The Super League 2021-2021

Wat betreft de Duitse ploegen... Ik heb de Twitter en de Facebook gechecked van zowel Bayern als Dortmund en vind nergens een statement terug over de Super League. Wat zijn de bronnen?
ZDF, de Duitse openbare omroep, heeft gesproken met mensen van beide clubs. Maar er is geen officieel statement, dus de deur blijft nog een beetje open.

In Duitsland gaat zo'n idee sowieso moeilijker door de 50+1 regel, waardoor de supporters in principe een motie van wantrouwen tegen het bestuur kunnen indienen als ze niet achter het idee staan. De uitzondering is RB Leipzig, daarom dat er dus gezegd wordt dat zij één van de ploegen zijn die nog niet officieel toegezegd hebben. Porto zou daar ook een van zijn.
 
Dit gaat inderdaad om geld eh. Maar niet alleen voor de clubs die mee doen (die daar serieus aan verdienen) maar ook de UEFA/FIFA die hier geen competitie hebben waar ze zelf serieus aan kunnen verdienen en mogelijks heel wat inkomsten mislopen als al die clubs uit andere competities zouden verdwijnen. De FIFA is hier tegen maar ondertussen wel zelf een African super league willen oprichten wat volgens hun heel wat geld kan opleveren. Voor het voetbal zelf en de andere clubs lijkt het mij gewoon slecht. De ESL clubs hebben serieus wat extra inkomsten wat hun alleen maar rijker gaat maken tegenover de andere clubs.
 
Dit dus he. Er zitten ploegen bij die de voorbije jaren op zijn minst al eens moeite gehad hebben om zich te plaatsen, en nu zijn ze voor altijd zeker om deel te nemen, en poen te scheppen.

en verder: stel dat zo'n invitée de titel pakt, het jaar daarna zijn die dan nog niet eens zeker dat ze mogen mee doen.
terwijl als zo'n vaste ploeg 0 punten pakt, zijn ze gewoon zeker van hun ticket. dat heeft dan toch niks meer met sportiviteit te maken?
Inderdaad. AC Milan is al een hele tijd niet meer relevant geweest. En toch mogen zij geld scheppen. Een ploeg als Atletico stelt op die manier ook hun toekomst veilig, want momenteel is hun toekomstplan een luchtkasteel: 1 jaar de Champions League mislopen, en het zou daar als een kaartenhuis ineen vallen. Vergelijkbaar met wat er met Deportivo gebeurd is. Dan heb je nog ploegen als Tottenham...

Ik vind het bijzonder triestig. Zoals gezegd, voor fans uit andere continenten is dit allemaal zeer plezant, maar voor de Europese supporters is dit gewoon absurd. The rich get richer.

Ben benieuwd hoe dit gaat verder evolueren.
 
Al deze clubs uit de lokale competitie schoppen, spelers van internationaal voetbal verbannen en er alles aan doen om te zorgen dat de ESL flopt en deze teams bankroet gaan. Meer vraag ik niet.
 
En alle clubs die niet mogen meedoen nooit nog transfer naar die clubs laten gaan. Zal snel gedaan zijn zonder spelers :unsure:
 
En alle clubs die niet mogen meedoen nooit nog transfer naar die clubs laten gaan. Zal snel gedaan zijn zonder spelers :unsure:

Dan wachten die spelers tot hun contract afloopt en gaat men alsnog.

Ik wil Club Brugge of Anderlecht over 3-4 jaar wel zien om een bod van 50 miljoen euro af te wijzen voor het nieuwe goudhaantje. Want daarnaar gaan de prijzen wel evolueren als die Super League er door komt.
 
Was er ook zo een outrage bij de NFL en de NBA 🤨 Want als ik het goed begrijp zijn dat ook gesloten competities...
 
Was er ook zo een outrage bij de NFL en de NBA 🤨 Want als ik het goed begrijp zijn dat ook gesloten competities...
Ze hebben de delen gekozen van de NFL dat ze goed vonden (gesloten competitie, klein aantal teams) en de andere ideeën die zorgen voor een (beperkte) mate van fairness overboord gegooid (salary caps, designated players, drafts). En zelfs dan nog, totaal andere ontstaansgeschiedenis tussen NBA en voetbalclubs.
 
Ander continent, andere geschiedenis. NBA is al sinds het ontstaan een gesloten competitie.

vergelijk anders appelen en peren met elkaar, even plezant.

