de kerstvakantie er ook wel door geraken.

Terug
Bovenaan