Ik vind het zeer jammer. had het gevoel dat het pas echt begon voor de Witcher. Was ook niet helemaal mee met hoe het verhaal nu ineen zat tov de boeken en de games. Die ik beide uitstekend vnd. Er zit sowieso meer in en zou de Henry wel snappen als hij daarom weg wilt. maar met hem is dat ook wel het einde van de serie, ik ga er dan ook geen energie meer in steken. Genoeg ander lekkers op de buis. Spijtig wel.
 
hoe ze cyberpunk edgerunners zo genailed hebben en witcher zo verpest. niemand begrijpt het. ik vraag me af hoeveel inspraak netflix had bij de cyberpunk adaptation. vermoed weinig gezien het 100% studio trigger style is.

misschien moeten ze de hints eens nemen en meer stuff uitbesteden aan studio's die zelf de lore en writers vision respecteren van het bronmateriaal.

Ik vraag mij echt af waarom ze in godsnaam showrunners op een project zetten die letterlijk gezegd hebben dat ze de boeken en de games slecht vinden. wie wint daar bij?

en is heel dat woke gedoe iets dat verplicht opgelegd wordt ergens in de wet? niet dat dat de hoofdreden is dat de witcher slecht is maar goed doet het de serie allesbehalve.

3 fantasy grondleggers ( wot, witcher, rings of power) allemaal verneukt op minder dan één jaar tijd en telkens om dezelfde reden.... slechte showrunners zonder respect voor het bronmateriaal met overdreven woke elementen.
wie wint er bij zulke beslissingen? kijkers allesinds niet, aandeelhouders ook niet als kijkers het droppen, acteurs ook niet, en de showrunners alzeker niet als ze achteraf bekend staan zulke IP's te verneuken.

voor de duidelijkheid ik wil hier niet overkomen als iemand die discrimineert. die woke dingen hebben hun tijd en plaats in series zoals bvb euphoria en daar apprecieer ik het zelf omdat het ook een thema is van de tv serie zelf. maar om het letterlijk in bijna elke film of serie van de voorbije 3 jaar door onze strot te rammen in werelden waar het absoluut niet thuishoort....

een jaar tot 2 jaar geleden vond ik het nog grappig maar nu zijn we op het punt aan het komen dat er niks meer mag/kan op tv.
 
Laatst bewerkt:
Je gaf vlak na het seizoen de reeks nog een 8/10? What happened? Sure, je kloeg toen ook al hard over overbodige aanpassingen aan het verhaal, maar over woke repte je helemaal niet. Wat is er gebeurd waardoor The Witcher plots woke is geworden? Hoe is woke de reden dat The Witcher plots suckt? En wat kan/mag er allemaal niet in The Witcher?


(En sinds wanneer is The Witcher een grondlegger van het fantasygenre? Die boeken zijn nog maar een jaar of 15 bekend buiten Polen.)
 
Laatst bewerkt:
Je gaf vlak na het seizoen de reeks nog een 8/10? What happened? Sure, je kloeg toen ook al hard over overbodige aanpassingen aan het verhaal, maar over woke repte je helemaal niet. Wat is er gebeurd waardoor The Witcher plots woke is geworden? Hoe is woke de reden dat The Witcher plots suckt? En wat kan/mag er allemaal niet in The Witcher?

lees mijn volledige post dan ook.

"maar dat is ook alleen maar omdat het de naam en de wereld van de witcher draagt"

had het dat niet had ik het wss gedropt na 2 afl. en henry was de enige saving grace tussen heel die lijst B en C acteurs. een paar weken/maanden iets laten bezinken dan zie je ook soms pas wat er mis was. ik vond de warcraft film als fervent wow speler de moment zelf echt een 8/10 film. heb die onlangs uit nostalgie eens opnieuw opgezet en nu snap ik ook alle kritiek op die film.

en ja als je tussen de lijnen leest is heel die jeniffer verhaallijn wokeness. mensen moeten het niet in elke post volledig uitspellen hé. men kan daar ook maar zo vaak over zagen.

(En sinds wanneer is The Witcher een grondlegger van het fantasygenre? Die boeken zijn nog maar een jaar of 15 bekend buiten Polen.)
de boeken bestaan al sinds begin de jaren 90. De boeken zijn pas officieel in het engels samen met de release van de eerste game (2007/2008). er bestaan wel al tientallen jaren er voor fan translations. die ik gelezen heb als kind/puber ergens eind de jaren 90 toen we net internet hadden en ik de wondere wereld van Mirc en xdcc bots ontdekte om aan gepirate materiaal te raken ;). niet anders dan bijvoorbeeld al die anime/manga die hier indertijd 10-20 jaar later uitkwam dan in japan terwijl het op internet gesubbed werd 2 dagen na airdate op tv daar.

dusja, voor mij zijn die boeken allemaal gelezen rond het harry potter/lotr tijdperk dat fantasy op TV mainstream maakte.


voor de rest ga ik er verder niet op in want aan je post geschiedenis te zien ben je iemand met veel te veel tijd en iemand die graag overal reactie uitlokt door B te zeggen als iemand anders A zegt. daar heb ik geen tijd meer voor :p
 
Laatst bewerkt:
Alé, de zoveelste die een serie minder goed vindt, de schuld bij het mythische 'woke' legt, er de dooddoener 'er mag niets meer op tv komen' tegen aan gooit, en vervolgens met de staart tussen de benen vertrekt wanneer om uitleg wordt gevraagd. Maar niet zonder snel nog even op de man te spelen, natuurlijk. Daar hebben we dan wel tijd voor.
 
en ja als je tussen de lijnen leest is heel die jeniffer verhaallijn wokeness. mensen moeten het niet in elke post volledig uitspellen hé. men kan daar ook maar zo vaak over zagen.
:p
Die volgde de boeken niet en was niet altijd even geslaagd, maar wat is er net woke aan? Meer screen time voor eye candy. Veel van de initiële commentaar rond "wokeness" ging toch over het feit dat Fringilla nu een zwarte vrouw is, en Triss wordt gespeeld door iemand die niet ros/niet aantrekkelijk genoeg is?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind al die discussies rond het woke zijn van (blijkbaar alle) recente series een stuk vermoeiender en storender dan de werkelijke aanpassingen die er aan verhaallijnen of personages zijn gedaan.
Ik ook hoor. Lijkt me ook vaak weinig consistent, en een soort van "makkelijk verwijt" als de casting of aanpassingen van verhaallijnen je niet aanstaan. Alsof er vroeger geen boeken werden verfilmd met een hoop wijzigingen, waaronder meer aandacht voor bv. een vrouwelijke rol. Maar toen had men de anti-woke vlag nog niet denk ik.

Nu goed, ik denk dat we wel mogen besluiten dat een recasting van de hoofdrol, van een echte A-lister (die dan nog inzat met het bronmateriaal) naar een mindere god, hoogstwaarschijnlijk geen zegen gaat zijn voor de serie.
 
Laatst bewerkt:
Die volgde de boeken niet en was niet altijd even geslaagd, maar wat is er net woke aan? Meer screen time voor eye candy. Veel van de initiële commentaar rond "wokeness" ging toch over het feit dat Fringilla nu een zwarte vrouw is, en Triss wordt gespeeld door iemand die niet ros/niet aantrekkelijk genoeg is?
misschien dat heel yeneffer haar personage als één van de meest krachtige sorcerers die haar gedacht durft zeggen, gecalculeerd werkt, intelligent is, mooi is, beleefd is, kort samengevat bijna de perfectie zelfe is, verneukt werd in seizoen 2?

in de netflix serie is ze zwak, impulsief, doorzichtig, loopt meer te blijten dan wat anders, en gedraagt zich als een puber die haar goesting nooit krijgt.

er is ook 0,0 chemistry tussen haar en geralt. in de boeken en games druipt dat er van af.


wat krijgen we in de plaats een heel seizoen van female empowerment. dat is niet woke? heel fucking punt van yeneffer is dat ze al empowered IS. praktisch een heel seizoen over haar en op het einde van de rit is ze nog altijd maar een schim van de boeken yeneffer.

de serie moet er ons ook constant aan herinneren met haar geschreuw, geblijt, geklaag, dat ze "sterk " is.

om nog maar te zwijgen over haar krachten verliezen. dat kan zelf niet in de lore.

heel het punt van de witcher is dat yen en witcher bijna goden zijn qua macht en dat ze emotioneel moeite hebben hun in te leven op het niveau van de gemiddelde mens en moeite hebben met het verwerken van hun menselijke emoties. als in , dat ze net minder emotioneel zijn.

wat we in de netflix serie zien is een seizoen lang gekrijs van een kind/ emo wijf (ja een kind want ze gedraagd haar zo ) dat zwanger wilt worden en dat niet kan.


alles behalve iemand die koelbloedig en amper emoties heeft. eerder de gemiddelde 14 jarige die geen paard krijgt omdat haar ouders geen 3 full time jobs willen draaien om dat beest te onderhouden.


heel dat ik kan geen kinderen krijgen speelt maar een klein deeltje mee in de boeken. het word vernoemt. het is geen drama van een boek lang. ze is godverdomme bijna een eeuw oud en heeft veel ergere trauma's verwerkt/ondergaan die ze veel makkelijker van haar kon afzetten.

mijn schoonzus kan ook geen kinderen krijgen. dat heeft de volle 2 jaar geduurd om er vrede mee te pakken. geen 60 jaar. en zij is ook maar de gemiddelde vlaming. niet één van de 3 machtigste personen op aarde met toverkrachten.


ze was ook helemaal op de hoogte van alle gevolgen om toverkrachten te krijgen. De boeken raken het thema aan. maar bijna 2 seizoenen "buyers remorse" is er over.
 
Laatst bewerkt:
De makers van de serie hebben toch nooit gepretendeerd dat deze een 1 op 1 remake van de boeken is? Ikzelf vind de boeken ook pakken beter dan de serie, maar toch nog vermakelijk om naar te kijken. Ze hebben gewoon een andere insteek genomen.
 
De makers van de serie hebben toch nooit gepretendeerd dat deze een 1 op 1 remake van de boeken is? Ikzelf vind de boeken ook pakken beter dan de serie, maar toch nog vermakelijk om naar te kijken. Ze hebben gewoon een andere insteek genomen.
Zeker geen problemen mee dat men bij de vertaling van boek naar TV de reeks eigen accenten wil geven. Maar als dan blijkt dat die het verhaal niet ten goede komen, blijf ik toch altijd achter met de vraag waarom men niet gewoon trouw is gebleven aan de originele versie.

Ze hadden het eerste seizoen van The Witcher perfect kunnen gebruiken om Geralt en de rest van de cast stelselmatig te introduceren aan de hand van de kortverhalen uit Sword of Destiny en The Last Wish. In plaats daarvan wordt de kijker meteen ondergedompeld in een complex verhaal met meerdere tijdlijnen dat het verhaal en de pacing niet ten goede komt.
 
het word vernoemt.
Sorry maar deze kon ik echt niet laten liggen :oink:. Mijn ogen doen letterlijk pijn van zoiets te lezen.

Heb je trouwens ooit over hoofdletters gehoord?

Wat de inhoud betreft: ik vond de verhaallijn rond Yennefer die haar krachten verliest ook niet goed. Maar om daar nu meteen Woke bij te sleuren...
Het is slecht geschreven ja. Punt.
 
Is dat niet exact wat ze gedaan hebben? :thinking:
Men heeft gekozen om in het eerste seizoen drie hoofdpersonages te hebben met Geralt, Yennefer en Ciri en dus krijg je per aflevering een verhaal dat losjes gebaseerd is op Geralt's kortverhaal met daartussen de verhaallijnen van Yennefer en Ciri waarbij alle verhaallijnen zich in een andere tijdlijn afspelen. Dat wordt ook pas helemaal op het einde bekend gemaakt. Nodeloos complex, vind ik. Zelfs als boeklezer vond ik het moeilijk om te volgen.
 
Seizoen 2 van Witcher vond ik toch al een serieuze downgrade tegenover S1. Ik heb niks tegen het hele "power of friendship / laten we allemaal samenwerken!"-thema, maar het lag aan het einde van S2 er iets te vingerdik op. Samen met Ciri haar ietwat generische trainingsarc doorheen het seizoen vond k het een beetje cliché. Niet echt woke in mijn ogen, maar gewoon... niet interessant. Een beetje girl-power kan leuk zijn, maar het moet gewoon goed verteld worden gelijk eendert welk boeiend verhaal zou moeten doen.

Ik heb W3 niet uitgespeeld en zeker niet de boeken gelezen, maar seizoen 1 had echt wel "de vibe" van het soort fantasy dat ik in W3 ervaarde. Hoeveel ze toen afweken van de boeken/game wist ik toen niet en boeide ook niet omdat het gewoon een deftige serie was. (deftig, niet WAUW, want tempo en verhaalstukken die niet op volgorde werden verteld waren soms verwarrend)

Als ik geruchten lees dat Henry opstapt owv schrijvers die het bronmateriaal afkeuren, dan vrees ik voor de kwaliteit van S3 alvast.
 
Sorry maar deze kon ik echt niet laten liggen :oink:. Mijn ogen doen letterlijk pijn van zoiets te lezen.

Heb je trouwens ooit over hoofdletters gehoord?

Wat de inhoud betreft: ik vond de verhaallijn rond Yennefer die haar krachten verliest ook niet goed. Maar om daar nu meteen Woke bij te sleuren...
Het is slecht geschreven ja. Punt.

Ja mijn posts zijn soms schandalig, lichte vorm van concentratiestoornis, te snel typen en met 10 dingen tegelijk bezig :D Automatisme dat hoofdletters vanzelf komen en autocorrect op mijn desktop/werkpc helpen ook niet. Hier op het forum om één of andere reden niet. Op het werk kan ik documentatie schrijven voor projecten van 30-40 pagina's en daar staan amper fouten in.... Weet zelf ook niet waar het misgaat op dat vlak :p

Terechte opmerking.
 
Zeker geen problemen mee dat men bij de vertaling van boek naar TV de reeks eigen accenten wil geven. Maar als dan blijkt dat die het verhaal niet ten goede komen, blijf ik toch altijd achter met de vraag waarom men niet gewoon trouw is gebleven aan de originele versie.

Ze hadden het eerste seizoen van The Witcher perfect kunnen gebruiken om Geralt en de rest van de cast stelselmatig te introduceren aan de hand van de kortverhalen uit Sword of Destiny en The Last Wish. In plaats daarvan wordt de kijker meteen ondergedompeld in een complex verhaal met meerdere tijdlijnen dat het verhaal en de pacing niet ten goede komt.
Nochtans hadden ze dat min of meer gedaan toch met de satyr en de princess die een stryga was...

Maar ja, ze hadden inderdaad beter wat voorgeborduurd op een meer episodical ritme in het begin
 
Ik heb dat nu toch al vaak gelezen hoor, wat gemopper over hoe woke Netflix is, dat dan meteen wordt gelinkt aan dit feit alsof dat nu de reden is dat Cavill vertrekt.

"Creative differences" kan best zijn (er zijn ook wat vreemde aanpassingen t.o.v. de boeken). Sowieso was het nogal een serieuze A-lister voor "maar" een streamingserie. Ik kan me inbeelden dat Cavill nu wel dacht dat hij wat meer te zeggen zou hebben.


yikes.....
 
Terug
Bovenaan