Maar daar zit je met looncap en heel veel andere regels (keuze nieuwe spelers enzo)

Ze hebben de delen gekozen van de NFL dat ze goed vonden (gesloten competitie, klein aantal teams) en de andere ideeën die zorgen voor een (beperkte) mate van fairness overboord gegooid (salary caps, designated players, drafts). En zelfs dan nog, totaal andere ontstaansgeschiedenis tussen NBA en voetbalclubs.

Waarom is dat zoveel anders dan wat de super league zal zijn? Het eind resultaat is toch hetzelfde? Een gesloten league, waar de financiële en sportieve belangen van die clubs verzekerd zijn, en waar outsiders nooit of nooit zullen binnengeraken. Ook hebben ze daar daar, zelfs met het systeem van draft, een monopoly op alle goede spelers.

Ik besef dat de geschiedenis anders is, maar dat voetbal rot is tot in de kern is niet pas sinds gisteren. En UEFA en FIFA zijn daar 1 van de hoofdredenen voor.
 
Wat voetbal nodig heeft, is méér Amerikanisering. :sarcastic:
Tja die grote voetbalploegen zijn tegenwoordig vaak in handen van ofwel Amerikaanse of Aziatische investeerders, dat we dan ook meer naar hun model zullen evolueren hoeft niet te verbazen.

Nuja mijn interesse in voetbal is serieus gedaald de laatste jaren, en indien dit er komt zal dat die desinteresse nog eens serieus versnellen. Walgelijk voorstel.
 
Al deze clubs uit de lokale competitie schoppen, spelers van internationaal voetbal verbannen en er alles aan doen om te zorgen dat de ESL flopt en deze teams bankroet gaan. Meer vraag ik niet.
de spelers kunnen daar toch niks aan doen?
 
De nationale competities hebben natuurlijk wel een heel dik probleem, want dit is pure competitievervalsing. De rest van de clubs in Engeland, Italië en Spanje gaan dit toch onmogelijk blauwblauw laten? Het is nu al zo moeilijk voor pakweg Leicester, Napoli, Roma, Sevilla of Valencia om in de top te eindigen laat staan kampioen te worden. Wanneer de kloof met de topclubs financieel enkel maar groter wordt spelen die clubs echt enkel maar voor de kruimels.

Daarnaast, ze klagen nu al steen en been dat ze teveel matchen spelen en er in die zin niet aan de spelers wordt gedacht (oa KDB heeft daar al meermaals over geklaagd), ik kan mij inbeelden dat veel spelers hier nu toch ook echt niet voor staan te springen. Kans is trouwens groot dat ze veel matchen in pakweg Amerika, China of Japan gaan organiseren, wat nog eens extra vermoeiend zal zijn.

Het failliet van het Europese voetbal dit.

Dat die clubs zich dan maar gewoon helemaal afscheuren van hun nationale competitie en echt enkel in die gesloten superleague gaan spelen, naar het voorbeeld van de NFL en NBA. Jammer voor de nationale competities dat de echte topclubs er dan uit verdwijnen, maar toch liever zo dan deze competitievervalsing.
 
de spelers kunnen daar toch niks aan doen?

Nog zoiets... Zie het op Twitter ook, welke spelers gaat eerst naar buitenkomen met een statement!? Alsof spelers heiligen zijn die voor de romantiek van het spelletje voetbal spelen...

Waarom denk je dat clubs maar altijd meer en meer geld nodig hebben? Je hebt een manneke van 22 bij PSG die 30 miljoen per jaar betaalt wilt worden. Je hebt de beste voetballer ooit, het oh zo heilig manneke met zoveel liefde voor zijn enige club, die 100 miljoen per jaar betaald wordt. Barca is een wandelend lijk door zijn salaris. Aaron fucking Ramsey, als je niet weet wie het is, ik neem het u niet kwalijk, die 450k per week betaald wordt bij Juventus. Je moet het niet ver gaan zoeken waarom clubs altijd meer nieuwe financiële middelen moeten zoeken.
 
de spelers kunnen daar toch niks aan doen?
Spelers die geen EK of WK mogen spelen is zeer klein bier vergeleken met al de fans wiens club wordt afgepakt. Er moet zoveel mogelijk druk worden gezet op dit idee en de deelnemers om dit in zo'n groot mogelijke mislukking te doen uitdraaien.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan